Μ. Κωβαίος: "Θέλουμε να στηρίξουμε την οικογένεια και το σπιτικό, για αυτό και παραμένουμε σε χαμηλά δημοτικά τέλη"

Σταθερά παραμένουν τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη στην Πάρο

Ολοκληρώθηκε με θετικά μηνύματα η συζήτηση για τον καθορισμό του συντελεστή του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του Δήμου Πάρου για το οικονομικό έτος 2024. 

Οι αποφάσεις του Συμβουλίου

Συγκεκριμένα στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου αποφασίστηκε η διατήρηση των συντελεστών για το έτος 2024 με προσθήκες, στην κατηγορία των ειδικών συντελεστών «Ξυλουργεία, κτηνοτροφικές μονάδες και μάντρες οικοδομών - για το εμβαδό του χώρου που εκπορεύονται σίδηρο και ξυλεία» προστίθεται και η φράση «λοιπές βιοτεχνίες», ώστε να συμπεριλαμβάνονται και οινοποιεία κλπ. όμοιες επιχειρήσεις και ο συντελεστής να διαμορφωθεί στο 1,50 ευρώ / τµ., ενώ προστέθηκε ο ειδικός συντελεστής για την κατηγορία «Supermarket – υπεραγορές τροφίμων» και ο συντελεστής να καθοριστεί ειδικότερα για κάθε περιοχή αυξημένος από το συντελεστή των λοιπών επαγγελματικών χρήσεων, λόγω της αυξημένης επιβάρυνσης της υπηρεσίας καθαριότητας από την κατηγορία αυτή των επιχειρήσεων. Τέλος, στην ίδια συνεδρίαση, καθορίστηκε και ο συντελεστής του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους Καθαριότητας και Φωτισμού για το έτος 2024.

Μ. Κωβαίος: "Θέλουμε να στηρίξουμε την οικογένεια και το σπιτικό"

Ο δήμαρχος Πάρου, Μάρκος Κωβαίος, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τον καθορισμό των ανταποδοτικών τελών και τόνισε, ότι, "εμείς παραμένουμε αμετάβλητοι, με την άποψη ότι θέλουμε να στηρίξουμε την οικογένεια και το σπιτικό, για αυτό και παραμένουμε σε χαμηλά δημοτικά τέλη. Δεν αλλάζουμε τίποτα ουσιαστικό, απλά βάζουμε επιπλέον κάποιους κωδικούς, που θα αφορούν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ. Τα τέλη ανά τετραγωνικό δεν αλλάζουν και μάλιστα η δική μας Δημοτική Αρχή, σε ότι αφορά τη στήριξη στα νοικοκυριά, παραλάβαμε 1,25 ευρώ ανά τετραγωνικό και αυτή τη στιγμή είναι 1,10." Σε ότι αφορά τη νέα Δημοτική Αρχή και την παρότρυνσή του, αναφέρει, ότι είναι, "η σωστή διαχείριση των οικονομικών, ώστε να παραμείνουν χαμηλά τα δημοτικά τέλη, παρέχοντας τι καλύτερες υπηρεσίες προς τον πολίτη."

Χαρακτήρας του τέλους

Το τέλος καθαριότητας και ηλεκτροφωτισµού έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, δεδομένου ότι στους

υπόχρεους για την καταβολή του ο Δήµος προσφέρει ειδική και συγκεκριµένη αντιπαροχή: την

υπηρεσία καθαριότητας και αποκοµιδής των απορριµµάτων, και ηλεκτροφωτισµού των

κοινόχρηστων χώρων. Το τέλος καθαριότητας πρέπει να καλύπτει υποχρεωτικά όλες γενικά τις δαπάνες διεξαγωγής, λειτουργίας και βελτίωσης της αντίστοιχης υπηρεσίας (αποδοχές, εξοπλισµός, συντήρηση και επισκευές κ.λπ.). Η κάλυψη των δαπανών των παραπάνω υπηρεσιών από το τέλος είναι υποχρεωτική. Τα έσοδα από το τέλος καθαριότητας και ηλεκτροφωτισµού µπορούν να διατίθενται κατ’ αρχήν µόνο για τη χρηµατοδότηση της αντίστοιχης υπηρεσίας και όχι για άλλες δαπάνες του δήµου. Οι δαπάνες που λαµβάνονται υπ’ όψη για τον καθορισµό του συντελεστή του τέλους, είναι:

    • Όλες οι δαπάνες που καταχωρούνται στους κωδικούς αριθµούς του προϋπολογισµού, οι οποίοι αφορούν στις Υπηρεσίες Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισµού (ΚΑ 20).

    • Οι δαπάνες που εγγράφονται σε άλλους κωδικούς αριθµούς του προϋπολογισµού, κατά το µέρος που αναλογεί στις δύο ανωτέρω υπηρεσίες.

    • Ποσοστό των υποχρεωτικών εισφορών που υπολογίζονται επί του συνόλου των τακτικών εσόδων, όπως είναι η εισφορά στο ΤΑ∆ΚΥ.

Επιβολή του τέλους

Το τέλος καθαριότητας και ηλεκτροφωτισµού επιβάλλεται µε απόφαση του ∆ηµοτικού Συµβουλίου. Η απόφαση του δηµοτικού συµβουλίου καθορισµού του τέλους έχει κανονιστικό

χαρακτήρα και λαµβάνεται το µήνα Οκτώβριο και κοινοποιείται στον εκάστοτε προµηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας µέχρι την 30η Νοεµβρίου και αρχίζει να εφαρµόζεται από 1ης Ιανουαρίου του επόµενου έτους. Οι προθεσµίες αυτές είναι ενδεικτικές και η τυχόν υπέρβασή τους για εύλογο χρονικό διάστηµα, δεν προκαλεί ακυρότητα των σχετικών αποφάσεων. Οι νέοι Δήµοι που συστάθηκαν από 1/1/2011 µπορούν να επιβάλουν ανταποδοτικά τέλη διαφοροποιούµενα ανά δηµοτικό διαµέρισµα, ανάλογα µε το λειτουργικό κόστος παροχής των αντίστοιχων εξυπηρετήσεων στους κατοίκους των διαµερισµάτων. Το ύψος του τέλους καθαριότητας και ηλεκτροφωτισµού πρέπει να είναι ανάλογο του κόστους παροχής της αντίστοιχης υπηρεσίας και να προσδιορίζεται αντικειµενικά µε κριτήριο το βαθµό χρήσεως της υπηρεσίας από κάθε κατηγορία υπόχρεων . 

Καθορισμός και κλιμάκωση των συντελεστών

Σύμφωνα µε την εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών το ∆ηµοτικό Συµβούλιο είναι υποχρεωµένο, κατά τη λήψη των σχετικών κανονιστικών αποφάσεων περί επιβολής ανταποδοτικών τελών, να θεσπίζει κανόνες, κριτήρια και συντελεστές, ώστε τα επιβαλλόµενα τέλη να είναι αντικειµενικά, δίκαια και ανάλογα της παρεχόµενης υπηρεσίας και της ωφελιµότητας σε κάθε κατηγορία υπόχρεων. Θα πρέπει αυστηρά να τηρείται η θεµελιώδης αρχή της ανταποδοτικότητας και κατά συνέπεια ο ορισµός των τελών πρέπει να είναι ανάλογος µε το κόστος των παρεχόµενων υπηρεσιών.

Τα τέλη καθορίζονται σε τέτοιο ύψος, ώστε να εξασφαλίζεται κατά βάση η είσπραξη εσόδων ανάλογων προς τα αντίστοιχα έξοδα. "∆εν είναι απαραίτητο ωστόσο να ισοσκελίζονται απόλυτα τα έσοδα µε τα έξοδα, αλλά αρκεί να υπάρχει µεταξύ τους µια κατά προσέγγιση αναλογική σχέση, η οποία αναγκαστικά υπόκειται και σε διαφοροποιήσεις από την επαλήθευση ή µη των προβλέψεων. Εάν τα εισπραχθέντα σε κάποιο έτος τέλη είναι λιγότερα από τα προϋπολογισθέντα, τα έξοδα που λόγω της υστέρησης των εσόδων δεν πραγµατοποιήθηκαν, µπορούν να ληφθούν ξανά υπ’ όψη για τον καθορισµό του συντελεστή του επόµενου έτους. Εάν όµως τα εισπραχθέντα έσοδα είναι υψηλότερα των προϋπολογισθέντων, το ποσό που τυχόν πλεονάζει στο τέλος της χρήσης, αποτελεί στοιχείο προσδιορισµού µειωµένου συντελεστή για το επόµενο έτος, αφού ορισµένα από τα έξοδα του έτους αυτού θα καλυφθούν από το πλεόνασµα

Απολογιστικά στοιχεία και προβλέψεις δαπανών οικονομικού έτους 2023

Για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεµβρίου 2023, οι δαπάνες που αφορούσαν την παροχή ανταποδοτικών υπηρεσιών καθαριότητας για το ∆ήµο ήταν ποσό συνολικού ύψους 2.916.080,13 ευρώ. Οι αντίστοιχες ανάγκες για την περίοδο Οκτωβρίου – ∆εκεµβρίου 2023 αναµένεται να ανέλθουν στο ύψος των 1.741.674.97 ευρώ. Κατά συνέπεια για το οικονοµικό έτος 2023 το σύνολο των δαπανών που αναµένεται να πραγµατοποιηθούν για την κάλυψη των αναγκών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισµού αναµένεται να ανέλθει συνολικά στο ποσό των 4.657.755,10 ευρώ. Το σύνολο των δαπανών που αναµένεται να πραγµατοποιηθεί έως 31/12/2023 υπολογίζεται να ανέλθει στις 4.791.226,05 ευρώ, όµως δαπάνες ύψους 133.470,95 ευρώ, θα καλυφθούν από επιχορηγήσεις / χρηµατοδοτήσεις. Ανακεφαλαιώνοντας, οι συνολικές εισπράξεις του ∆ήµου Πάρου , για το οικονοµικό έτος 2023, οι οποίες αναµένεται να ανέλθουν στο ύψος 4.823.869,76 €, υπερβαίνουν το σύνολο των προβλεπόµενων δαπανών οι οποίες αναµένεται να ανέλθουν στο ύψος των 4.657.755,10 ευρώ, δηµιουργώντας χρηµατικό υπόλοιπο ύψους 166.114,66 ευρώ, το οποίο θα µεταφερθεί στη χρήση του 2024 σε ΚΑΕ 5113 και θα χρησιµοποιηθεί για την κάλυψη των δαπανών της υπηρεσίας καθαριότητας.

Προβλέψεις εσόδων ανταποδοτικού χαρακτήρα οικονομικού έτους 2024

Σύµφωνα µε την κείµενη νοµοθεσία, οι συντελεστές του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, διακρίνονται σε γενικούς και ειδικούς συντελεστές. Οι γενικοί συντελεστές είναι ανεξάρτητοι µεταξύ τους, τρεις κατ’ ελάχιστον και διαφοροποιούνται ανάλογα µε τη χρήση κάθε ακινήτου ως εξής: α) ακίνητα που χρησιµοποιούνται αποκλειστικά για κατοικία, β) ακίνητα που χρησιµοποιούνται για κοινωφελείς, µη κερδοσκοπικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς, γ) ακίνητα που χρησιµοποιούνται για την άσκηση πάσης φύσης οικονοµικής δραστηριότητας. Οι δαπάνες για το έτος 2024 που αφορούν τη λειτουργία της υπηρεσίας καθαριότητας και φωτισµού αναµένεται να ανέλθουν στο ύψος των 4.959.087,47 ευρώ. Συνεπώς, οι προβλεπόµενες συνολικές εισπράξεις του ∆ήµου Πάρου για το οικονοµικό έτος 2024 οι οποίες αναµένεται να ανέλθουν στο ύψος των 4.673.153,46 ευρώ, δεν ισοσκελίζουν µε το σύνολο των προβλεπόµενων δαπανών, οι οποίες αναµένεται να ανέλθουν στο ύψος των 4.959.087,47 ευρώ, δηµιουργώντας αρνητική απόκλιση ύψους 285.934,01 ευρώ.