Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαβούλευση για το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) στο Δήμο Μυκόνου

"Να κάνουμε τις πόλεις μας βιώσιμες"

Ο επιστημονικός συνεργάτης του Δήμου Μυκόνου, Τάκης Ρήγας μιλάει στην "Κοινή Γνώμη"

Με πολύ ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις και προτάσεις από πολίτες, συνεχίζεται η δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) στο Δήμο Μυκόνου, που ολοκληρώνεται και τυπικά στις 5 Ιουλίου. Στόχος της διαβούλευσης είναι να συγκεντρωθούν όσο γίνεται περισσότερες προτάσεις, ώστε να συζητηθούν από το επιστημονικό προσωπικό, με σκοπό να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές που θα προκριθούν ως υλοποιήσιμες.

Τ. Ρήγας: "Να κάνουμε τις πόλεις μας βιώσιμες για τους μόνιμους κατοίκους, τα ΑμεΑ και τους επισκέπτες"

Ο επιστημονικός συνεργάτης του Δήμου Μυκόνου, Τάκης Ρήγας, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" αναφερόμενος αρχικά στη διαβούλευση και τα χρήσιμα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί, λέγοντας, ότι, "η διαβούλευση έχει να κάνει με την κατάθεση απόψεων, όσων ήθελαν να συμμετέχουν. Είχαμε αναρτήσει τη διαδικασία στο site του Δήμου και είχαμε δώσει και ένα email για να μπορεί, ο οποιοσδήποτε, να μοιραστεί τις απόψεις του. Μπήκαν αρκετοί άνθρωποι και άτομα με ειδικές ανάγκες και συμμετείχαν στη διαβούλευση και εξέφρασαν απόψεις, μετά την παρουσίαση που έκανε η ομάδα που εκπόνησε το Σ.Α.Π., πάνω στα θέματα που είχαν προτείνει. Έκαναν παρεμβάσεις σε κάποιες διαδρομές που είχαν οριστεί στο Σχέδιο, για διαδρομές που πιθανότατα θα έπρεπε να συμπληρωθούν και γενικά έγινε μία πολύ χρήσιμη κουβέντα. Ουσιαστικά, το Σ.Α.Π. είναι ένα στρατηγικό σχέδιο, το οποίο αφορά στη βιωσιμότητα και στη βιώσιμη ανάπτυξη των Δήμων. Για να το πούμε με λίγα λόγια, αφορά στη βιώσιμη πόλη, να κάνουμε τις πόλεις μας βιώσιμες για τους μόνιμους κατοίκους, τα ΑμεΑ και του επισκέπτες".

"Ο στόχος της Μυκόνου, είναι σε πρώτη φάση να προσδιοριστούν και να οριστούν συγκεκριμένες διαδρομές"

Σε ερώτηση για τον στόχο του Δήμου, ο κ. Ρήγας, απάντησε, ότι, "ο στόχος της Μυκόνου, είναι σε πρώτη φάση να προσδιοριστούν και να οριστούν συγκεκριμένες διαδρομές, στο οδικό δίκτυο, είτε το αστικό, είτε το περιαστικό, στις οποίες διαδρομές θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις, προκειμένου να υπάρχει εύκολη πρόσβαση και να εξασφαλιστεί και η κινητικότητα κυρίως των ΑμεΑ ή κατηγοριών ατόμων που χρήζουν διευκόλυνση στις μετακινήσεις. Δηλαδή, μία μητέρα με ένα καροτσάκι, δεν είναι ΑμεΑ, είναι όμως μία ομάδα που χρειάζεται διευκόλυνση στη μετακίνησή της. Άρα λοιπόν προσδιορίσαμε τι διαδρομές αυτές που θεωρούμε κεντρικές και στις οποίες προτείνονται να γίνονται συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Το σημαντικό είναι ότι όλες αυτές οι διαδρομές, αρχίζουν και τελειώνουν κάπου, που σημαίνει ότι ενώνουν μεταξύ τους περιοχές ή σημεία που έχουν κάποιο ενδιαφέρον, είτε αυτά είναι δημοτικά κτήρια, είτε κάποιο μουσείο, είτε ένα τοπόσημο, όπως οι Μύλοι, η Παραπορτιανή, η Αλευκάντρα, κλπ. Συνοπτικά, ενώνει σημεία ενδιαφέροντος στα οποία υπάρχει αυξημένη κινητικότητα και ενδιαφέρον μετακίνησης".

"Στη Μύκονο που έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, η δημιουργία όρων προσβασιμότητας, είναι πολύ πιο δύσκολη"

Κλείνοντας, ο κ. Ρήγας αναφέρθηκε στο κατά πόσο είναι δύσκολο σε τόπους με συγκεκριμένη μορφολογία και πολιτιστική ταυτότητα, να γίνουν οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Συγκεκριμένα, τόνισε, ότι, "στη Μύκονο και πιθανώς και σε άλλους τόπους που έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, είτε σε παραδοσιακούς οικισμούς που προστατεύονται από συγκεκριμένα προεδρικά διατάγματα, η δημιουργία όρων προσβασιμότητας, είναι πολύ πιο δύσκολη από ότι είναι σε περιοχές που δεν έχουν τέτοιους περιορισμούς. Επομένως, όλες αυτές οι διαδρομές που προτάθηκαν, είναι διαδρομές που αυτή τη στιγμή, έχουν ελάχιστη προσβασιμότητα ή πληρούν σε ελάχιστο βαθμό τους όρους. Δηλαδή πρέπει να γίνει εξαρχής η δημιουργία προσβάσιμων διαδρομών και αυτό είναι αρκετά δύσκολο για ένα νησί στο οποίο δεν μπορείς να πειράξεις τα πλακόστρωτα, δεν μπορείς να κάνεις επεμβάσεις πάνω στα κτήρια, δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις ή να φτιάξεις διαδρόμους με υλικά που δεν επιτρέπονται, δηλαδή υπάρχει ένα πρόσθετο στοιχείο που ίσως θα πρέπει να υπάρξουν ιδιαίτερες ρυθμίσεις. "

Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας & απαιτήσεις

Ως Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας» ορίζεται το στρατηγικό σχέδιο των απαιτούμενων διαμορφώσεων, επεμβάσεων και κατασκευών για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας που εκπονείται από τους Δήμους για την περιοχή εντός των διοικητικών τους ορίων. Επιπλέον, στόχος του Σ.Α.Π. είναι να προσδιορίσει τα σημεία των απαιτούμενων διαμορφώσεων, επεμβάσεων και κατασκευών και τις προσβάσιμες γραμμικές διαδρομές μεταξύ αυτών ώστε να δημιουργείται σε επίπεδο δήμου ένα δίκτυο προσβάσιμων μετακινήσεων στην αρχή της «προσβάσιμης αλυσίδας» προς βασικές κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις για την υλοποίηση του Σ.Α.Π. χαρακτηρίζονται ως σημειακές και δεν απαιτούν αλλαγή του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου της περιοχής παρέμβασης. Επιπλέον οι προτάσεις του Σ.Α.Π. ενσωματώνονται σε άλλα στρατηγικά σχέδια και προγράμματα του Φορέα Εκπόνησης.

Τι σημαίνει προσβάσιμο περιβάλλον

Ο ορισμός για το προσβάσιμο περιβάλλον δίνεται από το EUROPEAN CONCEPT OF ACCESSIBILITY. Βάσει αυτού ένα περιβάλλον για να χαρακτηριστεί προσβάσιμο πρέπει να:

1. σέβεται την ποικιλομορφία των χρηστών. Κανείς δεν πρέπει να αισθάνεται περιθωριοποιημένος και όλοι θα πρέπει να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε αυτό.

2. είναι ασφαλές, δηλαδή να είναι απαλλαγμένο από τους κινδύνους και για όλους τους χρήστες. Ως εκ τούτου, όλα τα στοιχεία τα οποία αποτελούν μέρη ενός περιβάλλοντος πρέπει να είναι σχεδιασμένα με την ασφάλεια κατά νου (ολισθηρά πατώματα, τα μέρη που προεξέχουν, διαστάσεις, κ.λπ.)

3. είναι υγιεινό, δηλαδή να μην συνιστά κίνδυνο για την υγεία ή να προκαλεί προβλήματα σε εκείνους που πάσχουν από χρόνιες ασθένειες ή αλλεργίες και συγχρόνως να προωθεί την υγιή χρήση των χώρων και προϊόντων.

4. είναι λειτουργικό, δηλαδή να είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί τη λειτουργία για την οποία προορίζεται χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα ή δυσκολίες

5. είναι κατανοητό και αναγνώσιμο, ώστε όλοι οι χρήστες να είναι σε θέση να προσανατολιστούν χωρίς δυσκολίες μέσα σε κάθε συγκεκριμένο χώρο. Ειδικότερα, να είναι σαφές, με χρήση κοινών εικονιδίων για τις διάφορες χώρες και γλώσσες, αποφεύγοντας την χρήση λέξεων ή συντομογραφιών από τοπικές γλώσσες, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση και να έχει καλή χωρική κατανομή, δηλαδή να είναι συνεκτικό και λειτουργικό, ώστε να μην προκαλεί αποπροσανατολισμό και σύγχυση

6. είναι καλαίσθητο, δηλαδή υψηλής αισθητικής ποιότητας, γεγονός που το καθιστά ευχάριστο και ευρύτερα αποδεκτό.