Εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σίφνου, η τελική μορφή του εγχειριδίου που αποσκοπεί στην καλύτερη διοίκηση, διαχείριση και λειτουργία του χώρου προσγείωσης

Με σαφείς οδηγίες η χρήση του ελικοδρομίου

Οριστική λύση φαίνεται ότι δόθηκε στον τρόπο χρήσης του ελικοδρομίου Σίφνου, καθώς στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο εγκρίθηκε η τελική μορφή του εγχειριδίου, που δίνει τις ακριβείς οδηγίες χρήσης του χώρου.

Πιο συγκεκριμένα, η Μαρία Ναδάλη έθεσε υπόψη των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, το νέο Σχέδιο - Εγχειρίδιο λειτουργίας του Δημοτικού Ελικοδρομίου Σίφνου, το οποίο παρουσιάζει τροποποιήσεις σε σχέση με αυτό που είχε εγκρίνει αρχικά η Δημοτική Επιτροπή πριν κάποιους μήνες, μετά και από τις παρατηρήσεις που κατέθεσε ο δημοτικός σύμβουλος, Γεώργιος Ματζουράνης.

Παράλληλα, τόνισε ότι "το προς έγκριση σχέδιο έχει ελεγχθεί από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), ενώ θα συνταχθεί και τοπογραφικό των εγκαταστάσεων του ελικοδρομίου από την τοπογράφο του Δήμου, το οποίο θα επισυναφθεί στο εγχειρίδιο, ώστε να είναι πλήρες".

Επίσης, η πρόεδρος ενημέρωσε και για την ανάγκη άμεσης τοποθέτησης πινακίδας και στις δύο πλευρές του δρόμου που οδηγούν στο ελικοδρόμιο, η οποία θα προειδοποιεί και θα απαγορεύει τη διέλευση πεζών και οχημάτων κατά την απογείωση και την προσγείωση.

Το συγκεκριμένο εγχειρίδιο έχει ως αντικείμενο την καθιέρωση λεπτομερών κανόνων, καθώς και οδηγιών οι οποίες είναι απαραίτητες στο προσωπικό που συνδράμει, για την ασφαλή λειτουργία του.

Μ. Ναδάλη: "Με το εγκεκριμένο εγχειρίδιο λειτουργίας ρυθμίζονται πολλά θέματα"

Η δήμαρχος Σίφνου, Μαρία Ναδάλη μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τις εξελίξεις που υπήρξαν σχετικά με τη διαχείριση του ελικοδρομίου στο νησί, καθώς ήταν κοινό αίτημα για μεγάλο διάστημα, η δημιουργία εγχειριδίου για τη χρήση του.

"Με το εγκεκριμένο εγχειρίδιο λειτουργίας ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην οργάνωση, στην καλύτερη διοίκηση και λειτουργία του ελικοδρομίου της Σίφνου. Ουσιαστικά καθιερώνονται κάποιοι πολύ σημαντικοί κανόνες, υπάρχει πρόβλεψη για τον απαιτούμενο εξοπλισμό, όπως λ.χ. για τα οπτικά βοηθήματα, τη σήμανση, το φωτισμό, την πυρασφάλεια και το διασωστικό εξοπλισμό", επεσήμανε αρχικά η κα. Ναδάλη, η οποία, μάλιστα, πρόσθεσε πως "σημαντικό σημείο του εγχειριδίου αποτελεί η καταγραφή των αρμοδιοτήτων του υπεύθυνου λειτουργίας και γενικά του προσωπικού που είναι απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία του ελικοδρομίου".

"Ο Δήμος διερευνά τρόπους συνεργασίας με εξωτερικό συνεργάτη"

Παράλληλα, αναφέρθηκε στις ανάγκες που θα εξυπηρετεί το αεροδρόμιο και στο πότε θα αρχίσει η χρήση του, τονίζοντας ότι "ο Δήμος μας, με δεδομένη την έλλειψη προσωπικού που θα μπορούσε να αναλάβει τη συγκεκριμένη υπηρεσία, διερευνά τρόπους συνεργασίας με εξωτερικό συνεργάτη προκειμένου να καλύψει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ανάγκη αυτή. Το ελικοδρόμιο βρίσκεται σε λειτουργία τόσο για υγειονομικές πτήσεις όσο και για προγραμματισμένες πτήσεις επισκεπτών καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου. ".

Τα χαρακτηριστικά του ελικοδρομίου Σίφνου

Το ελικοδρόμιο βρίσκεται στην περιοχή Θολός και ανήκει στην κυριότητα και χρήση του Δήμου Σίφνου. Είναι κατάλληλο για πτήσεις εξ όψεως (VFR) ημέρα και νύχτα, τηρώντας τα φυσικά χαρακτηριστικά, τα οπτικά βοηθήματα, την πυρασφάλεια, και τον λοιπό εξοπλισμό που χρειάζεται. Αποτελείται από τον χώρο προσγείωσης – απογείωσης των ελικοπτέρων, καθώς και τους βοηθητικούς χώρους (οικίσκος αναμονής επιβατών / πληρωμάτων), πυροσβεστικό εξοπλισμό, ανεμούριο, και γενικά όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για την καλή λειτουργία του ελικοδρομίου.

Το ελικοδρόμιο μπορεί να χρησιμοποιείται από ελικόπτερα μέγιστου μήκους δεκαοκτώ (18) μέτρων, κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας για την εξυπηρέτηση Ελικοπτέρων: αεροδιακομιδών ασθενών, δημοσίων υπηρεσιών-δημοσίου συμφέροντος (Ελληνικής Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικού Σώματος κ.λπ) καθώς και στρατιωτικών ελικοπτέρων υποχρεωτικά ενεργοποιώντας τις υποδομές του ελικοδρομίου. Για τις πτήσεις ιδιωτικών ελικοπτέρων και Ελικοπτέρων Εταιρειών Αερομεταφορών (AOC) ο Δήμος δύναται να εξυπηρετήσει τα εν λόγω ελικόπτερα.

Ο Δήμος Σίφνου, ως φορέας διαχείρισης του ελικοδρομίου, είναι υποχρεωμένος να συμμορφώνεται στα παρακάτω:

  • Λειτουργία του ελικοδρομίου σύμφωνα με τον τρόπο που περιγράφεται στην άδεια ίδρυσης και λειτουργίας και στον παρόντα κανονισμό.

  • Αποφυγή οποιασδήποτε αλλαγής στα φυσικά ή άλλα χαρακτηριστικά του ελικοδρομίου, στις εγκαταστάσεις, υποδομές, βοηθήματα, εξοπλισμό ή μέσα χωρίς έγκριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)

  • Όσα επιπλέον καθορίζονται στο Προεδρικό Διάταγμα 19/2009 (ΦΕΚ 35/Α΄/3-3-2009).

Εναέρια κυκλοφορία

Ενδεικτικά στο εγχειρίδιο και σχετικά με την εναέρια κυκλοφορία, αναφέρεται ότι η χρήση του ελικοδρομίου για πτητικές λειτουργίες περιορίζεται αποκλειστικά κατά τη διάρκεια της αεροπορικής ημέρας και οι πτήσεις θα πραγματοποιούνται σε μετεωρολογικές συνθήκες εξ όψεως (VMC).

Κατά τις διαδικασίες Αφίξεων – Αναχωρήσεων Ελικοπτέρων, πρέπει να τηρούνται τα εξής:

  1. Υποχρεωτική η ύπαρξη πομποδέκτη (transponder) στο ελικόπτερο, ο οποίος θα ενεργοποιείται αμέσως μετά την απογείωσή του και θα απενεργοποιείται αμέσως μετά την προσγείωσή του όταν θα βρίσκεται στο έδαφος.

  2. Έγκαιρη υποβολή σχεδίου πτήσης στο Reporting Office Αθηνών, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο Εγχειρίδιο Αεροναυτικών πληροφοριών Ελλάδος (ΑIP GREECE). Όταν δεν είναι δυνατή η επικοινωνία, απαιτείται τηλεφωνική επαφή με Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος (ΠΕΑ), πριν την αναχώρηση ή μετά την άφιξη για ενεργοποίηση- κλείσιμο του σχεδίου πτήσεως. Σε αντίθετη περίπτωση, θα θεωρείται ότι δεν υπάρχει πτητική δραστηριότητα.

  3. Πιστή εφαρμογή του εγχειριδίου αεροναυτικών πληροφοριών (ΑΙP)

  4. Με ευθύνη των χειριστών των ελικοπτέρων, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι επιδόσεις και οι περιορισμοί του ελικοπτέρου, ως προς τον τύπο και τα βάρη προσγείωσης-απογείωσης και οι εκάστοτε καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή.

  5. Οι χρήστες του ελικοδρομίου θα πρέπει να είναι ενημερωμένοι από το ΕΑΠ (Εγχειρίδιο Αεροναυτικών πληροφοριών Ελλάδος) και τα τρέχοντα NOTAM και να συμμορφώνονται αυστηρά προς αυτά.

  6. Απαγορεύεται η απευθείας από και προς το εξωτερικό μετάβαση των ελικοπτέρων, χωρίς πρότερη στάθμευση σε Διεθνή Αερολιμένα ή Αερολιμένα χαρακτηρισμένο ως Νομοθετημένο σημείο εισόδου-εξόδου.

Προγραμματισμένοι έλεγχοι

Αναφορικά με τους προγραμματισμένους ελέγχους που θα γίνονται στο ελικοδρόμιο, το εγχειρίδιο αναφέρει ότι αυτοί θα γίνονται κάθε μέρα και θα περιλαμβάνουν, έλεγχο σημάνσεων, έλεγχο ανεμουρίου, έλεγχο πυροσβεστήρων, έλεγχο φωτισμού, έλεγχο σήμανσης και φωτοσήμανσης εγκαταστάσεων και έλεγχο εμποδίων.

Ο υπεύθυνος διενέργειας του ελέγχου, όπως ορίζεται από τον υπεύθυνο ελικοδρομίου της εταιρείας, υποχρεούται να συμπληρώνει τα αποτελέσματα του ελέγχου στο ειδικό έντυπο και να τηρεί αρχείο ελέγχων για διάστημα τριών (3) μηνών.

Έκτακτοι έλεγχοι

Εκτός από τους προγραμματισμένους ελέγχους είναι δυνατή και η εκτέλεση μη-προγραμματισμένων – έκτακτων ελέγχων από τον υπεύθυνο λειτουργίας του ελικοδρομίου ή άλλο εξουσιοδοτημένο πρόσωπο από τη δημόσια αρχή. Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια ελέγχου (προγραμματισμένου ή μη) διαπιστωθεί η ύπαρξη νέου εμποδίου εντός των κατευθύνσεων απογείωσης – προσέγγισης ή στην μεταβατική επιφάνεια του ελικοδρομίου ή και περιμετρικά αυτού, θα πρέπει να γίνει άμεση αναφορά στην ΥΠΑ/ΑΠΑ.