Ολοκληρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο αναβάθμισης του κοινόχρηστου χώρου για το Πάρκο Ελληνο-Ιαπωνικής Φιλίας του Δήμου Μήλου και τον όμορο χώρο στάθμευσης

Ανασχεδιασμός με λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση

  • Τρίτη, 25 Μαΐου, 2021 - 06:19

Αύριο, Τετάρτη, αναμένεται να αποσφραγιστούν οι προσφορές των υποψήφιων αναδόχων, για το μεγάλο έργο της βιοκλιματικής αναβάθμισης στο χώρο του Πάρκου Ελληνο-Ιαπωνικής Φιλίας και του όμορου πάρκινγκ στην περιοχή της Πλάκας του Δήμου Μήλου.

Στη λειτουργική, αλλά κυρίως στην αισθητική αναβάθμιση του συγκεκριμένου χώρου, με γνώμονα την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, στοχεύει το έργο βιοκλιματικής αναβάθμισης των δύο όμορων κοινόχρηστων χώρων στην περιοχή της Πλάκας της Μήλου. Το έργο είχε δημοπρατηθεί πριν από περίπου δύο μήνες και έχει προϋπολογισμό 488.000 ευρώ. Η χρηματοδότησή του έχει εξασφαλιστεί από το πρόγραμμα “Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου” του Πράσινου Ταμείου και ίδιους πόρους του Δήμου Μήλου.

Βελτίωση της λειτουργικότητας των δημόσιων χώρων

Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση, που συνέταξε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Μήλου, το οικόπεδο, στο οποίο προβλέπεται το έργο της ανάπλασης ανήκει στο Δήμο, ωστόσο δε διαθέτει κάποια υποδομή.

Το μεγαλύτερο μέρος του οικοπέδου χρησιμοποιείται από τους κατοίκους ως σημείο στάθμευσης αυτοκινήτων και μηχανημάτων, πολλές φορές με άτακτο τρόπο κυρίως λόγω της έλλειψης υποδομών. Το υπόλοιπο του οικοπέδου αποτελείται από έναν ελαιώνα ο οποίος έχει λάβει τον τίτλο “Πάρκο Ελληνο-Ιαπωνικής Φιλίας”.

Η ανάπλαση του οικοπέδου συμπεριλαμβάνει δύο τμήματα και συγκεκριμένα, τη βιοκλιματική αναβάθμιση του χώρου στάθμευσης και τη διαμόρφωση και ανάδειξη του χώρου του ελαιώνα. Το έργο αναμένεται να καλύψει σημαντικές ελλείψεις που παρατηρούνται στον Δήμο, όσον αφορά στο θέμα της στάθμευσης και στην αναβάθμιση του πάρκου. Στόχος, είναι να δημιουργηθούν δύο λειτουργικοί χώροι στο πνεύμα του τόπου, οι οποίοι θα αλληλεπιδρούν και θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών, αλλά και των τουριστών που επισκέπτονται το νησί κάθε χρόνο.

Επίσης, στο ίδιο σημείο, βρίσκεται υπό κατασκευή κοινόχρηστος χώρος παιδικής χαράς, ο οποίος μετά την ολοκλήρωσή του και σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις στο πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου, αναμένεται να δημιουργήσουν ένα ελκυστικό σημείο για το σύνολο των κατοίκων του νησιού ανεξαρτήτως ηλικίας.

Εκτός από τους χώρους του οικοπέδου προβλέπεται να αναβαθμιστεί και η πλευρά του δρόμου που βρίσκεται απέναντι από το οικόπεδο, με τη δημιουργία χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, χώρων στάσης και στάθμευσης λεωφορείων, καθώς και πεζοδρομίου για τους πεζούς.

Το έργο, σύμφωνα με την τεχνική έκθεση, εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια του Δήμου για τη βελτίωση της λειτουργικότητας των δημόσιων χώρων, με άνετους χώρους κυκλοφορίας πεζών, οργανωμένους χώρους πρασίνου και αναψυχής, και επαρκή χώρο στάθμευσης οχημάτων. Στόχος είναι η αειφορική διαχείριση του περιβάλλοντος και η περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής και στην κατεύθυνση αυτή, οι προτεινόμενες επεμβάσεις διέπονται από τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού και αποσκοπούν στην αύξηση της βιωσιμότητας των κοινόχρηστων χώρων.

Αναβάθμιση Χώρου Στάθμευσης

Με βάση την τοπική φυσιογνωμία, προτείνονται οι κατάλληλες ενέργειες ώστε να επιτευχθεί η αισθητική, λειτουργική και περιβαλλοντική αναβάθμιση του χώρου στάθμευσης.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά στον βιοκλιματικό σχεδιασμό, έμφαση δίνεται στην επίτευξη τόσο της οπτικής, όσο και της θερμικής άνεσης στον υπαίθριο χώρο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Για το σκοπό αυτό, σε επιλεγμένες θέσεις σχεδιάζονται παρτέρια και δεντροστοιχίες ικανές να επιβιώσουν στο τοπικό κλίμα του νησιού, οι οποίες θα προσφέρουν σκίαση και παράλληλα θα ενισχύουν το πράσινο στοιχείο του χώρου στάθμευσης.

Επιπλέον, προτείνεται η χρήση καινοτόμων υλικών με βελτιωμένες ιδιότητες θερμοχωρητικότητας, ανακλαστικότητας και δέσμευσης ρύπων, όπως ψυχρά υλικά και φωτοκαταλυτική επεξεργασία όλων των επιφανειών.

Η επιφάνεια εντός του πάρκινγκ αξιοποιείται με τέτοιο τρόπο, ώστε να δημιουργείται ο μέγιστος αριθμός χώρων στάθμευσης ακολουθώντας τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και καλύπτοντας την πρόσβαση και τον απαιτούμενο αριθμό θέσεων στάθμευσης για ΑΜΕΑ. Επίσης, παρέχεται ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΜΕΑ με ύπαρξη διαδοχικών ραμπών ή με ελεύθερες ζώνες όδευσης.

Επίσης, αναφορικά με την απέναντι πλευρά του χώρου στάθμευσης, στόχος είναι η δημιουργία επιπλέον χώρων στάθμευσης για όλα τα είδη οχημάτων, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο συνολικός αριθμός των θέσεων. Κατά μήκος δε της οδού Αγ. Χαραλάμπους, δημιουργείται πεζοδρόμιο, προσβάσιμο για όλους τους χρήστες, ενώ σχεδιάζονται χώροι με ζώνες από δεντροστοιχίες και καθιστικές διατάξεις. Στο βόρειο τμήμα αυτό του κοινόχρηστου χώρου που αποτελεί επέκταση της αναβάθμισης του συνολικού χώρου ο Δήμος έχει προβλέψει την τοποθέτηση υπόγειων κάδων ανακύκλωσης απορριμμάτων.

Αναβάθμιση του Πάρκου Ελληνο-Ιαπωνικής Φιλίας

Το πάρκο Ελληνο-Ιαπωνικής Φιλίας δεν αποτελεί μόνο ένα σύμβολο ειρήνης και φιλίας αλλά και ένα σύμβολο που συνδέει το παρόν με το παρελθόν και ανοίγεται προς το μέλλον. Είναι ένας τόπος συνάντησης και συνύπαρξης και για το λόγο αυτό στόχος των σχεδιαστικών αρχών είναι στο πάρκο να οργανώνεται ένας ήρεμος πολιτιστικός χώρος με διαδρομές περιπάτου, οι οποίες θα διαμορφώνονται από χωμάτινες επιφάνειες. Με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα στον χρήστη να αναπτύξει σχέση αλληλοεπίδρασης με τον χώρο του πάρκου και να αναπτυχθεί η εν τόπω σχέση, ως genius loci.

Η αναβάθμιση του Πάρκου έχει στόχο την δημιουργία ενός χώρου βιωματικού, προσιτού για όλες τις ηλικίες, λειτουργικού και ευχάριστου, ημέρα-νύχτα, χειμώνα-καλοκαίρι, κατάλληλου για πολλαπλές χρήσεις και δραστηριότητες οργανωμένες ή αυθόρμητες, μαζικές ή ατομικές κλπ. Επίσης, επιδιώκεται η επικοινωνία του πάρκου με τον χώρο στάθμευσης και τον χώρο που προορίζεται για την κατασκευή της παιδικής χαράς ώστε να αλληλοσυμπληρώνουν ο ένας τον άλλο και να συνυπάρχουν.

Προβλέπεται η δημιουργία ενός κεντρικού άξονα κίνησης που θα διασχίζει το κεντρικό μεγάλο πλάτωμα και θα καταλήγει μπροστά από το χώρο της υπό κατασκευή παιδικής χαράς, ο οποίος θα αποτελεί λειτουργικά σημαντικό στοιχείο στη σύνθεση του χώρου. Ο άξονας αυτός επιστρώνεται με σταμπωτό δάπεδο, ώστε να αποτελεί συνέχεια του πεζοδρομίου εντός του πάρκου. Προς διαφοροποίηση αυτού και για να παραμένει ο χρήστης κοντά στα μορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου, το μεγάλο κεντρικό πλάτωμα επιστρώνεται με πλακόστρωτο δάπεδο από ντόπια πέτρα.

Εσωτερικά του ελαιώνα δημιουργούνται δευτερεύουσες διαδρομές, οι οποίες παραμένουν κοντά στα φυσικά υλικά του χώρου και επιστρώνονται με χωμάτινο σταθεροποιημένο - συμπυκνωμένο δάπεδο.

Σύμφωνα με τη μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Μήλου, με τις παρεμβάσεις που προτείνονται πραγματοποιείται μια ενιαία σχεδιαστική λογική για το σύνολο του πάρκου, με τοπικές διαφοροποιήσεις που ενισχύουν το ενδιαφέρον και τη διάθεση των επισκεπτών-χρηστών προς «εξερεύνηση» και οικειοποίηση του. Για τον λόγο αυτό δημιουργείται κυκλική οριοθέτηση χώρων για τοποθέτηση καθιστικών διατάξεων και αστικού εξοπλισμού.

Επιπρόσθετα, προβλέπεται να προστεθεί επιπλέον χαμηλή φύτευση, η οποία θα είναι ιδανική για να αναπτυχθεί στο νησί. Κατά μήκος της οδού Αγ. Χαραλάμπους και εντός του χώρου του Πάρκου, κατασκευάζονται δύο ξύλινες γραμμικές πέργκολες, οι οποίες προβλέπεται να «ντυθούν» με αναρριχώμενα φυτά και να αποτελούν επιπλέον σημείο σκίασης, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εμπορικούς λόγους αφού οι κάτοικοι της περιοχής θα έχουν την δυνατότητα να εκθέτουν και να θέτουν προς πώληση τα τοπικά τους εδέσματα και τα παραδοσιακά προϊόντα του νησιού.

Εντός του χώρου, σε εμφανή σημεία προτείνεται να τοποθετηθούν συστήματα πληροφόρησης-Info Points, τα οποία θα χρησιμοποιούνται από το χρήστη-επισκέπτη, για να ενημερωθεί σχετικά με τα δρώμενα που διαδραματίζονται στο νησί, για την μετακίνησή του, την ιστορία του νησιού, τα αξιοθέατα και τα τοπόσημα, για την ζωή στο νησί.

Τέλος, εντός του χώρου του πάρκου προβλέπεται κατάλληλος και επαρκής φωτισμός. Συγκεκριμένα, στα πλατώματα και στους χώρους που επικοινωνούν με το πεζοδρόμιο επιλέγεται η εγκατάσταση διπλών φωτιστικών, ενώ κατά μήκος των επιφανειών κίνησης με υπόβαση, επιλέγονται φωτιστικά δαπέδου, καθώς η χρήση επιστύλιων φωτιστικών δεν κρίνεται ικανή λόγω της υπάρχουσας φύτευσης (κλαδιά δέντρων).

Ετικέτες: