Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το έργο “Ανάπλαση περιβάλλοντος χώρου ανεμόμυλων”

Ενίσχυση της ταυτότητας

 

Νέα οριοθέτηση του εικονικού χώρου των Μύλων της Χώρας Μυκόνου, δημιουργία χώρων ασφαλούς περιπάτου πεζών, οριοθέτηση των χώρων κίνησης και στάθμευσης των οχημάτων, καθώς και χώρους ανάπαυλας και θέας, περιλαμβάνει το έργο “Ανάπλαση περιβάλλοντος χώρου ανεμόμυλων”, το διαγωνισμό του οποίου προκήρυξε ο Δήμος Μυκόνου.

Με έναν προϋπολογισμό της τάξεως των 710.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), το συγκεκριμένο έργο αφορά την ανάπλαση – ανάδειξη του χαρακτηρισμένου ως διατηρητέου μνημείου συγκροτήματος των Κάτω Μύλων και της γύρω περιοχής, που έχει επίσης κηρυχθεί ως αρχαιολογικός χώρος, αναδεικνύοντας τα υπάρχοντα στοιχεία φυσικού κάλους και αρχαιολογικής σημαντικότητας.

Επιπρόσθετα, το έργο αφορά τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες της περιοχής καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου με δεδομένη την αυξημένη προσέλευση πληθυσμού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Ειδικότερα, θα εξυπηρετείται η πρόσβαση και διαμονή των κατοίκων και των επισκεπτών στον χώρο, ενώ παράλληλα αναβαθμίζεται ο υφιστάμενος χώρος στάθμευσης, δημιουργούνται θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ, δημιουργούνται πεζοδρόμια, μονοπάτια και καθιστικές διατάξεις δίδοντας την δυνατότητα απόλαυσης των Μύλων. Κατ’ επέκταση η ανάπλαση της περιοχής των Μύλων, θα συμβάλει στη συνολικότερη αποσυμφόρηση και αναζωογόνηση του κέντρου της Μυκόνου, αφού οριοθετούνται ήπια οι χρήσεις αναψυχής, στάθμευσης και πρασίνου, εξασφαλίζοντας την λειτουργικότητα και το σεβασμό στις ιδιαιτερότητες του χώρου.

Υφιστάμενη κατάσταση

Ένα από τα σημαντικότερα σημεία, όπου τίθενται στο πλαίσιο της σχετικής μελέτης, είναι το ζήτημα της κατάληψης τεράστιου χώρου από οχήματα που σταθμεύουν άναρχα στο σημείο.

Όπως σημειώνεται, η υφιστάμενη μορφή του περιβάλλοντος χώρου του συγκροτήματος των μύλων επιτρέπει τη διέλευση οχημάτων εντός της περιοχής μελέτης, με αποτέλεσμα τη μετατροπή μεγάλης έκτασης αυτού σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων χωρίς σαφή οριοθέτηση, με τα οχήματα να σταθμεύουν σε επαφή με την περίφραξη των Ανεμόμυλων. Η ίδια εικόνα συναντάται σε όλο το μήκος της περίφραξης, καθώς δεν υπάρχει οριοθέτηση του χώρου στάθμευσης και προστασία της περιοχής των Μύλων, με αποτέλεσμα, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας να χρησιμοποιείται ο χώρος αποκλειστικά από τα οχήματα. Συμπερασματικά παρατηρείται στη σχετική μελέτη έλλειψη λειτουργικότητας, ομοιομορφίας και σχεδιασμού σε όλο το μήκος της περιοχής γύρω από τους Μύλους.

Όσον αφορά στο χώρο απόθεσης απορριμμάτων, η μελέτη σημειώνει πως η διαδικασία αποκομιδής των απορριμμάτων αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την εικόνα της Χώρας Μυκόνου. Μάλιστα επισημαίνεται, ότι με δεδομένο το μεγάλο όγκο των απορριμμάτων, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, προτείνονται παράλληλα με την εύρυθμη λειτουργία του υπόγειο συστήματος απόθεσης απορριμμάτων νέες θέσεις για τους υπάρχοντες υπέργειους κάδους και ένα σύστημα εγκιβωτισμού τους, που θα οριοθετηθεί και δεν θα τους κάνει εμφανείς περιμετρικά, ώστε να αποτραπεί η υφιστάμενη εικόνα της περιοχής, καθώς πολλά απορρίμματα τοποθετούνται χύδην επάνω στο σύστημα των βυθιζόμενων κάδων.

Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις

Σύμφωνα με τη μελέτη, οι βασικές αρχές του σχεδιασμού που ακολουθείται έχουν ως βασικό ζητούμενη την οριοθέτηση του χώρου στάθμευσης οχημάτων, την ανεμπόδιστη ζώνη διέλευσης των πεζών και την προστασία του συγκροτήματος των Μύλων. Με αυτό τον γνώμονα, οι κυριότερες κατευθυντήριες γραμμές στη μελέτη είναι οι ακόλουθες:

- Διαμόρφωση του χώρου στάθμευσης, των προσβάσεων πεζών και οχημάτων

- Χώροι στάσης – ξεκούρασης

- Διαμόρφωση άμεσου περιβάλλοντος χώρου του συγκροτήματος των Μύλων και χάραξη νέας περιμετρικής περίφραξης

- Διαμόρφωση και σήμανση της εισόδου στη Χώρα

- Ενίσχυση και ενοποίηση της ζώνης πατημένου χώματος.

Η πρόταση ανάπλασης και η χάραξη πορειών, όπως διευκρινίζεται, έχουν ως σχεδιαστική αρχή τις λιτές μορφές και γεωμετρίες, προσαρμοσμένες στο υπάρχον ανάγλυφο του εδάφους. Οι προτεινόμενες διαμορφώσεις αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών, που οι απαιτήσεις τους, λόγω του αυξημένου αριθμού τους, είναι πολύ μεγάλες ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, καθώς και την αισθητική ανάδειξη του τοποσήμου της Μυκόνου, των Μύλων.

Ως εκ τούτου, έχει μελετηθεί η δημιουργία μίας κεντρικής ζώνης – πορείας για την ελεύθερη όδευση των πεζών, της οποίας το πλάτος είναι κυμαινόμενο, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ανεμπόδιστη κυκλοφορία τους. Η πορεία θα κατασκευαστεί με το παραδοσιακό πλακόστρωτο τρόπο και θα δημιουργηθεί διαδρομή που θα συνδέει την είσοδο της Χώρας και το εκκλησάκι του Αγίου Χαράλαμπου με τον υπόλοιπο πολεοδομικό ιστό, ανοίγοντας ένα κομμάτι στεριάς προς τη θάλασσα.

Η δημιουργία ενός χώρου αναζωογόνησης στο κέντρο της Μυκόνου, με χώρους ξεκούρασης για επισκέπτες και ντόπιους, επιτυγχάνεται με τη σχεδίαση περιοχών με καθιστικούς πάγκους δύο μορφών.

Για την κάλυψη των αναγκών της κυκλοφορίας και της στάθμευσης, προτείνεται μάι σαφώς οριοθετημένη περιοχή ως χώρος στάθμευσης και κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και των μηχανών με διαφορετικό οπτικά υλικό κατασκευής, αλλά και την κατάλληλη σήμανση οδοστρώματος.

Θέσεις θέας με… υπογραφή “Μηνά”

Η μελέτη τονίζει, πως τα υλικά που προβλέπονται εναρμονίζονται με το περιβάλλον, τις κλιματολογικές συνθήκες των Κυκλάδων και παραμένουν λιτά, ενώ παράλληλα έχει γίνει επιλογή υλικών υψηλής αισθητικής και χαμηλών απαιτήσεων συντήρησης.

Συγκεκριμένα για τους χώρους ανάπαυλας, προτείνεται η χρήση καθιστικού χωρίς πλάτη, αλλά και η τοποθέτηση περισσότερων καθιστικών πάγκων, του σχεδιαστή Μηνά. Ειδικότερα, το πρώτο είδος πάγκου αποτελείται από 6 ξύλινες δοκούς ξυλείας Ιρόκο, και τοποθετούνται στη μικρή τους διάσταση πάνω σε τοιχίο από λιθοδομή με στήριξη από λάμες σε σχήμα “Π”. Το δεύτερο είδος καθιστικού που προτείνεται δεν είναι άλλο από το γνωστό παγκάκι του σχεδιαστή Μηνά, που έχει τοποθετηθεί στο παλιό λιμάνι του νησιού και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του. Προτείνεται να τοποθετηθούν τέσσερα κομμάτια, στο πλάτωμα του περιπάτου με θέα τη σειρά των μύλων και φυσικά τη θάλασσα.

Φυσικά, υπάρχει πρόβλεψη και για τοποθέτηση κάδων μικρο-απορριμμάτων, για την εξυπηρέτηση των χρηστών του χώρου, που θα τοποθετηθούν ανά διαστήματα κατά μήκος της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών. Προτείνεται οι απορριμματοδέκτες να έχουν χωρητικότητα περί τα 50 λίτρα έκαστος, έτσι ώστε να είναι μικρών διαστάσεων και να μην εμποδίζουν τη θέα προς τους μύλους. Προτείνεται η τοποθέτησή τους βιδωτά στο πλακόστρωτο, όπως επίσης και να περιέχουν ενσωματωμένο μικρό σταχτοδοχείο.

Όσον αφορά στα φωτιστικά σώματα, προτείνεται κατά μήκος του νέου τοιχίου περίφραξης – οριοθέτησης των Μύλων και σε συνδυασμό με τους καθιστικούς πάγκους, να τοποθετηθούν χωνευτά φωτιστικά ανάδειξης πορείας και στάσης, κατά μήκος της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, ενώ παρόμοιου τύπου φωτιστικά προβλέπεται να τοποθετηθούν και στο τοιχίο περίφραξης που ορίζει το χώρο στάθμευσης.

Σε δύο επιλεγμένα σημεία “Info Points” θα τοποθετηθούν πινακίδες προβολής και ενημέρωσης, όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να ενημερώνονται για την ιστορία, τα δρώμενα, ακόμη και τα είδη των καταστημάτων που μπορούν να επισκεφτούν.

Ικανοποίηση διαχρονικού αιτήματος της τοπικής κοινωνίας

Κατά την δημοπράτηση του έργου, ο Δήμαρχος Μυκόνου, κ. Κωνσταντίνος Κουκάς, προχώρησε στην ακόλουθη δήλωση:

«Μετά από τις απαραίτητες εγκρίσεις από το Τοπικό Συμβούλιο Μνημείων Νοτίου Αιγαίου, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής και τη διασφάλιση σημαντικού μέρους της απαιτούμενης χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο, προχωράμε άμεσα στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την κατασκευή ενός έργου που αποτελεί διαχρονικό αίτημα της τοπικής μας κοινωνίας. Ένα έργο που αποτελεί το πρώτο τμήμα ενός συνολικού προγράμματος ενοποίησης των μνημείων και ιστορικών θέσεων της Χώρας της Μυκόνου με βασικό στόχο τη διατήρηση της ταυτότητας και την ανάδειξη των ιδιαίτερων πολιτιστικών χαρακτηριστικών της Μυκόνου. Το νησί μας καλείται τα επόμενα χρόνια να παραμείνει ένας κορυφαίος τουριστικός διεθνής τουριστικός προορισμός και παράλληλα να διατηρήσει την πολιτιστική και ιστορική του ταυτότητα. Είναι ένας δύσκολος, αλλά εφικτός στόχος που η δημοτική μας αρχή υπηρετεί με επιμονή και συνέπεια, κάτι που θα συνεχιστεί με αντίστοιχες πρωτοβουλίες και δράσεις τα επόμενα χρόνια».

p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 115%; background: transparent }

Ετικέτες: