Η Δημοτική Επιτροπή ενέκρινε τη μελέτη ειδικής οικολογικής αξιολόγησης του καταφυγίου τουριστικών σκαφών της Νάουσας Πάρου

Με στόχο τη σύννομη λειτουργία του καταφυγίου

Προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς από τον Δήμο Πάρου, οι διαδικασίες για να πάρει το καταφύγιο τουριστικών σκαφών της Νάουσας Πάρου, το "πράσινο φως", ώστε να λειτουργεί με νόμιμο τρόπο, καθώς τα τελευταία 14 χρόνια ο τρόπος λειτουργίας έχει περάσει από διάφορα στάδια.

Οι παρεμβάσεις στη Νάουσα Πάρου ως την οικολογική αξιολόγηση

Βασικός στόχος της ειδικής οικολογικής αξιολόγησης είναι η διερεύνηση του βαθμού επίδρασης του έργου των επεκτάσεων του καταφυγίου, επί της ακεραιότητας της συγκεκριμένης περιοχής, ως προς τις οικολογικές λειτουργίες της. Η απόφαση για τον βαθμό που η περιοχή βλάπτεται ή επηρεάζεται από το έργο, πρέπει να σχετίζεται με τους στόχους διατήρησης της περιοχής. Ο καθορισμός στόχων διατήρησης για την επίτευξη ικανοποιητικής κατάστασης, ανά περιοχή, προβλέπεται στον νόμο για την βιοποικιλότητα. Όπου απαιτείται, η εκάστοτε μελέτη, συμπεριλαμβάνει τον προσδιορισμό των κατάλληλων μέτρων αντιμετώπισης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι το έργο δεν θα βλάψει την ακεραιότητα της προστατευόμενης περιοχής.

Κ. Μπιζάς: "Το καταφύγιο είναι παραδομένο στον Δήμο Πάρου, όμως δυστυχώς δεν έχει αδειοδοτηθεί εδώ και 14 χρόνια"

Ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" και αναφερόμενος στο ζήτημα της ειδικής οικολογικής αξιολόγησης του καταφυγίου τουριστικών σκαφών της Νάουσας Πάρου, τόνισε, ότι, "αυτό είναι ένα έργο που το αναφέρουμε ως μαρίνα της Πάρου που βρίσκεται στη Νάουσα, αλλά ουσιαστικά πρόκειται για καταφύγιο τουριστικών σκαφών. Το καταφύγιο αυτό είναι παραδομένο στον Δήμο Πάρου, από το 2010, όμως δυστυχώς δεν έχει αδειοδοτηθεί εδώ και 14 χρόνια. Εγώ έχω στείλει επιστολές και στα αρμόδια Υπουργεία, αλλά και στον εισαγγελέα, στο Λιμεναρχείο αλλά και σε πολλούς ακόμα φορείς, διότι από το 2018 υπάρχει ένα έγγραφο - επιστολή του Υπουργείου Τουρισμού, που είναι το Υπουργείο που δίνει τις άδειες για αντίστοιχες υποδομές. Από εκεί αναφέρεται ότι δεν πρέπει να γίνεται καμία χρήση σε αυτόν τον χώρο, από τη στιγμή που δεν έχει άδεια".

"Έχω πιέσει με αυτή την αφορμή όλους τους αρμόδιους και στην πορεία προέκυψε ότι χρειάζεται να σταλεί μία ειδική οικολογική αξιολόγηση, η οποία ανατέθηκε από εμάς σε τεχνικό γραφείο, η οποία ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε. Τη στείλαμε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και τώρα αναμένουμε από εκεί, να εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου. Αφού εγκριθεί, θα πρέπει να βγει Κοινή Υπουργική Απόφαση και όταν εκδοθεί η άδεια, θα μπει στο ΦΕΚ και θα έχουμε την οριστική άδεια του καταφυγίου, κάτι που φαίνεται ότι θα αργήσει περίπου ένα χρόνο, λόγω των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων", είπε με μία μικρή απογοήτευση στον λόγο του, ο κ. Μπιζάς.

"Η χρήση του καταφυγίου όλα αυτά τα χρόνια γίνεται, αλλά όχι με σύννομο τρόπο"

Την ίδια στιγμή, μίλησε για την μέχρι στιγμής χρήση του καταφυγίου από σκάφη, που ουσιαστικά είναι παράνομη. Μεταξύ άλλων, ανέφερε, ότι, "η χρήση του καταφυγίου όλα αυτά τα χρόνια γίνεται, αλλά όχι με σύννομο τρόπο. Εμείς αναγκαστήκαμε, γιατί είχε υπάρξει ένα σκάνδαλο και καταγγελίες πριν δύο χρόνια για τον τρόπο που λειτουργούσε, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, να τοποθετήσουμε μία ταμπέλα, που θα ανέφερε, ότι σύμφωνα και με το Υπουργείο, όποιος θα χρησιμοποιούσε το καταφύγιο, θα το έκανε ξεκάθαρα με δική του ευθύνη, γνωρίζοντας τις πιθανές συνέπειες. Φέτος, έδωσα και εγώ εντολή, φτιάξαμε αντίστοιχες ταμπέλες, οι οποίες μπήκαν στην περιοχή, ενώ παράλληλα κόπηκαν οι παροχές ρεύματος και νερού. Επιθυμία δική μας είναι να λειτουργήσει κανονικά, για αυτό και πιέζω προς όλες τις κατευθύνσεις και έχω βάλει και ένα δικηγόρο, που παρακολουθεί το θέμα, ώστε να μπορέσουμε, να επισπεύσουμε τις διαδικασίες, καθώς είναι κρίμα να υπάρχει μία τέτοια σημαντική υποδομή από το 2010 και να μη μπορεί να λειτουργήσει μετά από 14 χρόνια, κανονικά και νόμιμα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το κράτος είχαν δώσει ένα σημαντικό κονδύλι για να φτιαχτεί τότε αυτός ο χώρος και δυστυχώς ακόμα δεν μπορούμε να το λειτουργήσουμε".

Οι περιοχές Natura 2000 της Πάρου

Η περιοχή περιλαμβάνει τα βόρεια και ανατολικά τμήματα του νησιού της Πάρου, τις γύρω βραχώδεις βραχονησίδες της Πάρου, τη νότια χερσόνησο της Αντιπάρου και τις νησίδες Δεσποτικό και Στρογγυλό, στο κέντρο των Κυκλάδων (Αιγαίο Πέλαγος). Οι μικρές νησίδες χαρακτηρίζονται από βραχώδη εδάφη καλυμμένα από φρυγανώδη βλάστηση, πυκνό μεσοϋψιλές μακκί με Juniperus phoenicea (επίσης σε αμμώδεις αμμόλοφους) και φρύγανα. Υπάρχουν κάποιες εγκαταλειμμένες παλιές καλλιέργειες που τώρα έχουν ανακάμψει από φρυγανώδη βλάστηση.

Η περιοχή μελέτης είναι σημαντική για τα αποδημητικά υδρόβια πουλιά και τα αρπακτικά και θαλασσοπούλια που αναπαράγονται εκεί. Αυτή η περιοχή είναι σημαντική για τους αναπαραγωγικούς πληθυσμούς έξι σημαντικών ειδών θαλασσοπουλιών. Το Phalacrocorax aristotelis φωλιάζει κατά μήκος των βραχωδών ακτών της Πάρου και της Αντιπάρου, αλλά και στους περισσότερους από τις γύρω βραχονησίδες. Οι θέσεις φωλιάσματος του αναπαραγωγικού πληθυσμού είναι αραιά κατανεμημένες κατά μήκος της ακτής.

Η εκτίμηση για τις παρεμβάσεις στην περιοχή και το "πράσινο φως"

Με βάση τα συμπεράσματα της εκτίμησης των επιπτώσεων, σύμφωνα με τη μελέτη, δεν προκύπτει καμία ένδειξη σημαντικής υποβάθμισης της κατάστασής τους από το υπό μελέτη έργο. Ο σχεδιασμός των προτεινόμενων έργων είναι ο βέλτιστος δυνατός, στην διεύρυνση της οριοθετημένης χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης, προσδίδοντας μικρή διαφοροποίηση στην προτεινόμενη δυναμικότητα με παρέμβαση μικρής επιφάνειας στον ήδη υπάρχοντα μώλο χωρίς να μεγεθύνει τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του υφιστάμενου λιμένα. Η διάταξη αυτή προτείνεται υπό την προϋπόθεση κατασκευής νέων έργων προστασίας στην περιοχή της εισόδου του λιμένα ώστε να εξασφαλίζονται υπήνεμες συνθήκες για ελλιμενιζόμενα σκάφη, που σημαίνει επέκταση του προσήνεμου μώλου του λιμένα Νάουσας. Με την αύξηση της "σκέπης" του υφιστάμενου προσήνεμου μώλου, οι κυματικές συνθήκες στην περιοχή του τουριστικού λιμένα θα γίνουν ηπιότερες και περισσότερο ασφαλείς για την εξυπηρέτηση των προσεγγιζόντων σκαφών.

Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη και τα προτεινόμενα μέτρα για την αντιμετώπιση – ελαχιστοποίηση των προκαλούμενων επιπτώσεων τόσο στη φάση κατασκευής όσο και στη φάση λειτουργίας του έργου, εκτιμάται ότι δεν θίγεται η συνοχή του δικτύου Natura 2000. Για το λόγο αυτό, η δέουσα εκτίμηση δεν κρίνεται σκόπιμο να προχωρήσει περαιτέρω στην εξέταση του έργου. Συμπερασματικά, δεν επηρεάζονται κρίσιμα ενδιαιτήματα τροφοληψίας ή αναπαραγωγής των κρίσιμων ειδών, ούτε κατακερματίζεται περιοχή με ενδιαιτήματα των ειδών.