Νέο λιμάνι στο Μονόλιθο Σαντορίνης

Ένα μεγάλο και πολυσυζητημένο έργο ετοιμάζεται στη Σαντορίνη, καθώς ξεκίνησε η μελέτη για την κατασκευή του νέου σύγχρονου λιμένα στο νησί. Κατά τη συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο τέθηκαν προς συζήτηση τρεις προτεινόμενες θέσεις, με τη θέση του Μονόλιθου να υπερψηφίζεται από το σώμα.

Όπως όλα δείχνουν έχουν μπει οι βάσεις για να υλοποιηθεί αυτό το μεγαλόπνοο έργο που θα αλλάξει την εικόνα της Σαντορίνης.

Η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο αφορούσε στην «Προκαταρκτική μελέτη λιμενικών έργων για διατύπωση γνώμης σχετικά με την προτεινόμενη θέση του νέου λιμένα  Ν. Θήρας στο πλαίσιο εκπόνηση της μελέτης με τίτλο: Εκπόνηση προκαταρκτικής μελέτης, προμελέτης και ΜΠΕ (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) για την κατασκευή νέου λιμένα στην Θήρα».

Οι τρείς τοποθεσίες που προτάθηκαν για το νέο λιμάνι ήταν:

  • Θέση δυτικά του αλιευτικού καταφυγίου Βλυχάδας (σε απόσταση περίπου 1500μ.)
  • Θέση «Μονόλιθος» βόρεια της υπάρχουσας πλαζ
  • Θέση «Κουλούμπος» σε επαφή και νότια της «Άκρας Κολούμπος).

Ως καταλληλότερη προτάθηκε η θέση «Μονόλιθος».

“Ιστορική στιγμή για το νησί μας”

Στη σπουδαιότητα του έργου αναφέρθηκε ο Δήμαρχος Θήρας, Αντώνης Σιγάλας, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε πως “Πρόκειται για μια μεγάλη ιστορική στιγμή για το νησί μας και το συμβούλιο καλείται να λάβει μια ιστορική απόφαση. Το Δημοτικό Συμβούλιο βλέπει με σοβαρότητα το νέο λιμάνι και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα. Επίσης εμείς δεν κρίνουμε. Η προμελέτη προβλέπει και η μελέτη παρουσιάζει όλους τους προβληματισμούς και τα εμπόδια. Δεν μπορούμε εμείς να κρίνουμε τη θέση αλλά η μελέτη διασφαλίζει μεταξύ των άλλων και τις παραλίες μας. Τούτο το Δ.Σ. πρέπει να είναι περήφανο για τούτη την απόφαση”.

Για ιστορική στιγμή μίλησε και η Αντιδήμαρχος Θήρας, Σοφία Κίτσου, η οποία ανέφερε “Ζούμε ιστορικές στιγμές. Όνειρο αιώνα γίνεται πραγματικότητα. Πάντα υπήρχε το “που”. Παντρεύουμε την πολιτική βούληση και την επιστήμη. Αξιωνόμαστε να είμαστε μέρος της ιστορίας”.

Το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης αφορούσε στην τοποθεσία στην οποία θα κατασκευαστεί το νέο λιμάνι και πολλοί από τους Δημοτικούς Συμβούλους αναφέρθηκαν στην ανάγκη της παρουσίας του μελετητή στην συζήτηση.

Χαρακτηριστικά, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Νίκος Ζώρζος, ανέφερε, “Θα έπρεπε να ήταν μελετητής εδώ για διευκρινίσεις. Υπάρχουν απορίες. Δεν θα γίνουν έργα οδοποιίας; Στη μελετητική ομάδα δεν υπάρχει αρχιτέκτονας τοπίου. Ανάμεσα στον Έξω Γυαλό και στο νέο λιμάνι θα υπάρξουν φερτά υλικά. Αν αυτά πάνε στη θάλασσα θα πρέπει να γίνουν στην περιοχή σχετικά έργα. Βάζω θέμα το μέγεθος του λιμανιού. Πρέπει να γίνονται τέτοια έργα πάντα στην κλίμακα τόπου”, ενώ από την πλευρά του ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Εμμανουήλ Ορφανός είπε “Βιώνουμε ιστορική στιγμή. Συμφωνούμε με την προμελέτη και την άποψη τους για το νέο λιμάνι. Στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα πρέπει να έχουμε τους μελετητές για περαιτέρω απαντήσεις”.

Τους προβληματισμούς του σχετικά με τη νέα θέση λιμένα ανάπτυξε ο Δημοτικός Σύμβουλος, Επιφάνιος Σιγάλας, ο οποίος ανέφερε πως  “Επιβάλλεται το νέο λιμάνι να γίνει στη νότια πλευρά του νησιού. Αν γίνει εκεί που προτείνει η προμελέτη θα χαθούν οι παραλίες Περίσσας, Καμαρίου, Περιβολιού, κλπ. Θα υπάρξει μεγάλο θέμα με τα αυτοκίνητα και το κυκλοφοριακό, θα υποβαθμιστεί η περιοχή. Σε περίπτωση σεισμού δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί ο κόσμος”, ενώ ο κ. Γιώργος Νομικός τόνισε “Η θέση του Μονολίθου για το νέο λιμάνι είναι η καλύτερη λύση” στο ίδιο μήκος κύματος και η κ. Μαρία Αργυρού η οποία εξέφρασε την αγωνία της, “Υπήρξε αδιαφορία της κυβέρνησης όλα τα χρόνια για το λιμάνι. Υπάρχουν όμως και προβληματισμοί. Πρέπει να έχουμε ΜΠΕ σε τυχόν επιπτώσεις. Πρέπει να γίνει συνεννόηση με την ΔΕΗ, την Πολεμική Αεροπορία κλπ και να δούμε γενικά το θέμα με τις διαβρώσεις”.

Υπερψηφίστηκε η πρόταση της προκαταρκτικής μελέτης

Η έκβαση της ψηφοφορίας ήταν θετική ως προς την προκαταρκτική μελέτη, καθώς 18 Δημοτικοί Σύμβουλοι ψήφισαν θετικά (κ. Γεώργιος Δαρζέντας, κ. Σταύρος Σιγάλας, κ. Γεώργιος Σταφανάκης, κ. Σοφία Κίτσου, κ. Γρηγόριος Μαντούσης, κ. Καλλιόπη Σιγάλα, κ. Νίκος Ζώρζος, κ. Μηνάς Καφιέρης, κ. Νικόλαος Καμπουράκης, κ. Γεώργιος Νομικός, κ. Κωνσταντίνος Κανελλάκης, κ. Άγγελος Ρούσσος, κ. Σπύρος Δρόσος, κ. Ιωάννης Μάινας, κ. Εμμανουήλ Ορφανός, κ. Αντώνης Χάλαρης του Λουκά, κ. Βασίλειος Αλαφούζος, κ. Πέτρος Πρέκας) ενώ 3 Δημοτικοί Σύμβουλοι δεν συμφώνησαν με την πρόταση της περιοχής “Μονόλιθος”.

Αυτοί οι σύμβουλοι ήταν ο κ. Επιφάνιος Σιγάλας, κ. Μαρία Αργυρού, κ. Ακυλίνα Κόκκαλη, οι οποίοι ανέφεραν τους λόγους που καταψήφισαν την συγκεκριμένη πρόταση. Συγκεκριμένα δήλωσαν “Ψηφίζουμε αρνητικά ως προς την πρώτη και προτεινόμενη θέση του Μονόλιθου, γιατί κατά τη γνώμη μας και ύστερα από εμπειρία μας από την διάβρωση των ακτών της ανατολικής πλευράς του νησιού, που τις καθιστά σε πολλά σημεία επικίνδυνες και απροσπέλαστες, είναι επιτακτική η ανάγκη της σύνταξης μελέτης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή της μαρίνας και του νέου λιμένα, επί των παραλιών αυτών. Η εμπειρία μας και οι κατά καιρούς τοποθετήσεις ειδικών (λιμενολόγων κ.λ.π.), έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι παραλίες αυτές έχουν υποστεί μεγάλη διάβρωση εξ αιτίας των παλιών και νέων κατασκευών που έχουν συντελεστεί χωρίς καμία μελέτη”.