Ενημέρωση, συζήτηση και λήψη απόφασης στο Δημοτικό Συμβούλιο Μήλου παρουσία του Αερολιμενάρχη για τις μελλοντικές ενέργειες

Αναζήτηση λύσεων για το θέμα του αεροδρομίου

Το ζήτημα του αεροδρομίου της Μήλου, το οποίο αν και λειτουργικό, φαίνεται αφενός να αντιμετωπίζει ελλείψεις, τόσο σε προσωπικό, όσο και σε συντηρήσεις και αφετέρου το μείζον πρόβλημα των ακυρώσεων των πτήσεων σε συχνή βάση, συζητήθηκε εκτενώς στο τραπέζι του δημοτικού συμβουλίου Μήλου.

Παρά τις ιδιαίτερα σημαντικές προσπάθειες, από πλευράς Δήμου, αλλά και άλλων φορέων της τοπικής κοινωνίας, ώστε να καλυφθούν οι όποιες ανάγκες προκύπτουν, είτε κτηριακά, είτε στο ζήτημα του προσωπικού, είτε σε οποιονδήποτε άλλο τομέα, παρ’ ό,τι ουσιαστικά ο Δήμος δεν έχει ουδεμία αρμοδιότητα στο αεροδρόμιο, φαίνεται πως δεν αρκούν, ώστε η Μήλος, η οποία συνεχίζει μία σταθερά κατακόρυφα ανοδική πορεία στον τομέα του τουρισμού, να διαθέτει ένα αεροδρόμιο, το οποίο να καλύπτει τις αυξημένες απαιτήσεις των επισκεπτών, αλλά και των κατοίκων, τόσο του ίδιου του νησιού, όσο και των κοντινότερων αυτού, δεδομένου ότι αποτελεί τη μοναδική εναλλακτική μετακίνηση, πέραν από την ακτοπλοϊκή.

Οι εντεινόμενες συζητήσεις το τελευταίο διάστημα, σχετικά με το ζήτημα αυτό, οδήγησαν στην οργάνωση ευρύτατης ενημέρωσης και συζήτησης για το αεροδρόμιο στο πλαίσιο του Δημοτικού Συμβουλίου Μήλου, παρουσία του πλέον αρμόδιου στο νησί, του Αερολιμενάρχη Μήλου, κ. Παναγιώτη Κυριαζή, καθώς επίσης του προϊστάμενου του Αστυνομικού Τμήματος Μήλου.

Ανεπίλυτο το πρόβλημα του διαδρόμου προσαπογείωσης

Ξεκινώντας την ενημέρωσή του προς το Σώμα, ο κ. Κυριαζής υπογράμμισε, πως τα προβλήματα χρονολογούνται ήδη από τη δεκαετία του 1970 όταν ακόμη ήταν Δημοτικός Αερολιμένας Τρυπητής και αργότερα παραχωρήθηκε στην ΥΠΑ για την ανάπτυξή του.

Όπως επεσήμανε ο Αερολιμενάρχης, «όταν ανέλαβε η ΥΠΑ τη διαχείριση του κρατικού, πλέον, αερολιμένα διαπίστωσε, ότι υπήρχε λάθος κατεύθυνση στον διάδρομο προσαπογείωσης, κάτι που αποτελεί θεμελιώδες πρόβλημα, το οποίο δεν επιλύεται. Εννοώ, ότι όταν υπάρχει αυτό το πρόβλημα, είτε πρέπει να βρει κανείς άλλη θέση για νέο αεροδρόμιο, ή να βρει τρόπο να στρέψει τον αεροδιάδρομο». Επιπλέον, υπενθύμισε τις προσπάθειες που είχαν γίνει για αεροδρόμιο στις περιοχές του Παρασπόρου ή του Προβατά, οι οποίες απέτυχαν.

«Έχουμε καταλήξει στο να προσπαθούμε να αναπτύξουμε τον υφιστάμενο αερολιμένα, ο οποίος όμως θα εξακολουθήσει να έχει τα προβλήματα του καιρού. Ο βόρειος άνεμος, ο οποίος φυσά στο 30% της διάρκειας του έτους και είναι και ο πιο ισχυρός, οι βορειοδυτικοί και βορειοανατολικοί άνεμοι, που αφορούν στο 15% της διάρκειας του έτους έκαστος, δυσχεραίνουν την προσγείωση. Άρα έχουμε συνολικά ένα 60% στη διάρκεια του έτους που οι άνεμοι είναι ακατάλληλοι για τον συγκεκριμένο αεροδιάδρομο. Όσο και να αναπτυχθεί η τεχνολογία, εφόσον πρόκειται για πρόβλημα αεροναυπηγικής και δεν αλλάζει, ο λάθος αυτός προσανατολισμός δημιουργεί πρόβλημα. Είτε φτιάξουμε έναν τεράστιο αεροσταθμό, είτε βελτιώσουμε τις υποδομές, είτε οτιδήποτε, ο διάδρομος θα εξακολουθεί να είναι ένα ζήτημα», ξεκαθάρισε ο κ. Κυριαζής.

Όσον αφορά στο μέλλον του αεροδρομίου, ο ίδιος σημείωσε, ότι «το σχέδιο που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή και έχει προχωρήσει, και τώρα προχωράμε σε απαλλοτριώσεις για τον υφιστάμενο αερολιμένα πάντα, έχει να κάνει με τη διαπλάτυνση του αεροδιαδρόμου από τα 25μ. στα 30μ. και την επιμήκυνσή του στα 1.200 μέτρα. Αυτό θα κάνει λίγο πιο ασφαλή την προσγείωση στα αεροσκάφη, αλλά θα εξακολουθήσουμε να έχουμε ακυρώσεις. Το έργο είναι περίπου στα 5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ακόμη 1,5 εκ. ευρώ θα είναι τα έργα βελτίωσης του αεροσταθμού».

Παράλληλα, ενημέρωσε πως οι ακυρώσεις των πτήσεων, πέρα από τα ζητήματα του αέρα, προκαλούνται επίσης από προβλήματα χαμηλής ορατότητας κατά την πτήση, αλλά και από ασθένεια στο προσωπικό, καθώς υπηρετεί μόνο ένας τηλεπικοινωνιακός υπάλληλος στον πύργο ελέγχου της Μήλου.

Κλείνοντας την αρχική του τοποθέτηση, ο Αερολιμενάρχης τόνισε την σημαντικότητα της ολοκλήρωσης του Χωροταξικού Σχεδιασμού στη Μήλο, αλλά και η σύμπνοια του συνόλου της τοπικής κοινωνίας, όσον αφορά στην πρόθεση, αν αυτή υπάρχει, για την δημιουργία ενός νέου αεροδρομίου, που θα σέβεται το περιβάλλον και το χαρακτήρα του νησιού, αλλά θα είναι ένα σύγχρονο αεροδρόμιο που θα καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες του.

Άμεσα η βελτίωση του υφιστάμενου αεροδρομίου και παράλληλη πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή νέου

Έπειτα από την αρχική εισήγηση του Αερολιμενάρχη, το λόγο έλαβαν οι επικεφαλής των υπολοίπων φορέων οι οποίοι εμπλέκονται στη λειτουργία του αεροδρομίου, αναφερόμενοι στα υφιστάμενα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αερολιμένας, όπως η παραμελημένη εικόνα του, το γεγονός ότι δεν υπάρχει φυσικός ή τεχνητός εξαερισμός, καθιστώντας την παραμονή στο χώρο ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες πολύ δύσκολη, όπως και το ζήτημα της γενικότερης ασφάλειας του χώρου.

Οι απόψεις των μελών του δημοτικού συμβουλίου, ουσιαστικά συνέκλιναν στο γεγονός, πως άμεσα, ο Δήμος οφείλει να πιέσει με όποιο πρόσφορο μέσον, προκειμένου να βελτιωθεί κατά το δυνατόν το υφιστάμενο αεροδρόμιο, με τα έργα επιμήκυνσης και διαπλάτυνσης του διαδρόμου, όπως και βελτίωσης των κτηριακών εγκαταστάσεων, ενώ παράλληλα, να ξεκινήσουν εκ νέου οι διαδικασίες διερεύνησης εναλλακτικών χώρων, για τη χωροθέτηση ενός νέου αεροδρομίου, το οποίο αυτή τη φορά να προβλέπεται στη στοχοθεσία του Δήμου, αλλά και να γίνει με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση της κοινωνίας. Ωστόσο παραδοχή όλων, είναι πως μία τέτοια προοπτική το πιθανότερο είναι να πάρει τροχιά υλοποίησης σε δεκαετίες από σήμερα και ως εκ τούτου επείγει η βελτίωση των συνθηκών στον υφιστάμενο αερολιμένα.

Παράλληλα, απευθύνθηκαν επίσης ερωτήματα, όσον αφορά στο γιατί, όπως άλλα περιφερειακά αεροδρόμια, αυτό της Μήλου να μη δοθεί προς αξιοποίηση σε κάποιον ιδιώτη, καθώς υπάρχει τόσο ενδιαφέρον όσο και επιβατική κίνηση, κάτι που σίγουρα αποτελεί κίνητρο για τους ιδιώτες επενδυτές. Σε αυτό, ο επικεφαλής της μειοψηφίας, κ. Γεράσιμος Δαμουλάκης, υπενθύμισε πως είχε κάνει σχετικές επαφές στη διάρκεια της θητείας του ως Δήμαρχος Μήλου, λαμβάνοντας την απάντηση, πως οι ιδιώτες αναμένουν πρώτα ένα αεροδρόμιο να βελτιωθεί μέσω των κρατικών υπηρεσιών και έπειτα να εκδηλώσουν σχετικό ενδιαφέρον. Αυτό το επιβεβαίωσε και ο Αερολιμενάρχης, ο οποίος πρόσθεσε, πως οι ιδιώτες αυτή τη στιγμή κατέχουν την συντριπτική πλειοψηφία της επιβατικής κίνησης, μέσω των ήδη αποκτηθέντων αεροδρομίων και ως εκ τούτου, αν προχωρήσουν στην απόκτηση ενός ακόμη, αυτό θα είναι είτε για να «πατήσουν» τον ανταγωνισμό, είτε γιατί θα είναι ένα ήδη άρτιο και λειτουργικό αεροδρόμιο που θα προσφέρει μέγιστο κέρδος.

Επιτροπή... πίεσης για τα ζητήματα του αεροδρομίου

Στη λήξη της συζήτησης του θέματος, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα, να υπάρξει σχετικό έγγραφο προς όλους τους αρμόδιους φορείς, όπου να παρατίθενται όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το υφιστάμενο αεροδρόμιο της Μήλου, καθώς επίσης και να συγκροτηθεί μία διαπαραταξιακή επιτροπή, η οποία να ελέγχει την πρόοδο των ζητημάτων και να παρεμβαίνει πιέζοντας προς τις αρμόδιες αρχές για την επίλυσή τους εφόσον αυτά καθυστερούν.

Παράλληλα, ο Δήμαρχος Μήλου, κ. Μανόλης Μικέλης, τόνισε, ότι αφενός ο ίδιος σε συνεργασία με τον Αερολιμενάρχη και την Έπαρχο Π.Ε. Μήλου, κ. Έλλη Χωριανοπούλου πιέζουν και προχωρούν σε πολλές συναντήσεις, ώστε να «τρέξει» επιτέλους το έργο βελτίωσης του υφιστάμενου αερολιμένα, ενώ δήλωσε, πως υπάρχουν συζητήσεις για την αξιοποίηση του αεροδρομίου Μήλου και εκτός ωρών λειτουργίας, ως πεδίο προσαπογείωσης ιδιωτικών σκαφών, μία ενέργεια που θα βοηθήσει τουριστικά το νησί.