Πρώτη συνάντηση για το LNG στην περιοχή του Νοτίου Αιγαίου και στη Σύρο

Διαρροή διαφωνιών

Εναρκτήρια συζήτηση στο Δημαρχιακό Μέγαρο για σταθμό ανεφοδιασμού πλοίων με ΥΦΑ

Υπό το πρίσμα των αρνητικών συνεπειών που δεν αποκλείεται να προκύψουν για τη Σύρο από την ενδεχόμενη προώθηση του έργου “Archipelago LNG” στο νησιώτικο περιβάλλον, αντιμετώπισαν οι εκπρόσωποι της νέας Δημοτικής και Περιφερειακής Αρχής του νησιού και του Νοτίου Αιγαίου, την παρουσίαση του ευρωπαϊκού προγράμματος που αφορά στη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου στις θαλάσσιες μεταφορές.

Στην εναρκτήρια συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχιακό Μέγαρο την Παρασκευή το μεσημέρι, φαίνεται πως, το σενάριο της δημιουργίας υποδομών και εγκαταστάσεων ανεφοδιασμού πλοίων με LNG σε χώρο εντός του λιμένα Ερμούπολης, δεδομένης της ύπαρξης του Νεωρίου, που είναι και ένας από τους εταίρους του προγράμματος, “γέννησε” ερωτηματικά ως προς το αν η υλοποίηση του έργου στη Σύρο, “στρέφεται” ενάντια στις οργανωμένες προσπάθειες που γίνονται να οικοδομηθεί η τουριστική πορεία του νησιού.

Σε μία ιδιαίτερα δύσκολη οικονομικά περίοδο δε και για την τοπική οικονομία, όπου όλα τα φώτα έχουν επικεντρωθεί στις ενέργειες που θα καταστήσουν την πρωτεύουσα των Κυκλάδων έναν προορισμό ξεχωριστό που θα στηρίζεται στην πολιτιστική και αρχιτεκτονική κληρονομιά του, ώστε να αποτελέσει έναν ιδιαίτερο πόλο τουριστικής έλξης για επισκέπτες καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, προβληματίζει ιδιαίτερα η υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος, κυρίως δε, αν ληφθεί υπόψιν ο κίνδυνος που ελλοχεύει από την αποθήκευση του εύφλεκτου φυσικού αερίου σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, εντός της κατοικημένης περιοχής, αλλά και η ανυπολόγιστη ζημιά που μπορεί να προκληθεί σε κάθε επίπεδο από πιθανή διαρροή.

Διερευνητική μελέτη για το LNG στο Νότιο Αιγαίο

Στο πλαίσιο του προγράμματος που παρουσιάστηκε με θέμα “Βιώσιμες θαλάσσιες μεταφορές με ΥΦΑ μεταξύ της ηπειρωτικής χώρας και των νήσων του Αρχιπελάγους” από μέλη του ευρωπαϊκού προγράμματος, κατέστη σαφές στο τέλος της συζήτησης, πως πρόκειται για την εκπόνηση μίας μελέτης η οποία θα εξετάζει αν ο νησιώτικος χώρος του Νοτίου Αιγαίου κρίνεται κατάλληλος για να μπορούν να ανεφοδιάζονται πλοία που θα χρησιμοποιούν LNG για τις μεταφορές τους, γεγονός που όπως πρόσθεσε ένας εκ των ομιλητών, δεν σημαίνει ότι γίνεται λόγος εκ των προτέρων για κατασκευή υποδομών που θα φυλάσσεται υγροποιημένο φυσικό αέριο. Σημειώνεται πως, το πρόγραμμα αναλύθηκε σε τέσσερις άξονες οι οποίοι άπτονται του κανονιστικού πλαισίου για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, του προγράμματος ΔΕΜ-Μ (ΤΕΝ-Τ) και του έργου “Archipelago LNG”, ενώ υπήρξε ιδιαίτερη μνεία για το υγροποιημένο φυσικό αέριο και τον τρόπο με τον οποίον μπορεί να αποτελέσει ένα βασικό στοιχείο για μία κοινωνία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Στην πρώτη συνάντηση που αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για τον διάλογο που θα αναπτυχθεί συστηματικά εντός του 2015 συμμετείχαν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, ο προμηθευτής φυσικού αερίου ΔΕΠΑ Α.Ε, η ΕΤΕΚΑ/ΙΔΕΠ (υπεύθυνη για έρευνα), καθώς και εκπρόσωποι του χώρου της Ναυτιλίας, ΑΝΕΚ Α.Ε και ΠΑΣΙΦΑΗ Α.Ε, του ναυπηγείου Νεώριον, αλλά και μέλη της Διευθύνουσας επιτροπής (Νορβηγικός Νηογνώμονας, ΥΠΕΚΑ, Ελληνο-γερμανική συνέλευση Εφοπλιστών Μικρών Αποστάσεων) ενώ εκπροσωπήθηκαν και οι δημόσιοι φορείς, ΥΜΕ, ΥΕΝ και ΥΠΑΝ.

Η διάρκεια του προγράμματος για την εκπόνηση της μελέτης ολοκληρώνεται στις 31 Δεκεμβρίου του 2015 και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 1.146.180 ευρώ με συνεισφορά της ΕΕ σε ποσό που αγγίζει τα 573.090 ευρώ.

Φθηνό καύσιμο στη ναυτιλία

Στην παρουσίαση αναλύθηκαν τα θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από τη χρήση LNG, με τους ομιλητές να φέρνουν ως παράδειγμα τη Νορβηγία και ευρύτερα τις Σκανδιναβικές χώρες, επισημαίνοντας πως, το υγροποιημένο φυσικό αέριο στη ναυτιλία αποδεικνύεται φιλικό προς το περιβάλλον, έχει χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, αποτελεί καθαρό καύσιμο και δεν υπάρχει ανάγκη μετ΄ επεξεργασίας, ενώ έναντι του μαζούτ, έχει 100% χαμηλότερες εκπομπές SΟx, κατά 20-25% χαμηλότερες εκπομπές του CO2, 90% χαμηλότερες εκπομπές ΝΟx και εν γένει είναι φθηνότερο καύσιμο. Αναφέρθηκε ακόμη, πως φέτος η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε προγραμματίσει να δοθούν 330 εκατ. ευρώ για μετατροπές των δεξαμενών των πλοίων ώστε να υποδέχονται το οικολογικό καύσιμο, ενώ ειπώθηκε ότι είναι ένα καύσιμο που προωθείται δεδομένου του ανταγωνισμού που επικρατεί και αυξάνεται από χρόνο με τον χρόνο στις μεταφορές και τη ναυτιλία.

Στόχοι του έργου, σύμφωνα με όσα υπογραμμίστηκαν είναι πρώτον, η προώθηση της χρήσης του ΥΦΑ ως καυσίμου ναυτιλίας στους τομείς της μεταφοράς επιβατών ναυσιπλοΐας των ελληνικών νησιών, δεύτερον, η παροχή κινήτρων και απαραίτητων εργαλείων στις ελληνικές αρχές προκειμένου να εγκριθεί ένα κανονιστικό πλαίσιο για τη μετατροπή και τον ανεφοδιασμό των πλοίων ΥΦΑ στην περιοχή, τρίτον, ο προσδιορισμός του βασικού τεχνικού και οικονομικού πλαισίου της μικρής κλίμακας ΥΦΑ ως αλυσίδας αξίας για τα θαλάσσια καύσιμα στο Νότιο Αιγαίο και τέταρτον, η διατύπωση συστάσεων νομοθετικού χαρακτήρα προς τις ελληνικές αρχές όσον αφορά τόσο τις τεχνικές, όσο και τις οικονομικές πτυχές της αλυσίδας εφοδιασμού ΥΦΑ στις νησιωτικές περιοχές, χρησιμοποιώντας ως αναφορά την περιοχή του Νοτίου Αιγαίου.

“Αδιανόητη μία τέτοια εγκατάσταση σε αστικό ιστό”

Επιφυλακτικός παρουσιάσθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, ο οποίος, δήλωσε πως μέχρι σήμερα, “για τις ανεμογεννήτριες, για τα φράγματα, για τα φωτοβολταϊκά και γενικώς για τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας, τα ίδια ακούγαμε”, επισημαίνοντας πως, “η συζήτηση για το περιβάλλον και τις ευθύνες μας είναι επαναλαμβανόμενη εδώ και χρόνια”. Συμπλήρωσε δε, πως η ουσία πρέπει να εστιασθεί στη μελέτη που εκπονείται, γιατί όταν γίνεται λόγος για χρήση, αυτομάτως η συζήτηση επικεντρώνεται σε ένα σενάριο μελλοντικό.

Ουσιαστική υπήρξε και η τοποθέτηση του μέλους του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Γιώργου Κανάκη, ο οποίος ορμώμενος όπως ανέφερε από σχετικό έγγραφο που στάλθηκε στο ΔΣ του Ταμείου, προκειμένου να δοθούν στοιχεία για τον λιμένα Ερμούπολης, υποστήριξε πως, το λιμάνι είναι ήδη επιβαρυμένο με πλήθος δραστηριοτήτων. Εξήγησε επιπλέον, πως “επιδοτούνται τα εργοστάσια που κάνουν μετασκευές μηχανών περίπου στο 50% από την ΕΕ και συμφέρει εννοείται το Νεώριο εφόσον μπορεί να αναλάβει τέτοια τεχνογνωσία και να επιδοτηθεί”, ωστόσο πρόσθεσε πως, πρόκειται για ένα καύσιμο που διέπεται από ειδικούς κώδικες ασφαλείας και είναι ιδιαίτερα εύφλεκτο, θέτοντας επί τάπητος τις παρατηρήσεις πως πρέπει το προσωπικό να έχει ιδιαίτερη γνώση και βάσει των προαναφερομένων, επιβάλλεται να υπάρξει σοβαρή προσέγγιση του θέματος. “Η Σύρος αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ένα στάδιο τουριστικής εξέλιξης και αναβάθμισης εκ θεμελίων και το λιμάνι μας είναι επιβαρυμένο” τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κανάκης, ρωτώντας ευθέως τους αρμοδίους αν προτίθενται να προωθήσουν το έργο εντός του λιμένα της Ερμούπολης. Αναφέροντας μάλιστα, ως παράδειγμα τη λειτουργία σταθμού στο Ρεβυθονήσι που πρόκειται για μία βαραχονησίδα, κατέληξε πως “σε αστικό ιστό για εμάς μία τέτοια εγκατάσταση προμήθειας θεωρείται αδιανόητη”.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός προέβη σε ερώτηση σχετικά με το αν θα υπάρχουν στη μελέτη προτάσεις δεσμευτικές για τη χωροθέτηση και εγκατάσταση μίας τέτοιας υποδομής.

Σημειώνεται πως, το σύνολο της συζήτησης και οι τοποθετήσεις των συμμετεχόντων προβάλλονται στο web tv της “Κοινής Γνώμης”.

Ετικέτες: