Δύο εκατομμύρια ευρώ από ίδιους πόρους του Λιμενικού Ταμείου Τήνου – Άνδρου, για έργα κρίσιμων επισκευών στο λιμάνι της Τήνου

Αγώνας για βελτίωση υποδομών χωρίς προσωπικό

Με μόνο μία υπάλληλο διοικητικού και κανέναν υπάλληλο με τεχνική κατάρτιση ο φορέας

Με 1,5 εκατομμύρια ευρώ και τη διοικητική υποστήριξη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προχωρά στην αποκατάσταση των σημαντικότατων φθορών που εμφανίζει ο προσήνεμος μόλος του Έξω Λιμανιού στον λιμένα της Τήνου, το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Τήνου – Άνδρου.

Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε η προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Λιμενικού Ταμείου Τήνου – Άνδρου και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για τη δημοπράτηση, υλοποίηση, εποπτεία και ολοκλήρωση του καίριου έργου, για την επισκευή του προσήνεμου μόλου στο «Έξω Λιμάνι» της Τήνου.

Παράλληλα, από το ΔΛΤΤ-Α τρέχουν οι διαδικασίες για την επιλογή δεύτερου αναδόχου για το έργο για την επισκευή των φθορών σε όλο το μήκος του λιμένα, καθώς ο ανάδοχος που ανέδειξε ο διαγωνισμός υπέγραψε, αλλά εγκατέλειψε το έργο.

Με την τραγική υποστελέχωση να είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Ταμείο, καθώς έχει απομείνει μόλις μία υπάλληλος διοικητικού, το Ταμείο επιχειρεί να θεραπεύσει τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει το λιμάνι της Τήνου, για το οποίο πολλές φορές έχει τοποθετηθεί και το σωματείο των Πλοιάρχων της ακτοπλοΐας, αναφορικά με τα ζητήματα ασφαλείας που εντοπίζουν οι πλοίαρχοι των επιβατηγών πλοίων που προσεγγίζουν στο νησί.

Τι προβλέπει η σύμβαση για τον προσήνεμο του Έξω Λιμανιού

Στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όσον αφορά στο έργο της αποκατάστασης ζημιών στον προσήνεμο μόλο στο Έξω Λιμάνι του λιμένα Τήνου, σημειώνεται, ότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Τήνου Άνδρου δεν καλύπτει τις απαιτήσεις για την εκτίμηση της διοικητικής και επιχειρησιακής ικανότητας για την υλοποίηση του έργου και ειδικότερα την αναγκαία τεχνική επάρκεια για την εποπτεία και επίβλεψη της δημόσιας σύμβασης του εν λόγω έργου και ως εκ τούτου, αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης αποτελεί η άσκηση της αρμοδιότητας υλοποίησης του έργου «Αποκατάσταση ζημιών στον προσήνεμο μόλο στο Έξω Λιμάνι» για λογαριασμό του ΔΛΤΤ-Α από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου και για τους σκοπούς της σύμβασης, το Υπουργείο αναλαμβάνει για λογαριασμό του Λιμενικού Ταμείου την άσκηση της αρμοδιότητας να λειτουργήσει ως αναθέτουσα αρχή και να εκτελέσει τις παρακάτω ενέργειες:

  1. Σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και διακηρύξεων
  2. Υπογραφή των σχετικών συμβάσεων με αναδόχους, οι οποίες συνυπογράφονται από το ΔΛΤΤ-Α
  3. Διαχείριση και παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου
  4. Παρακολούθηση χρηματοροών και υποστήριξη του λιμενικού ταμείου στην εκτέλεση πληρωμών
  5. Παραλαβή του έργου στο σύνολό του

Αναλυτικότερα, στις υποχρεώσεις των συμβαλλομένων μελών που προκύπτουν από τη σύμβαση, το ΔΛΤΤ-Α, μεταξύ άλλων αναλαμβάνει να παρέχει στο Υπουργείο όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και μελέτες που έχει στη διάθεσή του, να μεριμνά για τη διασφάλιση της ομαλής χρηματοδότησης του έργου, όπως επίσης και να αναλάβει τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής του επιστημονικού προσωπικού του Υπουργείου, που θα απασχοληθεί για την υλοποίηση του αντικειμένου της σύμβασης.

Για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου, το Υπουργείο, που αποτελεί και τον διοικητικά και επιχειρησιακά ικανό δικαιούχο, έχει καταγράψει όλες τις εκκρεμείς ενέργειες για την ωρίμανση του έργου.

Ο συνολικός προϋπολογισμός για την εκτέλεση του έργου ανέρχεται στο ποσό του 1.500.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, και αναμένεται να γίνει εξ ολοκλήρου από ίδιους πόρους του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Τήνου – Άνδρου. Η υλοποίηση του έργου, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η σύμβαση, αναμένεται να διαρκέσει συνολικά 18 μήνες, αρχής γενομένης από την ημερομηνία υπογραφής της.

Όπως αναφέρεται στο σχετικό παράρτημα της προγραμματικής σύμβασης, το φυσικό αντικείμενο του έργου αφορά στην εκτέλεση των λιμενικών έργων που έχει ανάγκη ο λιμένας της Τήνου και συγκεκριμένα:

  • Πλήρης ανακατασκευή των τελευταίων 9 μέτρων του ακρομωλίου του προσήνεμου μώλου και σε όλο το πλάτος αυτόυ
  • Αποκατάσταση της άνω επιφανείας των κρηπιδωμάτων του προσήνεμου μόλου
  • Εξ ολοκλήρου αποκατάσταση του κρηπιδώματος σε συκγκεκριμένα σημεία του μόλου.

Σχετικά με την έγκριση της προγραμματικής σύμβασης και την πρόοδο του έργου, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Τήνου – Άνδρου, κ. Γιώργος Σανταμούρης, δήλωσε στην εφημερίδα, ότι αισθάνεται ιδιαίτερα ευτυχής και ικανοποιημένος, καθώς δίχως την συνδρομή του Υπουργείου στο διαχειριστικό κομμάτι της υλοποίησης, το πολύ σημαντικό για την ασφάλεια του λιμένα έργο, ενδεχομένως να μην ήταν δυνατόν να γίνει.

Αγώνας δρόμου και για το έργο επισκευής σε όλο το εύρος του λιμένα

Ταυτόχρονα, έπειτα από διαγωνισμό που βγήκε στον «αέρα» πριν από περίπου ένα χρόνο, δημοπρατήθηκε και το έργο της εν γένει επισκευής ύφαλων & έξαλων κατασκευών στον λιμένα της Τήνου.

Παρ’ όλα αυτά, ο ανάδοχος που προέκυψε, όπως υποστήριξε ο πρόεδρος του ΔΛΤΤ-Α, εγκατέλειψε το έργο, με αποτέλεσμα το Ταμείο, με την μοναδική υπάλληλο που διαθέτει, να πρέπει να τρέξει τις διαδικασίες, προκειμένου να υπογραφεί σύμβαση με το δεύτερο ανάδοχο, όπως αυτός είχε προκύψει στη διαγωνιστική διαδικασία, ώστε να προχωρήσει η εκτέλεση του έργου, που επίσης συμβάλλει στην αποκατάσταση της ασφάλειας στον λιμένα της Τήνου.

Πιο συγκεκριμένα, για το έργο αυτό, οι επεμβάσεις περιλαμβάνουν την εκτέλεση των παρακάτω εργασιών:

- Κρηπίδωμα πρόσδεσης Ε/Γ-Ο/Γ (κρηπίδωμα ΔΕ)

- Κεφαλή μώλου ΛΜ (σημείο Λ)

- Ρίζα μώλου ΛΜ (κρηπίδωμα ΜΝ)

- Παλαιό μέτωπο πρόσδεσης Ε/Γ-Ο/Γ στο «Μέσα Λιμάνι» (κρηπίδωμα ΝΞΟΠ)

Όσον αφορά στο κρηπίδωμα πρόσδεσης Ε/Γ–Ο/Γ προβλέπονται εργασίες προστασίας του ποδός του κρηπιδώματος, ενώ μία ακόμη πολύ σημαντική παρέμβαση είναι αυτή της διαμόρφωσης της ανωδομής και της δημιουργίας καναλιών υδροσυλλογής.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στη μελέτη, για την παρεμπόδιση, κατά το δυνατόν, της ανόδου των νερών στο παραλιακό κρηπίδωμα και την αντιμετώπιση της έλλειψης ικανών κλίσεων για την απομάκρυνση των υδάτων (ομβρίων και λόγω δράσης πλοίων), προτείνεται η διαμόρφωση κατάλληλων κλίσεων στην ανωδομή με τη διάστρωση δαπέδου σκυροδέματος και τη κατασκευή καναλιών υδροσυλλογής και απορροής.

Το έργο είχε προϋπολογιστεί στο ποσό των 525.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και αναμένεται επίσης να χρηματοδοτηθεί από ιδίους πόρους του ΔΛΤΤΑ.

Σχεδόν πλήρως αστελέχωτο το Ταμείο

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Ταμείου, κ. Σανταμούρης, μιλώντας στην εφημερίδα, το κυριότερο αυτή τη στιγμή πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο φορέας, είναι η τραγική κατάσταση υποστελέχωσης.

Ο ίδιος υποστήριξε, ότι παρά τα συνεχή αιτήματα προς τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, για επαρκή στελέχωση του φορέα, προκειμένου να μπορέσει να εξυπηρετήσει τα δύο νησιά αρμοδιότητάς του, τα αιτήματα αυτά απορρίπτονται. Αποτέλεσμα αυτού, είναι να μην υπάρχει διαθέσιμος υπάλληλος με τεχνική κατάρτιση για τις ανάγκες του ΔΛΤΤ-Α, καθώς και η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Τήνου, βρίσκεται επίσης σε υποστελέχωση.

Ο κ. Σανταμούρης τόνισε, ότι γίνονται συνεχείς οχλήσεις προς την πολιτεία ώστε το Λιμενικό Ταμείο να αποκτήσει μόνιμους και επιστημονικά καταρτισμένους υπαλλήλους, για την Τεχνική του Υπηρεσία, προκειμένου να μπορέσει να προχωρήσει τεχνικά έργα πνοής και στα δύο νησιά.