Συνέντευξη στον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, Αθανάσιο Κουσαθανά Μέγα

“Θα πρέπει η Μύκονος να μην στοχοποιείται συνέχεια”

  • Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου, 2024 - 06:18

Χειμαρρώδης, για μία ακόμη φορά στο λόγο του, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Μυκόνου, Αθανάσιος Κουσαθανάς Μέγας τοποθετείται, μέσω της “Κοινής Γνώμης”, για σημαντικά θέματα που απασχολούν το νησί.

Ο κ.  Κουσαθανάς Μέγας επισημαίνει πως θα πρέπει επί τέλους η Μύκονος να σταματήσει να στοχοποιείται, με πρόφαση τον υπερτουρισμό, υποστηρίζοντας πως το νησί των ανέμων αποτελεί τη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος του ΔΛΤ Μυκόνου εκφράζει την αντίθεσή του στην κατακόρυφη αύξηση των τελών στην κρουαζιέρα, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα μέτρο που δεν θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Τέλος, πραγματοποίησε μία αναλυτική αναφορά στα πεπραγμένα του μέχρι σήμερα στο Λιμενικό Ταμείο, με αφορμή τον σχεδόν ένα χρόνο από την ανάληψη των καθηκόντων του.

Έχετε μακρά θητεία στα δημοτικά πράγματα της Μυκόνου όπου υπηρετήσατε σε διάφορα αξιώματα και διατελέσατε και ως δήμαρχος. Τι σας ώθησε, μετά από μια ανάπαυλα κάποιων ετών, να επανέλθετε στη δημόσια σκηνή;

“Πρώτα από όλα η αγάπη μου για το νησί μας, όπου είχα την ευλογία να γεννηθώ και να ζω μαζί με την οικογένειά μου. Και δεύτερο, η τιμητική για μένα πρόσκληση που μου απηύθυνε ο δήμαρχος Χρήστος Βερώνης να αναλάβω την πολύ σημαντική θέση του προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου.

Πώς μπορεί η Μύκονος να ανταποκρίνεται με αξιοπιστία στη ροή των επισκεπτών της;

“Από τις πρώτες ημέρες που ανέλαβα το Λιμενικό Ταμείο, φρόντισα με τα μέλη του ΔΣ και τους συνεργάτες μου να εγκρίνουμε, με όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, το τεχνικό πρόγραμμα καλύπτοντας κάθε ανάγκη που, σε πρώτη φάση, είναι αναγκαία”.

Ποιες ήταν οι πρώτες σας προτεραιότητες με την ανάληψη των καθηκόντων σας;

“Πρώτο μέλημα ήταν η συντήρηση των λιμενικών εγκαταστάσεων των λιμένων της Μυκόνου. Επισκευάσαμε ράμπες και κρηπιδώματα προκειμένου να υποδεχθούμε τα πλοία της ακτοπλοΐας πριν την καλοκαιρινή περίοδο και βελτιώσαμε την εικόνα στην περιοχή όπου πλαγιοδετεί η κρουαζιέρα, επισκευάζοντας όλους τους κυβόλιθους και χρωματίζοντας με ειδικά χρώματα ναυτιλίας όλα τα κιγκλιδώματα της περιοχής Schengen που είχαν υποστεί φθορές. Επίσης παγώσαμε την μελέτη με την αντικατάσταση των κυβολίθων από βιομηχανικό δάπεδο και εκπονήσαμε νέα μελέτη με πιο ισχυρούς κυβόλιθους προκειμένου να διατηρήσουμε την ξεχωριστή αρχιτεκτονική του λιμένα μας.

Επί πλέον δρομολογήσαμε την επισκευή της κεντρικής γέφυρας του Νέου Λιμένα Μυκόνου, καταφέραμε και λάβαμε την έγκριση εκτέλεσης του έργου πλήρωσης των οπών στον παλαιό λιμένα Μυκόνου, προκειμένου του χρόνου να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε περισσότερα κρουαζιερόπλοια, δίνοντας μεγαλύτερη δυνατότητα πλαγιοδέτησης στις λέμβους που εξυπηρετούν τα πλοία αυτά. Αυτό το έργο, μαζί με άλλα  πολύ σημαντικά έργα για την αναβάθμιση του παλαιού λιμένα, όπως η αναβάθμιση του κτιρίου Yacht Club σε γραφεία του Δ. Λ.Τ. Μυκόνου ,την ανάπτυξη οικίσκων για ελέγχους ISPS και την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων καθιστώντας τον παλαιό λιμένα ενεργειακά αυτόνομο, κατατέθηκαν σε ανοικτή πρόσκληση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ.

Σημαντικό έργο για τα μέλη των συλλόγων αλιέων και των σκαφών αναψυχής είναι και η μελέτη που ολοκληρώνουμε και σύντομα θα υλοποιηθεί για τη διαπλάτυνση της ράμπας κίνησης οχημάτων και σκαφών στο Αλιευτικό Καταφύγιο του Παλαιού Λιμένα Μυκόνου, όπως και η τοποθέτηση νέων φωτιστικών σωμάτων. Μελετάμε επίσης την αναβάθμιση του χώρου στάθμευσης στον παλαιό λιμένα Μυκόνου ώστε να γίνει πιο σύγχρονος και πιο λειτουργικός.

Τέλος, όπως ίσως γνωρίζετε, έπειτα από εισήγησή μου, το ΔΣ του Ταμείου προχώρησε στην ακύρωση για λόγους δημοσίου συμφέροντος του διαγωνισμού του 2022 που είχε ως αντικείμενο τη σύμβαση παραχώρησης ιδιαίτερου δικαιώματος χρήσης χώρου στη Χερσαία Ζώνη Λιμένα Μυκόνου, στο Παλαιό Λιμάνι. Πρέπει να επισημάνω ότι ο χώρος αυτός στο Παλιό Λιμάνι αξιοποιήθηκε μετά από συντονισμένες προσπάθειες πολλών φορέων τόσο επί δημαρχίας κ. Βερώνη όσο και δικής μου, όπου με πολύ χρόνο, κόπο και χρήμα βελτιώσαμε την εικόνα που παρουσίαζε όλη αυτή η περιοχή, ώστε να λειτουργεί ως ελεύθερος χώρος στάθμευσης”.

Υπήρξαν και άλλες παρεμβάσεις σας στο μέχρι σήμερα ενδεκάμηνο της θητείας σας;

“Ασφαλώς. Επιγραμματικά σας αναφέρω την ανάγκη ενίσχυσης του Λιμεναρχείου που είναι υποστελεχωμένο, καθώς την ανάγκη δημιουργίας πλοηγικού σταθμού στη Μύκονο για την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων. Επίσης, το θέμα της αξιοποίησης των κτηριακών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στο λιμάνι , το νοικοκύρεμα του αγκυροβόλιου στον Ορνό και τη μελέτη για τις υποσκαφές στο παλιό και στο νέο λιμάνι”.

Το τελευταίο διάστημα είδαν το φως της δημοσιότητας σφοδρές αντιδράσεις εκ μέρους του συνόλου της κοινωνίας της Μυκόνου και της Δημοτικής Αρχής, καθώς και δική σας επιστολή προς τον πρωθυπουργό σχετικά με το θέμα της αύξησης των τελών ανά επιβάτη των κρουαζιερόπλοιων.

“Όντως υπήρξε μεγάλη κινητοποίηση για το θέμα αυτό. Γιατί, επιβλήθηκε καταρχήν με το σκεπτικό ότι θα αποσυμφορήσει δήθεν το νησί από τις μαζικές αποβιβάσεις επιβατών. Πρόκειται για ένα δοκιμασμένο και αποτυχημένο ως προς το στόχο του μέτρο που το μόνο που κάνει είναι να εμφανίζει μια τιμωρητική διάθεση για όποιον προτιμά να επισκεφτεί το νησί μας”.

Εσείς, ως Μυκονιάτης και οι συντοπίτες σας, δηλαδή, θέλετε την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο νησί;

“Ασφαλώς. Για τη Μύκονο, η κρουαζιέρα αποτελεί έναν από τους μοχλούς ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας αφού σχεδόν όλο το νησί ωφελείται από την κρουαζιέρα. Ταυτόχρονα, συμβάλει στην προβολή του νησιού μας με τη λογική ότι κάθε ημερήσιος επισκέπτης μπορεί, αν δελεαστεί από όσα ενδιαφέροντα ανακαλύψει, να γίνει μελλοντικός τακτικός επισκέπτης για τις διακοπές του”.

Γιατί θεωρείτε υπερβολική την αύξηση στα τέλη;

“Καταρχήν δεν τη θεωρούμε μόνο εμείς υπερβολική. Ανάλογες αντιδράσεις υπήρξαν και από τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας την CLIA, την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιέρας ακόμα και από διεθνή Μέσα Ενημέρωσης από τη  Γερμανία και αλλού.

Είναι αλήθεια ότι μέχρι σήμερα, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα έλλειψης συντονισμού ως προς τον αριθμό των προσεγγίσεων με αποτέλεσμα κάποιες ημέρες να υπάρχει μεγάλος αριθμός κρουαζιερόπλοιων και κάποιες άλλες να μην υπάρχει κάποια άφιξη. Το πρόβλημα, συνεπώς, εντοπίζεται στην ορθολογική διαχείριση του θέματος των αφίξεων. Γι’ αυτό φροντίσαμε έγκαιρα να αντιμετωπίσουμε το θέμα με ρεαλισμό και πάντα σε συνεννόηση με τις εταιρίες κρουαζιερόπλοιων. Και με το berth allocation system καταφέραμε να κατανείμουμε ισομερώς τις αφίξεις του νέου χρόνου περιορίζοντάς τες από την 1η Ιανουαρίου σε λιγότερα πλοία την ημέρα ώστε και οι επιβάτες που αποβιβάζονται να κινούνται με άνεση”.

Ποια είναι η θέση σας για το ύψος των τελών;

“Αναγνωρίζουμε την ανάγκη προσαρμογής της τρέχουσας δομής των τελών, η οποία είναι πράγματι χαμηλή σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Μια αύξηση όμως κατά 60 φορές παραπάνω - από 0,35 € σε 20€- αποτελεί ένα πρωτοφανές άλμα. Ουδείς αρνείται την αναπροσαρμογή του τέλους. Τίποτα όμως δεν είναι βέβαιο ότι τα έσοδα θα ωφελήσουν τον τόπο μας”.

Πως αντιμετωπίζετε όσα κατά καιρούς καταμαρτυρούνται στη Μύκονο περί υπερτουρισμού, μυκονοποίησης και άλλα;

“Παρατηρούμε μια συνεχιζόμενη αρνητική δημοσιότητα που επικαλούμενη τον δήθεν «υπερτουρισμό»  με επίκεντρο της αρνητικής κριτικής τη Μύκονο.

Ακούμε επίσης συχνά  τη νέα μόδα που έχει ονομαστεί «Μυκονοποίηση» λες και η Μύκονος, που σήκωσε στις πλάτες της την Ελλάδα και βραβεύτηκε στο εξωτερικό ως ιδανικός προορισμός, να πρέπει να στοχοποιείται συνέχεια. Δεν πρέπει να το επιτρέψουμε αυτό. Διαφορετικά, θα δικαιωθεί για μια ακόμα φορά η ρήση του αείμνηστου Γέρου της Δημοκρατίας Γεωργίου Παπανδρέου, που είχε πει «κεφαλή υπερέχουσα, σκοπεύσατε πυρ»”.