Οικονομικό ενδιαφέρον των ακτοοπλόων και ενέργειες των Δημάρχων καθορίζουν την ακτοπλοϊκή κάλυψη των νησιών

Χάραξη ρότας για Κυκλάδες

Νέα δρομολογιακή περίοδος για τις ακτοπλοϊκές γραμμές, με τα νησιά να μετρούν τα κέρδη και τις απώλειες της σύνδεσης τους με την ηπειρωτική χώρα, αλλά και της τουριστικής τους εξυπηρέτησης κατά τους θερινούς μήνες.

Η αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την χώρα και κατ’ επέκταση και προς της Κυκλάδες, που αποτελούν κύριο τουριστικό προορισμό, λειτούργησε θετικά και ως προς τον προγραμματισμό των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την κατανομή των δρομολογίων τους ανά προορισμό.

Με σαφές ζητούμενο την κερδοφορία, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αύξησαν τα δρομολόγια τους, ιδιαιτέρως δε των ταχύπλοοων πλοίων, αφήνοντας όμως εκτός των δρομολογίων τα νησιά που δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη τουριστική κίνηση, άρα και εισπρακτικό ενδιαφέρον.

Παράλληλα, αποδοτικές κρίνονται εκ του αποτελέσματος και οι ενέργειες των Δημάρχων, οι περισσότεροι εκ των οποίων πραγματοποίησαν κατά το προηγούμενο έτος τις απαιτούμενες επαφές με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και προέβησαν στις αναγκαίες παρεμβάσεις προς το υπουργείο Ναυτιλίας, φτάνοντας με την ανακοίνωση της νέας δρομολογιακής περιόδου να αισθάνονται ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα.

Κερδισμένοι και χαμένοι

Το σύνολο των Δηλώσεων Τακτικής Δρομολόγησης Ακτοπλοϊκών Πλοίων της περιόδου 1-11-2016 έως 31-10-2017, όπως ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, έχουν ήδη δημοσιευτεί και πλέον μία προσεκτικότερη μελέτη τους επιτρέπει την κατανόηση κινήσεων που έγιναν και απέδωσαν ή δεν έγιναν και οδήγησαν σε απώλειες γραμμών.

Αναλόγως εμφανές είναι και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον που επιδεικνύεται εκ μέρους των εταιρειών, μέσω γραμμών που ενισχύθηκαν λόγω αυξημένου τουριστικού άρα και επιβατικού ρεύματος ή άλλων που περικόπηκαν λόγω έλλειψης οικονομικού ενδιαφέροντος λόγω μειωμένης κίνησης κάποιων λιμένων.

Βάσει των ανωτέρω, ενισχυμένη δρομολογιακά εμφανίζεται η γραμμή της Παροναξίας και αυτονόητα οι γραμμές των δύο τουριστικών ναυαρχίδων της χώρας, Σαντορίνης και Μυκόνου.

Αναλόγως ικανοποιητικά καλύπτονται και τα συνεχώς τουριστικά αναπτυσσόμενα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων, με αύξηση των δρομολογίων που καλύπτονται από ταχύπλοα, όπως και τα δρομολόγια που καλύπτουν την Τήνο.

Απογοητευτική εμφανίζεται η δρομολογιακή κάλυψη της Σύρου, που παρά του ότι είναι η πρωτεύουσα των Κυκλάδων, παραμένει εγκλωβισμένη στο κλασσικό δρομολόγιο σύνδεσης της με Τήνο και Μύκονο, όπως και το δρομολόγιο για Ρόδο και νησιά Ανατολικού Αιγαίου.

Πέραν του ότι απώλεσε το δρομολόγιο σύνδεσης της με τη Ραφήνα, προβληματική είναι η σύνδεση της με τα νησιά της Παροναξίας, όπως και με τη Σαντορίνη.

Αυτή η εξέλιξη καταδεικνύει την ελλιπή δραστηριοποίηση της Δημοτικής Αρχής ως προς τις επαφές της με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά και το περιορισμένο τουριστικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει σαν νησί, καθώς αυτό αποτελεί καίριο στοιχείο επιλογής εκ μέρους των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες έδειξαν να απαξιώνουν την συμπερίληψη της στο δρομολογιακό τους προγραμματισμό είτε με συμβατικά είτε με ταχύπλοα σκάφη.

Η υποσχεσιολογία περί συγκοινωνιακής αναβάθμισης του νησιού, βάσει της τουριστικής του ανόδου, εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής αποδείχθηκε τελικά κενής περιεχομένου.

Τις απόψεις του κατέθεσαν Δήμαρχοι νησιών των Κυκλάδων σχετικά με την ακτοπλοϊκή κάλυψη των νησιών τους, ενώ από τον Δήμαρχο Σύρου, αν και κλήθηκε από την εφημερίδα, δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση.

Ρύθμιση των δρομολογίων για αποσυμφόρηση του λιμανιού

Από τους ιδιαίτερα κερδισμένους ακτοπλοϊκά προορισμούς είναι η Πάρος, με τον Δήμαρχο του νησιού, Μάρκο Κωβαίο, να εκδηλώνει ταυτόχρονα με την ικανοποίηση του και τον έντονο προβληματισμό του για την ρύθμιση των ωρών των δρομολογίων ώστε να μην προκαλείται συμφόρηση στο λιμάνι και στο κυκλοφοριακό του νησιού.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο κ. Κωβαίος «Με αυξημένα τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια δεν μπορεί παρά να είμαστε ικανοποιημένοι. Όμως θα πρέπει να είναι μοιρασμένα, καθώς πρόταση μου είναι να μην έρχονται τα πλοία ταυτόχρονα στο λιμάνι. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα στο λιμάνι, αλλά και μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα στο νησί. Οι αφίξεις των πλοίων να είναι με κάποια διαφορά ώρας και όχι ταυτόχρονα. Θέλουμε να έχουμε κόσμο, όμως καλό θα είναι να υπάρχει μία ρύθμιση των ωρών των δρομολογίων, ώστε να υπάρχει και σωστή ρύθμιση του λιμένα της Πάρου. Το πρόβλημα δημιουργείται γιατί αυτά τα πλοία είναι πολύ μεγάλα και όταν κατεβάζουν ταυτόχρονα χιλιάδες άτομα και πλήθος αυτοκινήτων, δημιουργείται πρόβλημα στο κυκλοφοριακό του νησιού. Σημειώνω ότι είμαστε ικανοποιημένοι με τα δρομολόγια, τα θέλουμε, περιμένουμε τουριστική κίνηση και ετοιμαζόμαστε γι’ αυτή, αλλά θα μπορούσε να υπάρξει και αυτή η ρύθμιση. Το άλλο σημαντικό είναι ότι έχουμε ήδη κάνει αίτημα για μία γραμμή Πάρου-Νάξου-Μυκόνου ώστε να έχουμε ανταπόκριση με τις διεθνείς πτήσεις του αεροδρομίου της Μυκόνου. Επαφές και κινήσεις κάναμε πέρυσι με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, ενώ τώρα οι κινήσεις μας είναι προς το υπουργείο. Εμείς θέλουμε σύνδεση με Θεσσαλονίκη, ώστε να υπάρχει επικοινωνία με Βόρεια Ελλάδα και Σποράδες, αλλά και περισσότερες γραμμές με Κρήτη».

Υπερκάλυψη με ταχύπλοα

Ιδιαιτέρως ικανοποιημένος εμφανίζεται από την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού και ο Δήμαρχος Σίφνου, Ανδρέας Μπαμπούνης, ο οποίος επικεντρώνει το ενδιαφέρον στα 6 καθημερινά δρομολόγια των ταχύπλοων προς Σίφνο, τα δύο εκ των οποίων τη συνδέουν με τη Σαντορίνη, ενώ δεν παραλείπει να σημειώσει την ανάγκη κάλυψη των γραμμών των Δυτικών Κυκλάδων, με πλοία της Blue Star, με τις προσπάθειες να συνεχίζονται εκ μέρους του προς αυτή την κατεύθυνση.

Όπως ο ίδιος ο κ. Μπαμπούνης ανέφερε «Εμείς κάναμε αγώνα από κοινού με τα άλλα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων, γιατί είχαμε πρόβλημα με τα δρομολόγια των συμβατικών πλοίων. Η προσπάθεια που κατέβαλε ο Δήμος Σίφνου τα τελευταία χρόνια για την καλύτερη ακτοπλοϊκή σύνδεση αποδίδει καρπούς. Αυτό ξεκίνησε από πέρυσι το καλοκαίρι, όπου φτάσαμε την καλοκαιρινή περίοδο να έχουμε 5 ταχύπλοα την ημέρα από και προς Πειραιά και φέτος θα έχουμε 6 ημερησίως. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες κατάλαβαν ότι η Σίφνος είναι μία πρόκληση και ότι είναι ένα νησί το οποίο έχει τη δυνατότητα να επενδύσουν, γιατί αρκετός κόσμος επιλέγει το νησί μας. Το σημαντικότερο είναι ότι καταφέραμε να τις πείσουμε ότι η σύνδεση της Σίφνου με νησί όπως η Σαντορίνη που έχει διεθνές αεροδρόμιο, θα έχει πολλαπλά οφέλη και για την εταιρεία και για εμάς. Αυτό έγινε πέρυσι με ένα ταχύπλοο το οποίο έφευγε κάθε πρωί από Σαντορίνη με προορισμό τη Σίφνο και φέτος θα υπάρχουν σε αυτό το δρομολόγιο 2 ταχύπλοα. Οι επαφές που έγιναν εκ μέρους του Δήμου, δεν είχαν καμία σχέση με το υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά έγιναν απευθείας με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ένα ιδιαίτερα σημαντικό σημείο, το οποίο ευτυχώς έγινε αντιληπτό από τις εταιρείες, είναι ότι πρέπει να δημοσιοποιούν από την προηγούμενη χρονιά στο σύστημα κρατήσεων τα δρομολόγια της επόμενης ώστε να γίνονται έγκαιρα οι κρατήσεις από τους ταξιδιώτες. Αυτό έγινε και πέρυσι και φέτος. Τον Οκτώβριο του 2015 είχαν ανέβει στο σύστημα κρατήσεων τα δρομολόγια για το καλοκαίρι του 2016 και από τις εταιρείες με τα ταχύπλοα. Το αποτέλεσμα είναι ότι πρώτη φορά που θα έχει 6 ταχύπλοα ημερησίως από και προς Πειραιά, εκ των οποίων τα δύο θα μας συνδέουν με Σαντορίνη. Η προσπάθεια που καταβάλλουμε είναι να έχουμε κι εμείς τα πλοία τύπου Blue Star στη γραμμή μας. Γι’ αυτό κάνουμε αγώνα, καθώς δεν έχουμε πείσει ακόμα την Blue Star για τις Δυτικές Κυκλάδες. Συνεχίζουμε να προσπαθούμε και πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα καταλήξει θετικά».

Βοήθεια στα άλλα νησιά

Με την προοπτική η Μύκονος να παίξει κομβικό ρόλο στην εξυπηρέτηση των άλλων νησιών, επικεντρώνει το ενδιαφέρον του ο Δήμαρχος του νησιού, Κωνσταντίνος Κουκάς, ο οποίος κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, τουριστικής υποβοήθησης των άλλων νησιών.

Συγκεκριμένα ο κ. Κουκάς ενημέρωσε ότι «Αυτή την περίοδο επεξεργάζομαι μία πρόταση προς το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και τον υπουργό Ναυτιλίας σχετικά με την αύξηση των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, προκειμένου να μπορέσει το Διεθνές Αεροδρόμιο της Μυκόνου, με βολικότερα δρομολόγια να εξυπηρετήσει την Παροναξία, τη Σύρο, την Άνδρο και την Τήνο ώστε να έχουμε και πρωινά και απογευματινά δρομολόγια, ώστε να βολεύουν με τις διεθνείς πτήσεις, στα πλαίσια της συνεργασίας που αναπτύσσω με τους συναδέλφους μου από τα άλλα νησιά και επειδή θεωρώ ότι η Μύκονος μπορεί να παίξει μητροπολιτικό ρόλο στα θέματα τουρισμού. Κυρίως το κάνω αυτό και στα πλαίσια του να βοηθήσω και τα άλλα νησιά, γιατί εμείς μπορεί να πηγαίνουμε καλά αλλά πιστεύω πολύ στη συνεργασία με τα γύρω νησιά και το έχω αποδείξει. Προσπαθώ να αποκτήσει η Μύκονος μία εξωστρέφεια που δεν την είχε στο παρελθόν».

Φέτος καλύτερα σχεδιασμένα δρομολόγια

Καλή η ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της Μήλου, όχι μόνο το καλοκαίρι αλλά και τον χειμώνα, όπως κρίνεται από τον Δήμαρχο του νησιού, Γεράσιμο Δαμουλάκη, ο οποίος λόγω της συμμετοχής του στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών εκφράζει την αγωνία του και για τις συνδέσεις των άλλων νησιών.

Για την ακτοπλοϊκή κάλυψη της Μήλου ο κ. Δαμουλάκης ανέφερε ότι «Η συζήτηση με τους ακτοοπλόους γίνεται μεταφέροντας τα προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί την προηγούμενη περίοδο. Όχι μόνο στα εάν υπήρχαν ή όχι πλοία αλλά και για το εάν αυτά που υπήρχαν εξυπηρετούσαν ή όχι. Λόγω και της θέσης μου στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, μπορεί να βλέπω και διαφορετικά τα πράγματα σε σχέση με τη Μήλο. Το σίγουρο είναι ότι πολλοί συνάδελφοι μου Δήμαρχοι έχουν διατυπώσει προτάσεις, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα νησιά τους περισσότερο με ταχύπλοα. Από τα στοιχεία που έχω δει νομίζω ότι φέτος είναι πολύ καλύτερα σχεδιασμένα τα δρομολόγια, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αν και θα πρέπει να δούμε την περίπτωση της Σικίνου, που είναι το μόνο νησί που δεν εξυπηρετείται από ταχύπλοο και προς αυτό κάνει μεγάλη προσπάθεια ο Δήμαρχος. Τα δρομολόγια των συμβατικών αλλά και των ταχύπλοοων, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί, εξυπηρετούν τη Μήλο. Κάποια στιγμή το καλοκαίρι θα έχουμε τρία ταχύπλοα ταυτόχρονα. Είναι ενισχυμένο φέτος το δρομολόγιο της Μήλου με ένα επιπλέον ταχύπλοο, για την καλοκαιρινή περίοδο. Ούτε τον χειμώνα είμαστε σε κακή κατάσταση, με το τακτικό δρομολόγιο συν το δρομολόγιο με Κρήτη, η Μήλος εξυπηρετείται καλά».

Ετικέτες: