Αντίδραση στην ομηρία των νησιών με εξώδικη διαμαρτυρία για το πλοίο ασφαλείας

Εξώδικα απέναντι στον αποκλεισμό

Δυναμική αντίδραση από πολίτη της Σύρου κατά του αποκλεισμού από την απεργία της ΠΝΟ
  • Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου, 2016 - 06:20
  • /   Eνημέρωση: 10 Δεκ. 2016 - 0:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

• Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία αποφάσισε τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων έως την Κυριακή

• Πολιτικές και εισαγγελικές αρχές οφείλουν να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες διαφύλαξης των αναφαίρετων δικαιωμάτων των κατοίκων της νησιωτικής χώρας

• Τα δικαιώματα των νησιωτών βάλλονται ευθέως από τις συνδικαλιστικές μεθοδεύσεις της ΠΝΟ

• Στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων, άβουλοι εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι της τοπικής πολιτικής σκηνής, εξαντλώντας την υπεράσπιση των νησιωτών σε χαμηλότονες επιστολές προς το υπυοργείο

• Δυναμική παρέμβαση υπήρξε από δικηγόρο της Σύρου, ο οποίος απέστειλε εξώδικη διαμαρτυρία προς τα αρμόδια όργανα, ζητώντας την άμεση εφαρμογή των όσων εκ του νόμου ορίζονται, για το πλοίο ασφαλείας  

Επιβεβλημένη κρίνεται πλέον η προστασία των νησιωτικών κοινωνιών, κατόπιν της απόφασης της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας να συνεχίσει τις απεργιακές της κινητοποιήσεις και να επιτείνει την ομηρία των νησιών για ακόμα δύο 24ωρα.

Μέχρι τα ξημερώματα της Κυριακής αποφάσισε η ΠΝΟ να παραμείνουν δεμένα τα πλοία στα λιμάνια, εξαγγέλλοντας συνέχιση της πολυήμερης απεργίας της για ακόμα 48 ώρες.

Επί σειρά ετών χρησιμοποιούνται οι νησιώτες, οι οποίοι «θυσιάζονται», χωρίς ουδέποτε να υπολογίζονται, υπέρ συνδικαλιστικών διεκδικήσεων, επιχειρηματικών εξυπηρετήσεων και πολιτικών σκοπιμοτήτων.

Πολιτικές και εισαγγελικές αρχές οφείλουν να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες διαφύλαξης των αναφαίρετων δικαιωμάτων των κατοίκων της νησιωτικής χώρας, που βάλλονται ευθέως από τις συνδικαλιστικές μεθοδεύσεις της ΠΝΟ, η οποία εξακολουθητικά χρησιμοποιεί τους νησιώτες ως μοχλό πίεσης έναντι της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας, προς ικανοποίηση των διεκδικήσεων της και της μη εφαρμογής της νομοθεσίας από την πλευρά της κυβέρνησης, προκειμένου να διατηρήσει ένα παιχνίδι πολιτικών ισορροπιών με τους συνδικαλιστές.

Σε ότι αφορά ειδικά στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων, μικροί μοιραίοι και άβουλοι οι εκπρόσωποι της τοπικής πολιτικής σκηνής, εξαντλούν την υπεράσπιση των νησιωτών σε χαμηλότονες επιστολές, αντί δυναμικών και ουσιαστικών απαιτήσεων διαφύλαξης των συνταγματικών τους δικαιωμάτων.

Έναντι αυτών στάθηκε με μία πιο δυναμική παρέμβαση ένας πολίτης της Σύρου, ο οποίος απέστειλε εξώδικη διαμαρτυρία προς τα αρμόδια όργανα, ζητώντας την άμεση εφαρμογή των όσων εκ του νόμου ορίζονται, για το πλοίο ασφαλείας.

Η εξώδικη διαμαρτυρία

Ενώπιον παντός αρμοδίου δικαστηρίου ή δικαστική ή άλλης αρχής, κατατέθηκε εξώδικη διαμαρτυρία-πρόσκληση, από τον δικηγόρο της Σύρου, Κώστα Δοκιμάκη, προς τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με κοινοποίηση και στην Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ζητώντας ουσιαστικά την ενεργοποίηση του σχετικού νόμου για το πλοίο ασφαλείας.

Αυτή συγκεκριμένα αναφέρει:

«Αξιότιμε κ Πρόεδρε,

Συνεχίζεται για 8η ημέρα η απεργία της ΠΝΟ με αποτέλεσμα όχι μόνο η Σύρος που κατοικοεδρεύω αλλά και το σύνολο των νησιών της επικράτειας να βρίσκονται δίχως ακτοπλοϊκή σύνδεση τόσο μεταξύ τους όσο και με τους ηπειρωτικούς λιμένες.

Η αρρυθμία αυτή, προκαλεί προφανή και αυταπόδεικτο κίνδυνο ζωής αρρώστων και πασχόντων, διαμενόντων στα νησιά, όσο και κίνδυνο για την δημόσια υγεία, μιας και οι υποδομές πρωτοβάθμιας περίθαλψης δεν είναι ίδιες για όλα τα νησιά αλλά ποικίλουν ανάλογα με το μέγεθος και τον πληθυσμό ενώ αντίθετα παρατηρούνται αυξημένα κρούσματα ασθενειών λόγω του χειμώνα.

Επιπροσθέτως, παρατηρούνται ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης και κυρίως σε είδη τροφής και φροντίδας βρεφών, παιδιών και ηλικιωμένων αλλά και σε φαρμακευτικό υλικό. Ομοίως, ελλείψεις σε καύσιμα, πετρέλαιο θέρμανσης αλλά και επιπλοκές στις εμπορευματικές συναλλαγές.

Παρέλκει δε, να τονίσω την εθνική σημασία τακτικής ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας στα νησιά Σάμο, Χίο, Μυτιλήνη αυτή την περίοδο.

Επειδή από την έναρξη της απεργίας έχουν παρέλθει τρείς (-3-) και πλέον ημέρες όπου η τακτική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία έχει  διακοπεί για λόγο που δεν οφείλεται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου.

Επειδή έχετε την εκ του Νόμου υποχρέωση (α25§4.α. Ν4256/2014) να συγκαλέσετε εκτάκτως το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών  ώστε να εισηγηθείτε στον κ. Υπουργό Ναυτιλίας πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας κλπ ως ο ίδιος ως άνω Νόμος ορίζει.

Επειδή, μολονότι έχουν πληρωθεί οι προϋποθέσεις που ορίζει ο Νόμος για την έκτακτη σύγκλιση του Σ.Α.Σ., δεν έχετε πράξει τούτο.

Επειδή, σέβομαι το δικαίωμα στην απεργία και το δύσκολο επάγγελμα του ναυτικού πλην όμως, οφείλω να προστατεύσω τον εαυτό μου, την οικογένεια μου και τους συμπατριώτες μου από κάθε κίνδυνο.

Επειδή, διαμαρτύρομαι για την συμπεριφορά σας αυτή

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

Και με την επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος μου

ΣΑΣ ΚΑΛΩ όπως συγκαλέσετε άμεσα το Σ.Α.Σ. με θέμα την εισήγηση καθορισμού δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας κλπ ως Νόμος ορίζει και

ΣΑΣ ΚΑΛΩ όπως επιδώσετε άμεσα την εισήγησης σας στον αρμόδιο κ. Υπουργό Ναυτιλίας για να πράξει τα νόμιμα».

Τι ορίζει ο νόμος

Συγκεκριμένα, με τον νόμο 4256/2014 (άρθρο 25) έχει κατοχυρωθεί η κάλυψη της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, όταν τα τακτικά δρομολόγια διακόπτονται πέραν των τριών ημερών.

Όπως ο νόμος αναφέρει «1. Για τη διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου και της εδαφικής συνέχειας της χώρας, όταν διακόπτεται η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των ηπειρωτικών λιμένων και των νησιών, για λόγους οι οποίοι δεν οφείλονται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου, εφαρμόζεται πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.

2. Το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας εκτελείται από πλοία τα οποία είναι ήδη δρομολογημένα και περιλαμβάνει συνδέσεις, οι οποίες εξυπηρετούνται από δρομολογημένα, κατά την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο, πλοία.

3. Τα πλοία και τα πληρώματά τους υποχρεούνται στην εκτέλεση του προγράμματος δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας.

4.α. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), το οποίο συγκαλείται εκτάκτως, μετά από την παρέλευση 3 ημερών από τη διακοπή της τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης, όταν προκύπτει επείγουσα κοινωνική ανάγκη ή ανάγκη η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθορίζονται τα εξής:

αα. το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας,

ββ. τα πλοία τα οποία θα εξυπηρετούν τα δρομολόγια, με την επιφύλαξη του δικαιώματος του πλοιοκτήτη για αντικατάσταση πλοίου,

γγ. ο αριθμός και η συχνότητά των δρομολογίων ανά κατεύθυνση, που δεν υπερβαίνει το 1/3 των τακτικών δρομολογίων, καθώς και το χρονικό σημείο από το οποίο τίθεται σε εφαρμογή το πρόγραμμα, το οποίο προσδιορίζεται ανάλογα με τις ανάγκες της χειμερινής και της θερινής περιόδου.

β. Το πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαθιστά τις συνθήκες τακτικής και ομαλής ακτοπλοϊκής σύνδεσης ούτε να υπερβαίνει τον ένα (1) μήνα».

Παρέμβαση των αυτοδιοικητικών σε ήπιους τόνους

Η παρέμβαση των αυτοδιοικητικών εκπροσώπων των Κυκλάδων προς τον αρμόδιο υπουργό, περιορίστηκε σε μία χλιαρή διατύπωση απόψεων περί των προβλημάτων που προκαλούνται στα νησιά από τον παρατεταμένο αποκλεισμό τους λόγω της απεργίας, εκφράζοντας μία διάθεση συγκατάβασης τόσο προς την πλευρά των απεργών όσο και προς την πλευρά του υπουργείου.

Την επιστολή συνυπογράφουν ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης και όλοι οι Δήμαρχοι των νησιών, όπως αποφασίστηκε σε χθεσινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια.

Το πλήρες κείμενο της επιστολής:

«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Μετά και τη σημερινή απόφαση της Π.Ν.Ο. για συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων, εκτιμώντας τη σοβαρότητα της κατάστασης και τονίζοντας συνάμα την αναγκαιότητα οι νησιώτες να σταματήσουν πλέον να είναι «όμηροι» κάθε φορά που πραγματοποιείται ναυτεργατική κινητοποίηση, σας γνωρίζουμε ότι η συνεχιζόμενη για έβδομη ημέρα απεργία της Π.Ν.Ο., έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους κατοίκους της νησιωτικής μας περιοχής.

Ως τοπική αυτοδιοίκηση σε συνεννόηση και συνεργασία με επαγγελματικούς και παραγωγικούς φορείς των Κυκλάδων διαπιστώσαμε σοβαρά προβλήματα έλλειψης τροφίμων και φαρμάκων. Η αδυναμία μετακίνησης από και προς την Αθήνα, ο αναγκαστικός περιορισμός στα νησιά, ειδικά σε αυτά που δεν διαθέτουν άλλο μέσο μεταφοράς παρά μόνο το πλοίο, δημιουργεί μείζον κοινωνικό πρόβλημα τόσο σε επαγγελματίες όσο σε παραγωγούς αλλά πρωτίστως στους νησιώτες που πρέπει να μετακινηθούν για ιατρικούς λόγους.

Στον εκτεταμένο νησιωτικό χώρο που η χώρα μας διαθέτει, το ζήτημα της απρόσκοπτης μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών, αλλά και το δικαίωμα των νησιωτών να ασκούν ανεμπόδιστα τις συνταγματικές τους ελευθερίες, πρέπει να διασφαλιστούν όπως γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

Σεβόμαστε απόλυτα τα δικαιώματα των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα, είμαστε και θα παραμείνουμε δίπλα τους σε κάθε δίκαιη διεκδίκησή τους, παράλληλα όμως απαιτούμε να γίνονται σεβαστά τα αντίστοιχα αναφαίρετα δικαιώματα του κάθε νησιώτη.

Κύριε Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή επιτρέψτε μας να επισημάνουμε για πολλοστή φορά ότι το αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα της απεργίας δεν μπορεί να αφήνει τους νησιώτες – στην κυριολεξία – στο έλεος του Θεού.

Δεν θα επιχειρήσουμε την αναλυτική καταγραφή  των προβλημάτων που σας είναι ήδη γνωστή.

Ζητούμε όμως την άμεση παρέμβαση της πολιτείας για την εξεύρεση λύσης, ώστε τόσο στον παρόντα χρόνο όσο και στο μέλλον οι νησιώτες να απολαμβάνουν ίσα δικαιώματα με τους κατοίκους της υπόλοιπης χώρας, κάτι που είναι αυτονόητο για ένα κράτος δικαίου το οποίο οφείλει να παρέχει τα εχέγγυα για την ίση μεταχείριση  των πολιτών του».

Χαμηλοί τόνοι από την Περιφέρεια

Σε χαμηλούς τόνους κινήθηκε και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, ο οποίος έθεσε την επίλυση του θέματος στην διακριτική ευχέρεια του υπουργού, αιτούμενος την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που του δίνει ο νόμος, για την προστασία των νησιών.

Όπως αναφέρει στην επιστολή του:

«Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Η απόφαση περί  συνέχισης, για ένα επιπλέον 48ωρο και μέχρι τα ξημερώματα της προσεχούς Κυριακής, της απεργίας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες για το σύνολο των κατοίκων των νησιών.

Το δικαίωμα κάθε εργαζόμενου στην απεργία είναι σεβαστό, αλλά αυτό δεν μπορεί να ασκείται με τρόπο που να παραβιάζει δικαιώματα άλλων κοινωνικών ομάδων και κυρίως να χρησιμοποιεί ως ομήρους ολόκληρες νησιωτικές κοινωνίες.

Στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τη μεγαλύτερη νησιωτική Περιφέρεια της χώρας, ο συνεχιζόμενος ακτοπλοϊκός αποκλεισμός των νησιών, θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο την οικονομία αλλά και το σύνολο των κοινωνικών και επαγγελματικών δραστηριοτήτων όλων των νησιωτών.

Οι νησιώτες μας, οι οποίοι, το τελευταίο διάστημα, έχουν υποστεί και αυτοί σφοδρή  φορολογική επιδρομή, με ανυπολόγιστες γι’ αυτούς συνέπειες, ουδέποτε έστρεψαν τη δική τους αιτιολογημένη οργή εναντίον οιασδήποτε κοινωνικής ή επαγγελματικής ομάδας ή οιουδήποτε συμπατριώτη τους.

Επειδή, επιτέλους, η συνέχιση της ζωής στη νησιωτική Ελλάδα δεν μπορεί να είναι στην διακριτική ευχέρεια οιασδήποτε ομάδας, σας ζητούμε να προστατεύσετε το πιο ευαίσθητο κομμάτι της χώρας, αξιοποιώντας το σύνολο των δυνατοτήτων που ο νόμος σας δίνει.

Η ευθύνη της πολιτείας

Την εξώδικη διαμαρτυρία για τις απεργιακές κινητοποιήσεις της ΠΝΟ, επέλεξε και ο Επιμελητηριακός Όμιλος Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών, προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Στη διαμαρτυρία του προς το υπουργείο ο Ε.Ο.Α.Ε.Ν επισημαίνει  ότι «τα υποβαλλόμενα, εύλογα αιτήματά της Π.Ν.Ο, πρέπει να κριθούν με την δέουσα σοβαρότητα, ευθύνη και ταχύτητα από τον αρμόδιο φορέα, που πρέπει να τα αποδεχθεί, μετά από τις κατάλληλες διαπραγματεύσεις και ουσιαστικές και εποικοδομητικές συζητήσεις, από την Πολιτεία που θα πρέπει να μελετήσει και να καταλήξει σε μια δίκαιη και ορθή απόφαση, ικανοποιώντας ό,τι πρέπει να ικανοποιήσει από τα αιτήματα των απεργιακών κινητοποιήσεων».

Παράλληλα όμως τονίζεται ότι «η μακρά αυτή απεργία, έχει νεκρώσει κυριολεκτικά την κοινωνική και οικονομική ζωή των νησιών, τα οποία στερούνται πλέον, όχι μόνο προϊόντων, καυσίμων και άλλων πρώτων υλών και λοιπών αγαθών, αλλά και της δυνατότητας να αντιμετωπίσουν επείγοντα θέματα, κυρίως, υγείας των πολιτών» και συμπληρώνεται ότι «οι ενέργειές της Πολιτείας δεν φαίνεται να πείθουν και δεν οδηγούν σε κανένα αποτέλεσμα, που να σημάνει το πέρας των απεργιακών αυτών κινητοποιήσεων».

Ο Όμιλος διαμαρτύρεται για την αναποτελεσματικότητα και την ανακόλουθη αυτή στάση της Πολιτείας, που δεν μπορεί να διαχειρισθεί την απεργία αυτή και ζητεί την ενεργοποίηση της διάταξης του άρθρου 25 του Νόμου 4256/2014 για το πλοίο ασφαλείας.

Ο Ε.Ο.Α.Ε.Ν υπογραμμίζει πως «Η εφαρμογή της ως άνω διάταξης καθίσταται άμεσα άκρως επιτακτική, ενόψει του ότι το μέγεθος των μέχρι τούδε ζημιών στα  νησιά είναι τεράστιο, η δεν ανάκαμψη δεν θα γίνει προ της παρέλευσης αρκετού καιρού. Προκειμένου να μην διογκωθεί η τραγική αυτή κατάσταση στα νησιά, επιβάλλεται άμεσα η εντός της ημέρας ενεργοποίηση του μηχανισμού της ως άνω διάταξης, πράγμα που αποτελεί αποκλειστική ευθύνη της Πολιτείας και συγκεκριμένα υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Τυχόν προβολή της δικαιολογίας ότι πρόκειται για γεγονός ανώτερης βίας δεν είναι δυνατό να ευσταθήσει, δεδομένου ότι  είναι γενικά παραδεκτό ότι ανώτερη βία συνιστά κάθε γεγονός εξαιρετικό και απρόβλεπτο, το οποίο είναι είτε αντικειμενικό (π.χ. σεισμός) είτε  υποκειμενικό (π.χ. ασθένεια) και το οποίο δεν θα μπορούσε να προληφθεί όχι μόνο από τον μέσο άνθρωπο αλλά ακόμη και από τον ακραία επιμελή και συνετό. Η ευθύνη, συνεπώς, της Πολιτείας είναι αυτόχρημα τεράστια και ολοκληρωτική».

Η ΠΝΟ απειλεί και συνεχίζει παρά τις υπουργικές δεσμεύσεις

H Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, ανακοινώνοντας την απόφαση της για συνέχιση της απεργιακής της κινητοποίησης, στάθηκε στην «αδιάλλακτη και ανυποχώρητη θέση της Κυβέρνησης», συμπληρώνοντας ότι δεν αναλαμβάνεται η δέσμευση για «τίποτε ουσιαστικό, αλλά αντίθετα προσπαθεί μέσω της προσωπικής διαβεβαίωσης του κ. Υπουργού Ναυτιλίας και όχι του αρμόδιου προς τούτο Υπουργού των Οικονομικών, να «πείσει» ότι δήθεν δεν υπάρχει ζήτημα στο ισχύον φορολογικό καθεστώς των ναυτικών, στέλνοντας ταυτόχρονα όλα τα λοιπά αιτήματά μας στις καλένδες, για τα πιο πολλά των οποίων μόνος αρμόδιος και υπεύθυνος είναι αποκλειστικά ο ίδιος».

Παράλληλα, εξαπέλυσε ευθείες απειλές και προς την πλευρά των εφοπλιστικών εταιρειών, προειδοποιώντας τους «να μην τολμήσουν να πειράξουν ή έστω απλά να απειλήσουν τον οποιοδήποτε απεργό ναυτεργάτη, ο οποίος απλά υπακούει στις αποφάσεις του ανώτατου συνδικαλιστικού του Οργάνου και των επί μέρους πρωτοβαθμίων οργανώσεων του, γιατί σε διαφορετική περίπτωση  θα βρεθούν αντιμέτωποι με όλο τον ναυτεργατικό κόσμο», όπως αναφέρει.

Αυτή πρακτική και οι αποφάσεις συνέχισης της απεργίας ήρθαν ως απάντηση στην τελευταία έκκληση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή, ο οποίος σε έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε εχθές διευκρίνισε πως «Δεν υπάρχει λόγος για συνέχιση της απεργίας της ΠΝΟ και αυτή βασίζεται σε φανταστικά αιτήματα», προσθέτοντας ότι «δεν υπάρχει καμία αλλαγή στο φορολογικό καθεστώς των ναυτικών ούτε το 2016, ούτε το 2017, ούτε το 2018, όπως ανέφερε και στη βουλή ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος».