Οι κάτοικοι Σκαδού και Μέσης επαναφέρουν το ζήτημα της συγκοινωνιακής σύνδεσης των ορεινών περιοχών της Νάξου

Ζητούν μετ’ επιτάσεως περισσότερα δρομολόγια των ΚΤΕΛ Νάξου

Το πρόβλημα της συγκοινωνιακής σύνδεσης των ορεινών περιοχών της Νάξου με το υπόλοιπο νησί, καλά κρατεί. Μετά τον Σύλλογο Κορωνιδιατών, που προ καιρού είχε βγάλει μία μεγάλη ανακοίνωση - διαμαρτυρίας, για τα δύο μέτρα και δύο σταθμά, που υπάρχουν στην αντιμετώπιση των ορεινών χωριών του νησιού σε σχέση με τις πεδινές περιοχές, αυτή τη φορά ήρθαν οργανωμένα οι κάτοικοι Σκαδού και Μέσης, με τη σειρά τους, να διαμαρτυρηθούν για την απουσία δρομολογίων του ΚΤΕΛ.

Με μία μακροσκελή επιστολή της προέδρου του συλλόγου, Γαρυφαλλιάς Μαύρου και της Γενικής Γραμματέας, Τζένης Μπραούζου, προσπαθούν να εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους, το ένα και μοναδικό δρομολόγιο, που καλύπτει τις περιοχές τους, δεν είναι αρκετό.

Την αρχή έκαναν οι κάτοικοι της Κορώνου

Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του Συλλόγου Κορωνιδιατών Νάξου, Γιώργος Κουφόπουλος, πριν περίπου δύο μήνες είχε μιλήσει στην “Κοινή Γνώμη” για την αγωνία των κατοίκων, των ορεινών περιοχών, και τους λόγους που τους είχαν αναγκάσει να συντάξουν, μία τέτοια επιστολή, τονίζοντας: “Το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν αφορά μόνο την περιοχή μας, αλλά αρκετές ορεινές περιοχές, σε όλα τα νησιά. Το συγκεκριμένο ζήτημα έχει δύο οπτικές γωνίες, από την μία πλευρά είναι το θέμα που αφορά τα κατά τόπους ΚΤΕΛ, τα οποία ουσιαστικά ως εταιρεία, αποσκοπούν στο κέρδος, και από την άλλη πλευρά, αφορά τους κατά τόπους Δήμους, τα χωριά, και τους φορείς και έχει να κάνει με την όσο δυνατόν, πιο ισόρροπη ανάπτυξη μπορεί να φέρει, η αντιμετώπισή τους. Η συγκοινωνία, ανέκαθεν αποτελούσε ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, για την ανάδειξη κάποιας περιοχής. Βεβαίως και έχουμε τα αυτοκίνητά μας, βεβαίως και οι μετακινήσεις είναι πιο εύκολες στην εποχή μας, αλλά δεν μπορείς να υποχρεώσεις κανέναν επισκέπτη που θα έρθει στο νησί, και με τα υπέρογκα έξοδα στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ούτε να έχει αυτοκίνητο, ούτε να νοικιάσει.”

Η επιστολή διαμαρτυρίας των κατοίκων Σκαδού και Μέσης

Η μακροσκελής επιστολή διαμαρτυρίας αρχίζει με το βασικό παράπονο των κατοίκων των ορεινών περιοχών, με το οποίο τονίζουν: "Πρόγραμμα των δρομολογίων των ΚΤΕΛ Νάξου, με το οποίο στερείται το δικαίωμα της δημόσιας μετακίνησης από τους κατοίκους των χωριών της ορεινής Νάξου και ανοίγει η ψαλίδα της άνισης ανάπτυξης ανάμεσα στην ορεινή και την πεδινή Νάξο, ενισχύοντας το μη βιώσιμο μοντέλο τουρισμού του νησιού.

Στήριξη στους Κορωνιδιάτες και νέα επιχειρήματα

Στη συνέχεια της επιστολής του, ο σύλλογος Σκαδιωτών - Μεσωτών, ανάφερε: "Συμπορευόμαστε με τον Σύλλογο Κορωνιδιατών και όλους τους ορεινούς Αξώτες, στη διαμαρτυρία σχετικά με το θέμα της συγκοινωνίας για τα χωριά της ορεινής Νάξου, με αφορμή τη δημοσιοποίηση των δρομολογίων του ΚΤΕΛ Νάξου για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Σε συνέχεια των επιστολών του Συλλόγου Κορωνιδιατών, θα θέλαμε να προσθέσουμε τα εξής:

Το πρόγραμμα των δρομολογίων του ΚΤΕΛ Νάξου δεν στερεί απλώς το δικαίωμα στη δημόσια μετακίνηση στους ορεινούς Αξώτες και στους επισκέπτες της περιοχής, αλλά εμποδίζει και ένα βιώσιμο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης για τη Νάξο.

Με τον τρόπο που έχει αναπτυχθεί το νησί, με την πλειοψηφία των τουριστών να στοιβάζεται σε συγκεκριμένα τμήματα του νησιού, «το περιβάλλον, φυσικό και ανθρωπογενές υποβαθμίζεται, το τοπίο αλλοιώνεται, ενώ οι υφιστάμενες υποδομές, όντας ανεπαρκείς για έναν τόσο μεγάλο αριθμό επισκεπτών, προκαλούν προβλήματα που παραπέμπουν σε τριτοκοσμικές χώρες», όπως πολύ σωστά αναφέρει και ο Επιστημονικός Σύλλογος Μηχανικών Νάξου. «Ο ενθουσιασμός των επισκεπτών της Νάξου χρόνο με το χρόνο μειώνεται και το μήνυμα που μεταφέρουν από τις διακοπές τους στο νησί μας περιλαμβάνει και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν»."

Ζητούμενο η ισορροπημένη ανάπτυξη

Παράλληλα, τονίζουν ότι, οι μηχανικοί του νησιού, αναφέρουν το γνωστό: «Κύριο χαρακτηριστικό του τουρισμού στη Νάξο είναι η γεωγραφικά ανισόρροπη ανάπτυξή του. Το 95% του τουρισμού συγκεντρώνεται στη Δ.Ε. Νάξου, και μόλις το 5% στη Δ.Ε. Δρυμαλίας. Το αποτέλεσμα είναι να υποβαθμίζεται λόγω υπερτουρισμού η Χώρα και η μοναδική δυτική ακτογραμμή, ενώ η ορεινή Νάξος εγκαταλείπεται από τους κατοίκους της και παρακμάζει. Επομένως η τουριστική ανάπτυξη θα πρέπει να έχει δύο άξονες. Στη Δ.Ε. Δρυμαλίας θα πρέπει να δοθούν κίνητρα τουριστικής ανάπτυξης και με τον τρόπο αυτό θα ξεφύγει από τον μαρασμό.»

Ισορροπημένη ανάπτυξη όμως δεν μπορεί να υπάρξει, αν δεν έχει τη δυνατότητα ο επισκέπτης του νησιού να φτάσει στα ορεινά χωριά με το ΚΤΕΛ της Νάξου και να επιστρέψει το βράδυ στον τόπο που διαμένει. Και φυσικά δεν θα διαλέξει κανείς να μείνει στα ορεινά, αν το μοναδικό δρομολόγιο από τη Χώρα της Νάξου, είναι στη 1.30 το μεσημέρι.

Είναι φανερό λοιπόν, ότι είναι πολύ σημαντικό να δίνεται η ευκαιρία στους τουρίστες να επισκεφτούν την ορεινή Νάξο με τις δημόσιες συγκοινωνίες. Το πρόγραμμα των δρομολογίων του ΚΤΕΛ, θα έπρεπε να είναι τέτοιο, που όχι μόνο να εξυπηρετεί τους μόνιμους κατοίκους των ορεινών χωριών, οι οποίοι είναι ξεχασμένοι από την Πολιτεία, αλλά και τους τουρίστες, Έλληνες και μη, που θέλουν να γνωρίσουν τα πανέμορφα ορεινά χωριά, που αναφέρονται συχνά με εξαιρετικές περιγραφές σε εγχώρια και ξένα μέσα. Εννοείται ότι τα χωριά αυτά, δεν είναι μόνο το Φιλώτι και η Απείρανθος, τα οποία πολύ σωστά καλύπτονται όλη την ημέρα από δημοτική συγκοινωνία.

Αδικία για τις επιχειρήσεις και τον πολιτισμό της Ορεινής Νάξου

Όπως αναφέρουν στη συνέχεια, στην Κόρωνο είναι σε λειτουργία ήδη περισσότερα από 40 καταλύματα Airbnb. Στο Σκαδό ξεκίνησαν από πέρυσι και λειτουργούν και φέτος παρόμοια καταλύματα. Στο Σκαδό επίσης βρίσκεται το μοναδικό στην Ευρώπη μνημείο για τα θύματα της πείνας στην Κατοχή. Η Κορωνίδα έχει μυκηναϊκό τάφο και νερόμυλους που αξίζει να επισκεφτούν οι τουρίστες που αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως και το Δρακοντόσπηλιο στη Μέση και τους καταρράκτες στην Κεραμωτή. Ο Απόλλωνας είναι το παλαιότερο λιμάνι του νησιού και ο τεράστιος κούρος του, μοναδικό αρχαιολογικό μνημείο στις Κυκλάδες και όχι μόνο. Είναι επίσης, μαζί με τον Λυώνα, ψαροχώρια και ταυτόχρονα, οι σημαντικότερες παραλίες της βόρειας Νάξου, όπου μπορούν οι ντόπιοι να κάνουν τα μπάνια τους.

Όλα αυτά τα χωριά έχουν λαογραφικά μουσεία, όμορφες εκκλησίες, ταβέρνες με εξαιρετικό φαγητό και φυσικό τοπίο με φρουτόδεντρα και νερά, που μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες. Και να μην ξεχνάμε τα ορυχεία της σμύριδας, που από μόνα τους αποτελούν μνημείο βιομηχανικής αρχαιολογίας, μοναδικό στο νησί που πρέπει να αναπτυχθεί και να αναδειχθεί. Θεωρούμε ότι είναι υποχρέωση της πολιτείας (Κυβέρνηση, Περιφέρεια, Δήμος) να φροντίσει για την επιδότηση των δρομολογίων από την Απείρανθο έως τον Απόλλωνα, τουλάχιστον κατά τη θερινή περίοδο. Με αυτόν τον τρόπο θα αποσυμφορηθεί και το νότιο κομμάτι του νησιού και θα μειωθεί η τόσο ασύμμετρη ανάπτυξη της Νάξου.

Το αίτημα του Συλλόγου Σκαδιωτών - Μεσωτών

Στο κλείσιμο της επιστολής του, ο σύλλογος ουσιαστικά ζητά να επιδοτηθούν τα δρομολόγια από και προς την ορεινή Νάξο μετά τον Σταυρό της Κεραμωτής. Ζητούν ίσα δικαιώματα στη Δημόσια Μετακίνηση, ώστε να μην εγκαταλειφθούν περαιτέρω τα ορεινά χωριά και να στηριχτούν και οι επαγγελματίες που προσπαθούν να κρατηθούν και να μην εγκαταλείψουν και οι ίδιοι τον τόπο τους.