Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος αναλύει τις ανάγκες που υπάρχουν στους δρόμους ευθύνης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

“Τα έργα στο οδικό δίκτυο δεν είναι πολιτική ρουσφετιού”

Πολιτική ουσίας και όχι ψηφοθηρική τακτική ή πολιτική ρουσφετιού, αποτελεί η μέριμνα της Δημοτικής Αρχής Σύρου – Ερμούπολης για έργα στο οδικό δίκτυο ευθύνης της, σύμφωνα με όσα απαντά και μάλιστα σε απόλυτο ύφος, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος.

Παραχωρώντας συνέντευξη στην “Κοινή Γνώμη” και με φόντο σχετική κριτική που δέχθηκε από τη μείζονα αντιπολίτευση σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, περιέγραψε αναλυτικά τις μεγάλες ανάγκες σε αποκαταστάσεις και ασφαλτοστρώσεις, τονίζοντας πως το “κυνήγι” πόρων είναι σε προτεραιότητα, καθώς ο Δήμος δεν μπορεί να δαπανά συνεχώς δικά του χρήματα. Ο κ. Βακόνδιος αποτύπωσε ρεαλιστικά τα βασικά έργα που θα “τρέξουν” προσεχώς, μίλησε για “κολλημένη” χρηματοδότηση και ενέργειες του Δήμου, προκειμένου να συνεχιστεί έργο οδοποιίας στο νησί, ενώ επεσήμανε αναλυτικά τα τμήματα που θα δεχθούν βελτιώσεις το προσεχές διάστημα.

· Προσφάτως δεχθήκατε κριτική ως Δημοτική Αρχή, αναφορικά με το ότι ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης βάζει αρκετά χρήματα στον προϋπολογισμό για το οδικό δίκτυο ευθύνης του. Ως αρμόδιος αντιδήμαρχος, από την καταγραφή που κάνετε, διαπιστώνετε πως υπάρχουν μεγάλες και αναπάντητες ανάγκες ή όχι;

“Οι ανάγκες είναι πάρα πολλές. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι και τα αιτήματα από τις Κοινότητες. Είναι περίπου στα 250 αιτήματα από τα Τεχνικά Προγράμματα που έχουν ζητήσει όλες οι Κοινότητες, εκ των οποίων το 80-90% αυτών, αφορούν στις οδοποιίες. Τα αιτήματα είναι πάρα πολλά. Μάλιστα είναι τα ίδια από το 2020. Αυτό συμπεραίνεται από την αναζήτηση που έκανα και είναι και το παράπονο των προέδρων των Κοινοτήτων. Πως ουσιαστικά, τα τελευταία χρόνια, δεν είχαν φωνή και δεν ακουγόντουσαν και παρόλο που επαναλάμβαναν αιτήματα, δεν προχωρούσαν.

Στη θητεία μας τώρα, υπάρχει η προσπάθεια να εστιάσουμε στις ανάγκες και οι Κοινότητες να είναι πιο ενεργές και να έχουν τον ρόλο που θέλουν και θέλουμε όλοι”.

· Αυτό που αναφέρετε, πρακτικά πώς θα εφαρμοστεί; Οι Κοινότητες έχουν κάνει αιτήματα. Θα αξιολογήσετε αυτά;

“Κάθε χρόνο οι Κοινότητες κάνουν τα αιτήματά τους για το Τεχνικό Πρόγραμμα. Από αυτά, εμείς θα αξιολογήσουμε πώς θα κάνουμε όσα περισσότερα μπορούμε”.

· Για να είναι σαφές προς τους δημότες, περιγράψτε ποιο είναι το οδικό δίκτυο ευθύνης του Δήμου. Είναι γνωστό πως διακριτά κάνει έργα η Περιφέρεια για το επαρχιακό οδικό δίκτυο.

“Υπάρχει το επαρχιακό οδικό δίκτυο, το οποίο είναι ευθύνη της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου. Ουσιαστικά είναι οι επαρχιακοί κεντρικοί δρόμοι του νησιού. Επίσης, ένα μικρό κομμάτι είναι μπροστά στο λιμάνι και σε παραλιακές ζώνες που εκεί έχει ευθύνη το Λιμενικό Ταμείο Σύρου όπως μπροστά από το λιμάνι της Ερμούπολης, στον όρμο της Αζολίμνου, στον Φοίνικα κ.α.. Αυτά είναι ένα περιορισμένο κομμάτι. Ακόμη, το δίκτυο του Δήμου είναι αυτό εντός σχεδίου οικισμών. Εντός της Ερμούπολης, εντός της Ποσειδωνίας, του Φοίνικα κλπ.. Υπάρχει και ένα πολύ μεγάλο οδικό τμήμα που είναι εκτός ορίων οικισμών. Αυτό ανήκει στο κράτος.

Ωστόσο, βάσει νομοθεσίας, προβλέπεται πως γι' αυτό, σε περίπτωση που δεν γίνεται έργο, τότε είναι υπεύθυνος ο Δήμος για να συντηρεί και αυτό το κομμάτι. Ουσιαστικά, παρεμβαίνει ο Δήμος σε δρόμους που είναι ευθύνης του, αλλά και σε όσους είναι εκτός σχεδίου.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι πως για τους δρόμους εκτός σχεδίου, ο Δήμος δεν μπορεί να πάρει προγράμματα συγχρηματοδοτούμενα, ΕΣΠΑ κλπ.. Δηλαδή, για να βελτιώσουμε μία αγροτική οδοποιία, δεν είναι εύκολο να γίνει γιατί στον Δήμο μας φαίνεται ιδιοκτήτης το ελληνικό Δημόσιο.

Άρα, δεν είναι εύκολο να διεκδικήσεις χρηματοδότηση στα εκτός σχεδίου τμήματα. Παρόλα αυτά, με πόρους του Δήμου προσπαθούμε να φτιάξουμε και αυτό το δίκτυο. Και αυτό που αναλογεί στον Δήμο και αυτό που αναλογεί στο ελληνικό Δημόσιο.   

· Την παρούσα στιγμή, ποιες οικονομικές δυνατότητες έχει ο Δήμος για τους δρόμους αρμοδιότητάς του; Τι έχετε εξασφαλίσει στο Τεχνικό Πρόγραμμα και τι πρόβλεψη υπάρχει από εσάς, προσεχώς, για άλλες, ανοιχτές ανάγκες;

“Ουσιαστικά από την αρχή της χρονιάς που ξεκινήσαμε, υπήρχε ένα έργο. Είχε μελετηθεί στην προηγούμενη θητεία για το κομμάτι της οδικής ασφάλειας, ύψους 2,5 εκατ. ευρώ. Αυτό άρχισε τον Φεβρουάριο από εμάς και έχει σταματήσει τον τελευταίο 1,5 μήνα, καθώς υπήρξαν προβλήματα και καθυστερήσεις στις χρηματοδοτήσεις, από το Υπουργείο. Είχε μείνει ένα κομμάτι του τμήματος απλήρωτο και έχουν καθυστερήσει χωρίς να είναι ευθύνη του Δήμου. Οπότε, για αυτό τον λόγο παρατηρείται και αυτή η στασιμότητα στον δρόμο Μαλίων – Επισκοπειού. Έχουν γίνει όλες οι υποδομές. Ο δρόμος χρειάζεται να ασφαλτοστρωθεί και αντίστοιχα, έχει καθυστερήσει να αρχίσει ο δρόμος που είναι στον Δανακό, από τον Πάγο στο Κίνι και η συνέχεια του δρόμου από την Αζόλιμνο στον Άγιο Δημήτρη στη Βάρη. Εκεί είναι ένα μικρό τμήμα. Έχουμε επικοινωνία με το Υπουργείο και από το Τμήμα Προγραμματισμού και από την Τεχνική Υπηρεσία και προφορικά, μας έχουν αναφέρει πως αυτές τις ημέρες θα τακτοποιηθεί. Οπότε περιμένουμε την αντίστοιχη χρηματοδότηση για να συνεχιστεί ομαλά και το έργο.

Επιπλέον, υπήρχε ένα ακόμη έργο οδοποιίας, που είχε ολοκληρωθεί από την προηγούμενη θητεία. Υπήρχε σαν τίτλος το έργο, υπήρχε ενεργή σύμβαση, αλλά η χρηματοδότηση του έργου είχε εξαντληθεί στο Δήλι.

· Ποια τμήματα περιλάμβανε αυτό το έργο και τι θα γίνει με την αποκατάσταση και ασφαλτόστρωσή τους;

“Το έργο περιλάμβανε τον δρόμο από το ΙΚΑ προς το λιμάνι και τον δρόμο στην Ποσειδωνία, στο τμήμα του Αγίου Πέτρου και τον δρόμο στη Γκριζιανή, καθώς επίσης και το τμήμα στον Φοίνικα του Λιμενικού Ταμείου και της Περιφέρειας που δεν είχε προβλεφθεί καθόλου και θα έπρεπε να γίνει.

Τη δεδομένη στιγμή, εμείς αρχίσαμε χωρίς ουσιαστικά να έχουμε χρήματα για την οδοποιία. Σήμερα, έχουμε βάλει δύο έργα στο Τεχνικό Πρόγραμμα. Το ένα αφορά σε 120.000 ευρώ για οποιαδήποτε ανάγκη πλην ασφαλτοστρώσεων. Είναι κυρίως για κάγκελα, κιγκλιδώματα, τοίχους αντιστήριξης, καθώς υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα. Είναι για παράδειγμα στα Βαπόρια, ο τοίχος στην οδό Αθηνάς, που υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και πρέπει να φτιαχτεί, επίσης στις Αγκαθωπές ο τοίχος που είχαμε κάνει μία παρέμβαση στην αρχή της χρονιάς αλλά υπάρχει σπηλαίωση και σε άλλο τμήμα. Είναι ένας κεντρικός δρόμος με κίνηση και κυρίως το καλοκαίρι και θα τύχει της ανάλογης προσοχής. Επίσης, αιτήματα υπάρχουν και στη Βάρη και σε πολλές Κοινότητες. Είναι συνεχή και πολλά.

Οπότε, το ένα έργο είναι των 120.000 ευρώ πλην ασφαλτοστρώσεων και στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο ήρθε η αύξηση του έργου των ασφαλτοστρώσεων κατά 120.000 ευρώ. Με αυτό το τελευταίο έργο θα γίνουν και οι δρόμοι που προανέφερα. Από την επόμενη χρονιά, θα αρχίσουμε και με τις Κοινότητες ώστε να κάνουμε όσα περισσότερα μπορούμε. Τα 250 αιτήματα για οδοποιίες είναι αρκετών εκατομμυρίων ευρώ”.

· Δεχθήκατε κριτική από την αντιπολίτευση, στο πλαίσιο μίας γενικότερης προσέγγισης. Τι απαντάτε στην παρατήρηση ότι βάζετε αρκετά χρήματα σε δρόμους και υστερείτε αλλού;

“Σίγουρα, τη σωστή κριτική και τη σωστή αντιπολίτευση τις χρειαζόμαστε. Πρέπει να διορθώνουν αλλά και να συνθέτουν. Όμως, τη συγκεκριμένη κριτική, την θεωρώ ανεδαφική και ανούσια. Ουσιαστικά μας λένε γιατί βάζετε λεφτά για δρόμους και ότι αυτό είναι ρουσφετο-πολιτική. Δυστυχώς, όμως, η πραγματικότητα είναι πως υπάρχουν ανάγκες και προβλήματα. Αντί να δούμε πώς μπορούμε να αναζητήσουμε κι άλλους πόρους και άλλες πιθανές χρηματοδοτήσεις, λένε γιατί προβλέπουμε λεφτά για δρόμους. Μιλάμε για την ασφάλεια των πολιτών στις μετακινήσεις τους.

Από την αρχή της χρονιάς, δαπανήσαμε πολλά χρήματα για τις αθλητικές εγκαταστάσεις, για μελέτες τους, για τα σχολεία δημοπρατήθηκαν 420.000 ευρώ – μιλάμε για συντήρηση όχι για προγράμματα – και έχουμε δώσει βαρύτητα όπου πρέπει. Για τους παιδικούς σταθμούς η χρηματοδότηση από το 2019, αξιοποιήθηκε φέτος.

Αν υστερούσαμε σε κάποιον τομέα, ίσως να είχε λογική βάση η κριτική τους. Όμως αυτό δεν συμβαίνει. Η κριτική που άκουσα είναι κάτι που δεν περίμενα να ακούσω”.

· Χρειάζεται να κυνηγήσετε και χρηματοδοτήσεις; Πόσο “αντέχει” ο Δήμος με δικούς του πόρους;

“Σίγουρα. Γιατί ο Δήμος συντηρεί και τμήματα στα οποία δεν είναι ιδιοκτήτης. Υπάρχουν περιοχές που είναι στην εκτός σχεδίου δόμηση. Αυτά τα τμήματα πρέπει να γίνουν με πόρους του Δήμου αναγκαστικά. Το 2018 είχαμε προσπαθήσει να πάρουμε πρόγραμμα ΕΣΠΑ από πρόσκληση της Περιφέρειας, για βελτίωση αγροτικής οδοποιίας, πρόσβασης σε αγροτοκτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Κολλήσαμε στο ότι δεν φαινόμασταν ιδιοκτήτες στον συγκεκριμένο δρόμο.

Παρόλα αυτά, θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βελτιώσουμε τις υποδομές μας. Δεν είναι εύκολο να ανταποκριθούμε σε όλα, όμως, χρόνο με τον χρόνο θα βάζουμε τις βάσεις για να βελτιώνουμε όσα περισσότερα μπορούμε”.