Συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου για τη δυνατότητα προμήθειας με σκοπό τη διενέργεια rapid test στους πολίτες που φθάνουν στις πύλες εισόδου των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου το διάστημα Απριλίου – Ιουνίου

Προετοιμασία και έλεγχος της διασποράς στα νησιά

Στόχος να καταστεί το Νότιο Αιγαίο ένας covid safe προορισμός προτού ξεκινήσει η τουριστική σεζόν
  • Παρασκευή, 2 Απριλίου, 2021 - 06:20

Την πρόθεση τους να ελεγχθούν οι εσωτερικές μετακινήσεις από την υπόλοιπη Ελλάδα προς τα νησιά του Ν. Αιγαίου, για το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου, μέσω της διενέργειας rapid test σε όσους φθάνουν αεροπορικώς σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, συναποφάσισαν κι εξέφρασαν τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου, προκειμένου ο γεωγραφικός χώρος ευθύνης τους, να καταστεί ένας covid safe προορισμός ενόψει του ανοίγματος του τουρισμού.

Στην ανωτέρω θέση κατέληξαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι, μετά από εκτενέστατη συζήτηση σχετικής πρότασης της μείζονος μειοψηφίας, η οποία διαμορφώθηκε στην οριστική μορφή της, κατόπιν της διαλογικής συζήτησης των παρατάξεων και κυρίως μετά την παρέμβαση του Περιφερειάρχη.

Συγκεκριμένα, η μείζονα αντιπολίτευση ζήτησε να εξετάσει η Περιφέρεια τη δυνατότητα προμήθειας ικανού αριθμού rapid test, προκειμένου να υπάρξει έλεγχος των πολιτών που φθάνουν στα νησιά και άρα, περιορισμός της διασποράς του κορωνοϊού, ώστε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα να μπορέσουν να οργανωθούν και να υποδεχθούν με ασφάλεια τους επισκέπτες.

Αν και η αρχική πρόταση της Συμμαχίας Νοτίου Αιγαίου ήταν γενικόλογη και αόριστη χωρίς αριθμητικά στοιχεία και προσδιορισμένο χρόνο, ωστόσο, τέθηκε επί τάπητος στο Περιφερειακό Συμβούλιο, μετά το σχετικό αίτημά της προς την Οικονομική Επιτροπή προσφάτως, προκειμένου αυτή να συζητηθεί αναλυτικά και να τεθεί σε ρεαλιστική βάση.

Σύμφωνα με όσα εξ αρχής εξήγησε η Περιφερειακή Αρχή, η ΠΝΑι επ΄ουδενί δεν θα μπορούσε να καλύψει οικονομικά το κόστος της προμήθειας rapid test για τη θερινή περίοδο και άρα για τα εκατομμύρια επισκεπτών από το εξωτερικό προς τα νησιά, σημειώνοντας παράλληλα, πως, δεν υπάρχει η υποδομή από άποψη χώρων, αλλά και ανθρώπινων πόρων για έναν τέτοιον έλεγχο.

Ωστόσο, όπως τόνισε ο Γιώργος Χατζημάρκος είναι εφικτό να ζητηθεί από την κυβέρνηση να εξετάσει την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), η οποία θα δίνει το περιθώριο στην Αυτοδιοίκηση να δαπανήσει χρήματα για προμήθεια rapid test για τον έλεγχο των εσωτερικών μετακινήσεων για το διάστημα πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν.

Τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου, με εξαίρεση τους συμβούλους της Λαϊκής Συσπείρωσης, συμφώνησαν σε αυτό, ενώ η μείζονα μειοψηφία ζήτησε από τον Γιώργο Χατζημάρκο να έρθει σε επαφή με τους Δημάρχους των νησιών, ώστε οι Δήμοι να πεισθούν να αναλάβουν αντίστοιχη πρωτοβουλία για τον έλεγχο στα λιμάνια ακτοπλοΐας του Ν. Αιγαίου.

Η αρχική πρόταση για την “καλή φήμη των νησιών”

Ειδικότερα, η Συμμαχία αρχικά, στην τοποθέτησή της προς την Οικονομική Επιτροπή, μίλησε για συνολικό έλεγχο στις πύλες εισόδου των νησιών – λιμάνια και αεροδρόμια – χωρίς να διευκρινίζει με σαφήνεια το διάστημα για το οποίο ζητούσε τα παραπάνω. Μάλιστα πρότεινε να αγοράσει τα rapid test η Περιφέρεια χωρίς να διευκρινίζει τον τρόπο εφαρμογής της εν λόγω πρότασης.

Συγκεκριμένα, η Συμμαχία Νοτίου Αιγαίου μιλώντας για τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης στα νησιά και για την ανασφάλεια που αισθάνονται οι κάτοικοι, πρότεινε προς την Περιφερειακή Αρχή τα εξής: “Στο ίδιο πνεύμα συνεργασίας, προτείνεται η άμεση αγορά rapid test σε ικανό αριθμό ούτως ώστε να μπορεί να καλυφθεί ο αριθμός εισερχόμενων από τις πύλες εισόδου των νησιών μας.

Το μέτρο αυτό θα μπορέσει να δημιουργήσει μια συμπαγή εικόνα Covid-Free νησιών. Επιπλέον, αφενός δημιουργείται σημαντική βάση δεδομένων για να εξετάζει η επιτροπή των ειδικών σε πραγματικό χρόνο την πορεία της πανδημίας και αφετέρου τα κρούσματα να απομονώνονται το συντομότερο. Αντίστοιχο μέτρο προτείνουν ήδη πολλοί Δήμοι (όπως για παράδειγμα, ο Δήμος Μυκόνου μέσω του Δημάρχου Κωνσταντίνου Κουκά), όπως και βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος (Βουλευτής Κυκλάδων Φίλιππος Φόρτωμας). Ο Δήμος Μυκόνου μάλιστα, αναφέρει πως καλύπτει από ιδία έσοδα τα test, εφόσον το ζήτημα είναι οικονομικό”. Η Συμμαχία κατέληγε στην πρώτη τοποθέτησή της, λέγοντας πως, “Η τουριστική σεζόν πλησιάζει και οφείλουμε να διατηρήσουμε την καλή φήμη των νησιών μας”.

Ανέφικτη πρόταση κατά την τουριστική σεζόν των μαζικών αφίξεων

Με αφορμή τα παραπάνω, ο χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης ανέλαβε την εισήγηση προς το Περιφερειακό Συμβούλιο, εξηγώντας με στοιχεία για ποιους λόγους ο έλεγχος των επισκεπτών στα λιμάνια και τα αεροδρόμια του Ν. Αιγαίου δεν είναι εφικτός, κατά το διάστημα της τουριστικής σεζόν και άρα, των μαζικών αφίξεων.

Σύμφωνα με όσα υποστήριξε, μπορεί η αρχική τοποθέτηση της Συμμαχίας να είναι εύηχη, ωστόσο “δεν είναι ρεαλιστική”.

“Αυτές οι προτάσεις θα έπρεπε να έχουν το στοιχείο του ρεαλισμού. Πιστεύω ακράδαντα ότι αυτή η πρόταση δεν έχει μελετηθεί καθόλου στο ρεαλιστικό κομμάτι της εφαρμογής της” δήλωσε στη συνεδρίαση, απευθυνόμενος προς τα μέλη της παράταξης του Μανώλη Γλυνού κι εξηγώντας στη συνέχεια πως, “Μία τέτοια πρόταση θα έπρεπε να είναι αντικείμενο επεξεργασίας με τους Δημάρχους, γιατί επηρεάζει σημαντικότατα την οικονομική ζωή του κάθε νησιού και την τουριστική του εικόνα”. Ο ίδιος, αφού εξήγησε δε, πως, για το θέμα πρέπει να καταγραφεί και η θέση της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, τεκμηρίωσε με στοιχεία τη γνώμη του.

Συγκεκριμένα, γνωστοποίησε πως σύμφωνα με την περυσινή χρονιά, για το διάστημα από την 1η Ιουλίου μέχρι και την 31η Οκτωβρίου, οι πτήσεις οι αεροπορικές αφίξεις στο Ν. Αιγαίο – εσωτερικού και εξωτερικού – “ήταν 1.200.000 άτομα, συν 450.000 που είναι ο αριθμός των αφίξεων στα αεροδρόμια, συν 2.600.000 που είναι οι αφίξεις στα λιμάνια, δηλαδή πλησιάζουμε έναν αριθμό 4.200.000 ανθρώπων το 2020”.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, σχολίασε πως αν “ο κάθε επιβάτης για rapid test χρειάζεται 15 λεπτά για όλη τη διαδικασία” τότε ενδεικτικά οι περίπου “2.200 επιβάτες ημερησίως για παράδειγμα στο αεροδρόμιο της Ρόδου θα χρειαστούν πολλές ώρες αναμονής για τη διενέργεια των rapid test”.

Επιπλέον, θίγοντας το ζήτημα της έλλειψης κατάλληλων χώρων στις πύλες εισόδου των νησιών για τον εν λόγω έλεγχο, αλλά και τη μη ύπαρξη προσωπικού για να διενεργήσει αυτά τα τεστ, κατέληξε στο συμπέρασμα πως “αυτοί όλοι οι άνθρωποι πού θα στοιβάζονται για να περιμένουν ώρες για να κάνουν ένα rapid test. Δεν φθάνει το 24ωρο”.

Ουσιαστικά υποστήριξε πως για τον έλεγχο του συνόλου των επισκεπτών τη θερινή σεζόν, θα έπρεπε να υπάρχει ένα τεράστιος μηχανισμός, ο οποίος όμως δεν μπορεί να προκύψει.

Προτού ολοκληρώσει την τοποθέτησή του ο Αντιπεριφερειάρχης, εξήγησε μάλιστα – παραθέτοντας φωτογραφικό υλικό – πως, στα λιμάνια ενδεικτικά της Μυκόνου και της Σαντορίνης, δεν περισσεύει χώρος για τη διενέργεια αυτών των ελέγχων και κυρίως για την ασφαλή αναμονή των επισκεπτών.

“Ενδεικτικά για το λιμάνι Σαντορίνης με 5.000 αφίξεις, απαιτούνται 22 ώρες για test σε όλους.

Πού θα περιμένουν αυτοί οι επισκέπτες με τις οικογένειές τους σε υψηλές θερμοκρασίες;” ρώτησε ρητορικά, ενώ τέλος, έθιξε και το κόστος.

“Για 4 εκατομμύρια test με πρόχειρους υπολογισμούς αν το κάθε ένα κοστίζει 6 ευρώ, μιλάμε για 24 εκ. ευρώ και μιλάμε σήμερα, σε μία εποχή που δεν υπάρχουν οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που μας δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε αυτές τις ενέργειες” υποστήριξε, ξεκαθαρίζοντας πως η Περιφέρεια δεν θα μπορούσε να εφαρμόσει μία τέτοια πρόταση τους μήνες των μαζικών αφίξεων.

Διοχετεύονται δυνάμεις στον εμβολιασμό

Ακολούθως, ο Περιφερειάρχης θέλησε να σταθεί στο θέμα της μη ύπαρξης δυνάμεων για τη διενέργεια των test στις πύλες εισόδου, καθώς η κυβέρνηση έχει διοχετεύσει όλη τη δύναμη στο κομμάτι των εμβολιασμών.

Ειδικότερα, ο κ. Χατζημάρκος υπενθύμισε πως αν και πέρυσι υπήρξε η δυνατότητα αξιοποίησης ανθρώπων του Στρατού, ωστόσο, φέτος, αυτό δεν είναι εφικτό. “Οι χιλιάδες των ανθρώπων που χρειάζονται στα 118 λιμάνια και στα 15 αεροδρόμια, αυτές οι χιλιάδες του προσωπικού πού θα βρεθούν;” σχολίασε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας παρακάτω πως, “Σήμερα και ο κρατικός μηχανισμός, ολόκληρος, έχει αδυναμία να βρει προσωπικό διότι έχει στρέψει πολύ κόσμο στους εμβολιασμούς. Πέρυσι είχαμε πάρει τη βοήθεια του Στρατού. Φέτος όμως ο Στρατός δεν μπορεί να συνδράμει σε αυτό, γιατί είναι μεγάλος ο αριθμός που έχει διαθέσει στους εμβολιασμούς”.

Διευκρινίσεις για ελέγχους από Απρίλιο μέχρι Ιούνιο μόνον σε πτήσεις εσωτερικού

Σε συνέχεια των ανωτέρω, η παράταξη της Συμμαχίας ζήτησε να προβεί σε διευκρινίσεις αναφορικά με την αρχική θέση της, προκειμένου να γίνει σαφής η πρότασή της.

“Είμαστε στο κόκκινο και περιμένουμε μία νέα τουριστική περίοδο που λογικά θα έπρεπε να κάνουμε κάτι για να πάμε στο “πράσινο” ξανά, για να έχουμε μία τουριστική περίοδο. Δεν μιλήσαμε για την τουριστική περίοδο όταν θα έρθουν ήδη οι τουρίστες των 4 εκατομμυρίων στα νησιά μας, γιατί αυτό δεν είναι πραγματοποιήσιμο” υποστήριξε το σύνολο των μελών της παράταξης του κ. Γλυνού που μίλησαν για το συγκεκριμένο θέμα, τονίζοντας παράλληλα πως η Συμμαχία ζητά οχύρωση σε επίπεδο προετοιμασίας για τη σεζόν. “Μιλάμε γενικότερα για την οχύρωση. Άρα, θέλουμε να κάνουμε μία οργάνωση μέσω της οχύρωσης μέσα από τα test τα οποία ζητήσαμε. Το όργανο το δικό μας είναι η Περιφέρεια και όχι οι Δήμοι γι αυτό και το φέραμε στο Περιφερειακό Συμβούλιο ώστε να αποφασίσουμε για τα επόμενα βήματα” ανέφεραν περιφερειακοί σύμβουλοι της μείζονος μειοψηφίας, ξεκαθαρίζοντας πως, “Πρέπει να οδηγήσουμε τα νησιά μας, τουλάχιστον στο επίπεδο covid safe προορισμών, για να έχουμε τουριστική περίοδο. Αυτός ο στόχος θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το άνοιγμα της τουριστικής περιόδου και αν είναι εφικτό, πολύ νωρίτερα”.

Στις βασικές ενέργειες που απαρίθμησαν είναι ο έλεγχος στους εκπαιδευτικούς και σε όλους τους πολίτες που μεταβαίνουν προς τα νησιά από την υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς όπως ανέφεραν λογικά ο τουρισμός αναμένεται να λειτουργήσει με υγειονομικά διαβατήρια.

“Η παράταξή μας μιλά για την περίοδο Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου. Μιλάμε για την εσωτερική μετακίνηση μέχρι να έρθει το υγειονομικό διαβατήριο, αν τελικά θα ισχύσει” πρόσθεσαν, συμπληρώνοντας μάλιστα πως, “στα 4 διεθνή αεροδρόμια αντιστοιχούν 77.000 πολίτες περίπου, εκ των οποίων οι σχεδόν 40.000 έρχονται από την Αθήνα”.

Τα μέλη της Συμμαχίας κατέληξαν στην πρόταση πως, “Θα μπορούσε η Περιφέρειά μας να καλύψει τα αεροδρόμια και οι Δήμοι θα μπορούσαν να καλύψουν τα λιμάνια” ενώ για τους ελέγχους, πρότειναν να υπάρξει συνεννόηση και συνεργασία με τον ΕΟΔΥ και με άλλες κοινωνικές ομάδες, αλλά και με την Πολιτική Προστασία.

Τέλος, για την προμήθεια περίπου 60.000 rapid test, η Συμμαχία υποστήριξε πως δεν θα είναι ιδιαίτερα υψηλό το κόστος.

“Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούμε να ελέγξουμε τι έρχεται στο κάθε νησί, αλλά και το κράτος θα έχει ένα δεδομένο και θα μπορεί να γνωρίζει τί συμβαίνει με τους φορείς του ιού” ανέφεραν τα μέλη της Συμμαχίας, επαναλαμβάνοντας την ανάγκη συνεργασίας των Δήμων, για την κάλυψη των ελέγχων στα λιμάνια ακτοπλοΐας.

Η ΠΝΑι ζητά Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου

Καταλήγοντας στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης, ο Περιφερειάρχης τόνισε πως για την εφαρμογή των ανωτέρω απαιτείται έκδοση σχετικής ΠΝΠ για να μπορεί η Περιφέρεια να αγοράσει τα τεστ, ενώ θα πρέπει να εξασφαλιστεί και το προσωπικό που θα τα διενεργήσει.

“Τι δεν υπάρχει σήμερα για να γίνει αυτό; Το πρώτο είναι η ΠΝΠ για την αγορά και δεύτερον συμφωνία του ΕΟΔΥ να δώσει το προσωπικό.

Άρα, συμφωνούμε για τον έλεγχο των πτήσεων εσωτερικού, η Περιφέρεια να εκφράσει τη βούλησή της προς την κυβέρνηση, να προμηθεύσει με ικανό αριθμό test για τον έλεγχο των αφίξεων στα νησιά (πτήσεις εσωτερικού μόνο). Ζητάμε από την κυβέρνηση να κάνει δεκτή την προσφορά μας, να μας δώσει ΠΝΠ για να μπορέσουμε να την υλοποιήσουμε και βεβαίως να εξεύρει τους ανθρώπινους πόρους για να το υλοποιήσει. Εάν νομίζει ότι μπορούμε να συνδράμουμε στο δεύτερο κομμάτι, της εξεύρεσης ανθρώπινων πόρων, είμαστε εδώ για να το συζητήσουμε” ανέφερε ο Γιώργος Χατζημάρκος, ξεκαθαρίζοντας πως σε καμία περίπτωση η Περιφέρεια δεν μπορεί να υποχρεώσει τους Δήμους να ακολουθήσουν την ίδια κατεύθυνση.

Συμφωνίες και διαφωνία

Με την πρόταση του Γιώργο Χατζημάρκου να ζητηθεί πρωτίστως η έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου και αν υπάρξει αυτή η εξέλιξη, να επανέλθει το Περιφερειακό Συμβούλιο στο θέμα, συμφώνησε η πλειοψηφία των συμβούλων, με εξαίρεση τα μέλη της Λαϊκής Συσπείρωσης.

Σύμφωνα με όσα υποστήριξε το μέλος της ελάσσονος μειοψηφίας, Βαγγέλης Σιγάλας, την ευθύνη των ελέγχων δεν μπορεί να την αναλάβει η Αυτοδιοίκηση.

“Είναι ξεκάθαρο ότι αυτές οι υποχρεώσεις είναι του κράτους και είναι του Υπουργείου. Εμείς δεν συμφωνούμε γι αυτή τη δαπάνη της Περιφέρειας, για να καλύψει πάλι υποχρεώσεις του κράτους” ανέφερε ο κ. Σιγάλας, υποστηρίζοντας παρακάτω πως, “Οφείλουν από την κυβέρνηση κι έχουν υποχρέωση να θωρακίσουν τις μονάδες υγείας των νησιών, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια.

Όχι να ερχόμαστε εμείς εδώ σαν τους καλούς Σαμαρείτες να φορτωνόμαστε την υποχρέωση”.

“Εμείς δεν συμφωνούμε σε καμία περίπτωση” δήλωσε εν συνεχεία, επαναλαμβάνοντας τέλος πως, “Αυτή είναι υποχρέωση του κράτους και πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του και σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει άμεσα και γρήγορα να κάνει προσλήψεις για να στηρίξει τις δομές υγείας”. Ο ίδιος ψήφισε λευκό.