“Έσπασε” η τελευταία συνεργασία καθώς ο Δήμος απέρριψε το αίτημα αύξησης της αμοιβής κατά 800 χιλ. ευρώ

Aναζήτηση νέου αναδόχου για την καθαριότητα στη Μύκονο

  • Παρασκευή, 23 Δεκεμβρίου, 2022 - 06:17

Σοβαρό ζήτημα φαίνεται πως προκύπτει στη Μύκονο, το οποίο αφορά στην αποκομιδή απορριμμάτων και στον καθαρισμό κοινόχρηστων χώρων του νησιού καθώς το αίτημα του αναδόχου για αναπροσαρμογή του ετήσιου συμβατικού τιμήματος κατά 50%, απορρίφθηκε από την Οικονομική Επιτροπή. Ο Δήμος σκοπεύει να προχωρήσει πλέον άμεσα σε επαναδημοπράτηση για το συγκεκριμένο έργο με ουσιώδη αλλαγή των όρων και των προϋποθέσεων.

Η ανάδοχος εταιρία που είχε μέχρι σήμερα το έργο, ισχυρίστηκε ότι η συγκεκριμένη αναπροσαρμογή ήταν απαραίτητη προκειμένου η ίδια να ανταποκριθεί στις αυξήσεις των τιμών (π.χ. μισθοδοσίας, εξοπλισμού, καυσίμων, αναλωσίμων προιόντων, κ.λ.π.) που έχουν επέλθει λόγω της ενεργειακής κρίσης, δηλώνοντας την αδυναμία της να ανταπεξέλθει υπό τις παρούσες συνθήκες στην περαιτέρω υλοποίησή της σύμβασης.

Οι λόγοι απόρριψης της αναπροσαρμογής από τον Δήμο

Όπως είναι αυτονόητο, ο Δήμος δεν δύναται οικονομικά να ανταποκριθεί στο υπέρμετρα αυξημένο

πρόσθετο ετήσιο κόστος, επαυξημένο σχεδόν κατά 50% της αρχικής σύμβασης (1.834.458,86 ευρώ

αρχικού έναντι νέου ζητηθέντος 2.654.337,82 ευρώ) υπολογιζόμενο δηλαδή πρόσθετο ετήσιο ποσό

819.878,96 ευρώ, που σημαίνει αύξηση που αγγίζει το όριο του 50% του ετήσιου κόστους, καθόσον δεν έχει την επάρκεια των πιστώσεων για αυτό το σκοπό.

Ανεξάρτητα ωστόσο από αυτό το ζήτημα, κρίνεται ότι, κατά τον παρόντα χρόνο, έχει επέλθει ουσιώδης μεταβολή των συνθηκών αναφορικά με τις ανάγκες του Δήμου, κατά τέτοιο τρόπο και βαθμό που κρίνεται ασύμφορη η συνέχιση υλοποίησης της σύμβασης, για λόγους που δε φέρει την ευθύνη η αναθέτουσα αρχή, καθόσον ήταν απρόβλεπτοι και προέκυψαν από νέα αντικειμενικά δεδομένα. Αυτά τα δεδομένα διαμορφώνονται κατά τον παρόντα χρόνο και συγκεκριμένα οι όροι και προϋποθέσεις που είχαν τεθεί κατά τη δημοπράτηση της σύμβασης έχουν τροποποιηθεί με αποτέλεσμα η υλοποίηση της υπηρεσίας, να παρουσιάσει σημαντικές δυσλειτουργίες και καθυστερήσεις που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν στην αρχική μελέτη.

Οι δυσλειτουργίες

Κάποια από τα βασικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν είχαν να κάνουν αρχικά με την αποτελεσματικότητα της αποκομιδής, η οποία επηρεάστηκε σημαντικά από το περιορισμένο χρονικό διάστημα λειτουργίας του ΧΥΤΑ (έως 19:00 καθημερινά και έως 15:00 την Κυριακή). Επίσης σημαντικός ήταν ο μεγάλος φόρτος του οδικού δικτύου από την υψηλή συγκοινωνιακή επιβάρυνση, τη χαμηλή μέση ταχύτητα των απορριμματοφόρων (κυμαίνεται μεταξύ 6,9 και 7,2 km/h, το χαμηλό μέσο βάρος ανά δρομολόγιο (2,91 ton έναντι του συνήθους των 6 ton.) που

υποδηλώνει τον μεγάλο όγκο των συσκευασιών και των ανακυκλώσιμων υλικών που

περιλαμβάνεται στα σύμμεικτα απορρίμματα και επίσης την αύξηση κατά 15,6% του όγκου απορριμμάτων σε σχέση με το 2019 (ως έτος βάσης, καθώς είναι πριν την υγειονομική κρίση).

Συμπληρωματικά με αυτά, υπήρχαν και πρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν και δεν συμπεριλήφθηκαν κατά την εκπόνηση της μελέτης και ήταν η αύξηση του μισθολογικού κόστους κατά 8%, η μηνιαία επιβάρυνση 47-56€ ανά εργαζόμενο για το Τ.Ε.Κ.Α., η αύξηση της τιμής των καυσίμων και τέλος η αύξηση του πληθωρισμού +12% το έτος 2022, όταν το 2020 ήταν 0,3% και το 2021 ήταν 2,6%. Επομένως, οι όροι και προϋποθέσεις που είχαν τεθεί κατά τη δημοπράτηση της ως άνω σύμβασης, δεν ανταποκρίνονται πλέον στις πραγματικές ανάγκες του δήμου όπως αυτές διαμορφώνονται σήμερα και συγκεκριμένα υφίσταται ανάγκη για αναπροσαρμογή του κόστους, καθώς και πρόβλεψη επιπρόσθετων υπηρεσιών.

Οι επιπρόσθετες αναγκαίες υπηρεσίες

Στη νέα σύμβαση που θα προκύψει θα χρειαστεί να προστεθεί αποκομιδή ανακυκλώσιμων απορριμμάτων και εφαρμογή προγράμματος συλλογής χωριστών ρευμάτων αποβλήτων. Υπάρχει ανάγκη να εφαρμοστεί πρόγραμμα συλλογής των ανακυκλώσιμων απορριμμάτων που

συγκεντρώνονται στους τοποθετημένους μπλε κάδους ανακύκλωσης του Δήμου (280 κάδοι

ανακύκλωσης συνολικά), σε όλες τις κατοικημένες και μη περιοχές, τα οικοδομικά τετράγωνα,

οδοί, πλατείες, λοιποί κοινόχρηστοι χώροι που είναι αποθηκευμένα απορρίμματα εντός των

μπλε κάδων απορριμμάτων που έχουν τοποθετηθεί ή θα τοποθετηθούν οποτεδήποτε και

οπουδήποτε κατά τη διάρκεια της σύμβασης. Θα πρέπει επίσης να εφαρμοστεί πρόγραμμα συλλογής χωριστών ρευμάτων αποβλήτων. Πιλοτικά το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί σε 100 επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος όπου ο ανάδοχος σε συνεργασία με τις υπηρεσίες του Δήμου Μυκόνου, θα μοιράσει τρεις κάδους (συσκευασίες πλαστικού, χαρτιού-χαρτονιού και αλουμινίου) σε κάθε επιχείρηση που θα συμμετέχει στο πρόγραμμα.

Επιπλέον, υπάρχει ανάγκη ο ανάδοχος να διαθέτει και να χρησιμοποιεί επιμελώς και αδιαλείπτως σύγχρονο λειτουργικό εξοπλισμό, για την διαχείριση και παρακολούθηση των προσφερόμενων υπηρεσιών του, με στόχο τη βέλτιστη δυνατή και ποιοτική εξυπηρέτηση όλων των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα της χωριστής συλλογής απορριμμάτων. Συγκεκριμένα ο ανάδοχος θα διαθέτει σύστημα αυτόματης Ταυτοποίησης Κάδων (RFID) και Δυναμικής Καταγραφής του Βάρους των Απορριμμάτων κατά την αποκομιδή, με στόχο την βελτιστοποίηση της διαδικασίας διαχείρισης ανακυκλώσιμων απορριμμάτων, συνεισφέροντας στην ανάπτυξη μιας οικολογικής και περιβαλλοντικής πολιτικής.

Η υπηρεσία τη αποκομιδής των ανακυκλώσιμων υλικών θα πραγματοποιείται 7 ημέρες ανά εβδομάδα κατά την υψηλή περίοδο και 6 ημέρες ανά εβδομάδα κατά την χαμηλή περίοδο. Τέλος θα πρέπει να προβλεφθεί και συλλογή προς απόρριψη και επανατοποθέτηση των Press Container του Δήμου.

Οι λόγοι λύσης της σύμβασης

Οι επιπρόσθετες πραγματικές ανάγκες του Δήμου, όπως διαμορφώνονται σήμερα έχουν ως αποτέλεσμα, να μη συνάδει πλέον με τα συμφέροντα του Δήμου η συνέχιση της συγκεκριμένης σύμβασης και από τον Δήμο δηλώνουν ότι, αν εμμείνουν στη συνέχιση της ανωτέρω σύμβασης όχι μόνο θα προκληθεί επαχθές για το Δήμο πρόσθετο οικονομικό βάρος, αλλά το κυριότερο δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις ανωτέρω ανάγκες όπως επιτακτικά αυτές διαμορφώνονται σήμερα. Τονίζουν ακόμη ότι δεν είχαν τη δυνατότητα να είχαν προβλέψει όλα αυτά που προέκυψαν κατά το χρόνο δημοπράτησης του αρχικού διαγωνισμού καθώς οι συνθήκες σήμερα είναι τελείως διαφορετικές από τη στιγμή που είχε υπογραφεί η σύμβαση.