Εφαρμογή της εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα με πρώτους αποδέκτες τους μαθητές της Γ’ Λυκείου

Συνέχιση της γνώσης κόντρα στην κρίση

Στο στάδιο του σχεδιασμού και της οργάνωσης για την έναρξη της εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας στους νομούς Κυκλάδων και Δωδεκανήσων βρίσκεται η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου προς αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων που προσφέρονται μέσω του Υπουργείου Παιδείας.

Το πρόγραμμα θα δώσει τη δυνατότητα σε μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές να διατηρήσουν την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία, κατά τη διάρκεια της αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων της χώρας, στο πλαίσιο των προληπτικών μέτρων για την αποτροπή διασποράς του νέου κορωνοϊού.

Για την επιτυχία του μεγάλου αυτού εγχειρήματος που, όπως υπογραμμίζεται, δεν αποσκοπεί ούτε στην υποκατάσταση της δια ζώσης εκπαίδευσης ούτε στην κάλυψη της διδακτέας ύλης, θεωρείται απαραίτητη η συμβολή όλων των παραγόντων της εκπαίδευσης. Μετά την επαναλειτουργία των σχολείων, η παράδοση θα συνεχιστεί ακριβώς από το σημείο διακοπής των μαθημάτων εντός της τάξης.

Η εν λόγω προσπάθεια σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα συντονίζεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου και θα καταβάλλεται σε συνεργασία με τις δύο Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, που από την πλευρά τους θα υποστηρίξουν τους εκπαιδευτικούς.

Η διαδικασία δεν έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα, δεδομένου ότι απευθύνεται σε όσους μαθητές επιθυμούν να λάβουν μέρος. Στο πλαίσιο αυτό, θα διαμορφωθεί ένα άτυπο ωρολόγιο πρόγραμμα, που θα βασίζεται σε σύγχρονες και ασύγχρονες μεθόδους.

Ως σύγχρονη διδασκαλία νοείται η απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές που παρακολουθούν ζωντανά μέσω υπολογιστή.

Ασύγχρονη είναι η διδασκαλία κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει σε διαφορετικό χρόνο από τη διαδικασία παράδοσης του μαθήματος ή δημιουργίας υλικού από τον εκπαιδευτικό, έχοντας πρόσβαση σε μαθησιακό υλικό μέσω διαδικτύου (σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες που παρέχει το Υπουργείο).

Η εφαρμογή του προγράμματος θα ξεκινήσει, προς την παρόν, από την Γ’ Λυκείου, λόγω των επερχόμενων Πανελλαδικών εξετάσεων, γεγονός που καθιστά πιο αναγκαία τη συνέχιση της μελέτης και της προετοιμασίας των φετινών συμμετεχόντων.

Χαρακτηριστικά μιας εικονικής τάξης

Αναφορικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση, το Υπουργείο θα διαθέσει σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα για την πραγματοποίηση μαθημάτων μέσω τηλεδιάσκεψης από τους εκπαιδευτικούς. Η συγκεκριμένη διαδικασία θα έχει τα χαρακτηριστικά μιας εικονικής τάξης, όπου το μάθημα θα παραδίδεται ζωντανά μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να θέτουν τα ερωτήματά τους και να λαμβάνουν απαντήσεις ή διευκρινίσεις από τον εκπαιδευτικό, όπως συμβαίνει και εντός σχολικής τάξης, ενώ θα γίνονται επίσης παρουσιάσεις, αλλά και ασκήσεις.

Η πρώτη δοκιμαστική εφαρμογή έγινε την περασμένη Παρασκευή σε Λύκειο της Νέας Φιλαδέλφειας, παρουσία της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, ενώ προτεραιότητα θα δοθεί στις πληγείσες περιφερειακές ενότητες της Ηλείας και της Αχαΐας.

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη», η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου εξηγεί ότι μέσα στις επόμενες ημέρες, το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πρώτα στα Δωδεκάνησα και έπειτα στις Κυκλάδες.

«Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν πρόκειται για αναπλήρωση των διδακτικών ωρών, αλλά για ένα είδος ενίσχυσης. Σκοπός είναι να υπάρχει εγρήγορση και επαφή των παιδιών με την εκπαιδευτική διαδικασία. Θα τους κάνει πολύ καλό και πιστεύω πως θα έχουμε ανταπόκριση», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η σχετική πλατφόρμα θα διατεθεί σταδιακά και στις λοιπές τάξεις των δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων της χώρας. Επιδίωξη της πολιτικής ηγεσίας είναι να δοθεί μεγαλύτερη αυτονομία σε κάθε σχολική μονάδα να προσαρμόσει την παρεχόμενη δυνατότητα εξ αποστάσεως διδασκαλίας στις υφιστάμενες ανάγκες της, και για το λόγο αυτό οι Διευθυντές των σχολείων θα διαμορφώνουν οι ίδιοι, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη.

Διάθεση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού

Αναφορικά με την ασύγχρονη εκπαίδευση, οι υφιστάμενες ψηφιακές δομές του Υπουργείου, δηλαδή τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books),  το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (Πλατφόρμα «Αίσωπος») είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα, μάθημα και ενότητες και μπορούν επομένως να χρησιμοποιηθούν από όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς και στην έκτακτη αυτή συγκυρία. Το Υπουργείο δρομολογεί, επιπλέον, την ανάρτηση πρότυπων βιντεοσκοπημένων μαθημάτων, με στόχο τη διευκόλυνση αφενός των μαθητών που θα μπορούν να τα παρακολουθούν οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, αφετέρου των εκπαιδευτικών που θα μπορούν να τα αξιοποιούν παράλληλα, ενισχύοντας τη διδασκαλία τους.

Από την πλευρά της, η αρμόδια υπουργός κ. Κεραμέως δήλωσε πως η άμεση οργάνωση των νέων ψηφιακών εργαλείων εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης είχε σκοπό την εξυπηρέτηση των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν λόγω της παρούσας κρίσης που βιώνει τόσο η χώρα, όσο και ο παγκόσμιος χάρτης. Το Υπουργείο έδρασε γρήγορα, ώστε να διατηρήσει την επαφή των παιδιών με την εκπαιδευτική διαδικασία και παράλληλα να αξιοποιήσει τη δυνατότητα για περαιτέρω καλλιέργεια και εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. «Απευθυνόμαστε σε κάθε εκπαιδευτικό, σε κάθε μαθητή-σπουδαστή-φοιτητή, σε κάθε γονέα, καλώντας τους όλους να αγκαλιάσουν αυτή την προσπάθεια, να συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και να αποκομίσουν όλα τα οφέλη που μπορεί να τους προσφέρει. Έχουν να γίνουν πολλά, αλλά μπορούμε με τη συμβολή όλων μας» υπογράμμισε η Υπουργός, ευχαριστώντας θερμά τους παρόχους των νέων, δωρεάν, ψηφιακών εργαλείων, αλλά και όσους εργάστηκαν άοκνα, ώστε μέσα σε λίγες μέρες να ετοιμαστεί η υποδομή μίας καινοτόμου εκπαιδευτικής εμπειρίας.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το εν λόγω πρόγραμμα θα εφαρμοστεί τόσο στα Δημόσια ΙΕΚ, όσο και στην Ανώτατη Εκπαίδευση.