Στην Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων η ΜΠΕ των έργων ανάπτυξης του υφιστάμενου κεντρικού λιμένα στη Νάξο

Θετική γνωμοδότηση με… “αστερίσκους”

Θετική, αλλά με τη διατύπωση πολλών προβληματισμών από τα προσκεκλημένα μέρη, ήταν η γνωμοδότηση της Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά στα έργα ανάπτυξης του υφιστάμενου λιμένα της Νάξου.

Δεδομένου, ότι η νομιμοποίηση του υφιστάμενου λιμένα της Νάξου, αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, αλλά και των γύρω νησιών, προκειμένου να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν απόλυτα αναγκαίες παρεμβάσεις, οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν έχουν δυνατότητα υλοποίησης, εφόσον η λιμενική εγκατάσταση δε διαθέτει τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις, η διαδικασία της νομιμοποίησης και αναβάθμισης του κεντρικού λιμένα έφτασε στην Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.

Σημειώνεται, πως η γνωμοδότηση του Δήμου δεν περιλαμβάνεται στο πλαίσιο των απαραίτητων γνωμοδοτήσεων, ωστόσο ζητήθηκε η γνωμοδότηση από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ενώ οι όποιες ενστάσεις και προτάσεις των συμμετεχόντων θα καταγραφούν.

Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης και μεταδόθηκε ζωντανά στη σελίδα του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων στο Facebook, συμμετείχε επίσης και ο μελετητής του έργου, ο οποίος απάντησε στις ερωτήσεις των φορέων και των πολιτών.

Παράλληλα, όμως, διατυπώθηκαν σοβαροί προβληματισμοί, όσον αφορά στο κυκλοφοριακό, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου, οι οποίες θα είναι σημαντικές, αλλά και το ζήτημα του κορεσμού της λιμενολεκάνης και της Χώρας Νάξου γενικότερα.

Δέσμευση για οργάνωση και διαφύλαξη της ασφάλειας της ΧΖΛ

Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο, ότι η μελέτη προτείνει τρεις λύσεις, εκ των οποίων προκρίνεται η λύση 3 ως η περισσότερο συμφέρουσα, λαμβάνοντας υπόψιν τα συνολικά κριτήρια και προϋποθέσεις, που οφείλουν να τηρούνται και να εξυπηρετούν. Ως εκ τούτου, η συζήτηση κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης, επικεντρώθηκε στις προτάσεις της λύσης 3.

Σύμφωνα με το σχέδιο του μελετητή και τη λύση 3, προβλέπεται η αδειοδότηση του κεντρικού λιμένα της Νάξου και η διαμόρφωσή του έτσι, ώστε να έχει τη δυνατότητα ασφαλούς φιλοξενίας, τόσο πλοίων της γραμμής και ταχυπλόων, όσο και μικρού κρουαζιερόπλοιου, μήκους έως 135 μέτρα. Παράλληλα, προβλέπεται η διαμόρφωση, πέραν του αλιευτικού καταφυγίου, τουριστικού καταφυγίου (μαρίνας), όπου θα φιλοξενούνται τουριστικά σκάφη, ακόμη και mega yachts. Τέλος, υπάρχει πρόβλεψη και για χωροθέτηση υδατοδρομίου, αν και από το μελετητή διευκρινίστηκε, ότι η οριστική χωροθέτησή του δεν αφορά τη συγκεκριμένη μελέτη, ωστόσο συμπεριλήφθηκε προκειμένου να εξυπηρετήσει το Λιμενικό Ταμείο Νάξου.

Ένα ακόμη στοιχείο της μελέτης, αφορά στην οργάνωση της κυκλοφοριακής ροής στη Χερσαία Ζώνη Λιμένα (ΧΖΛ), στο πλαίσιο της οποίας προτείνεται η αμφιδρόμηση της παραλιακής οδού Πρωτοπαπαδάκη, με το μελετητή να επισημαίνει πως αυτή η λύση πρόκειται να ελαφρύνει σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο στη λιμενική ζώνη, κατά την άφιξη/αναχώρηση πλοίων.

Το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ), αναμένεται να στοιχίσει περί τα 25 εκατομμύρια ευρώ και έχει προβλεπόμενο χρόνο ζωής τα 25 έτη.

Ο μελετητής υποστήριξε, πως η μελετητική ομάδα έλαβε υπόψιν κυρίως τη διευκόλυνση της ακτοπλοΐας και ακολούθως την οργάνωση των δραστηριοτήτων, την ασφάλεια των επιβατών, την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού όγκου

Από την πλευρά του Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Νάξου, κ. Δημήτρη Ήμελλου, τονίστηκε, πως η αδειοδότηση του υφιστάμενου λιμένα του νησιού αποτελεί προτεραιότητα και ζήτημα υψίστης σημασίας, καθώς αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου του νησιού και οφείλει να υπάρχει η δυνατότητα συντήρησής του για τη διαφύλαξη της ασφάλειας πλοίων, σκαφών, επιβατών και πολιτών.

Ο Δήμαρχος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, κ. Δημήτρης Λιανός, κατά τις τοποθετήσεις του υπογράμμισε, πως οι διαδικασίες, λόγω του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς, σημειώνοντας πως θα πρέπει να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στη διαδικασία, υποστηρίζοντας ότι ακόμη και χωρίς να χρειαστεί η αναθεώρηση της μελέτης, κάτι που χαρακτήρισε σχεδόν αδύνατον, και πάλι το έργο θα χρειαστεί για την υλοποίησή του περίπου 4 χρόνια.

Ο κ. Λιανός υπενθύμισε, πως η οριστική μελέτη, μετά τις όποιες τροποποιήσεις που θα απαιτηθούν, θα επανέλθει προς συζήτηση και γνωμοδότηση στα αρμόδια όργανα.

Επιπλέον, ο Δήμαρχος επιβεβαίωσε, πως πολύ σύντομα θα “τρέξουν” οι διαδικασίες για χωροθέτηση νέου επιβατικού λιμένα, μία επίσης χρόνια αξίωση της τοπικής κοινωνίας.

Σημαντικές και σοβαρές ανησυχίες

Από τους συμμετέχοντες στην Επιτροπή Διαβούλευσης, ακούστηκαν πολύ σοβαροί προβληματισμοί και ενστάσεις, όσον αφορά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αλλά και το έργο εν γένει.

Κυριότερος εξ αυτών των προβληματισμών, υπήρξε η πρόβλεψη της ακτομηχανικής μελέτης, πως με τη δημιουργία των επιπλέον λιμενικών εγκαταστάσεων, προβλέπεται ο επιχωματισμός της παραλίας του Αγίου Γεωργίου, που αποτελεί ίσως και τη μοναδική μεγάλη παραλία σε αστικό περιβάλλον στις Κυκλάδες. Η συνεχής ροή επιπλέον άμμου και υλικού, όπως προβλέπει η ακτομηχανική μελέτη, για τη λύση 3, πρόκειται να αλλοιώσει τη μορφή της παραλίας, ενώ παράλληλα πρόκειται να επηρεάσει και τη λιμνοθάλασσα της Λαγκούνας, η οποία αποτελεί μέρος ενός από τους σημαντικότερους παράκτιους υγροτόπους, όχι μόνο του νησιού, αλλά και για τις Κυκλάδες.

Ένα δεύτερο σημείο, στο οποίο δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα και ακούστηκαν αρκετές επιφυλάξεις, ήταν η πρόταση αμφιδρόμησης της παραλιακής οδού Πρωτοπαπαδάκη, με αρκετούς συμμετέχοντες να επισημαίνουν, ότι πρόκειται να δημιουργηθεί μεγάλη κυκλοφοριακή όχληση, η οποία θα επηρεάσει αρνητικά τις επιχειρήσεις εστίασης και ΚΥΕ της παραλίας. Από τον μελετητή σημειώθηκε πως η αμφιδρόμηση θα ανακουφίσει την κυκλοφορία, ενώ υπογράμμισε, πως η πεζοδρόμηση της παραλίας θα συνεχιστεί, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, από τις 7 το απόγευμα έως και τις 6 το πρωί, χωρίς όμως να καθησυχάζει την ανησυχία του εκπροσώπου των επιχειρηματιών. Επίσης σημειώθηκε, ότι τα μέτρα της κυκλοφορίας δεν αφορούν στη μελέτη καθ’ αυτή και ως εκ τούτου θα μπορούν να διαμορφώνονται από τους αρμόδιους φορείς, σύμφωνα με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Μία ερώτηση του επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, κ. Βασίλη Βρούτση, που δεν απαντήθηκε, ήταν αν έχει ληφθεί υπόψιν ο αντίκτυπος που θα έχει η αμφιδρόμηση της οδού Πρωτοπαπαδάκη, στο κυκλοφοριακό πρόβλημα των οδών εκτός της ΧΖΛ.

Επίσης ιδιαίτερη επιφύλαξη και ανησυχία εκφράστηκε από συμμετέχοντες στην Επιτροπή Διαβούλευσης, σχετικά με το γεγονός, ότι, βάσει της μελέτης, συγκεντρώνονται πολλές και οχλούσες χρήσεις στο λιμένα, όπως αλιευτικό καταφύγιο, τουριστικό καταφύγιο, προβλήτα πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιου, υδατοδρόμιο και επιβατικός λιμένας. Ως εκ τούτου, σημειώθηκαν προβληματισμοί, αφενός για το μέγεθος της όχλησης που αυτές οι χρήσεις θα επιφέρουν στη Χώρα, η οποία αποτελεί και τον κύριο τουριστικό προορισμό του νησιού και αφετέρου για τον κορεσμό που ήδη βιώνει η πόλη και που πρόκειται να αμβλυνθεί, λόγω της ιδιαίτερα αυξημένης δραστηριότητας.

Τέλος, μία κοινή επισήμανση πολλών εκ των συμμετεχόντων, ήταν το γεγονός, ότι βάσει της μελέτης, πρόκειται να δαπανηθεί, εφόσον εγκριθεί από την ΕΣΑΛ, ένα πολύ μεγάλο χρηματικό ποσό, για την αδειοδότηση και αναβάθμιση του υφιστάμενου λιμένα. Όπως σημειώθηκε από αρκετούς συμμετέχοντες, εφόσον, όπως επιβεβαίωσε και ο Δήμαρχος, ο Δήμος και το Λιμενικό Ταμείο πρόκειται να κινήσουν διαδικασίες για τη χωροθέτηση νέου επιβατικού λιμένα, ένα έργο ακόμη μεγαλύτερου κόστους, ενδεχομένως το υπό εξέταση έργο αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμένα, είτε να “μπλοκάρει” τη διαδικασία έγκρισης ενός νέου λιμένα, αφού η ελληνική πολιτεία ίσως να θέσει ‘βέτο’ στην έγκριση παράλληλης δαπάνης δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για ένα παρεμφερές έργο, είτε να καταστεί παρωχημένο μετά την ολοκλήρωση του νέου λιμένα.

Μία πρόταση που εκφράστηκε από αρκετούς συμμετέχοντες, ήταν να νομιμοποιηθούν μόνο οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις του κεντρικού λιμένα, χωρίς να υπάρξει κανένα άλλο έργο ή παρέμβαση και ο Δήμος να ξεκινήσει άμεσα τις διαδικασίες, προκειμένου να χωροθετηθεί ένας νέος λιμένας, ενώ οι υπόλοιπες χρήσεις, όπως μαρίνες, αλιευτικά καταφύγια και υδατοδρόμιο, να χωροθετηθούν σε άλλες περιοχές, εκτός Χώρας, ώστε να υπάρξει αποκέντρωση, αποσυμφόρηση της Χώρας και τουριστική ανάπτυξη σε άλλες περιοχές της Νάξου.

Τα τακτικά μέλη της Επιτροπής Διαβούλευσης, έχοντας εκθέσει τις παρατηρήσεις και τους προβληματισμούς τους, κατά πλειοψηφία ενέκριναν την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ σήμερα, Πέμπτη, θα συνεδριάσει για το ίδιο θέμα, προκειμένου να γνωμοδοτήσει και το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων.