Το ζήτημα έλλειψης προσωπικού προκειμένου να ωριμάσουν και να υλοποιηθούν έργα πνοής, προέκυψε κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αντιπάρου

Προβληματισμός για την ελλιπή στελέχωση

Το ζήτημα της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού, το οποίο να συμβάλει στην ωρίμανση έργων και την απορρόφηση των δημοτικών πόρων για αναπτυξιακά έργα, αναδείχθηκε μέσα από τη συζήτηση για την έγκριση των ισολογισμών χρήσης 2016 και 2017 στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αντιπάρου.

Το ζήτημα της διαχρονικής αδυναμίας των μικρών Δήμων – και ιδιαίτερα των νησιωτικών – να καλύψουν τις οργανικές τους θέσεις με απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό, τόσο διοικητικό, όσο και τεχνικό, προκειμένου να διαθέτει τη δυνατότητα να εκμεταλλεύεται τους δημοτικούς, εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους που δικαιούται, αναδείχτηκε για μία ακόμη φορά, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αντιπάρου.

Στο πλαίσιο των δύο διαδοχικών, ειδικών συνεδριάσεων, το Σώμα κλήθηκε να εγκρίνει τους ισολογισμούς χρήσης για το 2016 και 2017, έπειτα από αναλυτική παρουσίαση που έγινε από τους ορκωτούς λογιστές που έχουν αναλάβει την κατάρτιση των ισολογισμών έως και το 2019.

Ιδιαίτερα καλή απολογιστική εικόνα για το Δήμο Αντιπάρου

Σύμφωνα με τους ορκωτούς λογιστές, «για το 2016 ο Δήμος δεν είχε ευτυχώς κανένα απολύτως πρόβλημα, σχετικά με τη διαχείριση. Επιπλέον, τα ταμειακά του διαθέσιμα ήταν όλα στην τράπεζα, ενώ όλες οι διαδικασίες ήταν σύμφωνες με την ισχύουσα νομοθεσία. Δεν εμφάνισε σημαντικές διακυμάνσεις σε σχέση με το 2015. Τόσο τα έσοδα, όσο και τα έξοδα, κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα, χωρίς να δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα».

Ωστόσο, στο σημείο που στάθηκε ο ορκωτός λογιστής, αφορά στο γεγονός της έλλειψης προσωπικού. «Εκεί όπου εντοπίζεται ένα μικρό πρόβλημα στο Δήμο γενικά, είναι ότι δεν διαθέτει προσωπικό, το οποίο να μπορέσει να τον βοηθήσει, τόσο στην Τεχνική Υπηρεσία, όσο και στο Τμήμα Εσόδων», επεσήμανε, προκειμένου «ο Δήμος με ίδια μέσα να υλοποιήσει το πρόγραμμά του».

Σε συνέχεια αυτής της σημείωσης ο ίδιος τόνισε, ότι «το 2016, όπως και η προηγούμενη, άφησε χρηματικό πλεόνασμα. Δηλαδή, ο Δήμος Αντιπάρου, το οικονομικό έτος 2016, είχε πλεόνασμα 251.000 ευρώ. Αυτό, σε επίπεδο Δήμου, δεν σημαίνει πλούτο, καθώς δεν πρόκειται για κερδοσκοπικό οργανισμό. Στόχος του Δήμου, είναι τα έσοδά του να είναι ίδια με τα έξοδά του. Το ότι απομένει πλεόνασμα σημαίνει, πως δεν υπάρχει ο κόσμος αυτός, που να μπορεί να καταρτίζει προγράμματα, μελέτες και δράσεις, ώστε να μπορέσουν να διοχετευτούν τα χρήματα αυτά ως υπηρεσία ή υποδομή προς τους πολίτες».

Στο κομμάτι των οικονομικών, ο ορκωτός λογιστής ανέφερε, πως «οι απαιτήσεις του Δήμου, «οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δήμου υπερκαλύπτονται από τις απαιτήσεις του. Οι υποχρεώσεις του Δήμου προς προμηθευτές το 2016 ήταν 64.500 ευρώ, για φόρους – τέλη 20.000 ευρώ, για ασφαλιστικούς οργανισμούς 1.000 ευρώ και λοιπούς πιστωτές 2.000 ευρώ. Αντίστοιχα οι απαιτήσεις του, ήταν 136.000 ευρώ και 6.000 ευρώ οι λοιποί χρεώστες. Τα διαθέσιμα που είχε στην τράπεζα ήταν 2.240.000 ευρώ. Άρα, από θέμα διαχείρισης και από θέμα ευρωστίας, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα».

Αναφέροντας ακόμη περισσότερα στοιχεία, κατέληξε, πως «έχουμε ένα Δήμο νοικοκυρεμένο, ο οποίος, όπως λένε, “απλώνεται μέχρι εκεί που φτάνει” και προσπαθεί πάντοτε να αξιοποιήσει, όσο το δυνατόν καλύτερα, τα χρήματα που του εμπιστεύονται οι δημότες. Όμως, υπάρχει και ένα αρνητικό, σχετικά με τις απαιτήσεις, καθώς υπάρχουν καθυστερημένες απαιτήσεις οι οποίες δεν είχαν εισπραχθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016», σημειώνοντας πως η εισπραξιμότητα, κατά την άποψή του, θα έπρεπε να ήταν μεγαλύτερη, υπογραμμίζοντας ωστόσο, ότι το γεγονός αυτό δεν προκαλεί πρόβλημα.

Όσον αφορά στον ισολογισμό του 2017, ο ορκωτός λογιστής ενημέρωσε πως η εικόνα του Δήμου είναι ακόμη περισσότερο βελτιωμένη, με αυξημένα έσοδα και όχι τόσο αυξημένες δαπάνες, ενώ παράλληλα, έχει και λιγότερες καθυστερημένες απαιτήσεις, ενώ υπήρχε και πολύ καλή ταμειακή διαχείριση.

Τέλος, ο ορκωτός λογιστής ενημέρωσε, πως ο λόγος που δεν έχουν προχωρήσει συντομότερα οι καταρτίσεις των ισολογισμών έως και το 2019, ήταν οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και την εργασία που επέφερε η πανδημία, ωστόσο διαβεβαίωσε, ότι πολύ σύντομα, οι ισολογισμοί θα έλθουν προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο και έτσι θα κλείσει αυτή η εκκρεμότητα για τον Δήμο Αντιπάρου.

Ανοικτός διάλογος σχετικά με την υποστελέχωση

Σχετικά με το ζήτημα της υποστελέχωσης και αφού διατυπώθηκε ερώτηση από δημοτική σύμβουλο, ο Δήμαρχος τόνισε, πως για οποιαδήποτε κενή θέση, ο Δήμος έχει υποβάλλει σχετικό αίτημα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και αναμένει την προκήρυξη των θέσεων.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον Δήμαρχο, πέραν από το γεγονός, ότι από την προκήρυξη μίας θέσης έως και τη στελέχωσή της περνά πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, το οποίο μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεπερνά και το ένα έτος, ζήτημα δημιουργείται και από το γεγονός, ότι υπάρχουν φαινόμενα, όπου η θέση κατοχυρώνεται σε κάποιο άτομο από την ηπειρωτική Ελλάδα, το οποίο την αρνείται και ως εκ τούτου η διαδικασία ξεκινάει ξανά από την αρχή.

Παράλληλα, μεγάλο ρόλο παίζει και η έλλειψη διαθέσιμων καταλυμάτων σε προσιτή τιμή για έναν δημόσιο υπάλληλο, προκειμένου να εγκατασταθεί μόνιμα στο νησί, με τον ίδιο να υπενθυμίζει πως ο Δήμος κάθε φορά που υπάρχει ανάγκη στέγασης απευθύνεται μέσω ανακοινώσεων προς τους πολίτες, προκειμένου να διατεθεί κάποιο ακίνητο. Ο κ. Φαρούπος επιπλέον υποστήριξε απαντώντας στην επικεφαλής της μειοψηφίας, κ. Βιάζη, σχετικά με το αν ο Δήμος προτίθεται να διαμορφώσει καταλύματα για τη στέγαση δημοσίων υπαλλήλων, πως ο Δήμος Αντιπάρου δε διαθέτει ακίνητο, κατάλληλο για τέτοιου είδους χρήση. Όπως εξήγησε ο Δήμαρχος, η κατάσταση θα ήταν καλύτερη αν για τις διαθέσιμες θέσεις εκδηλωνόταν ενδιαφέρον από κατοίκους της Πάρου ή της Αντιπάρου, αλλά δυστυχώς μέχρι στιγμής δεν έχει εκδηλωθεί τέτοιο ενδιαφέρον, παρά μόνο από κατοίκους άλλων περιοχών της χώρας.

Στο πλαίσιο αυτό και μετά το κλείσιμο της συνεδρίασης, άνοιξε σχετικός διάλογος, όσον αφορά στις λύσεις και δυνατότητες που υπάρχουν, προκειμένου ο Δήμος να προβεί σε ενέργειες ώστε να συμβάλει ώστε οι υποψήφιοι υπάλληλοι να μην απορρίπτουν την Αντίπαρο, ως τόπο εγκατάστασης.

Αναφορικά με τις ανείσπρακτες απαιτήσεις και έπειτα από σχετικό ερώτημα της επικεφαλής της μειοψηφίας, κ. Ελένης Βιάζη, ο Δήμαρχος διευκρίνισε, πως οι απαιτήσεις αυτές, οι οποίες προέρχονται κυρίως από ανείσπρακτα της ύδρευσης, δεν παραγράφονται, καθώς στις περιπτώσεις που η οφειλή ξεπερνά τα 500 ευρώ, βεβαιώνεται άμεσα στην οικεία ΔΟΥ, προκειμένου να εξασφαλιστεί κατά το δυνατόν η εξόφλησή της. Παρ’ όλα αυτά ένα μεγάλο μέρος των ανείσπρακτων οφειλών αποτελούνται από μικροποσά, της τάξεως των 30 -150 ευρώ, για τις οποίες ο Δήμος δεν μπορεί να προχωρήσει στη διαδικασία της αναγκαστικής είσπραξης.

Από τον ορκωτό λογιστή διευκρινίστηκε, πως τα νούμερα αυτά είναι πληροφοριακά, προκειμένου να διαμορφώνει ο Δήμος την πολιτική του, ωστόσο εξηγήθηκε, πως μόλις το 3% των συνολικών απαιτήσεων φαίνεται ως ανείσπρακτο και ως εκ τούτου, η εισπραξιμότητα του Δήμου Αντιπάρου βρίσκεται σε πάρα πολύ καλό επίπεδο.