Η ενημέρωση του προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργου Νομικού προς τις εταιρείες και η αντίδραση της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων

Στο προσκήνιο τα τέλη για τις ακυρώσεις των αφίξεων

Η απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, να εφαρμοστεί ο κανονισμός των ακυρώσεων και να επιβάλλονται τέλη σε όσες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων ακυρώνουν την άφιξή τους στη Σαντορίνη, χωρίς έγκαιρη προειδοποίηση ή αιτιολογημένο λόγο, έφερε αντίδραση από την πλευρά των εταιρειών.

Η νέα πολιτική για την εύρυθμη λειτουργία της κρουαζιέρας, η οποία θα εφαρμόζεται αυστηρά σύμφωνα με τα όσα αποφάσισε το Δ.Λ.Τ., περιλαμβάνει την τήρηση των όρων για τον προγραμματισμό των αφίξεων, με το σύστημα berth allocation, καθώς και ένα ξεχωριστό σκέλος που αφορά στις αποζημιώσεις για ακυρώσεις προγραμματισμένων αφίξεων.

Η επιστολή του προέδρου προς τους εφοπλιστές

Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργος Νομικός και με αφορμή πρόσφατες ακυρώσεις προγραμματισμένων αφίξεων, απέστειλε επιστολή προς την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), κάνοντας σύσταση και λέγοντας πως η πολιτική ακυρώσεων του Λιμενικού Ταμείου Θήρας θα ισχύει κανονικά και μάλιστα ότι οι αδικαιολόγητες ακυρώσεις θεωρούνται από τον αλγόριθμο του berth allocation system ως αρνητικό κριτήριο για την αξιολόγηση μελλοντικών αιτημάτων για άλλες προσεγγίσεις.

Γ. Νομικός: "Δεν θέλουμε να επιβάλλουμε τα ακυρωτικά, αλλά πρέπει να διαφυλάξουμε και το κύρος της διαδικασίας"

Ο κ. Νομικός μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για το σημαντικό ζήτημα που έχει προκύψει και για το αν προτίθεται να "βάλει νερό στο κρασί" του, σχετικά με το τέλος ακυρώσεων και μετά τα όσα ανέφεραν στην επιστολή τους οι εταιρείες.

Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι "επειδή υπήρχαν τον τελευταίο καιρό κάποιες αδικαιολόγητες ακυρώσεις, εγώ είχα υποχρέωση να υπενθυμίσω αυτά που ισχύουν στην πολιτική μας για το σύστημα αφίξεων - αναχωρήσεων, το berth allocation. Το συγκεκριμένο σύστημα, εκτός από τα κριτήρια αξιολόγησης των σκαφών, έχει και κάποιους άλλους όρους τους οποίους προσθέσαμε το 2024, προκειμένου να διαφυλάξουμε την τήρηση της διαδικασίας. Όταν κάποιο πλοίο ακυρώσει τρεις μήνες νωρίτερα την άφιξή του, δεν θα προβλέπεται κάποιο πέναλτι. Αν όμως μετά τους τρεις μήνες, υπάρχει ακύρωση, θα πρέπει να υπάρχουν κάποιοι όροι που έχουμε θέσει στην απόφασή μας και κυρίως, ανωτέρα βία ή αλλαγή δρομολογίου με άλλο πλοίο. Εμείς δεν θέλουμε να επιβάλλουμε τα ακυρωτικά αλλά πρέπει να διαφυλάξουμε το κύρος της διαδικασίας".

"Εμείς δεν σκοπεύουμε να κάνουμε πίσω, οι αποφάσεις μας ήταν εις γνώσιν όλων των εμπλεκομένων"

Στη συνέχεια, ο κ. Νομικός τόνισε ότι "επειδή παίζονται πολλά συμφέροντα στην πλάτη της Σαντορίνης, προσπαθούν να πιέσουν την κυβέρνηση για τα 20 ευρώ και κάνουν αυτές τις κινήσεις προκειμένου να δημιουργηθεί πρόβλημα στη Σαντορίνη και δημιουργώντας πρόβλημα στη Σαντορίνη, πιέζεται και η κυβέρνηση από τις επιθυμίες των κρουαζιερόπλοιων. Εμείς δεν σκοπεύουμε να κάνουμε πίσω σε αυτό, καθώς οι αποφάσεις μας είχαν ληφθεί από πέρυσι και ήταν εις γνώσιν όλων των εμπλεκομένων και έχει ψηφιστεί και εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου του 2025. Αυτά που αναφέρουν για τα σεισμικά φαινόμενα είναι δικαιολογίες και προσπαθούν με κάθε τρόπο να δικαιολογήσουν αυτή τη στάση τους. Να πω, ότι δεν μας αναφέρουν σε κανένα έγγραφό τους, ότι ακυρώνουν για αυτούς τους λόγους, αλλά αναφέρουν για παράδειγμα αλλαγή δρομολογίου. Αυτή τη στιγμή ο Αθηνιός, μπορεί να εξυπηρετήσει πάρα πολλά πλοία, όπως πέρυσι που δεν υπήρχε καν ρύθμιση, πόσο μάλλον φέτος που υπάρχει η παρακολούθηση. Τέλος, να σας αναφέρω ότι εκτός από το πέναλτι για τις ακυρώσεις, θα υπάρχει και αρνητική μοριοδότηση για τις εταιρίες, για τα επόμενα χρόνια. Στηρίζουμε τη κρουαζιέρα και το έχουμε αποδείξει, αντίστοιχα πρέπει να και η κρουαζιέρα να στηρίξει τον τόπο μας, εφόσον το νησί είναι και θα είναι στην κορυφή των προτιμήσεων των επιβατών παγκοσμίως".

Τι προβλέπεται για τις αποζημιώσεις για ακυρώσεις ή πρόωρες αναχωρήσεις

Σύμφωνα με τα όσα είχε εξαγγείλει από πέρυσι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και σύμφωνα με τη νέα πολιτική του, που έχει ψηφιστεί, προβλέπονται συγκεκριμένα μέτρα για όσα κρουαζιερόπλοια ακυρώνουν τη προγραμματισμένη άφιξή τους στο λιμάνι της Σαντορίνης.

Συγκεκριμένα, η οδηγία ανέφερε ότι "από το 2025, σε περίπτωση που ακυρωθεί μια εγκεκριμένη και δημοσιοποιημένη άφιξη, η εταιρεία θα αποζημιώνει το Λιμενικό Ταμείο Θήρας με 3 ευρώ ανά επιβάτη (υπολογίζοντας τη συνολική χωρητικότητα του πλοίου), εκτός αν α) η ακύρωση γίνει σε διάστημα μεγαλύτερο των 3 μηνών από την προγραμματισμένη ημερομηνία άφιξης, β) η άφιξη που ακυρώνεται μεταφέρεται σε άλλη διαθέσιμη ημερομηνία, γ) η άφιξη ακυρώνεται για λόγους ανωτέρας βίας και δ) το πλοίο αντικαθίσταται από άλλο πλοίο της εταιρείας (όχι μεγαλύτερης χωρητικότητας)".

Παράλληλα, τονίζονταν ότι "από το 2025, αποζημίωση θα απαιτείται από την εκάστοτε εταιρεία όταν δεν τηρείται το εγκεκριμένο πλάνο παραμονής στο νησί. Η παραπάνω αποζημίωση, θα εφαρμόζεται όταν η διάρκεια παραμονής είναι μικρότερη της εγκεκριμένης κατά χρονικό διάστημα που ξεπερνάει τη 1 ώρα και δε συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας που προκαλούν την αναχώρηση σε χρόνο νωρίτερα του αναμενόμενου. Το ύψος της αποζημίωσης ορίζεται σε 2 ευρώ ανά επιβάτη (με βάση τον αριθμό επιβατών που φέρει το πλοίο) ανά 1 ώρα παρέκκλισης. Επιπλέον, οι παρεκκλίσεις του πλάνου θα προσμετρώνται και θα αθροίζονται ώστε να ληφθούν υπόψη στις μελλοντικές αξιολογήσεις των αιτημάτων της εκάστοτε εταιρείας".

Η αντίδραση της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων

Μετά την επιστολή με τις αυστηρές συστάσεις του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, ήρθε η αντίδρασή της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας (EEΚΦΝ) η οποία με δική της επιστολή, εξέφρασε τις ενστάσεις της για την επιλογή του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας να επιβάλει ακυρωτικά στα κρουαζιερόπλοια που ακυρώνουν την προσέγγισή τους στο νησί της Σαντορίνης.

Η επιστολή αναλυτικά ανέφερε:

"κ. πρόεδρε,

Αναφερόμενοι στο ύπερθεν σχετικό, θα θέλαμε να θέσουμε υπ’ όψη σας τα ακόλουθα:

  • Η επιβολή τέλους ακύρωσης προσεγγίσεων σε πλοία τα οποία αναγκάστηκαν να μεταβάλουν το πρόγραμμα τους λόγω της δυσκολίας που προκύπτει στην εξυπηρέτηση των επιβατών μετά τη διακοπή λειτουργίας του παλαιού λιμένα και του τελεφερίκ, δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις, ιδιαίτερα δε όταν αυτό συμβαίνει μετά από μια περίοδο η οποία εύλογα οδήγησε σε αβεβαιότητα και έπεται και της αιφνιδιαστικής επιβολής τέλους 20€ ανά επιβάτη.

  • Ματαιώσεις είναι φυσικό να συμβούν, όταν οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές για την αποβίβαση του συνόλου των επιβατών στον Αθηνιό, μαζί με τους επιβάτες όλων των άλλων μέσων μεταφοράς (ακτοπλοΐας – ημεροπλοίων), με τα οποία αυτά μέσα μεταφέρεται μεγάλος αριθμός επιβατών.

  • Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι, σε κάθε περίπτωση που συμβαίνουν γεγονότα ανά τον κόσμο, τα οποία δεν οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα (σεισμοί, πυρκαγιές, πλημμύρες, κλπ.), καταβάλλεται από τους αρμόδιους Φορείς προσπάθεια εξυπηρέτησης με κάθε δυνατό τρόπο και μέσο, για να αποφεύγονται όσο το δυνατόν άσχημες καταστάσεις με συνέπειες.

  • Πολιτική στήριξης από την πλευρά σας, ως ανωτέρω, είναι βέβαιο ότι θα εκτιμηθεί από τους χρήστες και θα εκδηλωθεί στις προτιμήσεις, όσον αφορά τη συμπερίληψη του συγκεκριμένου προορισμού στα καταρτιζόμενα δρομολόγια, ενέργεια προς μεγάλο όφελος της τοπικής κοινωνίας.

  • Φυσικά, η προσπάθεια και το συμφέρον όλων, παρόχων και χρηστών, πρέπει να στοχεύουν στην τήρηση τρόπου που θα διευκολύνεται η κίνηση, με κατανομή των αφίξεων στις ημέρες της εβδομάδας, για να μην υπάρχει συνωστισμός, όπως έχει συμφωνηθεί άλλωστε.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε όπως αποφευχθεί κάθε τρόπος άδικης τιμωρίας των Εταιρειών, μέχρι να επανέλθει η κατάσταση στον ρυθμό και τον τρόπο εξυπηρέτησης των επιβατών – τουριστών, που υπήρχε πριν την περίοδο των σεισμών"