Συνδυασμένες γραμμές
- Δευτέρα, 25 Μαΐου, 2015 - 06:10
Νέα διαμόρφωση του ακτοπλοϊκού χάρτη, με αλλαγή πλοίων και νέες δρομολογιακές γραμμές στις Κυκλάδες, κατόπιν των αποφάσεων του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και προτάσεις ακόμα μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών μεταβολών, με ζητούμενο την μεγιστοποίηση της εξυπηρέτησης των νησιών.
Με πολλά ανοιχτά μέτωπα στον χώρο της ακτοπλοΐας ολοκληρώθηκε το ακτοπλοϊκό διήμερο στη Νάξο, με την ημερίδα με θέμα «Η ακτοπλοΐα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων» και τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), όπου εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, τοπικών φορέων και ακτοοπλόων έθεσαν για ακόμα μία φορά το πλήθος των προβλημάτων και τόνισαν την ανάγκη εξεύρεσης ουσιαστικών λύσεων.
Τα κύρια αιτήματα των νησιωτών παραμένουν προς ικανοποίηση, τόσο για την ισχύ του μεταφορικού ισοδύναμου, όσο και την ικανοποίηση του κοινωνικού δικαιώματος στην απρόσκοπτη μετακίνηση ατόμων και εμπορευμάτων, ενώ παράλληλα το φαινόμενο της απλήρωτης ναυτικής εργασίας συνεχίζει να οδηγεί σε επισχέσεις εργασίας και η ασυνέπεια κάποιων ακτοπλοϊκών εταιρειών απαιτεί δραστικές αποφάσεις.
Εκ μέρους του Επιμελητηρίου Κυκλάδων τέθηκε προς τους αρμόδιους φορείς η αναγκαιότητα έναρξης διαλόγου για την άμεση εξεύρεσης μίας λύσης μέσω των «ακτινωτών» δρομολογίων κορμού με διασυνδέσεις ή έστω ανταποκρίσεις με τα μικρά νησιά
Πρόταση η οποία έχει μία ισχυρή βάση συζήτησης με τους πολιτικά αρμόδιους, καθώς διαφάνηκε πως υπάρχει η πολιτική βούληση για καίριες αλλαγές.
Πρόταση μικτού μοντέλου γραμμών
Με την ευκαιρία της κατάθεσης εκ νέου από το Επιμελητήριο Κυκλάδων της πρότασης για τη δημιουργία ενός μοντέλου ακτινωτών δρομολογίων από τις γραμμές κορμού προς τα νησιά, κατά την διάρκεια των συναντήσεων που είχε ο πρόεδρος του, Γιάννης Ρούσσος, με τους εμπλεκομένους πολιτικούς φορείς, κατά τη διάρκεια της ημερίδας στη Νάξο για το ακτοπλοϊκό, έδωσε απαντήσεις και διευκρινίσεις στην «Κοινή Γνώμη».
Το Επιμελητήριο έθεσε ως κύριο θέμα το πρόβλημα με τις ενδοεπικοινωνίες και το οποίο, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του «δεν μπορεί να συνεχίσει να υφίσταται καθότι δεν είναι εύκολος ο προγραμματισμός από ένα νησί στο άλλο ούτε των επισκεπτών πλέον πόσο δε των μονίμων κατοίκων που υπέστησαν την ταλαιπωρία όλους τους χειμερινούς μήνες».
Με δεδομένο ότι η κατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των άγονων γραμμών έφτασε πλέον σε οριακό σημείο, το Επιμελητήριο επανάφερε μία δική του πρόταση την οποία καταθέτει εδώ και τρία χρόνια και επιτέλους αυτή έτυχε θετικής ανταπόκρισης.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Ρούσσος «Αυτή ήταν και η ιδιαιτερότητα που χαρακτήρισε αυτό το ΣΑΣ, το ότι δηλαδή όλοι οι παρευρισκόμενοι υιοθέτησαν μία πρόταση που τη βάζει το Επιμελητήριο τα τρία τελευταία χρόνια και αφορά στην αναθεώρηση του συνόλου των άγονων γραμμών».
Πρόκειται για μία την δημιουργία ενός συνδυασμού των άγονων γραμμών με τις κύριες ακτοπλοϊκές γραμμές και την λειτουργία τους σε ένα μικτό μοντέλο, όπως «αυτό που συνηθίζεται να περιγράφεται ως ακτινωτό σύστημα δικτύου γραμμών κορμού, εμπλουτισμένο όμως και επικαιροποιημένο ώστε να γίνει κατορθωτό μετά από μία σοβαρή μελέτη, μετά από μία διαβούλευση, να επιτευχθεί η καθημερινή σύνδεση των νησιών για μετάβαση τόσο από το ένα νησιά στο άλλο, με τα Επαρχεία, αλλά και με το διοικητικό κέντρο που είναι η Σύρος, όπως και με τον Πειραιά».
Κάθε φορά που το Επιμελητήριο έθετε προς συζήτηση αυτή την πρόταση εκφράζονταν αντιδράσεις κυρίως από τα μικρά νησιά, τα οποία είχαν απευθείας διασύνδεση με τον Πειραιά, θέμα για το οποίο ο κ. Ρούσσος διευκρίνισε πως «άλλο ένα μικρό νησί να έχει μία ή δύο φορές την εβδομάδα διασύνδεση απευθείας και άλλο ένα μοντέλο που θα του δίνει τη δυνατότητα σε καθημερινή βάση να μπορεί να επικοινωνεί με το διοικητικό του κέντρο και με τον Πειραιά».
Οι ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες θα συνεχίσουν να αναλαμβάνουν τις γραμμές εμπορικού ενδιαφέροντος οι οποίες χαρακτηρίζονται ως γραμμές κορμού και η διασύνδεση των μικρότερων νησιών, που τώρα ταλαιπωρούνται με την υπάρχουσα σύνδεση, θα εξυπηρετείται με επιπλέον επιδοτούμενα δρομολόγια των κυρίων κορμών.
Όπως σημείωσε «Μπορούν να γίνουν ανταποκρίσεις χωρίς καθυστερήσεις, όμως αυτό πρέπει να τύχει μιας σοβαρής μελέτης διότι πρέπει να εξεταστούν και τα θέματα λιμενικών υποδομών, που δεν επιτρέπουν σε πολλά σύγχρονα πλοία την προσέγγιση».
Ένα μικτό σύστημα που όπου μπορούν να επεκτείνουν τις κύριες γραμμές οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να το κάνουν, στα λιμάνια βέβαια που μπορούν να προσεγγίσουν και το υπόλοιπο «κομμάτι» με τις άγονες γραμμές να γίνει με ένα νέο σχεδιασμό μέσω ανταποκρίσεων.
Έτσι «Οι μεγάλες εταιρείες επιλέγουν ελεύθερα τις γραμμές, όμως στο μικτό αυτό σύστημα θα χρειαστεί και αυτές να πάρουν ένα επιδοτούμενο «κομμάτι» και να προσεγγίζουν και τα μικρά νησιά».
Άμεση έναρξη του διαλόγου
Όπως ενημέρωσε ο κ. Ρούσσος «το Επιμελητήριο Κυκλάδων έχει συλλέξει από όλους τους φορείς αρμοδιότητας του, έγγραφες προτάσεις, καθώς εκ μέρους της κυβέρνησης έχουν ζητηθεί οι προτάσεις όλων».
Στη συνέχεια τα επιμέρους θέματα συζητήθηκαν τόσο στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις με όλους τους εκπροσώπους των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και με τους εκπροσώπους του Λιμενικού Σώματος, τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας και τον Γενικό Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής.
Κατά τις συναντήσεις αυτές ο κ. Ρούσσος ενημέρωσε πως «καταλήξαμε με την άποψη ότι άμεσα θα ξεκινήσει, με ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να πάρουν τις μελέτες που κατά καιρούς έχουν γίνει και να φτάσουν σε ένα επικαιροποιημένο σχέδιο για να γίνει η επανεξέταση».
Συμπλήρωσε δε πως «Το Επιμελητήριο δεν μπορεί να συνεχίσει να κωφεύει και να βλέπει δρομολογιακές γραμμές οι οποίες να καλύπτονται στα χαρτιά αλλά στην πράξη είναι πολύ δύσκολες και το κράτος ξοδεύει χρήματα για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, οι οποίες στην πράξη είναι ανενεργές».
Έτσι όχι μόνο ο σχεδιασμός πρέπει να αλλάξει αλλά και οι συμβάσεις που έχουν φτιαχτεί και δεν καλύπτονται τα δρομολόγια σε περιπτώσεις αδυναμιών της εταιρείας να τα εκτελέσει.
Στη ημερίδα οι βουλευτές Κυκλάδων Κυκλάδων κ.κ. Συρμαλένιος και Μανιός, έφεραν μια πρόταση η οποία ακούει σε ένα μοντέλο που θέλει τη δημιουργία ενός φορέα συνεργασίας του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα και τη σύσταση μίας εταιρείας που θα αναλάβει αυτό το έργο της διασύνδεσης των μικρότερων νησιών με τον κύριο κορμό.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου «Είναι ένα μοντέλο το οποίο προτάθηκε όμως αυτό θα προκύψει από μία συζήτηση μεγάλη. Ακόμα και εάν αυτό το μοντέλο δεν μπορέσει να υλοποιηθεί υπάρχει λύση να αναλάβουν εταιρείες, μέσω διαγωνισμών, με συγκεκριμένες προδιαγραφές και πλέον να γίνονται οι αναθέσεις όχι σε συγκεκριμένα πλοία αλλά προς την εταιρεία, ώστε εάν έχει πρόβλημα ένα πλοίο να υποχρεούται η εταιρεία να το καλύπτει με άλλο. Όμως καθώς ήδη έχουν γίνει πολυετείς συμβάσεις δεν μπορεί το υπουργείο να τις διακόψει τώρα για να εφαρμόσει ένα καινούριο μοντέλο».
Πάντως εμφανίστηκε ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την διάθεση των πολιτικών εκπροσώπων να προχωρήσουν στον διάλογου για την επίλυση των προβλημάτων των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με τον κ. Ρούσσο να αναφέρει ότι «Άμεσα πρέπει να γίνει αυτή η διαβούλευση εφ’ όσον για πρώτη φορά φαίνεται ότι υπάρχει πολιτική βούληση. Μέχρι τώρα, για λόγους πολιτικούς, αποφεύγετο να ξεκινήσει μια διαδικασία, καθώς προσέκρουε στην αντίδραση δημάρχων μικρών νησιών, συμφερόντων, και των ακτοοπλόων».
Το Επιμελητήριο θα διαθέσει το σύστημα τηλεδιασύνδεσης που έχει με τα οκτώ νησιά, ώστε κατά τη διάρκεια συζήτησης του θέματος, για το οποίο θα απαιτηθεί διαβούλευση, να μην γίνουν μετακινήσεις, με ζητούμενο να υπάρξει κατάληξη, από τη στιγμή που όπως παραδέχτηκε και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, «αφού και το υπουργείο έχει διατυπωμένες απόψεις ώστε να υπάρξει ένα τελειοποιημένο σχέδιο».
Εκ νέου έκπτωτη η ΝΕΛ
Θετικά γνωμοδότησε το ΣΑΣ στο ερώτημα του υπουργού Ναυτιλίας, Θοδωρή Δρίτσα, για έκπτωση της θυγατρικής εταιρείας της ΝΕΛ, της Σι-Λινκ Φέρρις, από την επιδοτούμενη-άγονη γραμμή Λαύριο-Άγιος Ευστράτιος-Λήμνος.
Με ομοφωνία αποφασίστηκε να κηρυχτεί έκπτωτη η ΝΕΛ σε ακόμα μία δρομολογιακή γραμμή, μετά την έκπτωση της από τις επιδοτούμενες γραμμές του Βορείου Αιγαίου, ενώ αναμένεται έως το τέλος του μήνα, να υπάρξει εκ μέρους του υπουργείου ανάλογη κίνηση και για τις γραμμές των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων.
Οι σχετικές τοποθετήσεις επί του θέματος, περιλάμβαναν και το αίτημα παράτασης της εξυπηρέτησης του ενός εκ των δύο δρομολογίων τα οποία έχει αφήσει ακάλυπτα η ετιαρεία, από το πλοίο «Άρτεμις» της Hellenic Seaways.
Πέραν του «Άρτεμις» η Hellenic Seaways δηλώνει έτοιμη, εάν της ζητηθεί από το υπουργείο, να δρομολογήσει και άλλο πλοίο στο ενδοκυκλαδικό επιδοτούμενο δρομολόγιο των ανατολικών Κυκλάδων, που παραμένει όλο το τελευταίο διάστημα ανεκτέλεστο από το πλοίο της ΝΕΛ Aqua Spirit, λόγω της οικονομικής αδυναμίας της εταιρείας στο να το εφοδιάσει ακόμα και με καύσιμα.
Παράλληλα υπό καθεστώς πλήρους ανασφάλειας παραμένουν οι απλήρωτοι εργαζόμενοι της ΝΕΛ, για τους οποίους απαιτείται να ληφθεί μέριμνα από το υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να λήξει αυτή η ιδιότυπη ομηρία τους.
Τα νέα δρομολόγια
Αλλαγές πρόκειται να υπάρξουν τόσο στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών όσο και στα πλοία που θα εξυπηρετούν τις δρομολογιακές γραμμές, σύμφωνα και με τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Σύνδεση με τη Ραφήνα αποκτά και η Σύρος από τον Ιούλιο, περίοδος κατά την οποία θα ξεκινήσει τα δρομολόγια της η Fast ferries στα οποία εκτός της πρωτεύουσας των Κυκλάδων θα περιλαμβάνεται η Τήνος και η Μύκονος.
Συγκεκριμένα, με αφετηρία το λιμάνι της Ραφήνας κάθε Τρίτη Πέμπτη και Κυριακή στις 08.10 π.μ. θα εκτελείται το δρομολόγιο με προορισμό το λιμάνι της Σύρου, της Τήνου και της Μυκόνου, ενώ στα δρομολόγια της επιστροφής, κάθε Τρίτη και Πέμπτη θα γίνεται αναχώρηση από το λιμάνι της Σύρου στις 18.00 μ.μ. και κάθε Κυριακή στις 19.00 μ.μ., με προορισμό το λιμάνι της Ραφήνας.
Η Fast Ferries παράλληλα θα δρομολογήσει από τον Ιούνιο το Andros και στις γραμμές Ραφήνα-Τήνος-Μύκονος, Ραφήνα-Άνδρος-Τήνος-Μύκονος και Ραφήνα Τήνος-Μύκονος-Νάξος.
Πέραν αυτού, η εταιρεία Superfast αναλαμβάνει πλέον την γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Κως-Ρόδος, με το SUPERFAST XII, χωρητικότητας 1.500 επιβατών, το οποίο από σήμερα θα αντικαταστήσει το Blue Star 1 και θα εκτελεί το δρομολόγιο τρεις φορές την εβδομάδα, κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή.
Αύριο 26 Μαΐου το δρομολόγιο Πειραιάς-Σύρος-Τήνος-Μύκονος θα εκτελείται καθημερινά καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού από το Blue Star Patmos, το οποίο θα αντικαταστήσει το Blue Star Paros.
Από τις 26 Ιουνίου έως και τις 7 Σεπτεμβρίου το Blue Star Delos το οποίο εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς-Σύρος-Πάρος-Νάξος-Ίος-Σαντορίνη-Ανάφη θα έχει προσεγγίσεις και σε Σύρο και Ανάφη.
Για το δίμηνο της μεγάλης τουριστικής κίνησης αποφασίστηκε η ενίσχυση της διασύνδεσης της Παροναξίας και των Μικρών Κυκλάδων με το Mega Jet, το οποίο ξεκινά από τις 3 Ιουλίου και έως 31 Αυγούστου 2015 φεύγει από το δρομολόγιο του που συνέδεε τη Σαντορίνη με τη το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο και αναλαμβάνει το δρομολόγιο Αμοργός - Κουφονήσι - Νάξος - Πάρος - Πειραιάς.
Τέλος στις 27 Ιουνίου έως τις 6 Σεπτεμβρίου το Blue Star Paros θα καλύπτει το δρομολόγιο Ραφήνα-Μύκονος-Πάρος-Νάξος-Ίος.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- «Ο επιπλέον έλεγχος θα έχει μόνο θετικό αντίκτυπο»
12 Ιαν. 2022 - 6:19 - Επέκταση των περιορισμών στις μετακινήσεις προς και μεταξύ των νησιών
3 Απρ. 2020 - 6:20 - Καμιά μείωση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων στα νησιά μας
1 Απρ. 2020 - 8:41 - To Golden Express στη δρομολογιακή γραμμή της Σύρου
10 Δεκ. 2018 - 19:50 - Ακτοπλοϊκά αιτήματα των Κυκλαδιτών
26 Οκτ. 2017 - 6:20