Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας κατά την τουριστική περίοδο αναμένεται να εξεταστούν από το Δήμο Σίφνου

Προς αποκατάσταση του επιβαρυμένου κυκλοφοριακού η Σίφνος

Ομόφωνα εγκρίθηκε από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Σίφνου η μελέτη του αναδόχου, σχετικά με την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας κατά την τουριστική περίοδο στο νησί.

Σε συνέχεια σχετικής σύμβασης που είχε συναφθεί μεταξύ αναδόχου και του Δήμου Σίφνου, παραδόθηκε η μελέτη που συντάχθηκε για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας κατά την τουριστική περίοδο, για την αναβάθμιση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών και ειδικότερα, τη διαχείριση της κυκλοφορίας, τη ρυθμιστική και πληροφοριακή σήμανση, τον εντοπισμό των προβλημάτων της οδικής ασφάλειας, την απρόσκοπτη κίνηση των πεζών, την οργάνωση της στάθμευσης παρά την οδό και εκτός οδού καθώς και τη βελτιστοποίηση της εξυπηρέτησης από το σύστημα των δημόσιων συγκοινωνιών.

Κατόπιν της έγκρισης της συμβουλευτικής μελέτης, ο ανάδοχος και οι συνεργάτες του αναμένεται να επισκεφτούν εντός του επόμενου διαστήματος το νησί της Σίφνου, προκειμένου να συμμετέχουν σε διαβούλευση – συζήτηση με τους τοπικούς φορείς, ως προς τις προτεινόμενες παρεμβάσεις.

Σκοπός του επιχειρησιακού σχεδίου

Όπως τονίζεται στο σχετικό πόνημα της ομάδας μελέτης, που απαρτίζεται από ειδικούς στους τομείς της συγκοινωνιολογίας, πολεοδομίας, χωροταξίας και αρχιτεκτονικής, υπό τον κ. Σταύρο Κωνσταντινίδη, το νησί της Σίφνου αποτελεί έναν αναπτυσσόμενο τουριστικό προορισμό, τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό, καθώς διαθέτει πληθώρα φυσικών μονοπατιών και έχει αναδειχθεί σε έναν από τους πιο δημοφιλείς πεζοπορικούς προορισμούς. Διευκρινίζεται, πως οι τουριστικές ροές είναι διαχειρίσιμες κατά την αιχμή τους και η τουριστική περίοδος τα τελευταία χρόνια διευρυμένη, ωστόσο η ανάπτυξη τουριστικών κατοικιών και ξενοδοχείων, καθώς και καταστημάτων εστίασης και ψυχαγωγίας τις τελευταίες δεκαετίες, δημιούργησε έντονα κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά προβλήματα που οξύνονται ανησυχητικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Ως εκ τούτου, ενώ στον ιδιωτικό χώρο προσφέρονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, ο δημόσιος χώρος κινδυνεύει από απαξίωση, λόγω της ασύδοτης κίνησης των Ι.Χ. αυτοκινήτων, της άναρχης στάθμευσης, της έλλειψης υποδομών για τους πεζούς και της αύξησης των κινδύνων οδικής ασφάλειας.

Στόχος του επιχειρησιακού σχεδίου που εκπονήθηκε είναι να συστηματοποιήσει τα υφιστάμενα προβλήματα, σύμφωνα με τις επιστημονικές αρχές της αειφόρου ανάπτυξης και της βιώσιμης κινητικότητας και να προβεί σε λύσεις, προκειμένου το σχέδιο να οδηγήσει σε αποφάσεις κανονιστικού χαρακτήρα ώστε να αντιμετωπιστούν ταυτόχρονα τα προβλήματα που εντοπίστηκαν, αλλά και να ενσωματωθούν πρακτικές βιώσιμης κινητικότητας.

Επιπλέον, δίνεται έμφαση σε έργα διοχέτευσης της κυκλοφορίας, οργάνωσης της στάθμευσης με μέτρα ρυθμιστικού χαρακτήρα, υιοθέτησης χαμηλών ταχυτήτων, ενώ όπου υπάρχει διαθέσιμος χώρος, προτείνονται κυκλικοί κόμβοι που συμβάλουν αποτελεσματικά στη βιώσιμη κινητικότητα, την αειφορία, την περιβαλλοντική συνοχή καθώς και στην αναβάθμιση της αισθητικής.

Η υφιστάμενη κατάσταση

Στο πλαίσιο της μελέτης γίνεται μία αναλυτικότατη αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, αλλά και επισήμανση των κυριότερων προβλημάτων, για όλους τους οικισμούς του νησιού, ενώ γίνεται και μία εμπεριστατωμένη παρουσίαση των προτεινόμενων λύσεων

Συμπερασματικά σημειώνεται, πως τα υφιστάμενα προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στο κεντρικό κομμάτι του νησιού, μεταξύ των οικισμών Απολλωνίας και Αρτεμώνα. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι ιδιαίτερα έντονη κατά την τουριστική περίοδο και προκαλείται λόγω στενότητας της οδού, σε συνάρτηση των υψηλών κυκλοφοριακών φόρων που εμφανίζονται σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Άλλος ένας λόγος δυσχέρειας της αμφίδρομης κίνησης των οχημάτων είναι η παράνομη στάθμευση εκατέρωθεν των οδικών αξόνων. Το φαινόμενο της βραχυχρόνιας στάθμευσης που εντοπίζεται μεταξύ των οικισμών Απολλωνίας και Αρτεμώνα και κορυφώνεται στον κεντρικό κόμβο της Απολλωνίας, δικαιολογείται σε μεγάλο βαθμό λόγω συγκέντρωσης κεντρικών λειτουργιών.

Επισημαίνεται επιπλέον, ότι οι κόμβοι στις θέσεις Απολλωνία, Καταβατή, Φυρόγια και Πλακωτό, κρίνονται ως δυσλειτουργικοί και εγκυμονούν πολλούς κινδύνους οδικής ασφάλειας. Στις περιπτώσεις των κόμβων σε Καταβατή και Φυρόγια, η εγγύτητα με σχολικές μονάδες καθιστά αναγκαία τη δημιουργία κυκλικού κόμβου, ώστε να υπάρχει σαφής οριοθέτηση και διοχέτευση της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας. Στη θέση Πλακωτό έχει κατασκευαστεί πρόσφατα ο μοναδικός κυκλικός κόμβος, χωρίς όμως να έχει βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, ενώ ο κεντρικός κόμβος της Απολλωνίας είναι αποδέκτης του συνόλου των εκτελούμενων γραμμών δημόσιας συγκοινωνίας, με αποτέλεσμα τη συμφόρηση του κεντρικού τμήματος του οικισμού, με την ταυτόχρονη διέλευση των λεωφορείων και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της διασταύρωσης, να καθιστούν τον κόμβο δυσλειτουργικό.

Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις

Στο πλαίσιο των προτεινόμενων παρεμβάσεων, οι μελετητές τονίζουν πως ενσωματώνονται πρακτικές βιώσιμης κινητικότητας, επιλύοντας τα παραπάνω προβλήματα και εναποθέτοντας τον πεζό στο επίκεντρο του σχεδιασμού. Επίσης, κατόπιν συζητήσεων και διαβούλευσης των μελετητών με τις δημόσιες αρχές, λήφθηκαν υπόψιν επιπλέον αιτήματα προς επίλυση και πιο συγκεκριμένα, τα ζητήματα που άπτονται επανασχεδιασμού και άμεσης διευθέτησης αφορούν στη δημόσια συγκοινωνία, τη διαμόρφωση κυκλικών κόμβων, τη μονοδρόμηση τμήματος του οδικού δικτύου, την αποθάρρυνση της παράνομης στάθμευσης, τη διαχείριση του χώρου στάθμευσης των ταξί, καθώς και άλλα ζητήματα που προέκυψαν στην πορεία, όπως η διαμόρφωση των χώρων έξω από σχολικές μονάδες.

Για την αποκατάσταση της λειτουργικής ικανότητας και οδικής ασφάλειας του κέντρου, προτείνεται η μονοδρόμηση, κατά τους θερινούς μήνες, με κατεύθυνση από Καμάρες προς κέντρο Απολλωνίας. Η μονοδρόμηση κρίνεται αναγκαία, ώστε να αποσυμφορηθεί σε σημαντικό βαθμό το κέντρο, αλλά και να γίνει πιο ασφαλής η διέλευση των οχημάτων από τον δυσλειτουργικό κόμβο περιφερειακής οδού και της επαρχιακής οδού Λιμάνι Καμαρών – Αρτεμώνας, όπου η αμφίδρομη σήμερα κίνηση εγκυμονεί κινδύνους.

Η μονοδρόμηση θεωρείται, πως θα αυξήσει το επίπεδο εξυπηρέτησης του κεντρικού κόμβου, επιβαρύνοντας ωστόσο τους κόμβους προς Βαθύ και προς Φάρο. Δεδομένου δε πως το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της Απολλωνίας εντοπίζεται σε πολύ συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, η εφαρμογή του προτείνεται για το διάστημα Μαΐου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου.

Όσον αφορά στο φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης, της δυσχερούς αμφίδρομης κίνησης οχημάτων και της απόδοσης ποιοτικού χώρου στους πεζούς, μπορούν να επιτευχθούν, σύμφωνα με τη μελέτη, μέσω ενός ευέλικτου στρατηγικού σχεδιασμού για την τοποθέτηση ελαστικών κολονακίων. Πλεονέκτημα του μέτρου αυτού είναι ο προσωρινός και πιλοτικός χαρακτήρας του, καθώς δίνεται η δυνατότητα αξιολόγησης της χρησιμότητάς του.

Από τις σημαντικότερες προϋποθέσεις εύρυθμης λειτουργίας του κεντρικού κόμβου της Απολλωνίας, είναι η διακοπή της ταυτόχρονης εκκίνησης των λεωφορείων από την αφετηρία. Ο συγχρονισμός εκκίνησης των λεωφορείων έχει ως αποτέλεσμα συμφόρηση στον κόμβο, που συνεπάγεται καθυστερήσεις και ακινητοποιημένα οχήματα. Παράλληλα με την χρονική απόκλιση της εκκίνησης των δρομολογίων, προτείνεται επίσης η δημιουργία μίας δεύτερης, συμπληρωματικής αφετηρίας λεωφορείων στην Καταβατή, με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση συγκεκριμένων δρομολογίων, που θα πάψουν να έχουν ως αφετηρία τον Αρτεμώνα. Προτείνεται επίσης η ένταξη mini bus με αφετηρία την Καταβατή για την εκτέλεση κυκλικού δρομολογίου, εξυπηρετώντας το σύνολο των περιοχών με μεγαλύτερη ευκολία, λόγω γεωμετρικών χαρακτηριστικών των οδών και με πιο συχνά δρομολόγια κατά τους θερινούς μήνες.

Για την αντιμετώπιση των προβληματικών κόμβων, οι οποίοι μάλιστα γειτνιάζουν με σχολικές μονάδες, προτείνεται η δημιουργία κυκλικών κόμβων που θα οριοθετούν την κυκλοφορία και θα εξασφαλίσουν τη μείωση ταχυτήτων. Παράλληλα, για την ασφαλή και απρόσκοπτη κίνηση των μαθητών προς τα σχολεία προτείνεται η δημιουργία σχολικών δακτυλίων με την κατασκευή πεζοδρομίων και την τοποθέτηση κατάλληλης σήμανσης. Όσο για τον κόμβο του Πλακωτού, ο οποίος δεν έχει συμβάλει θετικά στη βελτίωση της κυκλοφορίας, προτείνεται ο επανασχεδιασμός του, ώστε να του αποδοθούν τα σωστά γεωμετρικά χαρακτηριστικά.

Η μελέτη σημειώνει, πως ο χώρος στάθμευσης ταξί δεν επαρκεί για τη συνολική χωροθέτηση του στόλου των ταξί του νησιού και ως εκ τούτου προτείνεται να διατεθούν, πέραν από τις τρεις υφιστάμενες, άλλες έξι θέσεις στο δημοτικό χώρο στάθμευσης στη Μαρούσα.

Παρεμβάσεις διαχειριστικού χαρακτήρα προτείνονται και για τον οικισμό του Κάστρου. Ένα σημαντικό ζήτημα που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση που δημιουργείται στο δρόμο προ της εισόδου στον οικισμό από πληθώρα Ι.Χ. και λεωφορείων κατά την τουριστική περίοδο. Συνεπώς, προτείνεται η αποθάρρυνση προσέλευσης Ι.Χ., μέσω μπάρας στη διασταύρωση της επαρ. Οδού Απολλωνίας – Όρμου Κάστρου, με την οδό που κατευθύνεται στο λιμάνι Σεράλια, εξαιρουμένων των λεωφορείων, των ταξί και των ΑμεΑ.

Τέλος, η μελέτη τονίζει πως θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για την αποκατάσταση της κάθετης σήμανσης και την τοποθέτηση των πινακίδων σε ορατά και ασφαλή σημεία, ενώ απαιτούνται ενέργειες για την πύκνωση των διαβάσεων πεζών σε όλο το εύρος του νησιού, εξασφαλίζοντας τη συνέχεια του δικτύου πεζών.

Ετικέτες: