Η Επιτροπή Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης του Δήμου Άνδρου, με παρέμβασή της, ζητά να συμπεριληφθούν κάποιες σημαντικές θέσεις της, στη συζήτηση που έχει ήδη αρχίσει

Αλλαγές στη διαβούλευση για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο

Η δημόσια διαβούλευση για το πρώτο στάδιο της μελέτης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Άνδρου, που εκπονεί η εταιρεία «ΡΟΪΚΟΣ», έχει αρχίσει εδώ και κάποιες ημέρες και η Επιτροπή Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης, μετά από συζήτηση, παρενέβη και εισηγείται να αναρτηθεί η θέση της, η οποία ζητούν να κατατεθεί στην αντίστοιχη πλατφόρμα στο πλαίσιο της διαβούλευσης. Μέσω αυτής, τα μέλη της Επιτροπής ζητούν να συμπεριληφθούν στη διαβούλευση συγκεκριμένες θέσεις, τι οποίες θεωρούν απαραίτητες.

Οι θέσεις της Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης

Όπως αρχικά αναφέρουν στην εισήγησή τους, "η Άνδρος ως νησί διαθέτει πλούσιο φυσικό περιβάλλον εντυπωσιακής ομορφιάς με εξαιρετική βιοποικιλότητα, σημαντικό αρχαιολογικό και πολιτισμικό απόθεμα, μοναδικό δίκτυο πεζοπορικών διαδρομών με Ευρωπαϊκή πιστοποίηση που εκτείνεται σε όλο το νησί, άυλη πολιτιστική κληρονομιά σε πολλούς τομείς (γαστρονομία, παραδοσιακές τέχνες, έθιμα κλπ), μοναδικής ομορφιάς παραλίες σε όλα τα σημεία περιμετρικά της ακτογραμμής. Αυτά αποτελούν και το κύριο τουριστικό προϊόν του νησιού και αποτελούν για μας την βάση για την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη που παράλληλα με την ανάπτυξη του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα θα δώσουν την επιθυμητή οικονομική ανάπτυξη στο νησί και θα συγκρατήσουν και θα αυξήσουν τον μόνιμο πληθυσμό.

Το ρεαλιστικό κατά τους μελετητές 2ο σενάριο έρχεται σε μεγάλο βαθμό σε αντίθεση με την διατήρηση και ανάπτυξη αυτής της κύριας μορφής τουριστικού προϊόντος του νησιού και δεν έλαβε υπόψη συγχρόνως την αποτύπωση και κατεύθυνση του Ειδικού Χωροταξικού Τουρισμού παρά το γεγονός ότι δεν είναι ακόμα θεσμοθετημένο αφού αναρτήθηκε στις 8/7 για διαβούλευση. Ο χαρακτηρισμός και η κατάταξη όμως του νησιού της Άνδρου, από το ΕΧΤ ως προορισμού με αναπτυσσόμενες περιοχές ( Δ.Ε. Υδρούσας και Άνδρου) και μια περιοχή με δυνατότητες ανάπτυξης (Δ.Ε. Κορθίου) ως υπερκείμενο κάθε ΤΠΣ θα έπρεπε να ληφθεί κατ΄αρχάς υπόψη".

Οι παρεμβάσεις που ζητούν

Συγκεκριμένα οι παρεμβάσεις που ζητούν, είναι οι εξής:

• Οι αρχές της Αειφόρου Ανάπτυξης, η φύση κι ο πολιτισμός της Άνδρου απαιτούν σεβασμό κι ορθολογική διαχείριση. Στο πλαίσιο αυτό δεν θεωρούμε σωστή την καταγραφή ως δεδομένων όλων των αδειοδοτημένων αιολικών πάρκων, ακριβώς όπως αποτυπώνεται άλλωστε και στους χάρτες της ΡΑΕ, καθώς αφενός μεν αυτό είναι σαν να αποδέχεται το νησί κάθε αδειοδότηση ανεπιφύλακτα ανεξάρτητα αν αυτή αφενός χωροθετείται σε περιοχές Natura , ή ιδιαίτερου φυσικού περιβάλλοντος, ή σε τουριστικά αναπτυγμένες ή αναπτυσσόμενες περιοχές και αφετέρου αν νομολογιακά έχει τελεσιδικίσει ή αδειοδότησή της. Επισημαίνουμε ότι τόσο το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου όσο και το Δημοτικό Συμβούλιο Άνδρου έχουν θέσει με αποφάσεις τους στο πρόσφατο παρελθόν ως προϋπόθεση για την αδειοδότηση και αποδοχή πάρκων ανεμογεννητριών την ύπαρξη του νέου Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ το οποίο από πληροφόρηση που υπάρχει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πρόκειται να βγει στην διαβούλευση. Τονίζουμε ότι η θέση μας αυτή δεν συνάδει με απόλυτα αρνητική στάση απέναντι στις ΑΠΕ αλλά με την ευαισθησία απέναντι στην οικολογική καταστροφή που επιφέρουν τόσο στο φυσικό περιβάλλον του νησιού με την κατασκευή μεγάλων δρόμων πρόσβασης και τσιμεντοποίησης περιοχών φυσικού κάλλους. Συμφωνούμε μόνο ως προς της απεικόνιση στο ΤΠΣ μόνο των ΑΠΕ που ήδη έχουν τοποθετηθεί κι έχουν άδεια λειτουργίας και την αποδοχή μόνο των ΑΠΕ που η παραγωγή τους καλύπτει τις ανάγκες του νησιού.

"Για την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του νησιού είναι ζητούμενο η συνύπαρξη της τουριστικής δραστηριότητας με την αγροτική δραστηριότητα"

• Θεωρούμε επίσης αδικαιολόγητο τον οριζόντιο γενικό χαρακτηρισμό ως περιοχών ΠΕΧ (πρωτογενή τομέα κι ενέργειας) του βόρειου τμήματος του νησιού που περιλαμβάνει εξαιρετικές παραλίες (Ζόργκος, Φελλός, Βλυχάδα, Πισωλιμνιώνας, Βιτάλι κ.α) κι έχει ήπια τουριστική ανάπτυξη καθώς και του κεντρικού τμήματος του νησιού πάνω από ιδιαίτερης τουριστικής ανάπτυξης περιοχές της Άνδρου (Άγιο Πέτρο, Κυπρί, Μπατσί). Για την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του νησιού είναι ζητούμενο η συνύπαρξη της τουριστικής δραστηριότητας με την αγροτική δραστηριότητα καθώς το φυσικό περιβάλλον της Άνδρου και η μικρή σχετικά έκταση των καλλιεργήσιμων εκτάσεων που ακόμα κι αν ανήκουν στον ίδιο επαγγελματία γεωργό στις περισσότερες περιπτώσεις είναι διάσπαρτα και συνορεύουν σε πολλές περιπτώσεις με τουριστικά καταλύματα και δραστηριότητες όπως το πεζοπορικό δίκτυο που διατρέχει το νησί. Μας προβληματίζει λοιπόν ιδιαίτερα ο χαρακτηρισμός αυτός και δεν συμφωνούμε καθώς θεωρούμε ότι ειδικά σε αυτές τις περιοχές χαρακτηρίστηκαν οι χρήσεις γής χωρίς ιδιαίτερη μελέτη αλλά απλά για την ενσωμάτωση των αιολικών σταθμών στις περιοχές αυτές που όπως αναφέραμε έχουν ιδιαίτερη τουριστική ανάπτυξη.

• Δεν λήφθηκε καθόλου υπόψη το παλαιό κοινόχρηστο, δημοτικό οδικό δίκτυο, τμήμα 240χιλμ του οποίου φέρει πλήρη σήμανση με ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την πεζοπορία και τμήμα 100 χιλμ του οποίου συνιστά συνιστά συνεχόμενη πεζοπορική διαδρομή “Andros Route” η οποία από το 2015 διατηρεί την Ευρωπαϊκή πιστοποίηση ποιότητας “Leading Quality Trails – Best of Europe” από την Ευρωπαϊκή Συνοποσπονδία Πεζοπορίας, με τις χαρακτηρισμένες ως πολιτιστική κληρονομιά ξερολιθιές και δεν προτάσσεται ως στόχος η προστασία τους κι η ανάδειξή τους. Δεν καταγράφηκε το γεγονός αυτό ούτε στην αποτύπωση της παρούσας κατάστασης.

• Επίσης δεν καταγράφηκαν ούτε στην αποτύπωση της παρούσας κατάστασης στοιχεία και από τις παρεμβάσεις (π.χ. Βοτανικός κήπος στο Κτήμα Αγαδάκη στα Αποίκια, παρατηρητήρια πουλιών,) των τριών προγραμμάτων Life που αναπτύχθηκαν στην Άνδρο την προηγούμενη 10ετία θεμελιώνοντας τον χαρακτήρα του νησιού ως φυσιολατρικού προορισμού και ειδικών μορφών τουρισμού οικολογικού ενδιαφέροντος.

• Ως προς την ανάπτυξη των οικισμών καθώς και την δημιουργία νέων τουριστικών επενδύσεων θα πρέπει να τεθεί ως προϋπόθεση η πρωταρχική ανάγκη βελτίωση των βασικών υποδομών διαχείρισης του ύδατος , τα δίκτυα αποχέτευσης και εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού , οι βελτιώσεις στο επαρχιακό και στα τοπικά οδικά δίκτυα καθώς κι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που αναφέρονται σωστά στο ΤΠΣ.

Το ζήτημα της καταγραφής των κλινών

Στο κομμάτι της καταγραφής των κλινών, τονίζουν ότι, "επιπρόσθετα παρατηρήσαμε ότι στην καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης και στον υπολογισμό των κλινών καθώς και στα συμπεράσματα τα οποία αναφέρθηκαν και στην πρόσφατη παρουσίαση του Α΄ σταδίου οι μελετητές περί διπλασιασμού μόνο των κατοίκων που διαμένουν στο νησί το καλοκαίρι λόγω του ότι οι κλίνες είναι ισάριθμες με τον μόνιμο πληθυσμό τονίζουμε ότι δεν λήφθηκαν υπόψη:

α) οι διάσπαρτες εξοχικές κατοικίες που αποτυπώθηκαν μεν στους χάρτες στο κεφ. Ι.1 Ανάλυση Χωρικών Δεδομένων - Χωρική Οργάνωση Περιοχής Μελέτης / εξω– οικιστική διάχυση ( εκτός από αυτές που προσμετρήθηκαν για τις κλίνες AirBnB) οι οποίες διαθέτουν μεγάλο αριθμό κλινών που καλύπτουν την διαμονή των ιδιοκτητών τους, των φίλων και συγγενών ή μισθώνονται ετήσια σε τρίτους καθώς και

β) οι κατοικίες ημιμόνιμων κατοίκων του νησιού που επίσης φιλοξενούν τους ιδιοκτήτες, του φίλους και συγγενείς στοιχεία αποδεδειγμένα και από τα στοιχεία αφίξεων του λιμεναρχείου, ειδικά την περίοδο αιχμής, τριπλασιάζουν τουλάχιστον τον πληθυσμό του νησιού".

Κλείνοντας, τονίζουν ότι σε όλους τους χάρτες και τα υπομνήματα αυτών λείπουν ή δεν είναι ευκρινείς χαρακτηρισμοί περιοχών αν και σηματοδοτούνται είτε με χρωματισμό ή διαγράμμιση με κάποιον τρόπο π.χ. Η ζώνη αρχαιολογικού ενδιαφέροντος μεταξύ Απροβάτου (Υψηλής) μέχρι Ζαγορά περίπου και θεωρούν ότι θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη σαφήνεια κι αναλυτική ενημέρωση στα επόμενα στάδια.