Εκατέρωθεν επιστολές τόσο από την ακτοπλοϊκή εταιρία, όσο και από τον Δήμο Πάρου, με αφορμή αίτημα για χρήση του λιμανιού στο Πίσω Λιβάδι για νέο δρομολόγιο

Μετωπική σύγκρουση μεταξύ Seajets και Δήμου Πάρου

Έντονη διαφωνία έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες στην Πάρο, με αφορμή το θέμα δρομολόγησης επιβατικού ταχύπλοου της εταιρίας Seajets στο Πίσω Λιβάδι, το οποίο θα έχει προορισμό τη Νάξο, την Ίο και τη Σαντορίνη. Από τον Δήμο εκφράζεται έντονη διαφωνία γιατί το συγκεκριμένο λιμάνι είναι αλιευτικό καταφύγιο και δεν μπορεί να προσφέρει αυτή τη δραστηριότητα.

Έχουν συνταχθεί εκατέρωθεν επιστολές, τόσο από την ακτοπλοϊκή εταιρεία που θέλει να πραγματοποιήσει το συγκεκριμένο δρομολόγιο, όσο από τον δήμαρχο Πάρου, Κώστα Μπιζά, ο οποίος εκφράζει την έντονη διαφωνία του αλλά και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που αποφάσισε αρνητικά πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.

Η επιστολή της Seajets προς τον Δήμο

Στην επιστολή της η ακτοπλοϊκή εταιρία μεταξύ άλλων αναφέρει: "Όπως γνωρίζετε η “SEAJETS”, ο μεγαλύτερος όμιλος ταχυπλόων που δραστηριοποιείται, πρωταρχικά, στις γραμμές των Κυκλάδων, μεταξύ άλλων, υπέβαλε και Αίτημα προσέγγισης του πλοίου “EXPRESS JET” στον λιμένα «Πίσω Λιβάδι» Πάρου, στην αρμόδια Αρχή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το εν λόγω Αίτημα, λαμβάνοντας υπόψη, την ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου λιμένα, και ως αλιευτικού καταφυγίου, εδράζεται στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο πλοίο δεν μεταφέρει αυτοκίνητα, δεν έχει πρωτόκολλο μεταφοράς άνω των 400 επιβατών περίπου και δεν προσεγγίζει σε ώρες αιχμής στις δύο ημερήσιες προσεγγίσεις του. Επίσης η κάθε προσέγγιση έχει χρονική διάρκεια της τάξης των 5-6 λεπτών. Επιπλέον, όπως γνωρίζετε, το ανωτέρω Αίτημα, πέραν του πραγματικού ότι οδηγεί στην αποσυμφόρηση του κεντρικού λιμένα της Παροικιάς (το οποίο είναι βασικός στόχος όλων των Αρχών της Πάρου), ευθυγραμμίζεται στην παγιωμένη Απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου (Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου) του έτους 2013 και στην τότε συνταχθείσα μελέτη και εισήγηση, συμφώνως προς την οποία προβλέπεται μείωση δαπάνης μεταφοράς, ταχύτερης διασύνδεσης με τα αεροδρόμια Νάξου, αλλά και με τα διεθνή αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης και καλύτερης εξυπηρέτησης στα νοσοκομεία Νάξου και Σαντορίνης”.

"Μια σειρά επιχειρημάτων που υπογραμμίζουν τα οφέλη της νέας αυτής γραμμής"

Στη συνέχεια της επιστολής τους τονίζεται ότι, "θέλουμε επίσης να επισημάνουμε ότι το συγκεκριμένο αίτημα προκύπτει από μια σειρά επιχειρημάτων που υπογραμμίζουν τα οφέλη της νέας αυτής γραμμής. Κατ' αρχάς, το δρομολόγιο αυτό είναι αποτέλεσμα εκτεταμένων συζητήσεων της εταιρείας μας με τοπικά ταξιδιωτικά πρακτορεία και γραφεία εισερχόμενου τουρισμού, αναδεικνύοντας τη ζήτηση και την ανάγκη για αυτή τη σύνδεση. Η γραμμή αυτή θα συνδέει το Πίσω Λιβάδι Πάρου με την Ίο, τη Νάξο και το διεθνές αεροδρόμιο Θήρας, σε μοναδικά ωράρια προσφέροντας νέες επιλογές και ευκαιρίες για τους ταξιδιώτες. Το σημαντικότερο πλεονέκτημα της νέας σύνδεσης είναι οι χρόνοι ταξιδιού και οι ώρες άφιξης και αναχώρησής σε σχέση με τη Σαντορίνη. Το πλοίο μας θα έχει άφιξη στη Σαντορίνη 4 ώρες νωρίτερα από το πρώτο πλοίο και 4 ώρες μετά από το τελευταίο πλοίο που αναχωρεί από Σαντορίνη. Χωρίς τη συγκεκριμένη σύνδεση, οι τουρίστες που ταξιδεύουν από Πάρο δεν θα έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν στη Σαντορίνη νωρίς το πρωί για να προλάβουν τις πτήσεις που θα τους μεταφέρουν στις χώρες προορισμού τους μέσω του αεροδρομίου Σαντορίνης”.

"Αντιδράσεις που ορισμένων τοπικών παραγόντων οι οποίες καλύπτουν συγκεκριμένα συμφέροντα"

Στη συνέχεια αναφέρονται στο Δημοτικό Συμβούλιο και στις αντιδράσεις του, λέγοντας, ότι: "Οι αντιδράσεις που υπάρχουν ορισμένων τοπικών παραγόντων οι οποίες καλύπτουν συγκεκριμένα (οικονομικά ουσιαστικά) συμφέροντα, οι οποίες αντιδράσεις φτάνουν στο σημείο να αλλάζουν επανειλημμένες και διαχρονικές αποφάσεις της τοπικής κοινότητας Μάρπησσας Πάρου (π.χ. των ετών 2002, 2015, 2023), αντιβαίνουν στις εύλογες επιθυμίες της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής για την προσέγγιση του πλοίου της “SEAJETS” και στο Δημόσιο Συμφέρον. Αποκορύφωμα όμως των αντιδράσεων υπήρξε, η γνωμοδοτικού χαρακτήρα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου της 27-03-2024 η οποία, κατά πλειοψηφία, υιοθέτησε αρνητική στάση ως προς το Αίτημα της “SEAJETS” και των συγκεκριμένων προϋποθέσεων που αυτό έθετε, χωρίς καμία εμπεριστατωμένη αιτιολογία, ειδικότερη και συγκεκριμένη ως όφειλε.

Το κάλεσμα της Seajets

Κλείνοντας την επιστολή της, η ναυτιλιακή εταιρία αναφέρει: "Σας καλούμε λοιπόν εντός 10 ημερών και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 16/05 2024: α) να επανεξετάσετε λεπτομερώς και επισταμένως το όλο ζήτημα και να ανακαλέσετε την ανωτέρω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, β) να μας απαντήσετε εγγράφως ότι δύναται να προσεγγίζει το επιβατηγό - ταχύπλοο μας στο Λιμένα Πίσω Λιβάδι. Η αμεσότητα της απάντησης σας απαιτείται λόγω του ότι πρέπει τα συνεργαζόμενα πρακτορεία που δραστηριοποιούνται με τον εισερχόμενο τουρισμό να ενημερωθούν άμεσα για να προγραμματιστούν τα γκρουπ και να μην χάσουμε τη σεζόν, γεγονός που θα έχει μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο για την εταιρεία μας αλλά και για το νησί της Πάρου. Σε περίπτωση που η απάντηση σας είναι αρνητική τότε άμεσα θα προσφύγουμε ενώπιον των Αρμόδιων Διοικητικών, Αστικών και Ποινικών Δικαστηρίων κατά παντός υπευθύνου, ηθικού αυτουργού, συνεργού και συμμετόχου. Η εκ μέρους σας απροκάλυπτη παραβίαση κάθε κανόνα ισονομίας και η καθόλα ύποπτη επιλεκτική ευαισθησία, δημιουργούν εξαιρετικά δυσμενή διάκριση, εις βάρος της εταιρείας μας και του δημοσίου συμφέροντος, που μας δημιουργεί την ηθική δέσμευση να αναλάβουμε πρωτοβουλία ανάδειξης, αποτροπής επανάληψης αυτής και κυρίως επαναφοράς σε περιβάλλον ισονομίας”.

Η απάντηση του Κώστα Μπιζά

Από τη δική του πλευρά, ο δήμαρχος Πάρου, εξέφρασε τόσο τη δική του διαφωνία, όσο και του υπόλοιπου Δημοτικού Συμβουλίου, με επιστολή του προς την εταιρία στην οποία αναφέρει, "οφείλουμε να επισημάνουμε είναι ότι το ύφος της επιστολής σας, οι υπαινιγμοί και οι υποδείξεις σας ώστε να τοποθετηθεί το ανώτατο θεσμικό όργανο του Δήμου Πάρου σύμφωνα με το αίτημά σας, είναι απαράδεκτο και καταφανώς πρωτοφανές. Ο Δήμος Πάρου και τα θεσμικά του όργανα λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα κάθε θέματος παίρνει όλες τις αποφάσεις που δικαιούται κατά το νόμο και σύμφωνα με το νόμο, χωρίς να επηρεάζεται από συμφέροντα τρίτων και χωρίς παρεμβάσεις τρίτων”.

"Δεν μπορεί κανένας να παραβλέψει τα ζητήματα που θα προκύψουν από αυτή τη χρήση"

Συνεχίζοντας, αναφέρει, ότι, "προκειμένου να γίνει κατανοητό το πλαίσιο της απόφασης την οποία με ευκολία κρίνετε θα πρέπει να επισημανθεί ότι ουδέποτε και από οποιαδήποτε κρατική υπηρεσία ζητήθηκε από το Δήμο Πάρου να γνωμοδοτήσει για το θέμα, που σημαίνει ότι ο Δήμος Πάρου και το δημοτικό συμβούλιο τοποθετήθηκε με βάση τις υπάρχουσες θέσεις φορέων και των νομικών και πραγματικών δεδομένων του καταφυγίου στο Πίσω Λειβάδι. Μάλιστα στο πλαίσιο του διαλόγου που αναπτύχθηκε κατατέθηκαν στο δημοτικό συμβούλιο απόψεις που μας οδήγησαν στη λήψη της υπ’ αριθμό 95/2024 απόφασης. Είναι προφανές ότι με τα δεδομένα που υφίστανται στην εν λόγω περιοχή και κατατέθηκαν στο διάλογο η απόφαση που λήφθηκε ήταν απόλυτα ορθή. Δεν μπορεί κανένας να παραβλέψει τα ζητήματα που θα προκύψουν από τη μετατροπή του καταφυγίου σε λιμένα προσέγγισης πλοίων της ακτοπλοΐας και κυρίως την έλλειψη λιμενικών υποδομών που θα εξυπηρετήσουν τη συγκεκριμένη χρήση."

"Δεν τίθεται θέμα ανάκλησης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου"

Κλείνοντας, την επιστολή του και με σαφή τρόπο τονίζει, ότι, "στην παρούσα φάση δεν τίθεται θέμα ανάκλησης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, όπως προκλητικά προσπαθείτε να επιβάλετε με την σχετική επιστολή σας και βεβαίως σας γνωρίζουμε ότι ασφαλώς και υπάρχει πάντοτε η δυνατότητά σας να στραφείτε κατά της απόφασης την οποία ζητάτε να ανακαλέσουμε σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Τέλος σας καλούμε όπως στο εξής όταν αναφέρεστε στο Δήμο Πάρου και τα εκλεγμένα όργανά του, που εκφράζουν αυθεντικά τη βούληση των δημοτών του νησιού, να αποφεύγετε τις εκφράσεις περί δήθεν προστασίας συμφερόντων και δυσμενών διακρίσεων, ώστε να μην βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να προσφύγουμε στη δικαιοσύνη για την προστασία της αξιοπρέπειας και του κύρους των θεσμών που εκπροσωπούμε με ενάργεια ταγμένοι στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων του νησιού".