Αίτημα εισαγγελικής έρευνας για την χρηματοδότηση της ΡΕΔΗΣΕ

Με το ζόρι χρηματοδότηση

Άκυρη η σχετική απόφαση του Δήμου

Νέες αντιδράσεις πυροδότησε η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης, που αφορά στη χρηματοδότηση τη Ραδιοτηλεοπτική Επιχείρηση του Δήμου (ΡΕΔΗΣΕ), δηλαδή στον σταθμό του Αιγαίο.

Μία υπόθεση που αφήνει σε πολλά σημεία εκτεθειμένη τη Δημοτική Αρχή, τα οποία εντοπίζονται, αποδεικνύονται και αντικρούονται από θιγόμενο επιχειρηματία, του νησιού, συναφούς αντικειμένου, ο οποίος με τον πλήρη φάκελο των αποδεικτικών στοιχείο προσέφυγε στον εισαγγελέα πλημμελειοδικών Σύρου, ζητώντας τη διεξαγωγή έρευνας για τη διάγνωση και εξακρίβωση αξιόποινων πράξεων και παραλείψεων από οποιονδήποτε έχει διαπραχθεί και την άσκηση ποινικών διώξεων εναντίον παντός υπευθύνου.

Πέραν του συγκεκριμένου επιχειρηματία, του οποίου η επιχείρηση θίγεται λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού που προκαλείται από την εξώφθαλμα προκλητική χρηματοδότηση της εν λόγω δημοτικής επιχείρησης, πρόκειται για μία υπόθεση που έχει προκαλέσει το κοινό αίσθημα και σαφώς τις αντιδράσεις πολλών συναφών και ομοειδών επιχειρήσεων.

Παράλληλα η πληθώρα των παρατυπιών, όπως αυτές γίνονται εμφανείς από τα αποδεικτικά έγγραφα που επισυνάπτονται στην έγκληση προς τον εισαγγελέα, εκθέτουν όχι μόνο το δημοτικό όργανο για τις αποφάσεις τις οποίες έλαβε αλλά δικαιολογούν και την περεταίρω εισαγγελική διερεύνηση της υπόθεσης.

Πειρατική επιχείρηση

Στο κείμενο της προσφυγής προς τον εισαγγελέα αναφέρεται πως η Δημοτική ραδιοτηλεοπτική επιχείρηση εκτός των ραδιοτηλεοπτικών δραστηριοτήτων της, έχει σκοπούς μη συναφείς και παρά τις ρητές απαγορεύσεις του νόμου για απαγόρευση επιχορήγησης κερδοσκοπικών επιχειρήσεων, επιχορηγείται για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών (π.χ. της παρέχεται δωρεάν χρήση ακινήτων ιδιοκτησίας του Δήμου Άνω Σύρου, ηλεκτροδοτείται με δαπάνες, οι οποίες πληρώνονται από το Δήμο), με αποτέλεσμα να ασκεί αθέμιτο ανταγωνισμό εναντίον ομοειδών επιχειρήσεων.

Πρόκειται για καθαρά πειρατική επιχείρηση, η οποία δεν ελέγχεται ούτε από τις Οικονομικές Υπηρεσίες του Κράτους, ούτε απ’ τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, ενώ απασχολούνται καθ' όλη τη διάρκεια του 24ώρου άνω των 40 φυσικών προσώπων (μαύρη εργασία), αποκτά δε νομιμοφάνεια εκ το ότι αποτελεί Δημοτικό Οργανισμό, δεν υπάρχει εποπτεία και ανάρτηση αποφάσεων στο Διαύγεια, καταστρατηγεί τις διατάξεις της νομοθεσίας του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και επιχορηγουμένη παράνομα, σε τρόπο ώστε να δρα αθέμιτα στην τοπική αγορά, που έχει επίσης συμμετοχή, εξουθενώνει τους ανταγωνιστές της.

Οι παράνομες αποφάσεις

Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2012 το Δημοτικό Συμβούλιο Σύρου-Ερμούπολης αποφασίζει την έγκριση επιχορήγησης της Δημοτικής Επιχείρησης ΡΕΔΗΣΕ με ποσό 60.000 ευρώ, το οποίο θα καταβάλλονταν σε δύο ισόποσες δόσεις των 30.000 ευρώ έκαστη.

Εναντίον αυτής της απόφασης και με δεδομένο το έννομο συμφέρον του επιχειρηματία, ασκείται προσφυγή στη Γενική Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης η οποία όμως απορρίπτεται ως απαράδεκτη.

Ακολουθεί νέα προσφυγή προς την Ειδική Επιτροπής του άρθρου 152, η οποία και γίνεται δεκτή, αποδεχόμενη την ύπαρξη έννομου συμφέροντος και κρίνοντας ως παράνομη την επιχορήγηση της πιο πάνω επιχείρησης σύμφωνα με τη νομοθεσία, σημειώνοντας πως στην περίπτωση της ΡΕΔΗΣΕ δεν μπορούν να εφαρμοστούν οι διατάξεις του προεδρικού διατάγματος που δικαιολογούσαν χρηματοδότηση δημοτικών επιχειρήσεων, καθώς στην προκειμένη περίπτωση πρόκειται για «μια πολυσύνθετη εμπορική επιχείρηση με διάφορους σκοπούς, μερικού εκ των οποίων είναι και ξένοι ως προς τη ραδιοφωνία».

Η αρμόδια επιτροπή έκρινε πως Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως «η περίπτωση της ΡΕΔΗΣΕ δεν είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, αφού στους σκοπούς της περιλαμβάνεται η έκδοση οπτικοακουστικών μέσων, αντιπροσώπευση εμπορικών οίκων, η ίδρυση επιχειρήσεων, η παραγωγή τηλεοπτικών σποτ κλπ που δεν προσιδιάζουν σε μη κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Τα έσοδα δε, από όλες αυτές τις δραστηριότητες είναι ικανά να εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα, χωρίς χρειάζεται οικονομική αρωγή του οικείου ΟΤΑ όπως στις περιπτώσεις των μη κερδοσκοπικών δημοτικών ραδιοφωνικών επιχειρήσεων σύμφωνα με το σκεπτικό απόφασης του ΣτΕ». Τέλος η υπαγωγή της επιχείρησης στις διατάξεις του νόμου 2328/55 καθιστά «μη επιτρεπτέα οποιαδήποτε επιχορήγηση από τον οικείο ΟΤΑ», ενώ η προσφυγή προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση απερρίφθει «παρά το νόμο» και έπρεπε να προβεί στην ακύρωση της συγκεκριμένης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ήδη όμως και λίγο πριν την έκδοση της απόφασης αυτής η Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης προέβη σε ενταλματοποίηση της δαπάνης - κατ' εντολή προφανώς του Αντιδημάρχου κ. Ρούσσου, ο οποίος είναι προϊστάμενος της Υπηρεσίας αυτής - και την υπέβαλλε προς έγκριση στην Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου του Νομού Κυκλάδων, το οποίο εγκρίνει την κανονικότητα της δαπάνης και όχι τη νομιμότητα της διοικητικής πράξεως επί της οποίας στηρίζεται.

Η απόφαση της Τριμελούς Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152, αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη, στην οποία η Διοίκηση οφείλει να συμμορφωθεί, δηλαδή ότι δεν μπορεί να εκδώσει άλλη πράξη με αυτό το περιεχόμενο, ούτε να προβεί σε εκτέλεση της ακυρωθείσας, κατά τη ρητή επιταγή του άρθρου 154 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που ορίζει ότι «Τα αιρετά όργανα των Δήμων… έχουν Υποχρέωση Συμμόρφωσης, χωρίς καθυστέρηση, προς τις αποφάσεις... της Ειδικής Επιτροπής. Σε αντίθετη περίπτωση διαπράττουν σοβαρή παράβαση καθήκοντος, η οποία ελέγχεται πειθαρχικά».

Όσον αφορά δε στη διαδικασία ελέγχου των λογαριασμών των Ο.Τ.Α. α' βαθμού ορίζεται ότι οι δαπάνες των Δήμων υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που διενεργείται σύμφωνα με τη νομοθεσία που το διέπει και μεταξύ άλλων εξετάζει εάν τα δικαιολογητικά της δαπάνης είναι πλήρης. Ανάμεσα στα δικαιολογητικά της δαπάνης είναι και η ύπαρξη έγκυρης αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή και σε συνδυασμό και με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, συνάγεται ότι μετά την ακύρωση, από την ειδική Επιτροπή, της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου για την επιχορήγηση της ΡΕ.ΔΗ.Σ.Ε., θα έπρεπε να ακυρωθεί το χρηματικό ένταλμα πληρωμής, που είχε εκδοθεί σε εκτέλεση της.

Στη συνέχεια και ενώ ο Δήμος έχει λάβει την ακύρωση της απόφασης του από την αρμόδια Επιτροπή, δύο μήνες μετά προσφεύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ζητώντας την ανάκληση της απόφασης του Κλιμακίου του Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών του Ελεγκτικού Συνεδρίου το οποίο είχε κρίνει ότι δεν πρέπει να θεωρηθεί το ένταλμα, διότι ενδιαμέσως είχε ακυρωθεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Άρα απέκρυψαν από την πλευρά του Δήμου την ύπαρξη της κρίσιμης αυτής απόφασης, η οποία καθιστούσε απαράδεκτη την αίτηση ανάκλησης του χρηματικού εντάλματος, αφού αυτό ήταν πλέον άκυρο γιατί του έλειπε απαραίτητο δικαιολογητικό.

Τελικά με την απόκρυψη στοιχείων, το Ζ' Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκανε δεκτή την αίτηση του Δήμου, χωρίς να γνωρίζει ότι η επίμαχη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είχε ακυρωθεί.

Ζητείται λοιπόν από τον εισαγγελέα, πλην των άλλων, να διακριβώσει αν τα αρμόδια όργανα του Δήμου διέπραξαν και το αδίκημα της απάτης επί δικαστηρίω.

Με πρόσχημα την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου το Δημοτικό Συμβούλιο, στη συνεδρίαση της 16ης Δεκεμβρίου 2013, αποφασίζει κατά πλειοψηφία με μειοψηφούντα τον Δημοτικό Σύμβουλο Κ. Απέργη την χρηματοδότηση της ΡΕΔΗΣΕ, εγκρίνοντας το ποσό των 60.000 ευρώ για επιχορήγηση της ΡΕΔΗΣΕ για τα έτη 2012 και 2013.

Το αίτημα προς τον εισαγγελέα

Κατόπιν όλων των δεδομένων που προαναφέρθηκαν κατατέθηκε αίτημα προς τον εισαγγελέα πλημμελειοδικών Σύρου η διεξαγωγή έρευνας για τη διάγνωση και εξακρίβωση αξιόποινων πράξεων και παραλείψεων από οποιονδήποτε έχει διαπραχθεί και η άσκηση ποινικών διώξεων εναντίον παντός υπευθύνου.

Γίνεται δε έκκληση προς τον εισαγγελέα να επισπεύσει τη διαδικασία διερεύνησης της υποθέσεως κατ' επειγόντως, διότι αφενός μεν λήγει η τρέχουσα δημοτική θητεία και αφετέρου, λόγω της παραμονής των φερομένων υπαιτίων, απειλείται η διάπραξη και νέων αξιόποινων πράξεων για τον ίδιο σκοπό.