Σε ανάδοχο η υποστήριξη των υπηρεσιών του Δήμου Μυκόνου σχετικά με τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων και τις διαδικασίες λογιστηρίου

Συνδρομή των υπαλλήλων με επιστημονικά εχέγγυα

Μέσω της ανάθεσης σε ανάδοχο επιχειρείται να καλυφθεί η έλλειψη σε επαρκώς εξειδικευμένα στελέχη στην Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου Μυκόνου, αναφορικά κυρίως με τη διαχείριση της διαδικασίας σύναψης δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών.

Με δεδομένη τη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών, υπό την ασφυκτική πίεση των διαρκών αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο, αλλά και την έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών, ο Δήμος Μυκόνου προχωρά στην κάλυψη των αναγκών των δημοτικών υπηρεσιών, αναθέτοντας σε ανάδοχο την εξειδικευμένη υποστήριξη των υπαλλήλων, αλλά και τη διαμόρφωση ενός οργανωμένου, ψηφιοποιημένου και τυποποιημένου συστήματος, το οποίο θα συμβάλει καθοριστικά στην υποβοήθηση των υφιστάμενων στελεχών του Δήμου, να ανταπεξέλθουν απέναντι στις αυξανόμενες ανάγκες.

Στο πλαίσιο αυτό, η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Μυκόνου ενέκρινε τις τεχνικές προδιαγραφές, για την ανάθεση της υπηρεσίας «Έλεγχος, προσαρμογή, ανανέωση και επέκταση της τυποποίησης και των εσωτερικών δικλείδων στη λειτουργία των διαδικασιών σύναψης δημόσιων συμβάσεων, προμηθειών – υπηρεσιών και στις διαδικασίες λογιστηρίου του Δήμου Μυκόνου».

Αντιμετώπιση των καθημερινών προκλήσεων

Όπως αναφέρεται αναλυτικά στην εισήγηση της αρμόδιας Αντιδημάρχου Οικονομικών του Δήμου Μυκόνου, κ. Ντίνας Σαμψούνη, το τελευταίο διάστημα πραγματοποιούνται συνεχείς θεσμικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που αφορά την οικονομική λειτουργία των Ο.Τ.Α., ενώ ταυτόχρονα οι Δήμοι της επικράτειας προσπαθούν να εναρμονιστούν στα πρότυπα που επέβαλαν το νέο Δημόσιο Λογιστικό Ν. 4270/2014 και η εφαρμογή του Ν. 4555/2018 «Πρόγραμμα Κλεισθένης», ενώ παράλληλα, με τις διατάξεις του άρθρου 25 του Ν. 4270/2014 με τίτλο: «Προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης» ενισχύθηκε ο ρόλος του Π.Ο.Υ με περισσότερες υποχρεώσεις και αρμοδιότητες. Μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων αναφέρεται ρητά ότι ο Προϊστάμενος της Οικονομικής Υπηρεσίας είναι αρμόδιος για τη σύσταση και την εφαρμογή εσωτερικών δικλείδων στη δημοσιονομική διαχείριση, αναφορικά τόσο με τις δαπάνες όσο και με τα έσοδα.

Επιπλέον των ανωτέρω, ιδιαίτερα σημαντικές στον τομέα των δαπανών, είναι οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο περί Δημοσίων Συμβάσεων που επέφερε ο ν. 4412/2016, για τον οποίο, πέραν των συνεχόμενων τροποποιήσεων που έχει δεχθεί την τελευταία τριετία, εισάγεται πλήθος νέων σημαντικών τροποποιήσεων μέσω του Νόμου 4782/2021 για τον εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση και την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των Δημοσίων Συμβάσεων, οι οποίες μεταβάλλουν σε βάθος πολλές από τις ήδη περίπλοκες υφιστάμενες διαδικασίες ανάθεσης Δημοσίων Συμβάσεων.

Ταυτόχρονα, από 31/07/2019 καταργήθηκε ο προληπτικός έλεγχος στους ΟΤΑ και ενισχύεται ο ρόλος του εσωτερικού ελέγχου ο οποίος θα πραγματοποιείται πλέον από υπηρεσία του ίδιου του φορέα (άρθρο 168 & 169 του Ν. 4270/2014). Ως εκ τούτου απαιτείται οι φορείς να λάβουν τα απαραίτητα εφόδια και να προετοιμασθούν κατάλληλα αφενός σε επίπεδο στελέχωσης και αφετέρου σε επίπεδο επιμόρφωσης των οικονομικών στελεχών.

Σύμφωνα με την εισήγηση της κ. Σαμψούνη, ο Δήμος Μυκόνου, έχει ήδη ξεκινήσει την διαδικασία καταγραφής και διαμόρφωσης των διαδικασιών Οικονομικής λειτουργίας. Για την ολοκληρωμένη προσαρμογή της οικονομικής λειτουργίας του Δήμου στο νέο Περιβάλλον (κατάργηση προληπτικού ελέγχου, ενισχυμένες ευθύνες Προϊσταμένου Οικονομικής Υπηρεσίας, συνεχείς θεσμικές αλλαγές) είναι απαραίτητη η επέκταση και εξειδίκευση της τυποποίησης των εργασιών του Δήμου σε μεγαλύτερο εύρος, μέσω δομημένων διαδικασιών, στους τομείς των Δημοσίων Συμβάσεων και της λειτουργίας του λογιστηρίου, με παράλληλη επέκταση της διαμόρφωσης και εφαρμογής των απαραίτητων δικλείδων ασφαλείας (εσωτερικές δικλείδες), όπως έχει προβλεφθεί και από τις διατάξεις του άρθρου 168 του ν. 4270/2014. Επιπλέον, είναι αναγκαία η ανανέωση και επικαιροποίηση των υφιστάμενων διαδικασιών Οικονομικής λειτουργίας και η προσαρμογή τους στο πρόσφατο θεσμικό πλαίσιο με την παράλληλη εκπαίδευση και προσαρμογή του υφιστάμενου προσωπικού στην αντιμετώπιση των καθημερινών θεμάτων που αντιμετωπίζει και την κατανόηση των επερχόμενων αλλαγών.

Στο πλαίσιο αυτό, η διαμόρφωση και ανανέωση των διαδικασιών θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ψηφιακά, με επιστημονικό και θεσμικό τρόπο, με την χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας διαδικασιών που χρησιμοποιεί ο Δήμος, ενώ κύρια κατεύθυνση του απαιτούμενου συστήματος, αποτελεί η εξάλειψη γραφειοκρατικών διαδικασιών που μειώνουν την παραγωγικότητα του ανθρώπινου δυναμικού και η αντιμετώπιση με ενιαίο και θεσμικό τρόπο των θεμάτων οργάνωσης, λειτουργίας και διαδικασιών αυτοελέγχου.

Επιπλέον, η διαμόρφωση των διαδικασιών θα πρέπει ταυτόχρονα να παρέχει την εκπαίδευση του εμπλεκόμενου προσωπικού στην εκτέλεση των διαδικασιών αλλά και στο συνεχώς μεταβαλλόμενο θεσμικό πλαίσιο.

Αναπλήρωση της έλλειψης σε καταρτισμένο προσωπικό

Δεδομένου, ότι η ενίσχυση, κατ’ αυτό τον τρόπο, των δημοτικών υπηρεσιών, αποτελεί πρωτίστως μία πολιτική επιλογή που γίνεται εκ μέρους της δημοτικής αρχής, η εφημερίδα ήλθε σε επικοινωνία με τον Δήμαρχο Μυκόνου, κ. Κωνσταντίνο Κουκά, προκειμένου να αναφερθεί στους λόγους που οδηγούν το Δήμο στην ανάθεση του συγκεκριμένου υποστηρικτικού έργου σε ιδιώτη.

Ο κ. Κουκάς τόνισε, ότι το «πάγωμα» των μόνιμων προσλήψεων στους Δήμους, έχει οδηγήσει τις δημοτικές υπηρεσίες σε υποστελέχωση, με τις κυριότερες ελλείψεις να παρατηρούνται στο εξειδικευμένο προσωπικό. Υπενθυμίζεται, πως το σοβαρό αυτό ζήτημα, ο Δήμαρχος Μυκόνου έθιξε και κατά την παρέμβασή του στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ.

Πιο συγκεκριμένα, όπως ανέφερε μιλώντας στην Κοινή Γνώμη, «οι υπηρεσίες του Δήμου Μυκόνου, όπως πάρα πολύ συχνά λέω και πραγματικά ενδεχομένως να έχω γίνει κουραστικός, εκτός από τη γενικότερη υποστελέχωση που αντιμετωπίζουν, έχουν και μία βασική έλλειψη σε καταρτισμένο προσωπικό».

Ενδεικτικά, όπως σημείωσε ο Δήμαρχος, «οι πτυχιούχοι είναι περίπου τέσσερα άτομα μέσα στην Οικονομική Υπηρεσία και μάλιστα, είναι και πτυχιούχοι σε άλλα αντικείμενα από αυτό της απασχόλησής τους».

Επομένως, όπως τόνισε, «κρίνεται απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου, να υπάρχει ένας εξωτερικός συνεργάτης, ο οποίος και θα παρέχει τα επιστημονικά εχέγγυα και θα συνδράμει το έργο των υπαλλήλων, οι οποίοι όσο καλή πρόθεση κι αν επιδεικνύουν, όση όρεξη για να προσφέρουν κι αν έχουν, δε διαθέτουν τη γνώση και την εμπειρία που απαιτείται για να λειτουργεί με ασφάλεια αυτή η κρίσιμη υπηρεσία».

Ερωτηθείς σχετικά με το αν υπάρχουν δυνατότητες επιμόρφωσης του προσωπικού του Δήμου, ο κ. Κουκάς υπογράμμισε, πως ο ίδιος και η αιρετή διοίκηση επιθυμεί και παροτρύνει τους υπαλλήλους του Δήμου να συμμετέχουν στα κατά καιρούς διαθέσιμα επιμορφωτικά σεμινάρια, που διενεργούνται για το στελεχιακό δυναμικό της αυτοδιοίκησης, ενώ πρόσθεσε πως αρκετοί είναι οι υπάλληλοι που ευχαρίστως ανταποκρίνονται σε αυτές τις ευκαιρίες.

Παρ’ όλα αυτά, όπως ξεκαθάρισε, «η επιμόρφωση ενός υπαλλήλου που διαρκεί κάποιες ώρες, είναι τελείως διαφορετικό πράγμα, από την παροχή μίας καθημερινής υποστήριξης», η οποία μάλιστα θα αφορά και στο σύνολο των υπαλλήλων της δημοτικής υπηρεσίας.

Τέλος, ο Δήμαρχος επεσήμανε, πως η ανάθεση αυτή αποτελεί μέρος μίας γενικότερης ενίσχυσης των υπηρεσιών του Δήμου, με εξειδικευμένους εξωτερικούς συνεργάτες, με στόχο την αναβάθμιση της παροχής υπηρεσιών προς τους πολίτες, επιχειρηματίες και επισκέπτες της Μυκόνου.

 

Ετικέτες: