Παρουσιάστηκε και τέθηκε προς διαβούλευση η δεύτερη φάση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για την Παροικιά της Πάρου

«Όραμά μας μία ανθώπινη, βιώσιμη και φιλική πόλη»

Σε διαβούλευση τέθηκε, μετά από παρουσίασή του μέσω τηλεδιάσκεψης, το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την Παροικιά της Πάρου, το οποίο βρίσκεται στη δεύτερη φάση υλοποίησής του.

Σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν στην τηλεδιάσκεψη, στην οποία συμμετείχε ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, Αντιδήμαρχοι, μέλη του δημοτικού συμβουλίου, εκπρόσωποι ενδιαφερόμενων φορέων, αλλά και πολίτες, οι παρεμβάσεις οι οποίες προβλέπονται στο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας της Παροικιάς, διαμορφώθηκαν γύρω από τέσσερις άξονες:

- Πεζοί: Προτεραιότητα στις μετακινήσεις πεζών, μέσω της αύξησης του διαθέσιμου χώρου για την εξηπηρέτησή τους, τον περιορισμό της παράνομης στάθμευσης, τις συνθήκες ήπιας κυκλοφορίας κλπ.

- Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Βελτίωση εξυπηρέτησης με τα αστικά ΚΤΕΛ

- Ποδήλατα: Δημιουργία υποδομών, σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων κλπ.

- Στάθμευση: Τοποθέτηση μπαρών, επέκταση ελεγχόμενης στάθμεησης, ηλεκτρονική πληροφόρηση κ.α.

Προτεινόμενες παρεμβάσεις σε χώρους και υποδομές

Σύμφωνα με τη μελέτη, για να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα μετακίνησης των κατοίκων και επισκεπτών της Παροικίας μελετήθηκαν οι παρακάτω συνιστώσες που αναδεικνύουν την ανθρωποκεντρική βιωσιμότητα της πόλης και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων άμεσα ή έμμεσα:

• Δίκτυα ροής πεζών (περπάτημα και παρουσία στους ανοικτούς δημόσιους χώρους)

• Διασύνδεση των δημόσιων χώρων σε ενιαίο δίκτυο

• Διασύνδεση ‘στρατηγικών’ εισόδων (π.χ. λιμάνι) με κεντρικά – κομβικά σημεία ενδιαφέροντος του Δήμου

• Δίκτυα ροής ποδηλάτου

• Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

• Μετακίνηση με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς

• Οδική ασφάλεια (πεζών και οχημάτων)

Οι λύσεις οι οποίες δίνονται και τα προτεινόμενα μέτρα, τονίζεται πως είναι αλληλοσυμπληρούμενες και λειτουργούν συνδυαστικά.

Σε ό,τι αφορά τη στάθμευση, προτείνεται επέκταση της περιοχής εφαρμογής ελεγχόμενης στάθμευσης με ταυτόχρονη εφαρμογή συστήματος παρακολούθησης κενών θέσεων και καταβολής αντιτίμου. Όπως σημειώνεται, η ελεγχόμενη στάθμευση μπορεί να διαχειριστεί με τον καλύτερο τρόπο τη ζήτηση για στάθμευση, με την ανάλογη τιμολογιακή πολιτική αλλά και σωστή λειτουργία της (δηλ. επιτήρηση θέσεων και επιβολή ποινών στους παραβάτες).

Παράλληλα, προτείνεται η εξεύρεση επιπλέοων οργανωμένων χώρων στάθμευσης, μερικοί εκ των οποίων σε απόσταση από το κέντρο, που όμως θα εξυπηρετούνται από ΜΜΜ και κοινόχρηστα ποδήλατα. Επίσης, μία εκ των λύσεων που τέθηκαν είναι και η ηλεκτρονική διαχείριση των οργανωμένων χώρων στάθμευσης εκτός οδού και η τοποθέτηση μπάρας για τη διαχείριση εισόδου-εξόδου σε όλα τα parking του Δήμου.

Για την καλύτερη εξυπηρέτηση της μετακίνησης των πολιτών, προτείνονται λύσεις, όπως η ανάπλαση και επέκταση των πεζοδρομίων, η καλύτερη εξυπηρέτηση όλων των λεωφορείων με εξυπηρέτηση για ΑμεΑ, με αντιρρυπαντική τεχνολογία και αύξηση συχνότητας των δρομολογίων, αλλά και, όπως προαναφέρθηκε, η λειτουργία συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων (συμπεριλαμβανομένων και ηλεκτρικών). Στην κατεύθυνση αυτή, προτείνεται στο Δήμο η δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας και ευνόησης της μετακίνησης πεζή και με ποδήλατα.

Μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις που προτείνονται, για την αποσυμφόρηση της περιοχής του λιμανιού, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, είναι η ανάπλαση της πλατείας Αγ. Νικολάου – Βελέτζα. Όπως σημειώνεται, από τις μετρήσεις και έρευνες, αναδείχθηκαν τα προβλήματα που δημιουργεί η κυκλοφορία των ΚΤΕΛ γύρω από το Μύλο και μπροστά από την είσοδο του λιμανιού. Μετά από μελέτη διαφόρων εναλλακτικών επιλέχθηκε η δημιουργία νέου χώρου Τερματικού Σταθμού, απ’όπου θα διέρχονται τα Λεωφορεία. Έτσι, μπροστά από το Κέντρο Υγείας, διερχόμενα μέσα από την πλατεία Αγ. Νικολάου δεν χρειάζεται να φθάνουν στο λιμάνι και θα φεύγουν από την ίδια διαδρομή, ενώ αντίστοιχα οι πεζοί θα διανύουν την ίδια με σήμερα απόσταση ώστε να φθάσουν στα πλοία.

Ταυτόχρονα, προτείνεται και η διαμόρφωση του κόμβου (πρώην) Γκίκα (διασταύρωση Περιφερειακής με οδό προς Νάουσα), γι α την αντιμετώπιση ενός από τα πλέον προβληματικά σημεία της Παροικιάς. Επιπλέον, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η μόνη – μοναδική –και συνολική λύση είναι η κατασκευή νέας περιφερειακής οδού, που να παρακάμπτει συνολικά την Παροικιά.

«Υπολογίζουμε στην ενεργή συμμετοχή και στις γόνιμες παρεμβάσεις σας»

Κατά την τοποθέτησή του για το θέμα, ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, σημείωσε, πως «οι περισσότεροι από εμάς είχαμε την τύχη να ζήσουμε σε έναν τόπο που μεγάλωνε μαζί με εμάς, και μάθαμε να αγαπάμε τους ελεύθερους χώρους, την απρόσκοπτη πρόσβαση, το παιχνίδι στις γειτονιές και την κοινωνικοποίησή μας στις πλατείες του χωριού», παρ’ όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια «ο Δήμος Πάρου βιώνει μια πρωτόγνωρη οικονομική και πληθυσμιακή ανάπτυξη. Αυτό είναι όχι μόνο ευχάριστο αλλά και επιθυμητό γιατί βλέπουμε τον τόπο μας να ανθίζει, να ανακτά την παλιά του αίγλη, να σχεδιάζει και να υλοποιεί μεγάλα έργα υποδομής όπως το νέο αεροδρόμιο, αναβαθμισμένα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, οργανωμένες λιμενικές εγκαταστάσεις και να μετατρέπεται καθημερινά σε έναν σύγχρονο Ευρωπαϊκό Δήμο και αναγνωρίσιμο τουριστικό προορισμό στην Ελλάδα, την Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο».

Την ίδια στιγμή, όμως, η σύγχρονη πόλη της Παροικιάς, η οποία είναι και η κύρια πύλη εισόδου για το νησί της Πάρου, γιγαντώθηκε απότομα χωρίς τον απαιτούμενο σχεδιασμό. Έτσι, δυστυχώς, ο αστικός ιστός της κατακλύζεται ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες από την κίνηση πολλών και κάθε είδους οχημάτων με αποτέλεσμα την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τον συνωστισμό, την ηχορύπανση, τη μόλυνση του περιβάλλοντος, την υποβάθμιση του παραδοσιακού οικισμού και του φυσικού κάλλους και εν τέλει τις δικαιολογημένες διαμαρτυρίες των κατοίκων της για την αταξία και την αναγκαστική αλλαγή των συνηθειών τους.

Ο Δήμαρχος επεσήμανε, ότι «είναι επιτακτική ανάγκη να καταρτιστεί ένας αειφόρος αστικός σχεδιασμός και να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό και λειτουργικό κοινωνικό περιβάλλον, τόσο για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους, τους επιχειρηματίες της πόλης, όσο και για τους επισκέπτες της. Και ο σχεδιασμός αυτός πρέπει να προσφέρει καλή ποιότητα ζωής, προστασία και αναβάθμιση του παραδοσιακού οικισμού και υποστήριξη της τοπικής οικονομίας», τονίζοντας ωστόσο, ότι «για να γίνει αυτό η πόλη πρέπει να αναπτύξει ένα καλά οργανωμένο σύστημα μεταφορών, που θα δίνει απρόσκοπτη πρόσβαση και τη δυνατότητα σε όλους να μετακινούνται εύκολα».

Κάνοντας ένα μικρό ιστορικό στις ενέργειες της δημοτικής αρχής προς αυτή την κατεύθυνση, ο Δήμαρχος ανέφερε, ότι «σήμερα λοιπόν, αφού έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες μελέτες και έχουν ενσωματωθεί οι χρήσιμες παρεμβάσεις και οι εποικοδομητικές προτάσεις της 1ης Διαβούλευσης, θέτουμε προς ανοιχτή συζήτηση για 2η φορά το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Παροικιάς», καλώντας τους πολίτες να συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία, λέγοντας, πως «υπολογίζουμε στην ενεργή συμμετοχή και στις γόνιμες παρεμβάσεις σας προκειμένου οι λύσεις που θα κληθούμε να υιοθετήσουμε να αντικατοπτρίζουν τις επιθυμίες των κατοίκων της πόλης και τις προσδοκίες των επιχειρηματιών, αλλά ταυτόχρονα να είναι και ρεαλιστικά υλοποιήσιμες».

Οι πολίτες που επιθυμούν να καταθέσουν ιδέες, προτάσεις, αλλά και να συμμετέχουν στα σχετικά ερωτηματολόγια μπορούν να το κάνουν στον ειδικό ιστότοπο του ΣΒΑΚ Πάρου, svak-paros.gr.

Κλείνοντας υπογράμμισε, πως «το Σχέδιο για την Παροικιά είναι πέρα και πάνω από παρατάξεις και πολιτικές σκοπιμότητες. Είναι η τεκμηρίωση του κοινού μας οράματος, για τη δημιουργία μιας ανθρώπινης, βιώσιμης και φιλικής πόλης, στην οποία θα μεγαλώσουν και θα αναπτυχθούν οι μελλοντικές γενιές αυτού του τόπου».

Ετικέτες: