Κατατεθειμένα αιτήματα του Δήμου Πάρου προς το Υπουργείο Παιδείας για τον εμπλουτισμό των εκπαιδευτικών δομών με έμφαση στις σύγχρονες ανάγκες

Στόχος η σύγχρονη εκπαίδευση με το βλέμμα στο «αύριο»

  • Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου, 2021 - 06:19

Στην ανάπτυξη περαιτέρω εκπαιδευτικών δομών στοχεύει ο Δήμος Πάρου, ζητώντας από το Υπουργείο Παιδείας τη δημιουργία δημοτικής σχολής εκπαιδευτικής ρομποτικής, αλλά και Κυκλαδικό Κέντρο Διά Βίου Μάθησης, με έμφαση στην αγροτική επιμόρφωση.

Αναζητώντας διεξόδους, προκειμένου να διατεθούν προς τους πολίτες και τους μαθητές της Πάρου, αλλά και όλων των Κυκλάδων, επιπλέον εκπαιδευτικές δυνατότητες, με επένδυση, αφενός στις τεχνολογίες του μέλλοντος και αφετέρου στον νευραλγικό τομέα – για τον χαρακτήρα του νησιού – αυτόν της πρωτογενούς παραγωγής, ο Δήμος Πάρου έχει καταθέσει προς το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας & Θρησκευμάτων αιτήματα, με στόχο την ίδρυση Δημοτικής Σχολής Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά και μία δομή εν είδει ανοικτού πανεπιστημίου, ή Κέντρου Διά Βίου Μάθησης, με ειδικότητες που να αφορούν στον πρωτογενή τομέα.

Όπως τονίζει μιλώντας στην εφημερίδα ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, στόχος του Δήμου είναι η δημιουργία σύγχρονων δομών εκπαίδευσης, που να απαντούν στην ανάγκη του νησιού για εκπαίδευση σε δραστηριότητες βιώσιμης ανάπτυξης και αναβάθμισης των προσφερόμενων υπηρεσιών του Δήμου προς τη μαθητική, εκπαιδευτική και ακαδημαϊκή κοινότητα.

Δημοτική Σχολή Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Πάρου

Όσον αφορά στη δημοτική δομή για τη σχολή ρομποτικής, ο Δήμος έχει ήδη υποβάλλει σχετικό αίτημα προς το Υπουργείο, στο οποίο αναφέρει:

«Γνωρίζοντας ότι η παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και η ενσωμάτωση καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών αποτελεί σημαντικό στόχο και για το Υπουργείο Παιδείας, καθώς εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής που επενδύει σε μελλοντικούς πολίτες που κατέχουν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού και δεξιοτήτων 21ου αιώνα. Παρακαλούμε όπως εξετάσετε τη πιθανότητα να εντάξετε τη σχολή μας υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, και συνδράμετε στην αγορά του απαραίτητου εξοπλισμού κατασκευής και προγραμματισμού καθώς και εφόσον καταστεί δυνατόν στη στελέχωση του εκπαιδευτικού προσωπικού με καθηγητές πληροφορικής που ήδη διδάσκουν στα σχολεία του νησιού».

Στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης με όσο το δυνατόν περισσότερες παροχές της δημιουργίας της σημαντικής αυτής εκπαιδευτικής δομής, ο Δήμος Πάρου προτίθεται να αναλάβει τα έξοδα λειτουργίας και στέγασης της σχολής και να παρέχει συστηματικά και δωρεάν τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση, με τα μαθήματα να γίνονται εκτός σχολικού ωραρίου από καθηγητές πληροφορικής.

«Θεωρούμε χρέος μας να παρέχουμε στη μαθητική κοινότητα της Πάρου, όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες ώστε να αναπτύξουν και να προάγουν τις δεξιότητες τους, τις ιδέες τους και την εφευρετικότητα τους», τονίζεται από πλευράς του Δήμου. «Ως ιδανικό τομέα εφαρμογής, επιλέξαμε την εκπαιδευτική ρομποτική, η οποία παρουσιάζει ευρύτερο ενδιαφέρον παιδαγωγικής αξιοποίησης ως αποτέλεσμα της έρευνας στη διδακτική των επιστημών και της τεχνολογίας καθώς συνδυάζει στοιχεία βασικών επιστημών (φυσική, μηχανολογία), νέων τεχνολογιών πληροφορικής (ανάπτυξη λογισμικού, τεχνητή νοημοσύνη) και μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Από παιδαγωγικής πλευράς, εντάσσεται στο πλαίσιο του κατασκευαστικού εποικοδομισμού (constructionism). Η ενασχόληση των μαθητών με τη ρομποτική δημιουργεί δύο δραστηριότητες, μια κατασκευαστική και μια προγραμματιστική, απαιτεί όμως την επένδυση ενός μεγάλου ποσού για αγορά εξοπλισμού κατασκευής και προγραμματισμού ρομπότ (Lego Mindstorms education EV3 kits.)».

Η δημιουργία της σχολής ρομποτικής αποτελεί αίτημα πολλών μαθητών, σύμφωνα με το Δήμο, ενώ υπάρχει η αισιοδοξία ότι θα αποτελέσει σημείο αναφοράς, τόσο για την εκπαιδευτική κοινότητα, όσο και την ευρύτερη κοινωνία του νησιού, καθώς η λειτουργία της θα συντελέσει θετικά ώστε να γνωρίσουν εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων στην Πάρο, τις δυνατότητες που προσφέρει η εκπαιδευτική ρομποτική, η οποία αποτελεί μια καινοτόμο μαθησιακή μεθοδολογία που συνδυάζει πολλά γνωστικά αντικείμενα, μέσω των οποίων μπορούν να υλοποιηθούν διαθεματικά πρότζεκτ.

Όπως δήλωσε ο Δήμαρχος Πάρου, «οι σύγχρονες ανάγκες εκπαίδευσης και τα “όπλα” που πρέπει να έχουν οι σημερινοί μαθητές, ώστε να μπορούμε ως κοινωνία να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις του μέλλοντος είναι πολύ σοβαρές και στόχος μας είναι να αποκτήσουμε τα απαραίτητα μέσα και εφόδια, ώστε να επιτύχουμε σε αυτό. Στο πλαίσιο αυτό, η ρομποτική και οι σύγχρονες τεχνολογίες είναι τα “όπλα” για το αύριο».

Μάλιστα, ο κ. Κωβαίος τόνισε, ότι «εμείς, ως τοπική κοινωνία, θέλουμε – και αυτό προσπαθούμε να επιτύχουμε – τα Παριανόπουλα να μην υστερούν σε τίποτε απολύτως, από τους μαθητές του καλύτερου σχολείου στον κόσμο».

Ανοικτό Πανεπιστήμιο – Κυκλαδικό Κέντρο Διά Βίου Μάθησης

Σύμφωνα με το σχετικό αίτημα που έχει επίσης κατατεθεί προς το Υπουργείο Παιδείας από το Δήμο Πάρου, το Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ένας αναπτυσσόμενος θεσμός δια βίου μάθησης, μπορεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο επιμόρφωσης του τοπικού πληθυσμού, όχι μόνο σε θέματα γενικής μόρφωσης αλλά και επαγγελματικής εξειδίκευσης, τουριστικής εκπαίδευσης, αγροτικής επιμόρφωσης κ.α..

Στην Πάρο τονίζεται πως υπάρχουν διαθέσιμες δομές για τη φιλοξενία τέτοιων προγραμμάτων, όπως είναι η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του ΕΠΑΛ Πάρου και το Σπίτι της Λογοτεχνίας στις Λεύκες, με τις εκτιμήσεις του Δήμου να δείχνουν, ότι ένα Ανοικτό Πανεπιστήμιο με μια μέτρια ανάπτυξη μπορεί να εμπλέξει σε διάφορα προγράμματα πάνω από 1000 δημότες ανά έτος.

Θέματα του Ανοικτού Πανεπιστημίου για την εκπαιδευτική κοινότητα, τα οποία θα μπορούσαν να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το Δήμο Πάρου, αφορούν μεταξύ άλλων στους τομείς της διατροφής για παιδιά, του επαγγελματικού προσανατολισμού, της ιστορίας και του περιβάλλοντος της Πάρου και του Αιγαίου κλπ.

Για τους εργαζόμενους και τους επαγγελματίες του Τουρισμού, αντίστοιχα θέματα θα μπορούσαν να είναι η χρήση των social media, Internet για επαγγελματίες του τουρισμού, μαθήματα μάρκετινγκ, ειδικά μαθήματα στον χώρο της εστίασης και της φιλοξενίας, εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Για τους αγρότες και τους παραγωγούς τους Πάρου, ενδείκνυνται τα επιμορφωτικά σεμινάρια όπως Ελαιοκομίας, Αμπελουργίας, Κηπευτικών καλλιεργειών, Μανιταριών, Αρωματικών και Φαρμακευτικών φυτών.

Τέλος, για τον γενικό πληθυσμό, τα μαθήματα μπορούν να είναι στο τομέα της Φιλοσοφίας, Ψυχολογίας, Ιστορίας της Πάρου και των αποικιών της, παρουσιάσεις συγγραφέων και βιβλίων, σχέσεις Πολίτη – Διοίκησης, κλπ.

«Με δεδομένο τη μέχρι σήμερα συμμετοχή των πολιτών στα προγράμματα δια βίου μάθησης που έχει οργανώσει κατά καιρούς ο Δήμος, συμπεραίνουμε ότι το κοινό της Πάρου διψάει για μόρφωση. Θα δώσουμε έτσι σε έναν μεγάλο αριθμό πολιτών την δυνατότητα να διαβεί τον δρόμο της μάθησης και της γνώσης που οδηγεί στην προσωπική ανάπτυξη και ευημερία», υπογραμμίζεται από πλευράς του Δήμου.

Υπερθεματίζοντας στα παραπάνω, ο Δήμαρχος, κ. Κωβαίος εξήγησε, ότι η ενίσχυση του πρωτογενή τομέα, μέσω της διαρκούς εκπαίδευσης των αγροτοκτηνοτρόφων, θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της πρωτογενούς παραγωγής, η οποία έχει δυνατότητες, αφενός να επανασυνδέσει την τοπική κοινωνία της Πάρου με τις «ρίζες» της και αφετέρου να συνυφανθεί με τον τομέα του τουρισμού, κάνοντάς τον από τη μία πλευρά περισσότερο βιώσιμο και από την άλλη πλευρά αειφορικά προσοδοφόρο.

Ετικέτες: