Εγκρίθηκε ο μακροπρόθεσμος και βραχυπρόθεσμος στρατηγικός σχεδιασμός για την τουριστική προώθηση της Αμοργού από το Δημοτικό Συμβούλιο

Οργανωμένη βάση για την τουριστική προώθηση

Με ανάλυση του προορισμού, αναγνώριση των δυνατών και αδύναμων σημείων του νησιού, αλλά και με στοχευμένες προτάσεις, κατατέθηκε και εγκρίθηκε το στρατηγικό σχέδιο τουριστικής προώθησης του Δήμου Αμοργού για το 2021.

Την εκπόνηση του προγράμματος, καθώς και των αναλύσεων του προορισμού, ανέλαβε η εξειδικευμένη εταιρεία τουριστικού marketing, MTC Group, σε συνεργασία με τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Αμοργού, εκπονώντας μία πρόταση, τόσο για τη βραχυχρόνια (εντός του τρέχοντος έτους) όσο και για τη μακροχρόνια προβολή, προτείνοντας στοχευμένες δράσεις και παρεμβάσεις στο δημοτικό συμβούλιο.

Την εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο ανέλαβε η Αντιδήμαρχος Τουρισμού, κ. Πόπη Δεσποτίδη, η οποία τόνισε πως για πρώτη φορά ο Δήμος έχει στα χέρια του στρατηγικό σχεδιασμό, ο οποίος πέρασε πρώτα από δημόσια διαβούλευση και «πρόκειται για ένα σχέδιο προβολής κυρίως των εναλλακτικών μορφών τουρισμού», το οποίο λαμβάνει υπόψιν τις τρέχουσες και “ρευστές” συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία.

Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος Αμοργού, κ. Ελευθέριος Καραΐσκος, τόνισε, μετά από επισημάνσεις που έγιναν από διάφορους δημοτικούς συμβούλους, πως πρόκειται για μία οργανωμένη βάση που τίθεται για την τουριστική προώθηση της Αμοργού, η οποία σε επόμενες φάσεις θα “χτιστεί”, ανάλογα και με τις νέες τάσεις που θα δημιουργηθούν, αλλά και τις στοχεύσεις του Δήμου.

Στο μόνο κομμάτι, επί της ουσίας του πλάνου που κατατέθηκε, στο οποίο υπήρξε ένσταση από αρκετούς συμβούλους, ήταν στο λογότυπο και το κεντρικό μήνυμα αυτού, που προτάθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος, με την Αντιδήμαρχο να δεσμεύεται ότι θα αναζητηθούν νέες προτάσεις, οι οποίες θα παρουσιαστούν στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο θα καταλήξει στην επιλογή του βέλτιστου λογοτύπου και μηνύματος.

Ανάλυση του προορισμού

Στο τουριστικό πλάνο που κατατέθηκε από την Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου Αμοργού και την MTC Group, τονίζεται εισαγωγικά, ότι «μια στρατηγική οφείλει να λάβει υπόψη όσα οι έρευνες υποδεικνύουν αλλά και όσα ο ίδιος ο προορισμός μπορεί να προσφέρει ανταποκρινόμενος σε εκείνα που οι αγορές αναζητούν, πέρα και πάνω από τις κλασσικές αναζητήσεις που προϋπήρχαν του covid-19», ενώ καθίσταται σαφές, πως «κάποιες από τις προτεινόμενες δράσεις θα χρειαστεί να αναμορφωθούν στο μέλλον, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και, για το λόγο αυτό, επιφυλασσόμαστε να υποβάλουμε εναλλακτικές προτάσεις».

Στην πρώτη ενότητα του σχεδίου, παρατίθενται στοιχεία σχετικά με τις ταξιδιωτικές τάσεις και το διεθνές περιβάλλον στον κλάδο του τουρισμού, βάσει ερευνών και μελετών που έχουν πραγματοποιηθεί αυτό το διάστημα, της μετά covid εποχής και όχι μόνο.

Όσον αφορά στην Αμοργό, επισημαίνεται, ότι «έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει εναλλακτικές μορφές τουρισμού ώστε να ανταπεξέλθει στα νέα είδη ζήτησης του τουρισμού καθώς και στην ανταγωνιστικότητα με τους άλλους όμορους Δήμους. Η ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού συνδέεται με την προστασία της τοπικής κουλτούρας καθώς και του πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος του τόπου. Επομένως, ως σημαντικότερος στόχος τίθεται μια επανατοποθέτηση του τουριστικού προϊόντος που αναπτύσσεται στο νησί και κυρίως η ανάπτυξη μιας ισχυρής ταυτότητας που θα τονίζει την μοναδικότητα του νησιού».

Επιπλέον, προτείνεται «ο θρησκευτικός τουρισμός, με την πολιτισμική του διάσταση, να εμπλουτιστεί και να διατηρηθεί και να αναδειχθεί κατά το δυνατόν όπως άλλωστε και ο πεζοπορικός/φυσιολατρικός τουρισμός που αποτελούν στοιχεία προσέγγισης τουριστών με ποιοτικά ενδιαφέροντα», ενώ τέλος, βασικός κορμός, να είναι η έμφαση στην αυθεντικότητα του προορισμού που ενισχύει το συναισθηματικό στοιχείο σύνδεσης του επισκέπτη με τον τόπο.

Στη συνέχεια, υπογραμμίζεται ότι είναι κομβικής σημασίας η διατήρηση και ενίσχυση της προσβασιμότητας στο νησί, με συχνά ακτοπλοϊκά δρομολόγια, αλλά και τη σύνδεσή του με ταχύπλοο με τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα δύο διεθνή αεροδρόμια των Κυκλάδων.

Στον τομέα της καταγραφής του τουριστικού προϊόντος της Αμοργού, αναφέρονται όλοι οι οικισμοί, τα αξιοθέατα και οι παραλίες του νησιού, όπως επίσης τα έθιμα, τα πανηγύρια, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, η γαστρονομία, η διασκέδαση, η αρχιτεκτονική και τα μονοπάτια, με τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, αλλά και προτάσεις αξιοποίησης. Τονίζεται ο covid-free χαρακτήρας που έχει διατηρηθεί, αλλά και η φιλικότητα προς τα ΑμεΑ, επίσης ως πλεονεκτήματα.

Στο επόμενο κομμάτι, γίνεται μία ανάλυση όλων των διαθέσιμων μορφών τουρισμού που αναπτύσσονται ήδη στο νησί, με προτάσεις για την ενίσχυση της ανάδειξής τους και τα προβλεπόμενα οφέλη από αυτή. Έμφαση δίνεται στην ανάδειξη του θρησκευτικού τουρισμού, του αγροτουρισμού, του γαστρονομικού τουρισμού, του καταδυτικού τουρισμού, του αρχαιολογικού τουρισμού, του πεζοπορικού τουρισμού, ενώ δεν λείπει και μία μικρή πρόταση για την αξιοποίηση και του τουρισμού κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο, οι κύριες αγορές της Αμοργού για μεγάλη χρονική περίοδο είναι η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία, ενώ κύριες χώρες ενδιαφέροντος είναι επίσης η Γερμανία, οι Σκανδιναβικές χώρες και οι ΗΠΑ. Στις αγορές με δευτερεύουσα σημασία συγκαταλέγονται η Αυστρία, η Ισπανία, η Ινδία, η Ολλανδία και η Ρωσία, ενώ σημειώνεται ότι νέα αγορά με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το νησί είναι αυτή του Ισραήλ.

Όπως υποστηρίζεται, «οι συγκυρίες που προκάλεσε η πανδημία μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο Δήμος θα πρέπει να στοχεύσει σε συγκεκριμένες ομάδες ταξιδιωτών σε παγκόσμια κλίμακα, οι οποίες θα ενδιαφέρονται να επισκεφτούν το νησί για τις εναλλακτικές δραστηριότητες που προσφέρονται στον τόπο. Η Αμοργός έχει ένα σημαντικό προνόμιο σε σχέση με αρκετά νησιά των Κυκλάδων. Συνεχίζει και κρατάει την ομορφιά ως προορισμός διότι δεν έχει μεγάλη επισκεψιμότητα από τον μαζικό τουρισμό».

Δυνατά και αδύναμα σημεία του προορισμού

Αναλύοντας τα δυνατά σημεία του προορισμού, σημειώνεται, ότι η Αμοργός αποτελεί προορισμό απομακρυσμένο από το μαζικό τουρισμό με ειδικά χαρακτηριστικά την ψυχική ηρεμία που προσφέρει στον επισκέπτη, γεγονός που κρίνεται βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω του φαινομένου της αγοραφοβίας που έχει αναπτυχθεί λόγω της πανδημίας, αλλά και στη μετά covid εποχή, είναι ικανά να συντηρηθούν, καθώς υπάρχει σημαντική τάση του σύγχρονου ταξιδιώτη να ανακαλύπτει νέους, λιγότερο γνωστούς, τόπους διακοπών.

Κύρια δυνατά στοιχεία της Αμοργού, αποτελούν ο αυθεντικός της χαρακτήρας και η πλούσια γαστρονομία, όπως επίσης ενδεικτικά, τα μονοπάτια, ο πλούτος σε χλωρίδα, πανίδα, παραλίες, φυσικά τοπία, γραφικούς οικισμούς, ετήσιες διοργανώσεις κλπ. Στον αντίποδα, ως έλλειμμα υπογραμμίζεται ο περιορισμένος αριθμός τόσο ακτοπλοϊκών γραμμών, όσο και εσωτερικών ΜΜΜ, η έλλειψη συντήρησης αρχαιολογικών χώρων, η έλλειψη υποδομών για μεγάλες εκδηλώσεις και η έλλειψη οργανωμένου συλλόγου επαγγελματιών του τουρισμού. Επίσης, αναλύονται οι ευκαιρίες και οι κίνδυνοι για τον προορισμό, σε αυτή την τρέχουσα χρονική περίοδο.

Άμεσες ενέργειες προβολής εντός του 2021

Αναφορικά με την βραχυπρόθεσμη προώθηση του προορισμού, το σχέδιο επισημαίνει πως «βασική επιδίωξη πρέπει να είναι σε ενέργειες και πρωτοβουλίες ενίσχυσης της ζήτησης, πράγμα που μπορεί να επιτευχθεί με συντονισμένη επικοινωνιακή «επίθεση» επιστρατεύοντας Μέσα Ενημέρωσης με δημοσιεύματα ή και τηλεοράσεις με εκπομπές. Ενισχυτική αυτών των ενεργειών θα είναι η φιλοξενία δημοσιογράφων και τηλεοπτικών συνεργείων, πράγμα που θα εξαρτηθεί από τη διαθεσιμότητα των φιλοξενουμένων και τις δυνατότητες του Δήμου και των επαγγελματιών».

Αναφέρονται επίσης, η συμμετοχή του Δήμου σε τουριστικές εξειδικευμένες εκθέσεις όπου είναι δυνατόν, η ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η διοργάνωση δημοσιογραφικών ταξιδιών και ταξιδιών εξοικείωσης (press trips/fam trips), οι καταχωρήσεις σε ΜΜΕ, η δημιουργία βίντεο προώθησης, η διαφήμιση σε τηλεόραση και ραδιόφωνο με τη διενέργεια και διαγωνισμών.

Άλλο ένα σημαντικό κομμάτι στο οποίο “στέκεται” η ομάδα εκπόνησης του σχεδίου, αφορά και στην προώθηση της Αμοργού, ως τόπου όπου κανείς μπορεί να μετακινηθεί μόνιμα και να εργάζεται από εκεί (λαμβάνοντας τις συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί και από την πανδημία), με τη δημιουργία “Workstation”.

Τέλος προτείνονται και καινοτόμες δράσεις, όσον αφορά μεταξύ άλλων στην ανάπτυξη υβριδικών επιχειρηματικών σχηματισμών για τον τουρισμό και στη συνέργεια με την Εκκλησία της Ελλάδος για την ανάδειξη του θρησκευτικού τουρισμού.