Σε συμπληρωματική σύμβαση προχωρά το Λιμενικό Ταμείο Σύρου με τον ανάδοχο για την απομάκρυνση του πλοίου DORDUNCU στην Κέα

Μεταβλήθηκαν οι συνθήκες για την ανέλκυση του ναυαγίου

Καταβάλλονται προσπάθειες ώστε το νησί να απαλλαγεί από αυτό μέχρι αρχές Οκτωβρίου του 2022

Νέα δεδομένα έχουν διαμορφωθεί για την ανέλκυση του ναυαγίου της Κέας όσον αφορά το τουρκικό πλοίο DORDUNCU έξω από το λιμάνι της Κορησσίας, αφού το διάστημα που μεσολάβησε από τη διαγωνιστική διαδικασία για την ανέλκυσή του μέχρι και προσφάτως που έγινε η αυτοψία από τον ανάδοχο, “γέννησε” μεταβολή των συνθηκών και άρα, απαιτούνται επιπλέον εργασίες.

Τα παραπάνω έγιναν γνωστά στην τελευταία συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, το μεσημέρι της Τρίτης (26/7) οπότε και η πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, Κανδιώ Μαραγκού προχώρησε σε σχετική αναλυτική ενημέρωση, ώστε να εισηγηθεί τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης για να μπορέσει να προχωρήσει η διαδικασία της ανέλκυσης του ημιβυθισμένου πλοίου.

Σχετικό αίτημα δε έκανε και η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο της ανέλκυσης, κατόπιν αυτοψίας που διενήργησε στο σημείο που βρίσκεται το πλοίο, διευκρινίζοντας αναλυτικά τις μεταβολές των συνθηκών που παρατήρησε και τονίζοντας πως θα απαιτηθεί η αξιοποίηση πλωτού γερανού για επιπλέον μέρες. Ως εκ τούτου με το ποσό των 33 χιλ. ευρώ θα καλυφθούν οι επιπρόσθετες προβλεπόμενες εργασίες ανέλκυσης και το ναυάγιο θα πρέπει να αποτελέσει παρελθόν μέχρι τον Οκτώβριο του 2022.

Υπενθυμίζεται πως το τουρκικό πλοίο είχε προσαράξει τον Μάρτιο 2020 στην εξωτερική πλευρά του λιμενοβραχίονα στο λιμάνι της Κέας μεταφέροντας παράνομα περισσότερους από 190 μετανάστες. Ο διαγωνισμός είχε “τρέξει” μετ΄ εμποδίων καθώς αρχικώς δεν υπήρξε ενδιαφέρον, ενώ τελικά η σύμβαση με τον ανάδοχο υπεγράφη στις 7/2/2022. Το ποσό της προσφοράς της εταιρείας ανερχόταν σε 96.443,48 ευρώ.

Διαπιστώσεις περί μεταβολών των συνθηκών κατά την αυτοψία

Σύμφωνα με την εισήγηση της προέδρου του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου Σύρου το αίτημα της αναδόχου εταιρείας αφορά στην παράταση της σύμβασης καθώς το έργο της ανέλκυσης δεν ξεκίνησε εντός καλοκαιριού, ενώ το δεύτερο αίτημα αφορά και στην απόδοση ενός επιπλέον ποσού, καθώς η μεταβολή των δεδομένων, απαιτεί σίγουρα την παραμονή του πλωτού γερανού για περισσότερες ημέρες. Ως εκ τούτου, η κα Μαραγκού ξεκαθάρισε ότι η ανέλκυση του πλοίου, στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 8 Οκτωβρίου.

Η ίδια γνωστοποίησε μάλιστα και μέρος της σχετικής ενημέρωσης του αναδόχου, λέγοντας τα ακόλουθα. “Κατά την αυτοψία και την επιθεώρηση διαπιστώθηκαν τα εξής: Ότι το επίστεγο και άλλα τμήματα του ναυαγίου έχουν αποκολληθεί από το κύτος και βρίσκονται διασκορπισμένα στην ευρύτερη περιοχή, ότι το αριστερό τμήμα του κύτους έχει θρυμματιστεί και έχει διασκορπιστεί λόγω της διαρκούς τριβής και πρόσκρουσης στον λιμενοβραχίονα, ότι το πρυμναίο τμήμα του σκάφους έχει βυθιστεί βαθιά στην άμμο – ίζημα πυθμένα και απαιτείται πλέον περιμετρική εκσκαφή με τη βοήθεια πλωτού γερανού και επιπλέον μέρες εργασίας για την αποκόλλησή του, καθώς απαιτείται και εσωτερικός καθαρισμός του πρυμναίου τμήματος για να μειωθεί το βάρος της ανέλκυσης. Και τέλος, υπάρχει προχωρημένη διάβρωση η οποία σε συνδυασμό με τα ανωτέρω έχει προκαλέσει εξασθένιση της δομής του σκάφους με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος αποκόλλησης τμημάτων του κατά την ανέλκυση και χρονικών καθυστερήσεων.

Κατόπιν των ανωτέρω ευρημάτων οι συνολικές εργασίες το κόστος και το χρονοδιάγραμμα των εργασιών είναι απαραίτητο να επαναπροδιοριστούν από την αρχή.

(...) Επίσης σύμφωνα με τη μεθοδολογία υλοποίησης του έργου που περιγράφεται στην παράγραφο 6 της προσφοράς η μόνη εφικτή μέθοδος ανέλκυσης είναι η ανέλκυση με μηχανικά μέσα δια γερανού ανύψωσης και μάλιστα με τις παραπάνω δυσκολίες και παρατηρήσεις που είναι αδύνατον να προβλεφθούν με βάση την κατάσταση του ναυαγίου κατά τη σύνταξη αυτής το 2021 όταν είχε ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία”.

Η πρόεδρος γνωστοποίησε πως το ποσό της συμπληρωματικής σύμβασης ανέρχεται σε 33 χιλ. ευρώ.

Κλείνοντας την εισήγησή της, επανέλαβε εν συντομία πως η ανωτέρω “οδός” αποτελεί μονόδρομο ώστε η Κέα να απαλλαγεί άμεσα από το ναυάγιο έξω από το λιμάνι της.

“Η κατάσταση του ναυαγίου που διαπίστωσαν εκείνοι κατά την αυτοψία τους το 2022 διαφοροποιείται κατά πολύ από αυτή του 2021 που επίσης είχε αξιολογηθεί από εμάς ως υπηρεσία ώστε να βγάλουμε διαγωνισμό. Οπότε συμμετείχαν σε έναν διαγωνισμό χωρίς να έχουν την τελική σημερινή εικόνα του αντικειμένου, η οποία μεταβλήθηκε με το πέρασμα του ενός έτους κάτι που δεν μπορούσε να προβλέψει επ΄ ουδενί ούτε η υπηρεσία, ούτε βέβαια και ο ανάδοχος” τόνισε η πρόεδρος.

Προσπάθεια να λάβει τέλος η υπόθεση

Σε λιτή παρατήρηση για την κατάσταση στην Κέα και τον χρόνο που έχει περάσει μέχρι στιγμής και ακόμη το νησί είναι σε αναμονή για την ανέλκυση προέβη το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου, κ. Γκρέκας. “Το θέμα μας είναι το εξής. Μακάρι να προχωρήσει η δουλειά και να τελειώνουμε και να απαλλαγούμε από ένα όχι ευχάριστο “τοπίο” δίπλα στο λιμάνι. Εμείς το έχουμε “συνηθίσει” αλλά οι επισκέπτες μας όχι” δήλωσε κατά τη συζήτηση του θέματος στην προχθεσινή συνεδρίαση, με την πρόεδρο να απαντά τα εξής:

“Καταβάλλουμε προσπάθεια να τελειώσει αυτό μέχρι τον Σεπτέμβρη. Να παρακαλάμε να μην τα παρατήσει (σ.σ. ο ανάδοχος) διότι μετά θα πρέπει να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία από την αρχή” πρόσθεσε σχετικά.

Σημειώνεται πως η μειοψηφία του Νίκου Σκευοφύλακα υπήρξε όσον αφορά τη συμπληρωματική σύμβαση.