Ολοκληρώθηκε ο δικαστικός κύκλος απόδοσης ευθυνών σε σχέση με το ναυάγιο του “Sea Diamond”, που βυθίστηκε στο θαλάσσιο χώρο της Σαντορίνης το 2007

«Τρέχουν» οι εξελίξεις

Έκλεισε ο δικαστικός κύκλος απόδοσης ποινικών ευθυνών, όσον αφορά στο ναυάγιο του κρουαζιεροπλοίου “Sea Diamond”, με την Δικαιοσύνη να καταδικάζει τον Γενικό Διευθυντή της Core Marine Ltd και τον Πλοίαρχο, αλλά να απαλλάσσει των κατηγοριών τον Ανθυποπλοίαρχο.

Ο καπετάνιος και η πλοιοκτήτρια εταιρεία, φέρουν τις ευθύνες για τη βύθιση του K/Z SEA DIAMOND, όπως απεφάνθη η Ελληνική Δικαιοσύνη, έπειτα από το πέρας του δικαστικού κύκλου της υπόθεσης, που ταλανίζει ακόμη και σήμερα, 9 χρόνια μετά το ναυάγιο, το νησί της Σαντορίνης και το Ελληνικό Δημόσιο και η οποία ξεκίνησε αρχικά με 13 κατηγορούμενους.

Ο Άρειος Πάγος επικύρωσε τις ποινές που είχαν επιβληθεί στον πλοίαρχο του πλοίου και τον εκπρόσωπο της ναυτιλιακής εταιρείας Louis Cruises, οι οποίοι είχαν καταδικαστεί από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά, ενώ απάλλαξε τον Ανθυποπλοίαρχο και αξιωματικό υπηρεσίας Γέφυρας, καθώς παρόντος του πλοιάρχου, δεν έφερε την ευθύνη για τη διακυβέρνηση του πλοίου.

Το ιστορικό της απόφασης

Σύμφωνα με τον νομικό χειριστή της υπόθεσης του “Sea Diamond” κατ’ εντολή του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας και νομικό σύμβουλο του Δήμου Θήρας, κ. Στυλιανό Παπανδρεόπουλο, «με την απόφαση αυτή, τελειώνει ο ποινικός κύκλος της υπόθεσης, ο οποίος είχε αρχίσει από το Πλημμελειοδικείο του Πειραιά, με 13 κατηγορούμενους και βαρύτατες ποινές, εκ των οποίων απαλλάχθηκαν οι τέσσερις. Οι εννέα κατηγορούμενοι, προσέφυγαν κατά της καταδικαστικής απόφασης, ασκώντας έφεση. Το Εφετείο του Πειραιά απάλλαξε τους έξι εκ των εννέα κατηγορουμένων και τιμώρησε τρεις, τον Πλοίαρχο, τον Γενικό Διευθυντή του Ομίλου Louis Hellenic-Cruises και τον Ανθυποπλοίαρχο. Έπειτα κατά της απόφασης αυτής, η οποία μάλιστα ήταν και αρκετά επιεικής άσκησαν αναιρέσεις στον Άρειο Πάγο. Έγινε και πάλι δικαστήριο στον Πειραιά, μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου και η απόφαση του Εφετείου, ήταν και πάλι καταδικαστική και για τους τρεις και με τις ίδιες ποινές με την προηγούμενη, με τους κατηγορούμενους να ασκούν και πάλι αναίρεση κατά και της τελευταίας απόφασης στον Άρειο Πάγο, ο οποίος απάλλαξε τον Ανθυποπλοίαρχο, με την αιτιολογία, ότι εφόσον ο Πλοίαρχος ήταν στη γέφυρα και είχε τη διακυβέρνηση του πλοίου, ο Ανθυποπλοίαρχος είναι ανεύθυνος. Απέρριψε όμως τις αναιρέσεις του Γενικού Διευθυντή και του Πλοιάρχου».

Το γεγονός αυτό, όπως επισημαίνει ο κ. Παπανδρεόπουλος, κατά συνέπεια, και αφού έκλεισε ο ποινικός κύκλος, «σημαίνει, ότι η ελληνική δικαιοσύνη αναγνωρίζει τις ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας».

Ανοίγει ο δρόμος για την καταβολή αποζημιώσεων

Ο νομικός διαχειριστής της υπόθεσης σημειώνει, ότι η απόφαση αυτή, ανοίγει το δρόμο, προκειμένου, το Ελληνικό Δημόσιο, ο Δήμος Θήρας, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας, αλλά και οι κάτοικοι του νησιού, να μπορέσουν να αξιώσουν αστικές αποζημιώσεις, εφόσον κρίθηκε, ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία φέρει ευθύνη για το ναυάγιο.

«Η αλήθεια είναι, ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία φταίει. Τις αποζημιώσεις αυτές καθ’ αυτές για το πλοίο, τις εξαργύρωσαν οι ασφαλιστικές εταιρείες που είχαν δώσει τα δάνεια για να αγοραστεί το πλοίο. Έπειτα από αυτό, η πλοιοκτήτρια δεν έχει περιουσία για να πληρώσει αποζημιώσεις. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει η ασφαλιστική εταιρεία, που καλύπτει τις ζημιές προς τρίτους. Ευελπιστούμε, ότι μετά από αυτή την καταδίκη, οι ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας, αλλά και των δύο διαχειριστριών εταιρειών, οι οποίες διαπιστώθηκαν από την ελληνική δικαιοσύνη, θα μπορέσουμε να αξιώσουμε τις αστικές μας αποζημιώσεις, που δεν είναι άλλες, από την προσπάθεια που κάνουμε τόσα χρόνια για την ανέλκυση και την απομάκρυνση του ναυαγίου, ενώ υπάρχουν αστικές αξιώσεις και από την πλευρά του Δήμου Θήρας, του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, αλλά και του Ελληνικού Δημοσίου», επισημαίνει ο κ. Παπανδρεόπουλος.

Μικρή πίστη στα ευχολόγια, μεγαλύτερη στη Δικαιοσύνη

Όσον αφορά στις κινήσεις, που έγιναν πρόσφατα, για τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα, με τη συμμετοχή του ΔΛΤ Θήρας, του Δήμου Θήρας, της Κίνησης Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του ναυαγίου, αλλά και εκπροσώπων των συναρμόδιων υπουργείων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ανέλκυση του ναυαγίου που ρυπαίνει εδώ και μία δεκαετία περίπου τα νερά της Σαντορίνης, ο κ. Παπανδρεόπουλος εκφράζει την απαισιοδοξία του, όσον αφορά στην ευόδωση αυτής της πρωτοβουλίας, καθώς προηγούμενες αντίστοιχες ενέργειες έπεσαν στο κενό.

«Επειδή χειρίζομαι εδώ και χρόνια το δικαστικό μέρος της υπόθεσης, περισσότερο βασίζομαι στις δυνατότητες που μπορεί να δώσει η δικαστική διεκδίκηση, παρά στα ευχολόγια των πολιτικών. Το λέω αυτό, με την έννοια, ότι τέτοιου είδους συζητήσεις, για τη δημιουργία Επιτροπών, ή φορέων, ή οτιδήποτε, έχουν γίνει πολλές φορές, αλλά αποτέλεσμα δεν έχει υπάρξει από το 2007 έως και σήμερα, που έχουμε 2016. Η μόνη αποτελεσματική παρέμβαση, που είχε γίνει, ήταν από τον Α. Παπαληγούρα, ο οποίος ανάγκασε την εταιρεία να προβεί στην άντληση των καυσίμων, έστω κι αν αυτή, όταν πραγματοποιήθηκε, ήταν ελλιπής», τονίζει.

Παρ’ όλα αυτά, η Δικαιοσύνη δεν έχει πει την τελευταία της λέξη, σύμφωνα με τον νομικό διαχειριστή της υπόθεσης, καθώς εκκρεμεί η εκδίκαση της έφεσης σε ακόμη μία απόφαση, αυτή τη φορά του Πρωτοδικείου Πειραιά, η οποία στην περίπτωση που επικυρωθεί από το Εφετείο, θα δώσει τέλος στην αναμονή των Θηραίων και θα αναγκάσει την πλοιοκτήτρια εταιρεία να κινήσει τις διαδικασίες για την τελική ανέλκυση του ναυαγίου.

Όπως διευκρινίζει ο κ. Παπανδρεόπουλος, «υπάρχει μία απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά, που κατά αυτής, ο Όμιλος έχει κάνει έφεση και εκδικάζεται τώρα, στις 17 Μαρτίου. Αυτή η απόφαση, ουσιαστικά υποχρεώνει την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο. Δεδομένου, ότι ακόμα εκδικάζεται η υπόθεση, δεν έχουν κινηθεί οι διαδικασίες. Αν λοιπόν, η απόφαση του Εφετείου του Πειραιά, επικυρώσει την απόφαση του Πρωτοδικείου, που αφενός τους διατάσσει να το ανελκύσουν και αφετέρου τους καταδικάζει, με αποτέλεσμα να απαιτείται η καταβολή των αποζημιώσεων, τότε θα υποχρεωθούν να το κάνουν, θέλουν δε θέλουν. Διότι η ασφαλιστική εταιρεία που τους καλύπτει, είναι υποχρεωμένη να δαπανήσει τα απαιτούμενα ποσά για την ανέλκυση του ναυαγίου, εφόσον το επιτάξει η Δικαιοσύνη».

Ετικέτες: