“Ανοίγουν” την υπόθεση του ακτοπλοϊκού κόστους
- Παρασκευή, 26 Ιουλίου, 2024 - 06:20
Κοινό μέτωπο των Δήμων του Ν. Αιγαίου αναπτύσσεται για το σοβαρό θέμα του υψηλού ακτοπλοϊκού κόστους, που σήμερα θίγει πρωτίστως τους νησιώτες και τις βασικές ανάγκες τους σε μετακινήσεις, ενώ επηρεάζει και την οικονομική ανάπτυξη των νησιών, “μειώνοντας” σαφώς και τις ροές του τουρισμού προς αυτά.
Κυκλάδες και Δωδεκάνησα αποφάσισαν χθες, στη συνεδρίαση της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου να προκαλέσουν συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το συντομότερο, αφού πρωτίστως καταγράψουν με ακρίβεια τις προτάσεις που θα διεκδικήσουν να γίνουν πραγματικότητα, ώστε ουσιαστικά να επιδιωχθεί να μειωθεί το κόστος των ακτοπλοϊκών μετακινήσεων.
Το “καυτό” θέμα που σήμερα αποτελεί καθημερινή συζήτηση στα χείλη όλων των νησιωτών, “άνοιξε” με εισήγηση του δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης και προέδρου του τοπικού παραρτήματος των Κυκλάδων της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, Αλέξη Αθανασίου, κατόπιν της οποίας ακολούθησε συζήτηση.
Πέραν των προτάσεων που τέθηκαν επί τάπητος προς επεξεργασία, κοινή απαίτηση όλων των μελών αποτέλεσε η ανάγκη εκπόνησης ενός Ολοκληρωμένου Θαλάσσιου Μεταφορικού – Ακτοπλοϊκού Σχεδιασμού, ενταγμένου στο πλαίσιο του προωθούμενου Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδιασμού και της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής για το νησιωτικό χώρο.
Σημειώνεται πως, με το έργο της συγκέντρωσης και καταγραφής των προτάσεων έχουν επιφορτιστεί ο κ. Αθανασίου, μαζί με τον δήμαρχο Αμοργού, Λευτέρη Καραΐσκο και τον δήμαρχο Φολεγάνδρου, Κυριάκο Μαρινάκη.
“Τσουχτερό” κόστος και γενικότερη ακρίβεια
Εξ αρχής, συγκεκριμένος στην τοποθέτησή του κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Αλέξης Αθανασίου μιλώντας για το πολύ σοβαρό θέμα, ανέφερε τις συνέπειες που βιώνουν πρωτίστως οι μόνιμοι κάτοικοι, όσο και οι τουρίστες αναφορικά με την επιλογή τους να ταξιδέψουν σε νησιωτικούς προορισμούς. Ανάμεσα σε όσα σημείωσε, δεν παρέλειψε μάλιστα να θίξει και τις καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου. “Όπως έχουμε διαπιστώσει και βιώνουμε τα τελευταία χρόνια όλοι εμείς που κατοικούμε σε νησιωτικούς Δήμους, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έχουν εκτοξευτεί στα ύψη. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη γενικευμένη ακρίβεια που έχει εδραιωθεί για τα καλά στην καθημερινότητα μας, καθώς και τις μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έχουν καταστήσει το κόστος των μετακινήσεων δυσβάστακτο για ένα μέσο νοικοκυριό.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τους επισκέπτες, ειδικά τους Έλληνες, οι οποίοι βρίσκονται σε απόγνωση, καθώς η “απόδρασή” τους ακόμη και σε ένα κοντινό ελληνικό νησί κοστίζει πάρα πολύ και, όπως είναι φυσικό, τους αποθαρρύνει”, τόνισε σε απόλυτο ύφος, προσθέτοντας παράλληλα, πως, “αποτέλεσμα αυτού και σύμφωνα και με τους τουριστικούς πράκτορες, είναι τη φετινή χρονιά, να έχει μειωθεί αισθητά η κινητικότητα στις αγορές των εισιτηρίων για δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς του Νοτίου Αιγαίου”.
“Να εξαντληθούν οι δυνατότητες για μείωση των τιμών”
Εξηγώντας πως είναι αντιληπτό πως υπάρχει ελεύθερη αγορά, παρόλα αυτά, ο κ. Αθανασίου επεσήμανε πως, χρειάζεται να προγραμματιστεί άμεσα μία συνάντηση με το Υπουργείο Οικονομικών για να υπάρξει συζήτηση του θέματος και να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα για μείωση των τιμών. Ακόμη, ανέφερε πως θα πρέπει στη συζήτηση να συμμετέχουν και οι ακτοπλόοι. “Με σεβασμό προς την επιχειρηματική αυτονομία και τα χαρακτηριστικά της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, προτείνουμε το συγκεκριμένο θέμα να συζητηθεί άμεσα με τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και με τους ακτοπλόους, προκειμένου να εξαντληθούν οι δυνατότητες για μείωση των τιμών των εισιτηρίων τουλάχιστον στα βασικά δρομολόγια “κορμού”, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις οικονομικές δυνατότητες μιας μέσης ελληνικής οικογένειας”, συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.
ΠΕΔ Ν. Αιγαίου: Συστατικό στοιχείο της ανάπτυξης των νησιών
Μετά το πέρας της συνεδρίασης, κληθείς να μιλήσει στην “Κοινή Γνώμη”, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης μετέφερε το πλαίσιο της συζήτησης μέσα στο οποίο κινήθηκαν τα μέλη της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, από τους περισσότερους που μίλησαν, τονίσθηκαν τα παρακάτω: “Για το νησιωτικό σύμπλεγμα του Νοτίου Αιγαίου οι επαρκείς και ποιοτικές ακτοπλοϊκές υπηρεσίες είναι ζωτικής και καθολικής σημασίας τόσο για την εξασφάλιση της περιφερειακής συνοχής όσο και για την επίτευξη των στόχων της βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Παρά το γεγονός ότι διαχρονικά η πολιτεία αναγνωρίζει και προστατεύει το δημόσιο αγαθό της παροχής μεταφορικών υπηρεσιών στο νησιωτικό χώρο, η σημερινή σύνδεση και διασύνδεση των νησιών εξακολουθεί να είναι ανεπαρκής, τόσο ποσοτικά, όσο και ποιοτικά. Το θεσμικό πλαίσιο γύρω από την ακτοπλοΐα και οι δημόσιες και ιδιωτικές παρεμβάσεις ακολουθούν τη λογική και τους περιορισμούς που επιβάλει ο διαθέσιμος ακτοπλοϊκός στόλος και η βραχυπρόθεσμη διαχείρισή του (προσφορά), παραγνωρίζοντας ουσιαστικά τις ανάγκες που υπάρχουν και τη δυναμική τους στον χρόνο, αλλά και στο νησιωτικό σύνολο (ζήτηση)”.
Συμπλήρωσε ακόμη πως υπογραμμίστηκε η ανάγκη εκπόνησης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τις μεταφορές. “Η εξυπηρέτηση από την ΠΕΔ Ν. Αιγαίου του κοινού στόχου της πληθυσμιακής, οικονομικής και κοινωνικής ενδυνάμωσης των νησιών μας και της ουσιαστικής και σε βάθος χρόνου αναβάθμισης της καθημερινότητας των κατοίκων και επισκεπτών τους αναδεικνύει την άμεση ανάγκη της ανάληψης πρωτοβουλίας από μέρους μας για την εκπόνηση ενός Ολοκληρωμένου Θαλάσσιου Μεταφορικού - Ακτοπλοϊκού Σχεδιασμού ενταγμένου στο πλαίσιο του προωθούμενου Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδιασμού και της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής για τον Νησιωτικό Χώρο”, δήλωσε συγκεκριμένα, γνωστοποιώντας επίσης τις βασικές προτάσεις που συζητήθηκαν.
Κύριες προτάσεις
Βάσει όσων ανέφερε, συζητήθηκαν προτάσεις, “από τη θεσμοθέτηση μηχανισμού ελέγχου των τιμών των ναύλων και τη μείωση του κόστους της ακτοπλοΐας μέσα από σειρά παρεμβάσεων (εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 6% στα εισιτήρια, επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα, την επιδότηση των καυσίμων της ακτοπλοΐας ή τη μείωση της φορολόγησής τους, καθώς το 60% πλέον του ναύλου αφορά κόστος καυσίμων), μέχρι το Μεταφορικό Ισοδύναμο”. Παράλληλα, επεσήμανε πως, οι δήμαρχοι τόνισαν πως, “απαιτείται η αύξηση των γραμμών δημόσιου συμφέροντος, η ενίσχυση της δρομολογιακής κάλυψης της ενδονησιωτικής διακίνησης (στις Κυκλάδες έχει προταθεί εδώ και χρόνια και τρίτο ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο) αλλά και η επιδότηση της διπλής αυτής νησιωτικότητας με τη δωρεάν ενδονησιωτική μετακίνηση μονίμων κατοίκων και προσωπικού σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας”.
Όλα τα παραπάνω θα αποτελέσουν ένα συνεκτικό κείμενο προτάσεων, για το οποίο η ΠΕΔ Ν. Αιγαίου θα ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το αμέσως προσεχές διάστημα.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Στοχεύουν σε ισχυρούς Δήμους και ισχυρά νησιά
24 Οκτ. 2024 - 6:19 - Διεκδίκησε προεδρία σε σκληρή “μάχη” με παρασκήνιο
4 Μαρ. 2024 - 6:19 - Στον πρωθυπουργό για τη νησιωτική Υγεία
31 Ιουλ. 2024 - 6:20 - “Φρένο” Δήμων για τα φωτοβολταϊκά πάρκα στα νησιά
27 Ιουν. 2024 - 6:19 - “Απόβαση” φωτοβολταϊκών πάρκων στη Σύρο
14 Ιουν. 2024 - 6:20