Οι λόγοι που το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε ομόφωνα τη συμμετοχή του νησιού στο νέο Δίκτυο που μετατράπηκε σε Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Ο Δήμος Αμοργού συνεχίζει στο νέο Δίκτυο ΔΑΦΝΗ

Με την ομόφωνη έγκριση για τη συμμετοχή του Δήμου Αμοργού στο νέο Δίκτυο Αειφόρων Νήσων Α.Ε που πλέον μετατράπηκε σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΑΟΤΑ), ολοκληρώθηκε η πρόσφατη επείγουσα συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του νησιού.

Το Δίκτυο ΔΑΦΝΗ μετατράπηκε σε ΑΟΤΑ και ο Δήμος Αμοργού παρουσίασε τις νέες ενισχυμένες αρμοδιότητες του Δικτύου, αλλά και την αναγκαιότητα συνέχισης της συμμετοχής του νησιού σε αυτό, αναλύοντας τους βασικούς λόγους.

Λ. Καραΐσκος: "Είμαστε από τα πρώτα μέλη του Δικτύου από το 2006 και θα συνεχίσουμε να είμαστε"

Ο δήμαρχος Αμοργού, Λευτέρης Καραΐσκος, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για την συγκεκριμένη απόφαση και τους λόγους που θέλει το νησί του να συνεχίσει να βρίσκεται στο Δίκτυο ΔΑΦΝΗ. Συγκεκριμένα, τόνισε, πως, "είμαστε από τα πρώτα μέλη του Δικτύου από το 2006 και θα συνεχίσουμε να είμαστε και τώρα που μετατρέπεται σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχουμε συνεργαστεί σε πολλές δράσεις, έχουμε δημιουργήσει πολλές μελέτες, πιο πρόσφατα κάναμε συμβάσεις για τα μονοπάτια του νησιού και ετοιμάζουμε κάτι ακόμη σημαντικό στο κομμάτι της ενέργειας, των δικτύων και του οδοφωτισμού. Είναι σημαντικό να συμμετέχουν άνθρωποι στο Δίκτυο, σαν τα στελέχη που υπάρχουν διαχρονικά και οι συνεργάτες του, που έχουν γνώσεις, τεχνογνωσία και βοηθούν με αποτελεσματικότητα. Εμείς σαν Δήμος Αμοργού, έχουμε διαχειριστική επάρκεια και έχουμε και Αναπτυξιακή Εταιρία με την Πάρο και την Αντίπαρο, αλλά όσο περισσότερες εταιρείες υπάρχουν, τόσο το καλύτερο, για να υπάρχουν άνθρωποι με γνώσεις, οι οποίοι θα δίνουν λύσεις και το Δίκτυο ΔΑΦΝΗ έχει τέτοια στελέχη".

Ποιο είναι το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ)

Το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ) είναι μία Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία νησιωτικών ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού. Συστάθηκε το 2006, με στόχο την ενδυνάμωση της τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών και την ενεργοποίηση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης στο νησιωτικό χώρο, το οποίο να βασίζεται στην αειφόρο και έξυπνη διαχείριση των φυσικών πόρων και υποδομών, στον βιώσιμο τουρισμό αξιοποιώντας τους φυσικούς και πολιτισμικούς πόρους των νησιών και στη λειτουργική διασύνδεση του πρωτογενούς με το δευτερογενή και τριτογενή τομέα.

Το ΔΑΦΝΗ έχει σήμερα 57 μέλη, από τα οποία 53 νησιωτικοί Δήμοι στο Αιγαίο και το Ιόνιο, οι Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ιονίων Νήσων. Συμμετέχει ως εταίρος σε σημαντικό αριθμό ερευνητικών και μη έργων που χρηματοδοτούνται από εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα, εξασφαλίζοντας πόρους για την υλοποίηση έργων καινοτομίας, την εκπαίδευση / κατάρτιση, τη μεταφορά τεχνογνωσίας, την παραγωγή προτάσεων πολιτικών που αφορούν την ανάπτυξη των νησιών και την υλοποίηση δράσεων και έργων προς όφελος των μελών του.

Παράλληλα, παρέχει σημαντική τεχνική υποστήριξη για την ωρίμανση έργων των μελών του εξασφαλίζοντας την ένταξη αυτών στα διάφορα διαθέσιμα χρηματοδοτικά προγράμματα. Χάρη στη συστηματική και πολυσχιδή του δράση και το εύρος των συνεργασιών που έχει αναπτύξει, το ΔΑΦΝΗ αναγνωρίζεται ευρέως ως ένας πολύτιμος εταίρος των νησιών, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η απόφαση του Δικτύου για μετατροπή σε ΑΟΤΑ

Η Γενική Συνέλευση του Δικτύου Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ), αξιοποιώντας τις πρόσφατες νομοθετικές προβλέψεις, έλαβε απόφαση κατά την έκτακτη συνεδρίαση της για την μετατροπή του ΔΑΦΝΗ από Δίκτυο ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό ΟΤΑ Α.Ε.. Συγκεκριμένα, δόθηκε νέα δυνατότητα στα Δίκτυα Δήμων και Περιφερειών, όπως το ΔΑΦΝΗ, να μετατραπούν σε Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΑΟΤΑ).

Σε συνέχεια αυτού το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΑΦΝΗ με πρόσφατη απόφαση του παρέλαβε και

ενέκρινε την οικονομοτεχνική μελέτη, απαραίτητη για την μετατροπή του ΔΑΦΝΗ από Δίκτυο ΟΤΑ σε ΑΟΤΑ, και συνέταξε σχέδιο καταστατικού για τον ΑΟΤΑ. Έπειτα απέστειλαν δύο έγγραφα στους Δήμους προς ενημέρωση των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων. Τα μέλη του "ΔΑΦΝΗ" θα πρέπει να λάβουν αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων τους μέχρι την 30η Ιουνίου 2024, ώστε να συμμετάσχουν στο ΔΑΦΝΗ με την νέα του νομική μορφή, αυτή της Ανώνυμης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού των ΟΤΑ, η οποία θα λειτουργεί υπέρ του δημοσίου συμφέροντος υπό το καθεστώς λειτουργίας των Αναπτυξιακών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ο σκοπός της μετατροπής του Δικτύου

Η σκοπιμότητα μετατροπής του "ΔΑΦΝΗ" από Δίκτυο ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό ΟΤΑ, έχει τα εξής βασικά σημεία:

  • Διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του φορέα και κεφαλαιοποίηση της σημαντικής συσσωρευμένης εμπειρίας του ΔΑΦΝΗ η οποία μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα σε άμεσο χρόνο για τους μετόχους του ΑΟΤΑ ΔΑΦΝΗ.

  • Αξιοποίηση ξεκάθαρου νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας των ΑΟΤΑ σε αντιδιαστολή με τα Δίκτυα ΟΤΑ.

  • Αξιοποίηση λειτουργικών διευκολύνσεων ΑΟΤΑ συγκριτικά με Δίκτυα ΟΤΑ.

  • Συμπληρωματική λειτουργία με ΟΤΑ και υφιστάμενα νομικά πρόσωπα τους για την παροχή τεχνικής υποστήριξης.

Οι σκοποί και αρμοδιότητες του ΑΟΤΑ ΔΑΦΝΗ, όπως προκύπτει και από την σχετική μελέτη και το σχέδιο του καταστατικού, αποτυπώνονται στη συνέχεια με την εφαρμογή της αναπτυξιακής πολιτικής σε συνεργασία με τους ΟΤΑ, την επιστημονική, συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη των ΟΤΑ, την προώθηση της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης, την ωρίμανση και εκτέλεση έργων υποδομής, την ωρίμανση, εκτέλεση έργων και παροχή υπηρεσιών ψηφιακής σύγκλισης, την ανάληψη ρόλου λειτουργού υπηρεσιών και υποδομών των ΟΤΑ και την υποστήριξη των ΟΤΑ στην υλοποίηση των αρμοδιοτήτων τους.

Τα ωφέλιμα αποτελέσματα από την μετατροπή

Τα βασικά ενδογενή και εξωγενή χαρακτηριστικά τα οποία, καθιστούν την μετατροπή του ΔΑΦΝΗ σε ΑΟΤΑ ιδιαίτερα ωφέλιμη για τα σημερινά μέλη του Δικτύου και αυριανούς μετόχους του ΑΟΤΑ, είναι:

  1. Η σημαντική υφιστάμενη στελέχωση του ΔΑΦΝΗ. Αυτή τη στιγμή στο ΔΑΦΝΗ απασχολούνται μέσω συμβάσεων μίσθωσης έργου 20 άτομα τα οποία μπορούν άμεσα να παράξουν ωφέλιμο έργο για τους μετόχους και πελάτες του ΑΟΤΑ.

  2. Η σημαντική εμπειρία σε διαδικασίες ωρίμανσης έργων προς ένταξη σε χρηματοδοτικά εργαλεία.

  3. Η σημαντική εμπειρία στη συνεργασία με γνωμοδοτούσες και αδειοδοτούσες αρχές.

  4. Η σημαντική εμπειρία στη συνεργασία με Διαχειριστικές Αρχές ταμείων και χρηματοδοτικών προγραμμάτων διασφαλίζοντας την αποδοτική παροχή τεχνικής υποστήριξης για την ένταξη προτάσεων σε σχετικές προσκλήσεις.

  5. Η εμπειρία ως Αναθέτουσας Αρχής σχετικά με την εφαρμογή σχετικών διαδικασιών εσωτερικής λειτουργίας και ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων.

  6. Η εμπειρία στην δημοπράτηση προμηθειών και έργων στο πλαίσιο του έργου «Κύθνος Έξυπνο Νησί»

  7. Η σημαντική εμπειρία στην εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων μέσω Ευρωπαϊκών προγραμμάτων που μπορούν να ενισχύσουν την οικονομική βιωσιμότητα του ΑΟΤΑ.

  8. Η δυνατότητα αξιοποίησης πόρων έργων του ΔΑΦΝΗ για την κάλυψη αναγκών μισθοδοσίας του προσωπικού του ΑΟΤΑ. Ιδιαίτερα κρίσιμο στοιχείο για την εξασφάλιση της χρηματοδοτικής επάρκειας του ΑΟΤΑ τουλάχιστον τους πρώτους μήνες.

  9. Η δυνατότητα αξιοποίησης των υποδομών έδρας και υλικοτεχνικών υποδομών του ΔΑΦΝΗ τουλάχιστον για το πρώτο διάστημα λειτουργίας του ΑΟΤΑ.

  10. Η συνεισφορά της ήδη υπάρχουσας εμπειρίας του νομικού και οικονομικού συμβούλου του ΔΑΦΝΗ στη σύσταση και λειτουργία ΑΟΤΑ.