Θετικό το Δημοτικό Συμβούλιο Τήνου να προχωρήσει η μελέτη της νέας πρότασης του Λιμενάρχη Τήνου, μετά το “φιάσκο” των προτάσεων των μελετητών

Επί νέας βάσης το Master Plan του λιμένα Τήνου

Σε νέα μελέτη, σχετικά με το Master Plan του λιμένα της Τήνου, προχωρούν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Λιμενικό Ταμείο Τήνου – Άνδρου, μετά την καθολική απόρριψη όλων των προτάσεων της αναδόχου κοινοπραξίας μελετητών.

Μετά την – από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – καθολική απόρριψη των τριών προτάσεων, τις οποίες παρουσίασε η εκπρόσωπος της αναδόχου κοινοπραξίας μελετητών, που ανέλαβε την εκπόνηση Master Plan για το λιμάνι της Τήνου, δεδομένου ότι όλοι συμφώνησαν, πως οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θα είναι μη λειτουργικές και θα οδηγήσουν σε προβληματική λειτουργία του λιμένα, το Δημοτικό Συμβούλιο, το ΔΛΤ Τήνου – Άνδρου και η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), συμφωνούν ομόφωνα στην εκπόνηση μελέτης επί νέας πρότασης, όπως αυτή διαμορφώθηκε από τις παρεμβάσεις των πλοιάρχων και του Λιμεναρχείου Τήνου.

Παρά το γεγονός, ότι η απόφαση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τήνου ήταν ομόφωνα θετική, η μείζων μειοψηφία έθεσε “αστερίσκο”, τονίζοντας, πως δεδομένου, ότι οι προτάσεις των μελετητών ήταν «εξωπραγματικές» για το λιμάνι της Τήνου, οφείλει να μην υπάρξει περαιτέρω αποζημίωση της κοινοπραξίας για την νέα μελέτη.

Σύσσωμη δε η αντιπολίτευση, ζήτησε η μελέτη της νέας πρότασης, να περάσει από διαβούλευση όλων των εμπλεκόμενων τοπικών φορέων ανά στάδιο, καθώς η προηγούμενη μελέτη είχε παρουσιαστεί μετά την ολοκλήρωσή της και άτυπα, χωρίς οι μελετητές να έχουν προβλέψει στάδιο διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία. Την πρόταση της μειοψηφίας στήριξε και ο Πρόεδρος του ΔΛΤΤ-Α, κ. Πέτρος Σανταμούρης, ο οποίος επίσης συμφώνησε πως η προηγούμενη διαδικασία ήταν λάθος και έφερε μη επιθυμητές προτάσεις.

Απόλυτα σύμφωνη η Ένωση Πλοιάρχων με την πρόταση του Λιμενάρχη

Την εισήγηση του θέματος προς το Σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου ανέλαβε ο κ. Σανταμούρης, ξεκινώντας με ένα μικρό ιστορικό της υπόθεσης. Όπως σημείωσε, όταν πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της μελέτης, όλοι οι παρευρισκόμενοι συμφώνησαν πως καμία από τις προτάσεις δεν ήταν ικανή να προσδώσει την επιθυμητή απόδοση και λειτουργικότητα στο λιμένα, ενώ και η ΠΕΠΕΝ είχε εκφράσει τις αντιρρήσεις της σχετικά με τις προτάσεις.

Από την πλευρά του, ο Λιμενάρχης Τήνου, προχώρησε σε σχηματισμό μίας εναλλακτικής πρότασης, λαμβάνοντας υπόψιν και τις επισημάνσεις της ΠΕΠΕΝ, με αποτέλεσμα να πραγματοποιηθεί συνάντηση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μεταξύ του Δημάρχου Τήνου, κ. Γιάννη Σίωτου, του Λιμενάρχη Τήνου, Υποπλοιάρχου κ. Βασίλη Αποστολόπουλου, του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου και του Γ.Γ. του Υπουργείου Υποδομών, με στόχο να εξεταστεί το ενδεχόμενο μελέτης της πρότασης του Λιμεναρχείου.

Επίσης, η νέα πρόταση παρουσιάστηκε και στην ΠΕΠΕΝ, από τον ίδιο τον κ. Αποστολόπουλο, ενώπιον των Πλοιάρχων μελών της Ένωσης, καθώς και των εκπροσώπων των εταιρειών Attica Group, Fast Ferries, Sea Jets, Celestial Cruises.

Η ΠΕΠΕΝ μετά το πέρας της σύσκεψης κατέληξε, πως «η Ένωση Πλοιάρχων και τα μέλη της Πλοίαρχοι παλαιοί και νέοι, που προσεγγίζουν το λιμάνι της Τήνου, όπως επίσης και οι εκπρόσωποι των εταιρειών που συμμετείχαν, ταυτίζονται πλήρως με τις προτάσεις του κ. Λιμενάρχη, διότι είναι οι πλέον ασφαλείς και είναι οι ίδιες προτάσεις που είχαν γίνει από εμάς, πριν από οποιαδήποτε άλλη μελέτη στο παρελθόν».

Συνεχίζοντας, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου ενημέρωσε, πως μετά την παρουσίαση της νέας πρότασης και στο Υπουργείο, το ΔΛΤΤ-Α ενημερώθηκε, πως προκειμένου να εξεταστεί η πρόταση, χρειάζεται να μελετηθεί η επίδραση της έντονης κυματικής δράσης των νοτίων ανέμων, οι οποίοι συχνά δημιουργούν καταστροφές και πλημμύρες στα παραλιακά κρηπιδώματα, τα οποία σήμερα είναι μη λειτουργικά, εξαιτίας της θωράκισής τους για αντιπλημμυρικούς λόγους.

Επιπλέον, το Υπουργείο ζήτησε, μεταξύ άλλων, τη σύμφωνη γνώμη του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου, του Δημοτικού Συμβουλίου και της ΠΕΠΕΝ, προκειμένου να τροποποιηθεί το συμβατικό αντικείμενο της μελέτης, προκειμένου να συμπεριληφθεί η αλλαγή της λιμενολεκάνης, σύμφωνα με την πρόταση του Λιμενάρχη.

Ο κ. Σανταμούρης τόνισε, ότι σε έγγραφό του προς το Υπουργείο είχε τονίσει ότι «δεν είμαστε διατεθειμένοι, για πράξεις και παραλείψεις των αναδόχων μελετητών, να χρεώσουμε την υπηρεσία μας με επιπλέον αμοιβή, που θα προκύψει από την τροποποίηση του συμβατικού αντικειμένου της μελέτης που εσείς αιτείστε». Όπως ενημέρωσε το Σώμα, μετά από σχετική επικοινωνία, ο Διευθυντής Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου, κ. Τσουκαλάς, ενημέρωσε τις υπηρεσίες του Υπουργείου, ότι η μελέτη θα πληρωθεί με πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και χωρίς την συνεισφορά του Λιμενικού Ταμείου, στην τροποποίηση της προγραμματικής σύμβασης, μεταξύ του Υπουργείου και της κοινοπραξίας των μελετητών.

Σπατάλη” δημοσίου χρήματος η εκ νέου πληρωμή των μελετητών

Από πλευράς του επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Παναγιώτη Κροντηρά, τονίστηκε, ότι «προσωπικά, η πρώτη επαφή που είχα εγώ με τη μελέτη, ήταν το Φεβρουάριο του 2020, που η κ. Φράγκου ήρθε να μας παρουσιάσει, αυτό που πλέον ήταν το τρίτο στάδιο της μελέτης. Δηλαδή η μελέτη είχε προχωρήσει αρκετά. Εκεί φάνηκε ότι επρόκειτο για μία εξωπραγματική για το λιμάνι της Τήνου μελέτη. Υπήρχε αντίδραση από όλους, και από τον Πρόεδρο, και από το Δήμαρχο που ήταν παρών, αλλά κυρίως από τον Λιμενάρχη, ο οποίος έθεσε τις αντιρρήσεις του».

Μάλιστα, ο κ. Κροντηράς υπογράμμισε, ότι «αν δεν υπήρχαν οι αντιδράσεις και οι ενέργειες του Λιμενάρχη, πιθανόν να είχε “περάσει” μία μελέτη που θα ήταν η καταστροφή του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης της Τήνου».

Ωστόσο, ο πρώτος “αστερίσκος” που έθεσε ο κ. Κροντηράς, αφορά στην πληρωμή των μελετητών, με τον ίδιο να επισημαίνει, ότι η πρώτη μελέτη στοίχησε πάνω από 200.000 ευρώ, χωρίς να γίνεται καμία από τις προτάσεις της αποδεκτή, ενώ είχε παραληφθεί η διαβούλευση. «Το σημείο στο οποίο διαφωνώ, δεν είναι το θέμα του ποιος πληρώνει τη μελέτη, είναι το θέμα ότι διαχειριζόμαστε χρήματα του Δημοσίου. Παρ’ όλο που η μελέτη δεν μας είχε παρουσιαστεί στα ενδιάμεσα στάδια, παρ’ όλο που η ΠΕΠΕΝ είπε ότι δεν τους είχε πάει τα σωστά στοιχεία, παρόλα αυτά, σήμερα λέμε ότι θα τροποποιήσουμε το συμβατικό αντικείμενο, θα ξαναπληρωθεί η εταιρεία, αλλά δεν μας νοιάζει εφόσον δεν τα δίνει το Λιμενικό Ταμείο. Αυτό είναι λάθος».

Ένα ακόμη σημείο στο οποίο στάθηκε ο κ. Κροντηράς ήταν η απουσία γνωμοδότησης και από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, με τον κ. Σανταμούρη να απαντά ότι δεν προβλέπεται από τη διαδικασία.

Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, ζήτησε η μελέτη επί της νέας πρότασης να παρουσιαστεί σε διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς, ενώ ψήφισε θετικά στο θέμα ζητώντας δέσμευση ωστόσο να μην εγκριθεί κανένα στάδιο της νέας μελέτης αν δεν εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από διαδικασία διαβούλευσης. Επίσης, έκρινε, πως δεδομένων των παραλείψεων της πρώτης μελέτης, να μην πληρωθεί η εταιρεία.

Ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης της ελάσσονος μειοψηφίας “Κοινό Τηνίων”, κ. Πέτρος Κουσουνάδης, ζήτησε επίσης επιτακτικά να υπάρξει διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς από το πρώτο κιόλας στάδιο της μελέτης και μάλιστα όχι μόνον για τη λιμενολεκάνη, αλλά και για την χερσαία ζώνη του λιμένα, η οποία επίσης περιλαμβάνεται στο πλαίσιο της μελέτης. Την πρόταση του κ. Κουσουνάδη ενίσχυσε και η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Τήνου, κ. Άννα Μαραβέγια, η οποία τόνισε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να ζητηθεί η άποψη των φορέων και των χρηστών του λιμένα, τόσο για τη λιμενολεκάνη όσο και για τη χερσαία ζώνη και να γίνει «μία όντως διαλογική συζήτηση σε διά ζώσης συνεδρίαση».

Ετικέτες: