Προκήρυξη για τη σύναψη ηλεκτρονικής δημοσίας σύμβασης έργου για τη βελτίωση των εγκαταστάσεων του Αλιευτικού Καταφυγίου Ίου

Νέα πνοή σε ένα σημαντικό λιμενικό έργο

  • Τετάρτη, 27 Απριλίου, 2022 - 06:17

Στην προκήρυξη της σχετικής διαδικασίας, με στόχο τη σύναψη ηλεκτρονικής δημόσιας σύμβασης, για την εκτέλεση του έργου βελτίωσης του αλιευτικού καταφυγίου της Ίου, προχωρά το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ίου.

Το έργο αφορά τη βελτίωση των συνθηκών στις λιμενικές εγκαταστάσεις του αλιευτικού καταφυγίου Ίου. Με την υλοποίηση των έργων και τη βελτίωση των υποδομών επιτυγχάνεται η ασφαλής διακίνηση και υγιεινή των αλιευμάτων, η ασφάλεια των επαγγελματιών του κλάδου και η ορθή και εν γένει σύγχρονη λειτουργία του αλιευτικού καταφυγίου.

Υφιστάμενη κατάσταση

Η λιμενολεκάνη του αλιευτικού καταφυγίου Ίου οριοθετείται από μία προβλήτα και ένα μόλο προστασίας παρά την εκκλησία της Αγ. Ειρήνης.

Η προβλήτα έχει μήκος 90m περίπου και πλάτος 4,50m. Το ακρομόλιο του έχει σχήμα ρόμβου και διαστάσεις 6Χ6m. Η προβλήτα αυτή έχει κατασκευασθεί με  την τοποθέτηση προκατασκευασμένων γεφυρωμάτων από οπλισμένο σκυρόδεμα επί βάθρων αποτελούμενων από τεχνητούς ογκόλιθους σκυροδέματος. Η στάθμη κυκλοφορίας ήταν αρχικά στο +1,0m αλλά με την πάροδο των ετών και τις καθιζήσεις η στάθμη αυτή έχει μειωθεί. Το ωφέλιμο βάθος προ του μετώπου της προβλήτας είναι -3,50m. Ο προβλήτας είναι εξοπλισμένος με κρίκους και δέστρες για την πρόσδεση σκαφών.

Εντός της λιμενολεκάνης του αλιευτικού καταφυγίου υπάρχει ράμπα ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών διαστάσεων 5x15 m.

Ο υφιστάμενος μόλος προστασίας παρά την εκκλησία της Αγ. Ειρήνης έχει μήκος 37m περίπου και είναι κατασκευασμένος από φυσικούς ογκολίθους. Στο ακρομόλιο είναι εγκατεστημένος φανός ναυσιπλοΐας.

Οι προτεινόμενες επεμβάσεις για την αναβάθμιση του αλιευτικού καταφυγίου αποσκοπούν στην βελτίωση των συνθηκών εργασίας των αλιέων, αλλά και της ασφάλειας εν γένει κατά τη λειτουργία του καταφυγίου.

Λόγω της παλαιότητας των εγκαταστάσεων αντιμετωπίζονται πολλά προβλήματα στην παραμονή των σκαφών στην λιμενική εγκατάσταση. Υπάρχουν πολλά προβλήματα στις δέστρες πρόσδεσης, στους ιστούς φωτισμού και στα κιβώτια παροχών. Επιπλέον το υφιστάμενο κτίριο αποθηκών των αλιέων είναι παλαιό (1988) και χρίζει συντήρησης για την ασφαλή λειτουργία  του.

Προτεινόμενα νέα έργα και επεμβάσεις

Πρόκειται για την κύρια προβλήτα πρόσδεσης των επαγγελματικών αλιευτικών σκαφών στο καταφύγιο, μήκους 90m και πλάτους 4,50m, η κατασκευή του οποίου ολοκληρώθηκε το 2004. Λόγω καθιζήσεων των βάθρων έδρασης της ανωδομής η στάθμη του δαπέδου κυκλοφορίας της προβλήτας περιμετρικά είναι πλέον χαμηλή (περίπου 65-70cm από Μ.Σ.Θ.) και έτσι η προβλήταα κατακλύζεται από θαλασσινό νερό όταν πνέουν έντονοι βόρειοι άνεμοι, παρά το μικρό άνοιγμα του Όρμου Ίου.

Συνέπεια αυτού, αλλά και γενικότερα της γειτνίασης με το θαλάσσιο περιβάλλον, είναι να έχει ήδη διαβρωθεί και εν μέρει καταστραφεί ο εξοπλισμός της ανωδομής, δηλαδή τα χυτοσιδηρά καλύμματα των φρεατίων των Η/Μ δικτύων, οι ιστοί ηλεκτροφωτισμού, μέρος των δεστρών, οι οβελοί των φανών ναυσιπλοΐας, καθώς και κατά θέσεις η επικάλυψη της ανωδομής (βοτσαλωτές πλάκες).

Για την ριζική αντιμετώπιση του παραπάνω προβλήματος προτείνεται η υπερύψωση της στάθμης κυκλοφορίας της ανωδομής ώστε η τελικά διαμορφούμενη στάθμη να είναι στο +1,10m (Μ.Σ.Θ.).

Για την βελτίωση της προβλήτας και την εξασφάλιση ασφαλών συνθηκών εργασίας για τους αλιείς προβλέπονται οι παρακάτω εργασίες:

Καθαίρεση του υπάρχοντος εξοπλισμού επί της ανωδομής, δηλαδή των δεστρών, των φωτιστικών σωμάτων, των κιβωτίων παροχών και του μεταλλικού οβελού του φανού ναυσιπλοΐας

Διάστρωση πρόσθετου σκυροδέματος όπως αναφέρθηκε στην ανωδομή της προβλήτας.

Στο πρόσθετο σκυρόδεμα, προς την εσωτερική πλευρά (προς την λιμενολεκάνη) θα ενσωματωθούν δύο σωλήνες για την διέλευση των δικτύων. Ο ένας, για την διέλευση των καλωδιώσεων του ηλεκτροφωτισμού και παροχής ρεύματος και ο άλλος, για την διέλευση των σωληνώσεων του νερού.

Στην ανωδομή προβλέπεται η πάκτωση χυτοχαλύβδινων δεστρών ελκτικής ικανότητος 15 τόνων, η τοποθέτηση έξι φωτιστικών σωμάτων ανθεκτικών στο θαλάσσιο περιβάλλον, η τοποθέτηση κιβωτίων παροχών, με 4 μονοφασικές παροχές και 4 παροχές νερού ½” το καθένα, η τοποθέτηση δύο πυροσβεστικών φωλεών, η κατασκευή νέων μεταλλικών οβελών από ανοξείδωτο χάλυβα για τον φανό ναυσιπλοΐας.

Στη διαπλάτυνση (μικρή πλατεία) στη ρίζα της προβλήτας του καταφυγίου θα γίνει επίσης υπερύψωση της στάθμης της ανωδομής όπως και στην υπόλοιπη προβλήτα. Προβλέπεται η πάκτωση χυτοχαλύβδινων δεστρών ελκτικής ικανότητος 15 τόνωνμ η τοποθέτηση τριών φωτιστικών σωμάτων (όπως αυτά της προβλήτας), η τοποθέτηση ενός κιβωτίου παροχών.

Όσον αφορά στον μόλο προστασίας προς Αγία Ειρήνη, προβλέπεται η αντικατάσταση του οβελού του φανού ναυσιπλοΐας.

Επιπλέον, προβλέπεται η ανακατασκευή της περιμετρικής οδού στη νότια πλευρά του καταφυγίου, μήκους 160m και μέσου πλάτους από 5,30 έως 6,90m. Το υπάρχον οδόστρωμα έχει σημαντικές φθορές που δυσκολεύουν τη διέλευση οχημάτων αλλά και πεζών.

Στο πλαίσιο του έργου, προβλέπεται η πλήρης ανακατασκευή του υφιστάμενου κτιρίου εξυπηρέτησης των αλιέων. Το κτίριο, επιφάνειας 117m2, κατασκευάστηκε προ 30 ετών περίπου και περιλαμβάνει χώρους αποθηκών αλιέων. Με την πάροδο των ετών το κτίριο έχει υποστεί σημαντικές φθορές λόγω της γειτνίασης με το θαλάσσιο περιβάλλον και πλέον δεν είναι λειτουργικό.

Με την προτεινόμενη ανακατασκευή διατηρούνται οι δύο χώροι αποθηκών των αλιέων, ενώ κατασκευάζονται και οι απαραίτητοι χώροι υγιεινής.

Τέλος, προβλέπεται η προμήθεια δύο πλαστικών δεξαμενών γιατί την προστασία του περιβάλλοντος. Η μία, χωρητικότητας 800 λίτρων, προβλέπεται για την παραλαβή των σεντινόνερων των αλιευτικών σκαφών και η δεύτερη, χωρητικότητας 200 λίτρων, προβλέπεται για την παραλαβή των ελαιωδών καταλοίπων (καμένα έλαια μηχανών). Οι δεξαμενές θα τοποθετηθούν στον εξωτερικό χώρο του κτιρίου αποθηκών και θα περιφραχθούν κατάλληλα (ξύλινος φράχτης) για λόγους αισθητικής.