Άφιξη του “Golden Iris” με 1.000 επιβαίνοντες στη Σύρο

Κρουαζιέρα: κίνηση ματ

Αποκλεισμός του χώρου στάθμευσης στο Νησάκι, από τα μέτρα ασφαλείας

Όταν η κρουαζιέρα θυμάται να χτυπήσει την πόρτα της Σύρου, έρχονται στην επιφάνεια, οι ελλιπείς σχεδιασμοί και η ανεπαρκής αντιμετώπιση τόσο αυτού του τομέα τουρισμού, όσο και του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης.

Με ευχολόγια και πολιτικές κορώνες, δεν αντιμετωπίζεται η αγορά κρουαζιέρας, που έχει τη δυνατότητα να ανοίξει τουριστικούς ορίζοντες στην καταβαραθρωμένη, ειδικά φέτος, τουριστική Σύρο.

Η σημερινή άφιξη του κρουαζιεροπλοίου “Golden Iris” στο λιμάνι της Ερμούπολης, με 1.000 επιβάτες (τουρίστες και πλήρωμα), θέτει ξανά επιτακτικά στο προσκήνιο τη στροφή στον τομέα του τουρισμού και ειδικότερα στην κρουαζιέρα που πρέπει να πραγματοποιήσει η δημοτική αρχή αν και εφόσον επιθυμεί να χαρίσει ανάσα ζωής στον τόπο.

Μέχρι στιγμής, εκτός από τις θεωρητικές – αλλά όχι επαρκείς - τοποθετήσεις ορισμένων δημοτικών συμβούλων σε συνεδριάσεις, μοναδικός σύμμαχος της κρουαζιέρας για τη Σύρο ήταν οι ισχυροί άνεμοι που εμποδίζουν την πρόσδεση των κρουαζιεροπλοίων σε άλλα λιμάνια, κυρίως αυτό της Μυκόνου, με αποτέλεσμα – από σπόντα – αυτά, να προσεγγίζουν το λιμάνι της Ερμούπολης.

Μάλιστα, παρά τα δημοσιεύματα και τις συζητήσεις ανθρώπων που επιθυμούν την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, οι αιρετοί παρουσιάζονται κατώτεροι των περιστάσεων αφού σε αντίθεση με άλλα νησιά, που έχουν προγραμματισθεί οι αφίξεις για τα επόμενα δύο χρόνια, στην πρωτεύουσα του νομού παραμένει άγνωστη ακόμη και η ειλικρινής(;) πρόθεση των ιθυνόντων της δημοτικής αρχής για τη στόχευση στην προώθηση της συγκεκριμένης τουριστικής προοπτικής.

“Παραδέχονται” ότι δεν πράττουν τίποτα

Ο τομέας της κρουαζιέρας όπως αποδείχθηκε και κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, κάνει τις πρώτες εμφανίσεις του στις τοποθετήσεις των αιρετών, αρκετοί από τους οποίους κάνουν λόγο – έστω και όψιμα - για στροφή της προσοχής στην κρουαζιέρα με σκοπό την προώθησή της. Ανάμεσα τους και ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, κ. Γιώργος Βελισσαρίου, ο οποίος προχώρησε σε μία εκτενή τοποθέτηση, τόσο στο δημοτικό συμβούλιο, όσο και στη χθεσινή συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου, και με αφορμή την κατοχύρωση ευρωπαϊκών κονδυλίων (ΕΣΠΑ) για την πραγματοποίηση έργων λιμενικής ασφάλειας ύψους 1 εκατομμυρίου 250 χιλιάδων ευρώ, μιλώντας για τα το όφελος που θα αποκομίσει το νησί.

“Η κρουαζιέρα αποτελεί τομέα που πρέπει να εξετάσουμε με προσοχή”, είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι, “απαιτείται η στροφή στον τουρισμό” καθώς με “ένα μισό αεροδρόμιο δεν περιμένουμε τίποτε και άρα το βάρος πέφτει στο λιμάνι και στον προβλήτα των κρουαζιεροπλοίων”. Από την πλευρά του και ο επικεφαλής της δημοτικής αντιπολίτευσης, κ. Γιώργος Πάπιτσης, συμφώνησε πως, “το θέμα του τουρισμού δεν το έχουμε δει σοβαρά και υπεύθυνα, που είναι μία εναλλακτική λύση για την ανάπτυξη του τόπου”.

Στο προσκήνιο έφερε τη στάση κατοίκων και επιχειρηματιών ο δημοτικός σύμβουλος κ. Κώστας Απέργης, σε μία συνολικότερη τοποθέτηση, υποστηρίζοντας πως, “στο ζήτημα του τουρισμού δεν μπορεί να ανταποκριθεί και το σύνολο της κοινωνίας, αφού τα κλειστά καταστήματα και τα κλειστά σούπερ μάρκετ δεν συνάδουν με κρουαζιερόπλοια”.

Το ζήτημα λοιπόν που τίθεται επί τάπητος για μία ακόμη φορά είναι ο ανύπαρκτος σχεδιασμός των ενεργειών της τουριστικής επιτροπής αλλά και του δήμου όσον αφορά στην τουριστική ανάπτυξη. Ζήτημα ιδιαζόντως σοβαρό που μάλλον έχει αντιμετωπίσει ανεπιτυχώς η παρούσα δημοτική αρχή και που θα κληθεί να αναμετρηθεί μαζί του η επόμενη, που όποια και να είναι δε θα έχει άλλοθι, δεδομένου του τέλματος, στον τομέα του τουρισμού, που έχει περιέλθει το νησί.

Έκτακτα και απαραίτητα μέτρα

Αναφορικά με την άφιξη του “Golden Iris” το οποίο έφθασε σήμερα το πρωί στις 8.30 και πρόκειται να αναχωρήσει στις 10 το βράδυ, αξίζει να σημειωθεί πως έχουν ζητηθεί να ληφθούν έκτακτα μέτρα ασφαλείας. Το κρουαζιερόπλοιο έρχεται από τον Πειραιά και μετά από την παραμονή του στο νησί θα ταξιδέψει για το λιμάνι της Μυκόνου. Συνολικά οι επιβαίνοντες ξεπερνούν τους 1.000 και εκείνοι που πραγματοποιούν την κρουαζιέρα ανέρχονται στους 719 ενώ το πλήρωμα στους 303.

Η πρόσβαση στην περιοχή Νησάκι απαγορεύεται καθ΄ όλη τη διάρκεια της παραμονής του “Golden Iris” στον προβλήτα των κρουαζιεροπλοίων, ενώ ήδη τηρούνται αυστηρά μέτρα ασφαλείας από τις 5 το πρωί έως και τη στιγμή που θα αναχωρήσει το κρουαζιερόπλοιο.

Στο σημείο μάλιστα θα παραμείνουν και φύλακες για λόγους ασφάλειας, όπως ορίζεται από τον ευρωπαϊκό κώδικα ISPS. Στην περίπτωση που κάποιο όχημα οδηγηθεί προς την περιοχή, θα μπορεί να διέρχεται μόνο από το δρόμο μπροστά από το Λιμεναρχείο και να ακολουθεί την πορεία από την Σχολή Εμπορικού Ναυτικού. Να σημειωθεί δε, πως πέρυσι είχαν ισχύσει ανάλογα μέτρα κατά την άφιξη του ίδιου κρουαζιεροπλοίου που είχε “επισκεφθεί” το νησί περίπου την ίδια εποχή.

Οδηγός για τις αφίξεις κρουαζιέρας

Όλα όσα προβλέπονται και πραγματοποιούνται σήμερα “υπαγορεύονται” από τον ευρωπαϊκό κώδικα ISPS για την ασφάλεια των κρουαζιεροπλοίων κατά τη διάρκεια της πρόσδεσης και της παραμονής τους στο λιμάνι. Όπως αναφέρθηκε από αξιωματούχο στην εφημερίδα, η σημερινή εικόνα πρόκειται να αποτελέσει “μπούσουλα” για το μέλλον και θα πρέπει να λαμβάνονται τέτοιου είδους μέτρα ώστε να τηρούνται όσα προβλέπονται από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για να είναι ελκυστικά τα λιμάνια στο θαλάσσιο τουρισμό και να επιλέγονται από τις αντίστοιχες εταιρείες ως ενδιάμεσοι σταθμοί κρουαζιέρας.

Στο εύλογο ερώτημα που προκύπτει σχετικά με τη μη λήψη των ανωτέρω μέτρων, στο σύνολο των περιπτώσεων των αφιχθέντων κρουαζιεροπλοίων στο λιμάνι της Σύρου, η απάντηση – αν και δεν έχει δοθεί από επίσημα χείλη σε κάποια συνεδρίαση – προκύπτει εύλογα ότι αυτά δεν ισχύουν, καθώς δεν τηρούνται όλα όσα απαιτούνται στην περιοχή Νησάκι, ενώ ακόμη και οι διαγραμμίσεις για το πού θα σταθμεύουν τα οχήματα δεν είναι με ακρίβεια προσδιορισμένες. Συμπληρωματικά να αναφερθεί πως σε περιπτώσεις παράβασης του κώδικα, ελλοχεύει ο κίνδυνος της επιβολής προστίμου.

Ούτε εναλλακτική λύση, μόνο ταλαιπωρία

Η συνεπής τήρηση όσων αναφέρει ο κώδικας ISPS στην περίπτωση της Σύρου φέρνει στο προσκήνιο εκτός από το μείζον πρόβλημα του κυκλοφοριακού της Ερμούπολης και το μείζον έλλειμμα της δημοτικής αρχής να αντιμετωπίσει το θέμα της στάθμευσης των υπεράριθμων οχημάτων που στοιβάζονται στην κυριολεξία στο “Νησάκι” καθημερινά, πόσο δε τους καλοκαιρινούς μήνες.

Γεγονός που θα έπρεπε να έχει απασχολήσει έντονα όσους πήραν την απόφαση να ενοποιήσουν τον χώρο του προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων, με τον χώρο στάθμευσης, όταν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί το απαγορεύουν, αλλά και σε αυτή την περίπτωση η προχειρότητα σχεδιασμού και έλλειψη πολιτικής βούλησης για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος, αποδεικνύεται σε κάθε ευκαιρία.

Πάντως, μέχρι στιγμής, όσες φωνές αγανάκτησης και διαμαρτυρίας φιγουράρουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο προσκήνιο της επικαιρότητας, δε φαίνεται να προβληματίζουν ιδιαίτερα την πλευρά της δημοτικής αρχής, η οποία όπως αποδεικνύεται, διατηρώντας ίσες αποστάσεις από όλες τις πλευρές, δεν έχει μεριμνήσει να εξετάσει και να εφαρμόσει μία πρόταση που θα λύνει οριστικά το πρόβλημα, ακόμη κι αν απαιτηθεί να δυσαρεστηθούν κάποιοι.

Αποτέλεσμα όλων των προαναφερθέντων είναι προφανώς με κάθε άφιξη κρουαζιερόπλοιου που θα απαγορεύεται η πρόσβαση των οχημάτων, να παραμένει η ταλαιπωρία των οδηγών που θα κληθούν να σταθμεύσουν εκτός πόλης και να βρουν εναλλακτικό τρόπο να μετακινηθούν προκειμένου να εξυπηρετηθούν.

Πράξεις και όχι λόγια απαιτούνται πλέον για την ανάπτυξη της Σύρου αφού είναι προφανής η κατιούσα πορεία που ακολουθεί το νησί τα τελευταία χρόνια, έχοντας “οδηγήσει” επιχειρηματίες και δημότες στο οικονομικό αδιέξοδο με “φόντο” και τη γενικότερη κρίση.