Η ΔΕΥΑ Πάρου προχωρά στην κατασκευή νέων αγωγών μεταφοράς, για την επέκταση του δικτύου ύδρευσης σε τέσσερις περιοχές

Στοχεύοντας στην επάρκεια νερού

Η ζήτηση του νερού έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια στα νησιά των Κυκλάδων, με τις ανάγκες τόσο από τους κατοίκους όσο και από τον συνεχώς αυξανόμενο τουρισμό να επιβαρύνουν συνεχώς τα δίκτυα ύδρευσης.

Ειδικότερα, στην Πάρο θα προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα με την κατασκευή νέων αγωγών μεταφοράς του νερού για την επέκταση του δικτύου ύδρευσης. Συγκεκριμένα, θα υπάρξει επέκταση από τη νέα δεξαμενή της Τρυπητής προς τις περιοχές του Άσπρου Χωριού και του Δρυού, καθώς οι δύο γεωτρήσεις της ευρύτερης περιοχής δεν μπορούν πια καλύψουν τη ζήτηση.

Γ. Μπαφίτης: "Το νέο έργο θα δώσει νερό χωρίς προβλήματα στις περιοχές"

Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑ Πάρου, Γιώργος Μπαφίτης, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για το μεγάλο έργο που προβλέπεται να γίνει στις συγκεκριμένες περιοχές, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι "πρόκειται για ένα δίκτυο το οποίο παρουσίαζε προβλήματα, λόγω της στένωσης των σωληνώσεων και της διαρροής νερού, έτσι αποφασίσαμε να βάλουμε μία νέα σωλήνωση το κόστος της οποίας θα είναι περίπου στα 330.000 ευρώ. Το έχει αναλάβει μία εταιρεία και ευελπιστούμε σε 2-3 μήνες να είναι έτοιμο. Αυτό θα δώσει νερό χωρίς προβλήματα, γιατί φέτος το καλοκαίρι είχαμε αρκετά προβλήματα στις περιοχές του Δρυός και του Άσπρου Χωριού και στο Πίσω Λιβάδι".

Αναφορικά με την υφιστάμενη κατάσταση στις συγκεκριμένες περιοχές και στην πίεση που αντιμετωπίζουν κατά τη καλοκαιρινή περίοδο, ο κ. Μπαφίτης ανέφερε ότι "η περιοχή λόγω των διαρροών, είχε έλλειψη νερού και ανά διαστήματα έπρεπε να σταματάμε τη λειτουργία του και μετά πάλι να τα επανασυνδέουμε και είχε παράλληλα θολότητα το νερό, διότι έπαιρνε από μία δεξαμενή η οποία πλέον είχε εξαντλήσει τις δυνατότητες της και τώρα θα παίρνει από τη δεξαμενή της Τρυπητής. Όπως και να έχει, με το έργο που θα γίνει θα είναι καλύτερα τα πράγματα καθώς και δεν θα υπάρχουν διαρροές και θα είναι ποιοτικότερο το νερό που θα διαμοιράζεται. Όλες οι περιοχές της Πάρου έχουν επιβάρυνση λόγω και της αύξησης του τουρισμού, καθώς αυξάνεται συνεχώς η ζήτηση, ενώ στις αντίστοιχες περιοχές που χωροθετείται το έργο, υπάρχουν κατά κύριο λόγο βίλες, που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες".

Τι αφορά το έργο

Το έργο αφορά στην κατασκευή νέων αγωγών μεταφοράς του νερού για την επέκταση του δικτύου ύδρευσης, από τη νέα δεξαμενή της Τρυπητής προς τις περιοχές του Άσπρου Χωριού και του Δρυού. Στόχος είναι η εξασφάλιση επαρκούς υδροδότησης για την περιοχή της Τρυπητής, το Άσπρο Χωριό, το Πυργάκι και το Δρυό. Οι περιοχές αυτές αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα με την πίεση, την ποιότητα και την επάρκεια νερού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς έχει αυξηθεί κατακόρυφα η ζήτηση του νερού τα τελευταία χρόνια και οι υφιστάμενες υποδομές δεν επαρκούν. Ειδικότερα, οι δύο γεωτρήσεις της περιοχής δεν μπορούν πια καλύψουν τη ζήτηση, ενώ παρουσιάζουν φαινόμενα υφαλμύρωσης και θολερότητας.

Παράλληλα, το υφιστάμενο δίκτυο σωληνώσεων αδυνατεί να μεταφέρει μεγαλύτερες ποσότητες νερού. Η δεξαμενή της Τρυπητής, από όπου θα ξεκινήσει το καινούργιο δίκτυο, κατασκευάστηκε πρόσφατα και τροφοδοτείται τόσο από τις γεωτρήσεις της Αγκαιριάς, όσο και από την νέα μονάδα αφαλάτωσης της Τρυπητής ενώ μελλοντικά σχεδιάζεται να τροφοδοτηθεί και από νέα μονάδα αφαλάτωσης. Έτσι, θα έχει την δυνατότητα να τροφοδοτήσει και τις περιοχές του Άσπρου Χωριού και του Δρυού, οι οποίες έχουν μεγάλη οικιστική ανάπτυξη με αποτέλεσμα οι υπάρχουσες γεωτρήσεις να μην επαρκούν και να παρουσιάζουν προβλήματα λόγω της υπεράντλησης.

Γενική περιγραφή του νέου δικτύου

Με το συγκεκριμένο έργο θα τοποθετηθούν νέοι αγωγοί ύδρευσης που θα μεταφέρουν το νερό από την δεξαμενή της Τρυπητής προς τις περιοχές του Άσπρου Χωριού και του Δρυού. Όλα τα νέα δίκτυα θα κατασκευαστούν εξολοκλήρου από αγωγούς πολυαιθυλενίου, διαφόρων διατομών και αντοχής 16 ατμοσφαιρών. Σε αρκετά σημεία διέλευσης των νέων αγωγών, ο παλαιός αγωγός θα καταργείται τελείως, ενώ σε άλλα, όπου η κατάσταση των υφιστάμενων δικτύων είναι ικανοποιητική, η τοποθέτηση νέων αγωγών θα γίνει με τρόπο που δε θα προξενήσει βλάβες και ζημιές. Στα σημεία που υποδεικνύονται στα σχέδια και σε συνεννόηση με την Υπηρεσία θα γίνονται οι ενώσεις με τα τοπικά δίκτυα διανομής. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί και στα υπογειοποιημένα δίκτυα τηλεφωνίας και ρεύματος που διέρχονται πλησίον της διαδρομής των νέων δικτύων. Ο ανάδοχος οφείλει να μεριμνήσει για να λάβει τα απαραίτητα δεδομένα από τους αντίστοιχους παρόχους (ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΔΕΥΑΠ, κτλ.) με στόχο την αποφυγή βλαβών σε δίκτυα.

Τρόπος κατασκευής των νέων αγωγών

Το μεγαλύτερο μέρος των ορυγμάτων για την τοποθέτηση των αγωγών, προβλέπεται να κατασκευαστεί με ειδικό μηχάνημα με τροχό, έτσι ώστε ο τραυματισμός του οδοστρώματος να είναι ο μικρότερος δυνατός, η διάνοιξη να γίνει με ακρίβεια και η αποκατάσταση να είναι ευκολότερη και οικονομικότερη. Πριν την τοποθέτηση του αγωγού θα τοποθετείται στρώση άμμου και στη συνέχεια θα εγκιβωτίζεται με άμμο άνωθεν του αγωγού επάνω στην οποία θα τοποθετείται κατάλληλη ταινία σημάνσεως, η οποία θα έχει την δυνατότητα ανίχνευσης με ειδικό εργαλείο από την επιφάνεια του εδάφους, μετά την ολοκλήρωση του έργου. Το σύνολο των ακατάλληλων προϊόντων εκσκαφής θα απορριφθεί σε κατάλληλο χώρο.

Στο πρώτο τμήμα θα τοποθετηθεί ένας αγωγός, ο οποίος θα ενωθεί με τον ήδη κατασκευασμένο αγωγό που ξεκινάει από την νέα δεξαμενή της Τρυπητής, και θα τροφοδοτεί το Άσπρο Χωριό και το Δρυό με νερό από την δεξαμενή της Τρυπητής, ενώ στο τέλος του ενωθεί με το υπάρχον δίκτυο ύδρευσης του Δρυού, εξασφαλίζοντας έτσι μια εναλλακτική πηγή ύδρευσης για τις παραπάνω περιοχές. Στο δεύτερο τμήμα θα τοποθετηθεί ένας αγωγός ο οποίος θα τροφοδοτείται από τον παραπάνω αγωγό εξασφαλίζοντας έτσι την τροφοδοσία αυτής της περιοχής με νερό από την δεξαμενή της Τρυπητής. Στο τέλος της κατασκευής κάθε τμήματος και αφού γίνουν όλες οι απαραίτητες δοκιμές στεγανότητας αλλά και οι συνδέσεις με τα τοπικά δίκτυα, θα γίνει αποκατάσταση του οδοστρώματος.

Γιατί επιλέγεται το πολυαιθυλένιο

Ως υλικό κατασκευής του νέου αγωγού επιλέγεται το πολυαιθυλένιο. Η επιλογή του γίνεται γιατί δεν έχει πια υψηλότερο κόστος, ενώ παρουσιάζει μικρότερες απώλειες τριβής και ταυτόχρονα έχει πολύ καλύτερη αντοχή σε θραύση και βελτιωμένες μηχανικές ιδιότητες σε σχέση με το PVC. Το βασικότερο, όμως, είναι ότι οι ενώσεις των αγωγών στα δίκτυα γίνονται με κόλληση, πράγμα που μηδενίζει την πιθανότητα εμφάνισης διαρροών, σε αντίθεση με το PVC που οι ενώσεις γίνονται με ελαστικό παρέμβυσμα κάθε 6 μέτρα και αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης απωλειών νερού.