Προκηρύχθηκε ανοιχτός διαγωνισμός για την παροχή υπηρεσιών για την αποκομιδή απορριμμάτων σε οικισμούς και παραλίες του νησιού

Άμεση ανάγκη ενίσχυσης της καθαριότητας στην Πάρο

Την άμεση υποστήριξης από ιδιώτες αναζητά ο Δήμος Πάρου, για να μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες της Υπηρεσίας Καθαριότητας καθώς το υπάρχον προσωπικό σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί, ιδίως για τους καλοκαιρινούς μήνες.

Συγκεκριμένα, η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Πάρου, καθόρισε τους όρους και προκήρυξε ανοιχτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για τη δημόσια σύμβαση παροχής υπηρεσιών με τίτλο: «Παροχή υπηρεσιών για την αποκομιδή απορριμμάτων οικισμών και παραλιών Δήμου Πάρου».

Χ. Μαούνης: "Δεν θέλω ούτε να σκεφτώ το ενδεχόμενο να βγει άγονος ο διαγωνισμός"

Ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Χριστόδουλος Μαούνης μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για την ανάγκη ενίσχυσης του Τμήματος Καθαριότητας με προσωπικό από εξωτερικό συνεργάτη, λέγοντας ότι "δυστυχώς δεν φτάνει το προσωπικό. Να σκεφτείτε ότι πέρυσι οι διαγωνισμοί για τα οκτάμηνα βγήκαν άγονοι, καθώς δεν έκανε κανένας τα χαρτιά του. Έκαναν ελάχιστα άτομα αλλά και πάλι δεν επαρκούσαν καθώς είναι οι ίδιοι που έρχονται κάθε χρόνο. Ακόμη και ο εργολάβος που έπαιρνε όλα τα χρόνια τη νυχτερινή αποκομιδή από τα καταστήματα, δυσκολεύεται και εκείνος να βρει προσωπικό, καθώς τα μεροκάματα είναι χαμηλά γιατί στον ιδιωτικό τομέα ένα οδηγός μπορεί να παίρνει 2.000-2.500 ευρώ και στον Δήμο μπορεί να παίρνει 1000 ευρώ. Το πρόβλημα αυτό συνεχίζει και ισχύει, καθώς εμείς ανοίξαμε πάλι τα οκτάμηνα και έκαναν αίτηση μόνο δύο οδηγοί καινούργιοι, όσο για συνοδούς απορριμματοφόρων και εργάτες καθαριότητας, κανένας. Το πρόβλημα αυτό φαίνεται και θα φανεί σε όλα τα τουριστικά νησιά".

Όσο για τον νέο διαγωνισμό τόνισε ότι "κάνουμε αυτό το εγχείρημα με τον νέο διαγωνισμό και σκεφτόμαστε ότι αν είμαστε τυχεροί θα βρούμε κάποιον εργολάβο για δύο χρόνια ο οποίος θα έχει δικά του απορριμματοφόρα, πλήρωμα, οδηγούς και δύο πιο μικρά απορριμματοφόρα για τη νυχτερινή αποκομιδή. Ευελπιστούμε ότι θα βρεθεί ανάδοχος, καθώς δεν θέλω ούτε να σκεφτώ το ενδεχόμενο να βγει άγονος ο διαγωνισμός".

Το περιεχόμενο της σύμβασης

Η σύμβαση αφορά στις ανάγκες για την υποστήριξη του Δήμου Πάρου για την παροχή υπηρεσιών αποκομιδής απορριμμάτων για χρονικό διάστημα 24 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, από όλα τα σημεία του νησιού που έχουν τοποθετηθεί ή θα τοποθετηθούν κάδοι απορριμμάτων (πρωί ή απόγευμα) και από τους οικισμούς Παροικία- Νάουσα –Αλυκή και Πίσω Λιβάδι κατά τις νυχτερινές ώρες και τη μεταφορά τους στη συνέχεια στον Χ.Υ.Τ.Α., πάντοτε σύμφωνα με το πρόγραμμα του Τμήματος Καθαριότητας, συνολικής έκτασης 150.000 τετραγωνικών μέτρων.

Σκοπός δηλαδή της υπηρεσίας αυτής είναι η αποτελεσματική προσφορά υπηρεσιών καθαριότητας και υγιεινής προς τους μόνιμους και εποχιακούς κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες της Πάρου, η φροντίδα για την δημόσια υγεία και η βελτίωση της αισθητικής εικόνας του Δήμου, διότι οι μεγάλες ποσότητες των απορριμμάτων που εναποθέτονται (στους κάδους απορριμμάτων) σε κεντρικά σημεία, έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται εστίες μόλυνσης και κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία και να εκφράζονται αρνητικά σχόλια για το νησί.

Η Πάρος με έκταση 193,308 km² είναι το τρίτο σε μέγεθος νησί των Κυκλάδων. Ο πληθυσμός της ανέρχεται σε 14.520 κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του 2021 (αύξηση περίπου +7% σε σχέση με τον πληθυσμό το 2011), ο οποίος αυξάνεται συνεχώς μετά την έξαρση της ανοικοδόμησης και την δημιουργία πάνω από 1.000 κατοικιών ή επαγγελματικών χώρων (ξενοδοχείων, ενοικιαζόμενων δωματίων, Airbnb). Η εξασφάλιση της ορθής αποκομιδής από τον κεντρικό και τους απομακρυσμένους οικισμούς απαιτεί περισσότερο χρόνο μετακίνησης για την διεκπεραίωση καθ’ αυτού του αντικειμένου της αποκομιδής απορριμμάτων από το προσωπικό, ενώ το κόστος εκτέλεσης είναι αυξημένο (καύσιμα, συντηρήσεις οχημάτων) λόγω απόστασης του Χ.Υ.Τ.Α. και του Κ.Δ.Α.Υ.

Οι περιοχές ευθύνης του Τμήματος Καθαριότητας

Η Δ/νση Πολεοδομικού Σχεδιασμού Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής – Τμήμα Καθαριότητας ευθύνεται για τις εν γένει υπηρεσίες καθαριότητας και διαχείρισης απορριμμάτων του Δήμου οι οποίες ενδεικτικά αναφέρονται παρακάτω:

  • Αποκομιδή αστικών στερεών απορριμμάτων

  • Αποκομιδή ογκωδών απορριμμάτων

  • Αποκομιδή ανακυκλώσιμων απορριμμάτων

  • Αποκομιδή Α.Η.Η.Ε.

  • Αποκομιδή οργανικών απορριμμάτων

  • Χειρωνακτικό καθαρισμό κοινόχρηστων χώρων

  • Μηχανικό οδοκαθαρισμό

  • Πλύσιμο κάδων

  • Καθαρισμό κοινόχρηστων χώρων

  • Αποκομιδή επιστύλιων καλαθιών κοινόχρηστων χώρων και παραλιών

  • Λειτουργία δημοτικών τουαλετών και καθαρισμός δημοτικών κτιρίων

  • Καθαρισμός πρανών και ερεισμάτων

  • Καθαρισμός δρόμων από χόρτα και κλαδέματα

  • Περισυλλογή νεκρών ζώων

Αξίζει να σημειωθεί πως πολλές από τις παραπάνω υπηρεσίες απαιτείται να λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο όλο τον χρόνο, συμπεριλαμβανομένων εξαιρέσιμων ημερών και αργιών.

Οι ελλείψεις και οι ανάγκες της Υπηρεσίας

Οι ελλείψεις στον εξοπλισμό και κυρίως στο ανθρώπινο δυναμικό που στελεχώνει το Τμήμα είναι σημαντικές με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην παροχή υπηρεσιών καθαριότητας και αποκομιδής των απορριμμάτων, τα οποία οφείλονται στην:

  1. Έλλειψη σε τακτικό προσωπικό για την εν γένει καθαριότητα του Δήμου (αποκομιδή απορριμμάτων, συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών, καθαριότητα κοινόχρηστων χώρων, διαχείριση ογκωδών αντικειμένων, πράσινων υπολειμμάτων, πλύση κάδων απορριμμάτων) με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζεται η αρτιότητα και η έγκαιρη εκτέλεση των εν λόγω έργασιών.

  2. Έλλειψη τόσο σε τακτικό όσο και σε εφεδρικό εξοπλισμό, δημιουργώντας παρεκκλίσεις και καθυστερήσεις στο καθημερινό πρόγραμμα.

  3. Παλαιότητα του υπάρχοντος εξοπλισμού με αποτέλεσμα είτε να τίθεται σε ακινησία είτε να δημιουργεί ένα υψηλό κόστος επισκευής/συντήρησης για το Δήμο.

Η παλαιότητα των μηχανημάτων και το προσωπικό

Το Τμήμα Καθαριότητας διαθέτει 17 μεγάλης, μεσαίας και μικρής χωρητικότητας απορριμματοφόρα με τα οποία πρέπει να εκτελούνται καθημερινά για την αποκομιδή απορριμμάτων και των υλικών συσκευασίας, 18 βάρδιες κατά την θερινή περίοδο, 14 με 15 βάρδιες την ενδιάμεση περίοδο και 10 βάρδιες κατά την χειμερινή περίοδο κατά προσέγγιση ανάλογα πάντα με τον παραγόμενο όγκο απορριμμάτων. Από τα 17 συνολικά απορριμματοφόρα καθημερινά είναι διαθέσιμα σχεδόν τα μισά, λόγω βλάβης (υπερβολική χρήση που προκύπτει από την έλλειψη και την υπερβολική χρήση των διαθέσιμων σε βάρδιες), παλαιότητας, τακτικής συντήρησης, κ.α.

Όπως διαφαίνεται από τα παραπάνω ο εξοπλισμός του Δήμου και κυρίως τα οχήματα που έχουν βγει στην κυκλοφορία πριν το 2010 είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία μη λειτουργικός, μη αποδοτικός, κάποια οχήματα έχουν μόνιμες βλάβες και κάποια άλλα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν και είναι στα όρια του παροπλισμού με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η συλλογή, μεταφορά και τελική διάθεση των απορριμμάτων και των υλικών συσκευασίας με την πρέπουσα συχνότητα. Το εργατοτεχνικό προσωπικό που διαθέτει το Τμήμα Καθαριότητας του Δήμου Πάρου αριθμείται σε 11 οδηγούς και 41 εργάτες εκ των οποίων οι 25 εργάτες δεν μπορούν να εργαστούν στην συλλογή απορριμμάτων και υλικών συσκευασίας αλλά απασχολούνται σε πιο ήπια καθήκοντα και κυρίως στις εργασίες καθαρισμού κοινοχρήστων χώρων (οδών , πλατειών , πάρκων κ.λ.π.)

Η άμεση ανάγκη του Δήμου

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω προκύπτει ότι η έλλειψη επάρκειας προσωπικού και η παλαιότητα του εξοπλισμού καθιστά απαραίτητη τη συνδρομή το Δήμου Πάρου για την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών από εξωτερικό ανάδοχο, κατά το μέρος μόνο των υπηρεσιών εκείνων που η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου δεν μπορεί να ανταπεξέλθει αρκούντως. Οι υπηρεσίες που περιέχονται στη μελέτη αφορούν στις ελάχιστες απαιτούμενες που χρειάζεται ο Δήμος Πάρου, προκειμένου να εκτελεστεί το σύνηθες βασικό έργο της αποκομιδής απορριμμάτων.