Παρουσίαση, ενημέρωση και διαβούλευση επί των βραχυπρόθεσμων παρεμβάσεων στην πλατεία Ηρώων – Βελέντζα και στον κόμβο “Γκίκα” που προτείνονται από το ΣΒΑΚ της Παροικιάς Πάρου

Παροικιά: Ελκυστική για επισκέπτες, φιλική για πεζούς

  • Πέμπτη, 3 Ιουνίου, 2021 - 06:19

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Παροικιάς, παρουσιάστηκε από τους μελετητές, στην οριστικοποιημένη, πλέον, φάση του, στο Δήμο, τους φορείς και τους πολίτες της Πάρου, σε σχετική ψηφιακή τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Δήμο Πάρου.

Η διαδικτυακή αυτή εκδήλωση παρουσίασης του ΣΒΑΚ Παροικιάς, αποτελεί το τελικό στάδιο, πριν την έγκρισή του από το Δημοτικό Συμβούλιο και την έναρξη της υλοποίησής του. Μάλιστα, σημαντικό είναι και το γεγονός, ότι πλέον βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, κάθε Δήμος οφείλει να έχει εκπονήσει ένα σχέδιο για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της κινητικότητας, προκειμένου να μπορεί να εντάσσεται σε χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. για τις δράσεις του.

Ειδικά δε για την περίπτωση της Παροικιάς, το ΣΒΑΚ έρχεται να δώσει λύσεις σε σημαντικά ζητήματα, καθώς το κυκλοφοριακό έχει αναδειχθεί σε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της καρδιάς της Πάρου και αφορά στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του ευρύτερου δικτύου κίνησης πεζών και οχημάτων στον οικισμό, με στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας και την παροχή υψηλής ποιότητας μεταφορών στο πλαίσιο ισορροπημένης ανάπτυξης όλων των σχετικών μορφών μεταφοράς και με έμφαση στο περπάτημα, το ποδήλατο και τη δημόσια συγκοινωνία

Την ενημέρωση συντόνισε ο Δήμαρχος Πάρου κ. Μάρκος Κωβαίος, ενώ συμμετείχε η επιστημονική ομάδα των μελετητών για την υποστήριξη / τεκμηρίωση του προτεινόμενου σχεδίου δράσης και τις απαντήσεις σε σχόλια ή αντιρρήσεις από την πλευρά των φορέων και των πολιτών.

Προτεραιοποίηση των στόχων του σχεδίου

Το ΣΒΑΚ Παροικίας, όπως τονίζεται στη σχετική έκθεση, είναι ένα στρατηγικό σχέδιο το οποίο, δίνει προτεραιότητα στην κατηγορία των ευάλωτων χρηστών (πεζοί, ηλικιωμένοι – παιδιά κ.λπ., ποδηλάτες και μετακινούμενοι με ειδικές ανάγκες) ώστε να κινούνται με άνεση και ασφάλεια σε ένα όμορφο, άνετο, ασφαλές και φιλικό περιβάλλον για να λειτουργήσει η περιοχή της Παροικίας ως πραγματικό κοινωνικό τοπίο που προάγει την αστικότητα, την ανθρώπινη εμπειρία και τη βίωση με όλες τις αισθήσεις.

Το Σχέδιο βασίζεται σε ένα ενιαία αποδεκτό μακροπρόθεσμο όραμα για τις μεταφορές και την κινητικότητα στο σύνολο της περιοχής μελέτης, το οποίο καλύπτει όλους τους τρόπους και τα μέσα μεταφοράς (δημόσια και ιδιωτικά, επιβατικές και εμπορευματικές, μηχανοκίνητα και μη), καθώς και τα πρότυπα συμπεριφοράς στις μετακινήσεις και τη στάθμευση. Το στρατηγικό όραμα που διαμορφώθηκε για την πόλη παρέχει μια ποιοτική περιγραφή του επιθυμητού μέλλοντος και κατευθύνει την ανάπτυξη του κατάλληλου πλαισίου μέτρων σχεδιασμού. Το όραμα είναι «Παροικιά: Ελκυστική για τον επισκέπτη - Φιλική για τον πεζό», και αναλύεται σε συγκεκριμένους στόχους, οι οποίοι δείχνουν τον τύπο της επιθυμητής αλλαγής. Οι αλλαγές και οι επιπτώσεις είναι μετρήσιμες και συσχετίζονται με την ιεραρχία των στόχων, εστιάζοντας σε κατάλληλα επιλεγμένους δείκτες επιδόσεων.

Αναφορικά με τη στρατηγική προτεραιότητα που τίθεται στους στόχους του ΣΒΑΚ η μελέτη έχει προτείνει:

  • Δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας & Ανάπτυξη μορφών ήπιας μετακίνησης (περπάτημα, ποδήλατο

  • Ελκυστική Δημόσια Συγκοινωνία

  • Ισότιμη προσβασιμότητα στο δημόσιο χώρο

  • Βελτίωση της οδικής ασφάλειας

  • Βελτίωση συνθηκών στάθμευσης, με τη μείωση της ζήτησης της στάθμευσης στην κεντρική περιοχή, την αύξηση της οικονομικής και περιβαλλοντικής αποδοτικότητας του οδικού δικτύου, τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τις μεταφορές.

Η διαμόρφωση και αναβάθμιση του δικτύου πεζών είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς θα αναδείξει την αναβάθμιση των δημόσιων χώρων της πόλης με άξονα την κυκλοφοριακή αναβάθμιση και τη βελτίωση του περιβάλλοντος. Όπως έχει ήδη αναφερθεί κατά την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης (Φάση Α), το μέγιστο επίπεδο εξυπηρέτησης των πεζών επιτυγχάνεται μόνο εντός του παραδοσιακού οικισμού. Στο πλαίσιο της μελέτης, προτείνεται η ανάπλαση –διαπλάτυνση των πεζοδρομίων σε προβληματικά σημεία ή τμήματα πεζοδρομίων, τα οποία εντοπίζονται κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, της οδού Ν. Στέλλα και της Περιφερειακής, δίχως να καταργούνται οι υφιστάμενες νόμιμες θέσεις στάθμευσης.

Οι δύο σημαντικές βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις

Στο πλαίσιο της Β’ Φάσης του και σύμφωνα με την έγκριση της Α’ Φάσης του Σ.Β.Α.Κ. Παροικίας, εκπονήθηκε μελέτη βραχυπρόθεσμων παρεμβάσεων αναφορικά με δύο έργα μικρής κλίμακας,τοπικών παρεμβάσεων με πολύ μεγάλη, όμως, επίδραση στη συνολική κυκλοφοριακή κατάσταση της Παροικιάς, ήτοι η ανάπλαση της πλατείας Αγίου Νικολάου, με τη διαμόρφωση του νέου σταθμού ΚΤΕΛ και η διαμόρφωση του κόμβου Γκίκα. Για τις παρεμβάσεις αυτές κλήθηκαν να ενημερωθούν οι πολιτες και φορείς της Πάρου.

Στο πλαίσιο της ανάπλασης της πλατείας Ηρώων – Βελέτζα, ο νέος Σταθμός ΚΤΕΛ χωροθετείται επί της πλατείας Αγ. Νικολάου. Δημιουργείται ένας στενός διάδρομος αποκλειστικής χρήσης και διέλευσης των λεωφορείων ΚΤΕΛ μέσα από την πλατεία. Η πλατεία Αγίου Νικολάου, απέναντι από το Κέντρο Υγείας, αναδιαμορφώνεται κατάλληλα, έτσι ώστε να φιλοξενήσει τον νέο σταθμό ΚΤΕΛ. Ο Ανάδοχος σχεδίασε επί τοπογραφικού υποβάθρου που παρείχε η Τεχνική Υπηρεσία, την τελική διαμόρφωση του σταθμού, έτσι ώστε να προκύπτουν 4 θέσεις για την ολιγόλεπτη στάση των λεωφορείων, αλλά και να υπάρχει διάδρομος διέλευσης / αναστροφής των λεωφορείων στην οδό Προμπονά και Εκατονταπυλιανής.

Η παραπάνω διαμόρφωση πλεονεκτεί στο γεγονός ότι τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ δεν εκτελούν κανέναν ελιγμό στάθμευσης που να παρεμποδίζει τη ροή στις οδούς Βελέτζα και Εκατονταπυλιανής. Ακόμη, δεν επιβαρύνουν κυκλοφοριακά τον κυκλικό κόμβο (Μύλος), στην είσοδο/έξοδο του λιμανιού. Επιπρόσθετα, για την εύρυθμη λειτουργία της υπόψη διάταξης, απαγορεύεται πλήρως η στάση και στάθμευση επί της οδού Βελέτζα, από την πλευρά της πλατείας, προ της εισόδου στη νέα οδό διέλευσης.

Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του κόμβου Γκίκα, η μελέτη προτείνει για την άμεση βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης του κόμβου και της συνακόλουθης βελτίωσης των κυκλοφοριακών συνθηκών στο ευρύτερο οδικό δίκτυο, την άμεση διαμόρφωσή του.

Στην κατεύθυνση αυτή, δημιουργείται νέα σύνδεση 2 λωρίδων κυκλοφορίας της οδού Εκατονταπυλιανής με την Περιφερειακή, η οποία θα εξυπηρετεί τη δεξιά στροφή, χωρίς ο αντίστοιχος φόρτος να διέρχεται από τον κόμβο και, παράλληλα, διαμορφώνεται ειδική λωρίδα αριστερής στροφής στην Περιφερειακή. Η σήμανση στον κόμβο πραγματοποιείται με σήματα υποχρεωτικής παραχώρησης προτεραιότητας.

Με την παραπάνω διαμόρφωση, ο κόμβος Γκίκα μετατρέπεται σε έναν διευρυμένο κόμβο που λειτουργεί με τις αρχές των κυκλικών κόμβων.

Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδιασμού απαιτείται η παραχώρηση 580 τετρ. μέτρων, περίπου, από την έκταση ιδιοκτησίας της Μητρόπολης.

Όπως αποδείχτηκε κατά την ανάλυση του αντίστοιχου σεναρίου κυκλοφοριακής αναδιάρθρωσης, η διαμόρφωση του κόμβου Γκίκα οδηγεί άμεσα σε σημαντική μείωση της μέσης καθυστέρησης ανά όχημα στο δίκτυο, συγκριτικά με την υφιστάμενη κατάσταση. Επιπλέον, από την υλοποίηση της διαμόρφωσης του κόμβου Γκίκα, αναμένονται τα εξής ευεργετικά αποτελέσματα:

 Βελτίωση της στάθμης εξυπηρέτησης των προσβάσεων του κόμβου

Μείωση μέσης καθυστέρησης ανά όχημα, σε επίπεδο δικτύου

Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στο ευρύτερο οδικό δίκτυο

Μείωση των χρόνων διαδρομής στις κρίσιμες διαδρομές του δικτύου

Μεγιστοποίηση της περιβαλλοντικής αποδοτικότητας του οδικού δικτύου

Μεγιστοποίηση της οικονομικής αποδοτικότητας του οδικού δικτύου

Βελτίωση της ποιότητας ζωής εν γένει.