Ο Δήμος Θήρας ανακοίνωσε την ολοκλήρωση του Σ.Α.Π. που θα προσδιορίσει τα σημεία των απαιτούμενων διαμορφώσεων, επεμβάσεων και κατασκευών

Σε εφαρμογή το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας

Σε εφαρμογή μπαίνει το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) στη Σαντορίνη, καθώς ο Δήμος Θήρας ανακοίνωσε την ολοκλήρωση του, στο πλαίσιο της νομοθεσίας (Ν. 4819/2021), με βάση τις προδιαγραφές, τους όρους και τις τεχνικές οδηγίες για την εκπόνησή του, που καθορίστηκαν με την απόφαση του αρμόδιου υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας Δήμου Θήρας χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου με το ποσό των 37.200 ευρώ από το Πράσινο Ταμείο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συγκεκριμένα από τον Άξονα Προτεραιότητας 2 «Αστική Αναζωογόνηση και Λοιπές Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» του χρηματοδοτικού προγράμματος «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου 2022» της πρόσκλησης της Δρόσης «Σχέδια Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.)».

Στόχος του σχεδίου

Στόχος του Σ.Α.Π. είναι να προσδιορίσει τα σημεία των απαιτούμενων διαμορφώσεων, επεμβάσεων και κατασκευών και τις προσβάσιμες γραμμικές διαδρομές μεταξύ αυτών, ώστε να δημιουργείται σε επίπεδο Δήμου, ένα δίκτυο προσβάσιμων μετακινήσεων στην αρχή της «προσβάσιμης αλυσίδας» προς βασικές κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις. Σημειώνεται πως, περιοχή παρέμβασης αποτελεί ολόκληρη η περιοχή εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Θήρας.

Εργασίες συλλογής στοιχείων

Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκαν αυτοψίες για την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και την ενημέρωση των διαθέσιμων χαρτογραφικών υποβάθρων. Η ομάδα μελέτης διεξήγαγε απογραφές και μετρήσεις των κυκλοφοριακών και λειτουργικών χαρακτηριστικών του οδικού δικτύου, καθώς και έρευνες με χρήση ερωτηματολογίου για τον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών των μετακινήσεων.

Πιο αναλυτικά, ο ανάδοχος υλοποίησε τις ακόλουθες μετρήσεις και έρευνες:

  • Απογραφή της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης: διπλής κατευθύνσεως, μονόδρομοι, πεζόδρομοι, οδοί ήπιας κυκλοφορίας, σηματοδοτούμενοι κόμβοι, υφιστάμενα δίκτυα ποδηλατοδρόμων και οδηγών τυφλών, υφιστάμενες διαβάσεις πεζών, υφιστάμενες ράμπες ΑΜΕΑ, κλπ.

  • Μετρήσεις στρεφουσών κινήσεων και σύνθεσης κυκλοφορίας σε δέκα διασταυρώσεις της πόλης, που καθορίστηκαν από την Αναθέτουσα Αρχή σε συνεργασία με τον Ανάδοχο. Οι μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν για μία ώρα πρωινής σε μια ημερομηνία τυπικών κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών.

  • Απογραφές στάθμευσης σε πέντε κεντρικά οδικά τμήματα του Δήμου που θα καθορίστηκαν από την Αναθέτουσα Αρχή σε συνεργασία με τον Ανάδοχο. Οι απογραφές έγιναν για μία τυπική καθημερινή.

  • Απογραφή δικτύου Μέσων Μαζικής Μεταφοράς: γραμμές, διαδρομές, στάσεις, αφετηρίες-τέρματα, κλπ.

  • Καταγραφή τροχαίων ατυχημάτων στον Δήμο Θήρας.

Οδικό Δίκτυο

Για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος, σημαντικός παράγοντας είναι η βελτίωση των υποδομών και των βασικών δικτύων. Με αυτό τον τρόπο, θα διευκολυνθεί η ανάπτυξη και η λειτουργική διασύνδεση των παραγωγικών δραστηριοτήτων, θα αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής του εξυπηρετούμενου πληθυσμού και θα διασφαλιστεί η ορθή διαχείριση και η επάρκεια των φυσικών πόρων. Οι προτάσεις της μελέτης αναφορικά με τα βασικά δίκτυα υποδομής της περιοχής εστιάζονται, υρίως: στο οδικό δίκτυο, στις λιμενικές υποδομές, στην ύδρευση, στην αποχέτευση και στα δίκτυα ΔΕΗ και ΟΤΕ.

Οι περιοχές παρεμβάσεων

Περιοχή Οίας – Θόλου – Φοινικιάς

  • Στο βόρειο άκρο της περιοχής ΟΙΚ-ΕΠ2 περιφερειακός δρόμος μεγάλου πλάτους (περίπου 15 μ.) με την δυνατότητα κατασκευής δύο κλάδων κυκλοφορίας και εκατέρωθεν φυτεμένων πεζόδρομων-ποδηλατοδρόμων.

  • Εκπόνηση μελέτης του κλάδου Αμμούδι – Μπαξέδες, που θα συνδέει το Αμμούδι με τη νέα παραλιακή οδό Οίας – Αερολιμένα. Με την υλοποίηση του τμήματος Αμμούδι - Μπαξέδες και του νέου δρόμου Αεροδρόμιο - Κολούμπος, ολοκληρώνεται ο περιμετρικός δρόμος της περιοχής. Στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του Δήμου Θήρας αναφέρεται «Μελέτη οδοποιίας Μπαξέδων – Αμμουδίου στην Οία».

Περιοχή Μπαξέδων

  • Μετατόπιση του παραλιακού δρόμου στο νότιο όριο της περιοχής.

  • Η ανάπτυξη της περιοχής προβλέπεται μέχρι τον υπάρχοντα παραλιακό δρόμο ο οποίος θα ενταχθεί στη λειτουργία του νέου οικισμού ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας – πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος.

  • Σύνδεση Φοινικιάς – Παραλιακής ζώνης. Σημαντικός οδικός άξονας είναι η οδός που συνδέει με κατεύθυνση από βορά προς νότο την ανατολική πύλη της Οίας στο ύψος της Φοινικιάς με τον περιφερειακό οδικό άξονα στο ύψος της παραλίας του Παραδείσου. Πρόκειται για οδικό άξονα διπλής κατεύθυνσης, με φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά και μεγάλες κλίσεις. Η σύνδεση γίνεται και με δεύτερο κλάδο ο οποίος εξυπηρετεί και τις παραγωγικές δραστηριότητες της περιοχής. Προτείνεται η γεωμετρική τους βελτίωση.

Περιοχή Θηρασιάς

  • Βελτίωση κλάδου Αγριλιά - Χριστός

  • Βελτίωση κλάδου Μανωλάς - Κοίμησης Θεοτόκου. Στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του Δήμου Θήρας αναφέρεται: «Ολοκλήρωση ημιτελούς κατασκευής της κλιμακωτής οδού προς το λιμάνι του Κόρφου στη Θηρασιά».

  • Δίκτυο αγροτικών δρόμων Οίας - Θηρασιάς. Απαραίτητη είναι η κατασκευή ενός δικτύου αγροτικών δρόμων που να έχει τα ελάχιστα απαραίτητα γεωμετρικά στοιχεία (πλάτη, κατά μήκος κλίσεις) και θα εξασφαλίζει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού ιδιοκτησιών.

Οι βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις

Στο πρώτο πακέτο παρεμβάσεων – βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα – περιλαμβάνονται τα εξής:

Πεζοδρομήσεις - Μονοδρομήσεις – Πεζοδρόμια – Στάθμευση παρά την οδό, και περιλαμβάνουν:

1. Πεζοδρόμηση της οδού 25ης Μαρτίου από το Αρχαιολογικό Μουσείο ως και την πλατεία Θεοτοκόπουλου (την οδό Δανέζη).

2. Μονοδρόμηση του δρόμου του Καντοχωρίου και της περιοχής των ρεμάτων με κατεύθυνση προς βορρά (προς Οία). Η μονοδρόμηση ξεκινά από τη διασταύρωση με την οδό Δανέζη.

3. Μονοδρόμηση του δρόμου που συνδέει το δρόμο του Φηροστεφανίου με το δρόμο προς ρέματα με κατεύθυνση προς νότια (προς κέντρο).

4. Μονοδρόμηση του δρόμου του Φηροστεφανίου με κατεύθυνση προς το κέντρο των Φηρών.

Βελτιώσεις κόμβων, που περιλαμβάνουν:

1. Βελτίωση του κόμβου του δρόμου του Καντοχωρίου με την οδό Δανέζη. Συγκεκριμένα, προτείνεται η απαγόρευση της εισόδου στο χώρο στάθμευσης οχημάτων που κινούνται στο δρόμο του Καντοχωρίου με αριστερή στροφή. Η πρόσβαση να επιτρέπεται μόνο από την οδό Δανέζη. Απαγόρευση της εξόδου από το συγκεκριμένο χώρο στάθμευσης από το συγκεκριμένο σημείο. Τα οχήματα να κινούνται προς το χώρο στάθμευσης που βρίσκεται κάτω από το σταθμό των ΚΤΕΛ και να εξέρχονται από την εκεί έξοδο.

2. Βελτίωση του κόμβου του δρόμου προς Φηροστεφάνι με το δρόμο προς ρέματα. Δημιουργία τριγωνικής νησίδας (αρχικά με ανακλαστικές γλώσσες) για να παροχετεύεται σωστά και με ασφάλεια η κίνηση, αφού η ορατότητα είναι μειωμένη για τα οχήματα που έρχονται από τα ρέματα και θέλουν να στρίψουν δεξιά προς Φηροστεφάνι.