Ο Δήμαρχος Πάρου για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό, σχετικά με την αναβάθμιση των υφιστάμενων και τη δημιουργία νέων λιμενικών εγκαταστάσεων στο νησί

“Η ανάπτυξη απαιτεί καινοτόμες λύσεις”

  • Τετάρτη, 26 Σεπτεμβρίου, 2018 - 06:16

Τοποθέτηση, στο πλαίσιο του επιστημονικού συνεδρίου με τίτλο «Φορείς Διαχείρισης και εποπτείας Λιμένων Ελλάδος, Υπάρχουσα κατάσταση, Προτάσεις Βελτίωσης», πραγματοποίησε ο Δήμαρχος της Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος.

Το συνέδριο, το οποίο φιλοξένησε ιδιαίτερα σημαντικούς ομιλητές στον τομέα των λιμενικών υποδομών, συνδιοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και τον Δήμο Πάρου, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στην Πάρο 21 και 22 Σεπτεμβρίου 2018, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 1ου ΕΠΑΛ Πάρου, στο Λιαροκόπι Παροικιάς. Κατά τη διάρκεια της διημερίδας, ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, μίλησε σχετικά με την υφιστάμενη κατάσταση, αλλά και τις προοπτικές του κεντρικού λιμένα της Παροικιάς Πάρου, καθώς και των υπολοίπων λιμενικών εγκαταστάσεων του νησιού.

Ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον και τον τόπο

Στον χαιρετισμό του, ο κ. Κωβαίος σημείωσε, πως “οι δραστηριότητες και λειτουργίες των λιμανιών υπόκεινται σε νέα θεσμικά πλαίσια και νέους νομοθετικούς κανονισμούς, που στόχο έχουν την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι, μας δίνεται η ευκαιρία, το Νέο Λιμάνι, να πληροί υψηλές προδιαγραφές, συμπεριλαμβανομένης και της απόλυτης προστασίας των γύρω περιοχών και φυσικά της ακτογραμμής”, συμπληρώνοντας, πως “θα επιστρατεύσουμε ειδικούς επιστήμονες και όλες τις σύγχρονες μεθόδους προκειμένου να διασφαλίσουμε τους καλύτερους όρους, κατασκευαστικούς και περιβαλλοντικούς, που θα εγγυηθούν τη βιωσιμότητα του έργου και την αειφορία του τόπου μας”.

Διαβεβαιώνοντας, πως επιδίωξη του Δήμου είναι ένα “έργο – πρότυπο, που θα αναβαθμίσει την περιοχή”, τόνισε, πως στο δίλημμα “ανάπτυξη ή περιβάλλον”, η Πάρος απαντά “ανάπτυξη, μόνο όταν αυτή σέβεται περιβάλλον, το χαρακτήρα, τις ρίζες και τις παραδόσεις του νησιού μας”.

Στη συνέχεια, ο κ. Κωβαίος ανέλυσε το αναπτυξιακό σχέδιο του Λιμενικού Ταμείου Πάρου – Αντιπάρου, τα έργα του οποίου, όπως διευκρίνισε, διαθέτουν στην πλειοψηφία τους πλήρη ή σημαντικά προχωρημένη ωριμότητα και για πολλά από αυτά έχουν ολοκληρωθεί οι γνωμοδοτήσεις των συναρμόδιων υπηρεσιών και της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), ενώ έχουν εκδοθεί και οι σχετικές Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).

Σε πρώτο πλάνο ο κεντρικός λιμένας

Σε ό,τι αφορά στον κεντρικό λιμένα, ο οποίος κατέχει ιδιαίτερη θέση στο λιμενικό σύστημα Πάρου και Αντιπάρου, λόγω του σημαντικού επιχειρησιακού του χαρακτήρα σε περιφερειακό, εθνικό, ακόμη και ευρωπαϊκό επίπεδο, ο Δήμαρχος ανέφερε, πως “ο Δήμος Πάρου και η παριανή κοινωνία επιχειρεί με συγκροτημένες δράσεις και πρωτοβουλίες να οργανώσει ολοκληρωμένο σχέδιο εξυπηρέτησης της επιβατικής κίνησης και των εμπορευματικών ροών που τη συνοδεύουν λαμβάνοντας υπόψη τη φέρουσα ικανότητα του όρμου Παροικιάς ο οποίος φιλοξενεί τις λιμενικές εγκαταστάσεις καθώς και τη λειτουργία του όμορου οικισμού της Παροικιάς”.

Στο πλαίσιο αυτών των πρωτοβουλιών το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου Αντιπάρου έχει αναθέσει σε ομάδα μελετητών τη σύνταξη του «Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου (Master Plan) του Λιμένα Πάρου», όπως προβλέπεται από την σχετική νομοθεσία για λιμένες εθνικής σημασίας, στρατηγικοί στόχοι του οποίου είναι η μακροπρόθεσμη πρόταση είναι η μεταφορά του επιβατικού λιμένα σε νέα κατάλληλη θέση, η οποία θα διαθέτει κατάλληλη πρόσβαση, για τις επιβατικές λειτουργίες, η άμεση θέσπιση λειτουργικών περιορισμών για την άσκηση της δραστηριότητας στον υφιστάμενο Λιμένα Πάρου, σχετικά με τις επιβατικές λειτουργίες, καθώς επίσης και η μεταφορά του εμπορικού λιμένα σε κατάλληλη θέση, για τις εμπορικές λειτουργίες. Για τις τουριστικές λειτουργίες και ειδικότερα τον τομέα ανάπτυξης της κρουαζιέρας, προτείνεται η κατασκευή πλωτού αγκυροβολίου πολλών ναυδέτων καθώς και η επέκταση των υφιστάμενων χερσαίων λιμενικών υποδομών.

Επιπλέον, σε σχέση με τις λειτουργίες εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής προτείνεται η δημιουργία καταφυγίου με επέκταση της υφιστάμενης λιμενικής υποδομής, στο ανατολικό τμήμα του όρμου της Παροικιάς όπου η προστασία από τον κυματισμό είναι καλύτερη και υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης περιορισμένης έκτασης κτιριακών εγκαταστάσεων για την υποστήριξη του καταφυγίου.

Παράλληλα με την εκπόνηση του Master Plan του Λιμένα Πάρου βρίσκεται σε εξέλιξη, με αρμόδια προϊσταμένη αρχή/διευθύνουσα υπηρεσία τη Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο σχεδιασμός του Νέου Εμπορικού Λιμένα Πάρου στη θέση Καμινάκι (Φυρόγια-Βαρούχας) της Δημοτικής Κοινότητας Μάρπησσας.

Όπως έχει γίνει γνωστό, Δήμος Πάρου και το ΔΛΤΠΑ κατά τα τελευταία τρία χρόνια μερίμνησαν, ώστε το συγκεκριμένο έργο, είκοσι δύο χρόνια μετά την έναρξη της μελέτης του, με φορέα το ΥΠΕΧΩΔΕ, να μπει σε τροχιά υλοποίησης με τελικό προϋπολογισμό που ανέρχεται σε 16.100.000€ και προϋπολογισμό των έργων Α΄ Φάσης σε 7.200.000€.

Προτεραιότητα σε λιμενικές εγκαταστάσεις τουρισμού

Ο Δήμαρχος Πάρου αναφέρθηκε και στη μεγάλη έμφαση που έχει δοθεί στην ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας στο νησί. Όπως ενημέρωσε, το ΔΛΤΠΑ έχει αναθέσει την εκπόνηση μελέτης με θέμα «Συνθήκες Λιμενικής Κυκλοφορίας και Ελλιμενισμού Κρουαζιερόπλοιων σε Πλωτό Αγκυροβόλιο στον όρμο Παροικιάς Νήσου Πάρου».

Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και εντάσσεται στο υπό εκπόνηση Master Plan του Λιμένα Πάρου, ενώ ταυτόχρονα, το ΔΛΤΠΑ έχει αναθέσει μελέτη με θέμα «Προγραμματικό Σχέδιο των Θαλάσσιων και Χερσαίων Εγκαταστάσεων Εξυπηρέτησης Κρουαζιερόπλοιων στον Όρμο Νάουσας και Σκαφών Αναψυχής στον Όρμο Αγ. Ιωάννου Δέτη Νήσου Πάρου», η οποία έχει ολοκληρωθεί και εξετάζεται το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών κρουαζιέρας για την σκοπιμότητα προώθησης των επόμενων σταδίων μελέτης του έργου.

Σύμφωνα με τις δύο προγραμματικές μελέτες, υπάρχει η δυνατότητα υποδοχής και εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων μικρού και μεσαίου μεγέθους (μήκους < 150 μ.) στον Όρμο Παροικιάς και μεγάλων κρουαζιερόπλοιων (μήκους 200 και πλέον μέτρων) στον Όρμο Νάουσας.

Παράλληλα, υλοποιείται και το έργο Βελτίωσης και Επέκτασης του Υφιστάμενου Αλιευτικού Καταφυγίου στην Αλυκή, Δημοτικής Κοινότητας Αγκαιριάς, ενώ το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα συμπληρώνεται με έργα και δράσεις και σε άλλες λιμενικές εγκαταστάσεις (αλιευτικά και τουριστικά καταφύγια της Πάρου και της Αντιπάρου), όπως ενδεικτικά, οι παρεμβάσεις ενίσχυσης, προστασίας, αποκατάστασης της θωράκισης και ανάπλασης του χερσαίου χώρου στα αλιευτικά καταφύγια Αμπελά, Νάουσας και Πίσω Λειβαδιού, αλλά και η κρηπίδωση του μόλου στο λιμένα Αντιπάρου.

Απαραίτητη η συνδρομή της πολιτείας”

Κλείνοντας, ο κ. Κωβαίος τόνισε, πως “ο Δήμος Πάρου, σε συνεργασία με το ΔΛΤΠΑ, έχει θέσει στις βασικές προτεραιότητες των στόχων του την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών που διαθέτει, τη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό τους και τη μεταφορά των δραστηριοτήτων τους σε νέες θέσεις, όπου αυτό είναι απαραίτητο για την ισόρροπη και συνολική ανάπτυξη του νησιού”, καθώς “ο ρυθμός αύξησης του τουριστικού προϊόντος απαιτεί καινοτόμες λύσεις που στο παρελθόν δεν είχαν εξεταστεί ή αξιολογηθεί στο βαθμό που απαιτείται. Η επιμονή σε διορθωτικές λύσεις που δοκιμάστηκαν στο παρελθόν δεν μπορεί πλέον να δώσει απαντήσεις στις ανάγκες των επόμενων δεκαετιών και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ποιοτικές απαιτήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού”, διαμηνύοντας πως “η συνδρομή της πολιτείας και της περιφερειακής αυτοδιοίκησης είναι απαραίτητη σε αυτή την προσπάθεια, διότι καθορίζουν τους όρους σε εθνικό επίπεδο και τις επιλογές σε περιφερειακό επίπεδο, αντίστοιχα”.

Ετικέτες: