Δηλώσεις Γ. Χατζημάρκου για τα λιμάνια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου

“Σε αυτήν τη συζήτηση δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης”

Ενημέρωση του περιφερειακού συμβουλίου για τη συνάντηση στο Υπ. Ναυτιλίας σχετικά με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των Λιμενικών Ταμείων

“Θέλουμε λιμάνια αποτελεσματικά που θα στηρίζουν τη νησιωτικότητα” δήλωσε κατηγορηματικά ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, ενημερώνοντας το σώμα για το περιεχόμενο της συνάντησης ανάμεσα στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ με “φόντο” την αλλαγή θεσμικού χαρακτήρα των Λιμενικών Ταμείων.

Ο κ. Χατζημάρκος άδραξε την ευκαιρία να δώσει το στίγμα της δικής του παρουσίας στην εν λόγω συνάντηση, από την οποία όπως πρόσθεσε κατηγορηματικά, προκύπτει ότι “σε αυτήν τη συζήτηση με το Υπουργείο, δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης των λιμένων”.

Συμπλήρωσε μάλιστα, πως, το ζήτημα που αφορά στο σύνολο των υποδομών και των δύο περιφερειακών ενοτήτων στο Νότιο Αιγαίο απασχολεί έντονα την Περιφερειακή Αρχή, καθώς τα προβλήματα νομιμοποίησής τους με άξονα την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι αυξημένα, οι πόροι για παρεμβάσεις σχεδόν ανύπαρκτοι, ενώ και το ζήτημα του τρόπου λειτουργίας των Λιμενικών Ταμείων παραμένει ανοικτό προς εξέταση.

Σημειώνεται πως, ο κ. Χατζημάρκος μόλις χθες ορίσθηκε να συμμετάσχει στην τριμερή επιτροπή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ως τακτικό μέλος για το ζήτημα των Λιμενικών Ταμείων.

Θέμα η αλλαγή θεσμικού πλαισίου λιμένων

Αφορμή για την εν λόγω ενημέρωση υπήρξε εν μέρει και ο σύντομος χαιρετισμός του βουλευτή Κυκλάδων του Σύριζα, Νίκου Συρμαλένιου, ο οποίος παρέστη στη συνεδρίαση και ανέφερε μεταξύ άλλων προς τους περιφερειακούς συμβούλους πως, “απαιτείται το κάθε περιφερειακό συμβούλιο να υψώσει το ανάστημά του στο κεντρικό κράτος” προκειμένου να υποστηρίξει πως, “δεν ιδιωτικοποιούνται λιμάνια, αεροδρόμια, η ενέργεια και ό,τι αποτελεί κοινωνικό αγαθό”.

Ορμώμενος από τα προαναφερθέντα και αναφερόμενος στη σχετική συνάντηση του Υπουργείου Ναυτιλίας με εκπροσώπους των συλλογικών οργάνων των Δήμων και των Περιφερειών, ο κ. Χατζημάρκος τόνισε πως, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, “διεκδικεί τη συμμετοχή της με έναν προνομιακό ρόλο, όχι γιατί θεωρεί ότι έχει μεγαλύτερη σοφία από οποιονδήποτε άλλον, αλλά γιατί κρίνει πως οι λιμενικές υποδομές είναι θέμα ζωής στο νησιώτικο περιβάλλον”.

Υπενθυμίζοντας μάλιστα, πως σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα τα λιμάνια ανέρχονται σε 118, υποστήριξε πως η ουσιαστική παρουσία της Περιφέρειας είναι επιτακτική, αφού για την ίδια αποτελεί ζήτημα μείζονος σημασίας ο ρόλος τους, δεδομένου ότι επηρεάζονται και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό οι νησιώτικες κοινωνίες από αυτά.

“Αντιλαμβάνομαι ποια είναι η πρώτη παρατήρηση που γίνεται σε αυτό το θέμα” ανέφερε στη συνέχεια ο ίδιος, διευκρινίζοντας πως προς οποιαδήποτε πλευρά κάνει λόγο για ιδιωτικοποιήσεις, απαντά πως, “σε αυτή τη συζήτηση δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης, αλλά θέμα αλλαγής θεσμικού πλαισίου των ελληνικών λιμανιών”.

“Συναποφασίζουμε και με τις τοπικές κοινωνίες”

Αναφορικά με το μεγάλο ζήτημα της λειτουργίας των λιμένων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ο κ. Χατζημάρκος, γνωστοποίησε και τη θέση της Περιφερειακής Αρχής, βάσει της οποίας θα πορευθεί στον διάλογο που έχει ανοίξει ήδη, ανάμεσα σε ΕΝΠΕ, ΚΕΔΕ και Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου. “Θέλουμε λιμάνια αποτελεσματικά, λιμάνια που θα λειτουργούν, λιμάνια που θα μπορούν να στηρίξουν τη νησιωτικότητα, τους κατοίκους των νησιών και σε καμία περίπτωση επειδή διάβασα πάρα πολλά, δεν μπαίνουμε σε αυτήν τη συζήτηση έχοντας φιλοδοξίες να πετύχουμε κάτι σε επίπεδο συνδικαλιστικό ή συντεχνιακό” δήλωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως αυτή η παρατήρηση είναι ήδη γνωστή και στην πρώτη συνάντηση με το Υπουργείο. Από την πλευρά του, υπεραμύνθηκε μάλιστα, της άποψης πως οι τοπικές κοινωνίες και η Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού οφείλει να έχει ρόλο στις αποφάσεις που θα ληφθούν, αφού σύμφωνα με όσα πρόσθεσε κατηγορηματικά, “Δεν πιστεύω και δεν νομίζω να διαφωνεί κανείς γι αυτό, πως μπορεί να υπάρξει δηλαδή λιμάνι, στο οποίο η τοπική κοινωνία ενός νησιού δε θα έχει ρόλο. Δεν γίνεται αυτό και προφανώς δεν θα είμαστε εμείς αυτοί που θα υποστηρίξουν κάτι τέτοιο”, σημείωσε.

Προβλήματα νομιμότητας

Ωστόσο, σημείο στο οποίο επικεντρώθηκε παρακάτω, αποτέλεσε το πλήθος των προβλημάτων που χαρακτηρίζουν τα λιμάνια στο Νότιο Αιγαίο. “Είναι πάρα πολλά τα προβλήματα” δήλωσε, λέγοντας πως, “ένας μεγάλος αριθμός λιμανιών είναι αυθαίρετα σύμφωνα με τη νομοθεσία και πρέπει να νομιμοποιηθούν με βάση τις διατάξεις του νόμου 2971”.

Συμπληρωματικά δε, έκανε λόγο και για τα πενιχρά οικονομικά εργαλεία που υπάρχουν και σχετίζονται με παρεμβάσεις σε αυτά, αναφέροντας συγκεκριμένα πως, “Σήμερα δεν έχουμε λεφτά και δεν έχουμε κανένα σοβαρό τεχνικό πρόγραμμα στην επόμενη προγραμματική περίοδο για να εκτελέσουμε έργα στα λιμάνια. Αλλά ακόμα κι αν αποκτούσαμε πόρους είναι αμφίβολο αν θα μπορούσαμε να κάνουμε έργα σε αυτά, γιατί οι προϋποθέσεις για να υλοποιηθούν λιμενικά έργα με ευρωπαϊκούς πόρους, καθιστούν αναγκαία τη νομιμότητά τους και την ύπαρξη master plan”.

“Πόσα από τα 118 έχουν; Ας μην το συζητήσουμε” σχολίασε χαρακτηριστικά, λέγοντας τέλος πως, από το σύνολο των δεκατριών Λιμενικών Ταμείων, υπάρχουν κάποια που δεν είναι υγιή, ανάμεσα σε αυτά και ένα πτωχευμένο.

Γ. Χατζημάρκος και Γ. Δεκαβάλλας εκπρόσωποι της ΕΝΠΕ

Ο Γιώργος Χατζημάρος επεσήμανε πως είναι αναγκαίο να δοθεί “μάχη” για το συγκεκριμένο ζήτημα που “αγγίζει” άμεσα την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, κινήθηκε και η ΕΝΠΕ, τα μέλη της οποίας κατά τη χθεσινή συνεδρίασή τους, αποφάσισαν να εκπροσωπηθεί η Ένωση Περιφερειών Ελλάδος στην τριμερή επιτροπή για τον διάλογο των Λιμενικών Ταμείων, από τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, ως τακτικό μέλος, με αναπληρωματικό μέλος τον περιφερειακό σύμβουλο Νοτίου Αιγαίου από τη μείζονα μειοψηφία, Γιάννη Δεκαβάλλα.

Υπογραμμίζεται πως, τον ορισμό του κ. Χατζημάρκου και του κ. Δεκαβάλλα γνωστοποίησε η ΕΝΠΕ χθες, με έγγραφό της προς τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων.