Έγκριση δράσεων Πρωτογενούς τομέα από το Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου

Προβολή γαστρονομικής ταυτότητας στη σκιά του Covid-19

Καταρτίστηκε το πλάνο των δράσεων προβολής των τοπικών προϊόντων της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για το 2021, η υλοποίηση του οποίου όμως θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την πορεία της πανδημίας παγκοσμίως.

Η Περιφέρεια επιδιώκει κάθε χρόνο να αναδεικνύει τη γαστρονομική ταυτότητα των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου μέσα από ποικίλες δράσεις, ωστόσο, τόσο την τρέχουσα χρονιά, όσο και την επόμενη, αυτή η προσπάθεια πραγματοποιείται στη σκιά της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ως εκ τούτου, ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης, Φιλήμων Ζαννετίδης εξήγησε πως το κατωτέρω πλάνο είναι ενδεικτικό, κυρίως όσον αφορά τις εκθέσεις, οι οποίες δεν αποκλείεται να πραγματοποιηθούν ψηφιακά.

Προγραμματισμός πάντα με επιφύλαξη...

Συγκεκριμένα, στην εισήγησή του, ο κ. Ζαννετίδης υπενθύμισε για τις δράσεις της τρέχουσας χρονιάς πως, “όλα τα χρήματα των δράσεων του 2020 διατέθηκαν για τη στήριξη των δομών υγείας” ενώ σε πιο αισιόδοξο τόνο, σχολίασε αμέσως μετά, πως, “Με την ευχή το 2021 να είναι ένα υγιές, ευοίωνο και δημιουργικό έτος, σας παρουσιάζουμε το πρόγραμμα των δράσεων του Πρωτογενούς Τομέα, πάντα με την επιφύλαξη τροποποιήσεων βάσει των εξελίξεων της πανδημίας του Covid-19”.

Σύμφωνα με όσα εξήγησε, βασικός στόχος του επικοινωνιακού προγράμματος όσον αφορά τον Πρωτογενή τομέα είναι η προβολή και η προώθηση των αγροτικών προϊόντων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, κυρίως μέσω της συμμετοχής της ΠΝΑι σε εκθέσεις και φεστιβάλ, δίνοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες να γνωρίσουν τα τοπικά και τα πιστοποιημένα προϊόντα της Περιφέρειας.

Επίσης, πρόσθεσε πως, “στόχο έχει την εμπορική ενδυνάμωση των εμπορικών δεσμών των παραγωγών τροφίμων και ποτών του Νοτίου Αιγαίου με την ελληνική και τη διεθνή αγορά, ώστε να αποδοθούν τα μέγιστα δυνατά εμπορικά οφέλη στους παραγωγούς της” ενώ τελικός στόχος “είναι η συνέχιση της ανάδειξης της Αιγαιοπελαγίτικης γαστρονομίας, η καθιέρωσή της ως δυναμικού παράγοντα υγιεινής διατροφής, η διασύνδεση του τουρισμού με τη γαστρονομία, καθώς και η προβολή των νησιών της Περιφέρειας υπό το πρίσμα του γαστρονομικού τουρισμού ως παρακαταθήκη του τίτλου της “Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου – Γαστρονομικής Περιφέρειας της Ευρώπης το 2019””.

Τρόποι προώθησης

Οι μέθοδοι οι οποίες πρόκειται να χρησιμοποιηθούν προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι είναι οι εξής: α. Διανομή εντύπων για παρουσίαση των ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντων του Πρωτογενούς Τομέα της Περιφέρειας. β. Ραδιοφωνικοί ή και τηλεοπτικοί διαγωνισμοί με έπαθλο προϊόντα του Πρωτογενούς τομέα της Πεφιφέρειας. γ. Αρθρογράφηση σε ΜΜΕ και διαφημιστικές καταχωρήσεις της ΠΝΑι σε εφημερίδες ή και ένθετα, αλλά και περιοδικά και ιστοσελίδες. δ. Προβολή του Πρωτογενούς Τομέα της Περιφέρειας σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. ε. Προβολή των τοπικών προϊόντων και παραγωγών της Περιφέρειας σε τηλεοπτικές ή/και ραδιοφωνικές εκπομπές. στ. Διοργάνωση ή/και συνδιοργάνωση γαστρονομικών εκδηλώσεων με φορείς του τουρισμού, του πρωτογενούς τομέα κλπ, για την προβολή της αιγαιακής κουζίνας. ζ. Μαγειρικές δραστηριότητες της Λέσχης Αρχιμαγείρων Δωδεκανήσου και Κυκλάδων και των παραγωγικών σχολών που εδρεύουν στην Περιφέρειά μας στις περισσότερες εκθέσεις και γαστρονομικές εκδηλώσεις της ΠΝΑι. η. Μαγειρικές δραστηριότητες επώνυμων σεφ με προϊόντα του Πρωτογενούς Τομέα της Περιφέρειας εντός και εκτός Ελλάδας. θ. Δημιουργία βίντεο για την ανάδειξη της αιγαιοπελαγίτικης κουζίνας. ι. Προβολή σε οθόνες που θα βρίσκονται τοποθετημένες στα περίπτερα της Περιφέρειας, διαφημιστικών spot με προϊόντα του Πρωτογενούς Τομέα της Περιφέρειας, ταινιών μικρής διάρκειας με αντικείμενο την ιστορία και τα προϊόντα των νησιών της Περιφέρειας, ταινιών μικρής διάρκειας του Προγράμματος Aegean Cuisine.

Χρονοδιάγραμμα

Το περιεχόμενο των επικοινωνιακών δράσεων που περιγράφεται παραπάνω, πρόκειται να υλοποιηθεί καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους με τη συμμετοχή της ΠΝΑι σε Εκθέσεις και Φεστιβάλ του Πρωτογενούς Τομέα, καθώς και σε γαστρονομικές εκδηλώσεις που έχουν σκοπό να προβάλουν και να αναδείξουν τα προϊόντα της και τον γαστρονομικό πολιτισμό της.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα

Ο κ. Ζαννετίδης αναφέρεται στην εισήγησή του και στα προσδοκώμενα αποτελέσματα. “Μέσω του επικοινωνιακού προγράμματός της, η ΠΝΑι φιλοδοξεί να ενισχύσει: Την προβολή και προώθηση των αγροτικών της προϊόντων. Την ενδυνάμωση των εμπορικών δεσμών των παραγωγών τροφίμων και ποτών του Νοτίου Αιγαίου με την ελληνική και τη διεθνή αγορά, ώστε να αποδοθούν τα μέγιστα δυνατά εμπορικά οφέλη στους παραγωγούς της. Την ανάδειξη της Αιγαιοπελαγίτικης γαστρονομίας και την καθιέρωσή της, ως δυναμικού παράγοντα υγιεινής διατροφής. Τη διασύνδεση του τουρισμού με τη γαστρονομία. Την προβολή των νησιών της Περιφέρειας υπό το πρίσμα του γαστρονομικού τουρισμού. Τη συνεργασία της ΠΝΑι με τους φορείς, τους παραγωγούς και τους μεταποιητές”.

Αναμονή για τον τρόπο συμμετοχής σε εκθέσεις

Σαφής υπήρξε και στο κομμάτι των εκθέσεων, για τις οποίες αρχικά ανέφερε τα ακόλουθα: “Η συμμετοχή της ΠΝΑι, τα τελευταία χρόνια στις Εκθέσεις Τροφίμων και Ποτών τόσο στο εσωτερικό, αλλά κυρίως στο εξωτερικό ήταν εξαιρετικά επιτυχημένη. Η όλη προσπάθεια απέσπασε θετικότατα σχόλια από τους εκθέτες της Περιφέρειας, από συνεκθέτες άλλων Περιφερειών, από τους διοργανωτές και κυρίως από υποψήφιους αγοραστές”.

Με την ίδια συλλογιστική η ΠΝΑι συνεχίζοντας τη δυναμική προβολή επιδιώκει τη συμμετοχή σε μία σειρά από εκθέσεις τις οποίες και αναφέρει στην εισήγηση προς τους συμβούλους. Ενδεικτικά προτείνει τη συμμετοχή σε ΕΞΠΟΤΡΟΦ, FOODEXPO, PROWEIN, FOOD PANORAMA EXPO, LONDON WINE FAIR, ANUGA κ.α..

Σύμφωνα με όσα εξηγεί παρακάτω ο κ. Ζαννετίδης, η συμμετοχή θα κριθεί από την εξέλιξη της πανδημίας και “στην περίπτωση που προκύψει ακύρωση εκθέσεων στις οποίες απαιτείται φυσική παρουσία, λόγω έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του Covid – 19 και πραγματοποίησή τους σε διαδικτυακή μορφή, θα εξετάζεται κατά περίπτωση το ενδεχόμενο συμμετοχής της ΠΝΑι και των εκθετών της στη διαδικτυακή εκδοχή τους”.

Τέλος στην ερώτηση για την κοστολόγηση του πλάνου δράσεων τόνισε πως αυτό περιλαμβάνεται αναλυτικά στον προϋπολογισμό της ΠΝΑι που θα έρθει προς ψήφιση.

Σημαντικές παρατηρήσεις από τη Λαϊκή Συσπείρωση

Κατόπιν των ανωτέρω προέβησαν σε παρατηρήσεις – ερωτήσεις τα μέλη της Λαϊκής Συσπείρωσης Ν. Αιγαίου.

Ειδικότερα, ο επικεφαλής, Γιάννης Ντουνιαδάκης σχολίασε αρνητικά το γεγονός πως, “οι δράσεις αφορούν μονόπλευρα το τουριστικό προϊόν”, σημειώνοντας παράλληλα πως στα νησιά θα έπρεπε να εξασφαλίζεται πρώτα και κύρια η κάλυψη των διατροφικών αναγκών του κόσμου και το εισόδημα των παραγωγών, των αλιέων κ.α..

Επιπλέον, ο Βαγγέλης Σιγάλας έθεσε επί τάπητος το πρόβλημα της νοθείας στα προϊόντα των νησιών, ρωτώντας τον κ. Ζαννετίδη αν έχει μεριμνήσει σχετικά για τη λύση του θέματος η Περιφερειακή Αρχή.

“Λέγαμε και λέμε κάθε φορά ότι τα τοπικά προϊόντα πρέπει να προφυλαχθούν. Πώς θα εξαλειφθεί το θέμα της νοθείας;” σχολίασε χαρακτηριστικά, με τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη να απαντά πως θα πρέπει το αρμόδιο Υπουργείο να αναπτύξει αποτελεσματικά τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του.

“Είναι μεγάλη η νοθεία. Αδυνατεί και το κράτος να το αντιμετωπίσει λόγω της υποστελέχωσης των Υπηρεσιών” σχολίασε μεταξύ άλλων ο κ. Ζαννετίδης, προσθέτοντας πως η Περιφερειακή Αρχή επιδιώκει να είναι πιστοποιημένα τα τοπικά προϊόντα και αυτό να λειτουργεί σαν ασπίδα προστασίας.

“Προσπάθειά μας είναι να τα πιστοποιούμε (ΠΟΠ)” δήλωσε κατηγορηματικά ο ίδιος, γνωστοποιώντας πως ακολουθεί η σχετική διαδικασία για ακόμη 22 προϊόντα του Ν. Αιγαίου.

Ο Αντιπεριφερειάρχης έκλεισε την απάντησή του, επαναλαμβάνοντας κατηγορηματικά πως, “Το Υπουργείο πρέπει να ενισχύσει τους μηχανισμούς ελέγχου”.