Υιοθετήθηκαν από το Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου, οι προτάσεις του χωρικού αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γ. Λεονταρίτη

Διεκδικήσεις για την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης

Στο Υπ. Ναυτιλίας τα αιτήματα για άμεση καταβολή Μεταφορικού Ισοδύναμου, βελτίωση της ενδονησιωτικής σύνδεσης με τα επιδοτούμενα πλοία και καθημερινή επικοινωνία Σύρου με Πειραιά, Νάξο, Πάρο και Σαντορίνη

Στοχευμένες προτάσεις που θα βελτιώνουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών θα καταθέσει άμεσα η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνέχεια ομόφωνης απόφασης που πήρε το Περιφερειακό Συμβούλιο, προς όφελος της μετακίνησης των νησιωτών για Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.

Το θέμα έθεσε επί τάπητος ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, η εισήγηση του οποίου κινήθηκε σε τρεις βασικούς άξονες. Πρώτον, τόνισε πως θα ζητηθεί η άμεση καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου για πολίτες και επιχειρήσεις, καθώς υπάρχουν σοβαρότατες καθυστερήσεις, εξηγώντας πως η διεκδίκηση θα αφορά στην καταβολή του, το αργότερο εντός τριμήνου, ενώ παράλληλα, θα ζητηθεί  προσεχώς - αν είναι εφικτό -, η έκπτωση να γίνεται άμεσα με την έκδοση των εισιτηρίων.

Το δεύτερο αίτημα αφορά στα επιδοτούμενα δρομολόγια, με τον κ. Λεονταρίτη να εξηγεί πως θα ζητηθεί να γίνεται ανάθεση για 10 ή 12 χρόνια, ώστε οι εφοπλιστές να έχουν τη δυνατότητα επενδύσεων και να δρομολογήσουν καλύτερα πλοία στις γραμμές. Υπενθύμισε πως, σήμερα η ετήσια ανάθεση των γραμμών δεν εξυπηρετεί σε τίποτα, αντίθετα, οι Κυκλάδες, αντί τριών πλοίων που πρέπει να έχουν βάσει νομοθεσίας, έχουν μείνει με ένα.

Τρίτο αίτημα αποτελεί η διεκδίκηση δρομολόγησης γραμμής κορμού από Πειραιά για Σύρο, Πάρο, Νάξο και Σαντορίνη, καθημερινά και μετ΄ επιστροφής, ώστε να συνδέονται όλα τα νησιά, ενώ συμπληρωματικά θα ζητηθεί και η καθημερινή σύνδεση με Δωδεκάνησα, 12 μήνες τον χρόνο.

Τις θέσεις του υιοθέτησαν όλες οι παρατάξεις που ψήφισαν θετικά (Νέα εποχή στο Ν. Αιγαίο και Ανοιχτοί Ορίζοντες στο Ν. Αιγαίο), με τη Λαϊκή Συσπείρωση μόνο να ψηφίζει λευκό, λέγοντας πως η βασική θέση της είναι φθηνή, τακτική και καθημερινή σύνδεση για όλα τα νησιά, χωρίς να κερδοφορούν σε βάρος των πολιτών, οι εφοπλιστές.

Μάλιστα, κάποιοι σύμβουλοι έθιξαν και το θέμα των “τσουχτερών” τιμών των εισιτηρίων, ζήτημα που τονίστηκε πως συνδέεται με το Μεταφορικό Ισοδύναμο.

Το αργότερο μέχρι τρίμηνο, η καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου

Το σοβαρό ζήτημα για το οποίο δικαίως παραπονιούνται όλοι οι νησιώτες και αφορά στις πολύμηνες ή ακόμη και διετείς καθυστερήσεις της καταβολής του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έθεσε πρωτίστως στο τραπέζι της συζήτησης, ο Γιώργος Λεονταρίτης.

“Παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε αρμοδιότητα στην ακτοπλοΐα, παρακολουθούμε από κοντά τα τεκταινόμενα διότι η θάλασσα και τα πλοία είναι οι δικοί μας εθνικοί δρόμοι”, σημείωσε προλογικά, τονίζοντας παρακάτω πως, “το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα μέτρο πολύ σωστό, που βάζει σε μία σωστή βάση το κόστος της μεταφοράς. Δεν μπορούν οι νησιώτες να πληρώνουν πολλαπλάσια χρήματα για να μετακινηθούν σε μία απόσταση, που όμοια απόσταση στην ηπειρωτική Ελλάδα κοστίζει πολύ λιγότερο. Είναι αντιαναπτυξιακό αυτό και αντιλαμβανόμαστε πως θίγει τον οικογενειακό προϋπολογισμό και τον προϋπολογισμό των επιχειρήσεων”.

Σημειώνοντας, μάλιστα, πως “παρατηρούμε σοβαρή καθυστέρηση στην καταβολή του και αυτό δημιουργεί προβλήματα”, ενώ εστίασε και στις επιχειρήσεις των νησιών και στις συνέπειες που αυτές υφίστανται. “Αντιλαμβανόμαστε πως για τις επιχειρήσεις ειδικά που έχουν μεγάλο κόστος μεταφοράς είναι πολύ σοβαρό και τις καθιστά και μη ανταγωνιστικές σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις στην υπόλοιπη Ελλάδα”, σχολίασε, καταθέτοντας την πρότασή του.

“Ζητάμε το Μεταφορικό Ισοδύναμο να καταβάλλεται έγκαιρα - το αργότερο εντός τριμήνου - και παράλληλα να διεκδικηθεί η αλλαγή του τρόπου καταβολής του προτείνοντας η έκπτωση επί της τιμής του εισιτηρίου να γίνεται τη στιγμή της έκδοσής του”, δήλωσε χαρακτηριστικά.

Επιδοτούμενες γραμμές: Συμβάσεις 10 ή 12 ετών για βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης

Επιπλέον, στάθηκε ιδιαίτερα στα προβλήματα που βιώνουν οι πολίτες στην ενδονησιωτική μετακίνηση. Ειδικότερα, για τις Κυκλάδες που λόγω γεωγραφίας το πρόβλημα είναι εντονότερο, σημείωσε: “Η εμπειρία μας δείχνει όλα αυτά τα χρόνια πως όπως παραχωρούνται οι επιδοτούμενες άγονες γραμμές, δεν έχει επιτυχία. Δεν έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα να έχουμε αξιόπλοα πλοία στην περιοχή μας, στα  νησιά μας, με την τακτική που ακολουθείται, δηλαδή ανά έτος δημοπρασία των γραμμών”. Μάλιστα, πρόσθεσε πως “τα τελευταία χρόνια δεν είχαμε ποτέ τα τρία πλοία που προβλέπει η νομοθεσία. Συνήθως είχαμε δύο και βασικά ένα. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα και κυρίως τους χειμερινούς μήνες, δηλαδή από τον Οκτώβριο μέχρι και τον Απρίλιο, αυτό γίνεται πάρα πολύ έντονο”.

Ο κ. Λεονταρίτης πρότεινε να γίνεται “πολυετής - τουλάχιστον 12ετής - παραχώρηση των επιδοτούμενων γραμμών με πλοία, τα οποία θα πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, π.χ. ηλικία πλοίου, πράσινη ενέργεια, ταχύτητα πλεύσης, χωρητικότητα επιβατών, δυνατότητα μεταφοράς οχημάτων, κ.α”, ώστε με αυτό τον τρόπο, οι νησιώτες να απολαμβάνουν πολύ καλύτερες συνθήκες μετακίνησης. Επίσης, συμπλήρωσε πως για τις Κυκλάδες “ο αριθμός των πλοίων πρέπει να είναι τρία και το ένα από αυτά να εξασφαλίζει τη διασύνδεση των Κυκλάδων και με τα Δωδεκάνησα όλο τον χρόνο”.

Γραμμή κορμού για Πειραιά – Σύρο – Πάρο – Νάξο και Σαντορίνη

Παράλληλα, ο κ. Λεονταρίτης έκανε λόγο για ανάγκη επανασχεδιασμού της ακτοπλοΐας στις γραμμές κορμού, ώστε να ενισχυθεί η ενδονησιωτική διασύνδεση. “Το πρόβλημα είναι πιο οξύ στις Κυκλάδες (ανατολικές Κυκλάδες, κεντρικές Κυκλάδες, δυτικές Κυκλάδες) καθώς υπάρχουν διάσπαρτα νησιά με διαφορετικές ανάγκες”, ανέφερε πρώτα.

Όπως πρόσθεσε στη συνέχεια, “θα είναι χρήσιμο πάρα πολύ να υπάρχει γραμμή κορμός, η οποία θα συνδέει Πειραιά – Σύρο – Πάρο – Νάξο – Σαντορίνη μετ’ επιστροφής, καθημερινά. Κι αυτό για να μπορούν και τα υπόλοιπα νησιά και από τις ανατολικές Κυκλάδες και από τις δυτικές Κυκλάδες, με τα πλοία ενδοεπικοινωνίας, να συναντώνται και να έχει τη δυνατότητα ο κάτοικος ή ο επισκέπτης να μετεπιβιβαστεί και να μεταφερθεί σε άλλο νησί”.

Συμπλήρωσε, δε, πως “αυτή η γραμμή κορμός είναι απαραίτητη και επειδή η Σύρος είναι διοικητικό κέντρο και πρέπει να έρθουν οι άνθρωποι στο νησί για να εξυπηρετηθούν, αλλά ακόμη και για ανάγκες τους στο δευτεροβάθμιο Νοσοκομείο”.

Επίσης, υπογράμμισε πως στα αιτήματα πρέπει να είναι και “η καθημερινή σύνδεση με τα Δωδεκάνησα που σήμερα γίνεται με τρία δρομολόγια την εβδομάδα”. Κι αυτό, καθώς επεσήμανε τέλος πως “επειδή είμαστε μία Περιφέρεια και δεν μπορούμε να έχουμε σύνδεση τρεις φορές την εβδομάδα για επτά μήνες και μία φορά για τους υπόλοιπους”.