Ερωτηματικά για τη δαπάνη του έργου της πλατείας Ηρώων

Κομβικές αστοχίες

Ένα απλό έργο, που πραγματοποιείται στον κυκλικό κόμβο της πλατείας Ηρώων, έχει δημιουργήσει αναστάτωση στη Σύρο, όχι μόνο λόγω των κυκλοφοριακών προβλημάτων που προκαλεί, όσο και εξαιτίας της άστοχης δαπάνης του λόγω των ατελειών που έχουν διαπιστωθεί.

Η υλοποίηση του σχεδιασμού του έργου, από τον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, που αφορά στον ισόπεδο κόμβο της πλατείας Ηρώων, του κεντρικού οδικού σημείου του νησιού, που δέχεται και το μεγαλύτερο όγκο οχημάτων καθημερινά, αποδεικνύεται ως μία ακόμα επιφανειακή, αλλά και κοστοβόρα απόφαση.

Ενώ πολλοί από τους επιχειρηματίες της περιοχής ανησυχούν μήπως οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί λειτουργήσουν αρνητικά στην κίνηση των καταναλωτών, παράλληλα απορίες και ερωτηματικά γεννά η ευκολία εκ μέρους του Δήμου, να δαπανά ποσά για παρεμβάσεις που στην πορεία αποδεικνύονται ημίμετρα.

Υπέρ αυτού συνηγορεί το γεγονός ότι κατά την έναρξη του έργου, με την αποξήλωση του ασφαλτοτάπητα διαπιστώθηκε ότι κάτω από αυτόν απουσιάζει το απαραίτητο υπόστρωμα, με αποτέλεσμα η συνέχιση του έργου να είναι επιφανειακή αφού δεν έχει προβλεφθεί το απαραίτητο κονδύλι για τις ατέλειες που προέκυψαν.

Κατόπιν αυτού προκύπτει ότι για τις παρούσες εργασίες θα καταβληθεί του ποσόν που έχει προϋπολογιστεί, το οποίο όμως στο αμέσως επόμενο διάστημα θα πρέπει να καταβληθεί ξανά, με επιπλέον το κόστος για το υπόστρωμα, καθώς θα πρέπει ο νέος ασφαλτοτάπητας να ξηλωθεί εκ νέου για να γίνει ολοκληρωμένη κατασκευή του οδοστρώματος.

Ο Δημοτικός σχεδιασμός

Τις παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί ανέλυσε η υπεύθυνη του έργου εκ μέρους του Δήμου, Β. Κιπιρτίδου, δίνοντας την συνολική εικόνα αυτού που έχει σχεδιαστεί.

Το έργο περιλαμβάνει αποξήλωση της ασφάλτου και επανατοποθέτηση του οδοτάπητα. Θα ακολουθήσει η κατασκευή δύο μικρών νησίδων, η μία στην πλευρά του περιπτέρου που κατεβαίνει από την Αγ. Γεωργίου και η άλλη μπροστά από το περίπτερο ακριβώς απέναντι.

Όπως ενημέρωσε η υπεύθυνη, οι νησίδες θα χρησιμοποιηθούν για να τοποθετηθούν οι πινακίδες σήμανσης, με το σύνολο των κυκλοφοριακών πληροφοριών, ώστε να υπάρχει ομαλή ροή της κυκλοφορίας.

Θα τοποθετηθεί ένα σήμα στοπ, από την οδό Αγ. Γεωργίου, για τους οδηγούς τους εισερχόμενους στον κυκλικό κόμβο και ένα αντίστοιχο στοπ θα τοποθετηθεί στην κάθοδο από το νοσοκομείο προς τον κυκλικό κόμβο.

Με τα δύο αυτά σήματα ουσιαστικά η κίνηση στον κυκλικό κόμβο θα γίνεται βάσει των ευρωπαϊκών προδιαγραφών, δίνοντας προτεραιότητα στα οχήματα τα κινούμενα εντός του κόμβου καταργώντας ότι ισχύει μέχρι σήμερα που προτεραιότητα είχε το εισερχόμενο όχημα.

Η ροή θα γίνεται απρόσκοπτα από την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και την οδό Μανδηλαρά προς και από για το κέντρο της Ερμούπολης.

Η στάση των ταξί θα παραμείνει στο ίδιο σημείο, ενώ θα γίνουν κάποιες συμπληρωματικές διαγραμμίσεις.

Σύμφωνα με την υπεύθυνη του έργου «η φυσιογνωμία της πλατείας θα αλλάξει ελάχιστα. Το βασικό θα είναι ότι η κυκλοφορία θα διοχετεύεται απρόσκοπτα από και προς το κέντρο της Ερμούπολης και το οποίο θα ξεμπλοκάρει όλο τον κόμβο. Βοηθάμε στην αποσυμφόρηση του κέντρου, γιατί πλέον δεν θα σταματάει μέσα στον κόμβο ο οδηγός για να βλέπει αν έρχεται κάποιο όχημα από την οδό Αγίου Γεωργίου ούτε από την οδό Παπανδρέου, που είναι το νοσοκομείο».

Για την τοποθέτηση των νησίδων διευκρινίζεται ότι «η νησίδα έχει περίπου 8 μέτρα απόσταση από το πεζοδρόμιο και δεν θα δημιουργεί πρόβλημα. Θα απαγορεύεται η στάθμευση, αλλά θα επιτρέπεται η στάση. Από την απέναντι πλευρά που κατεβαίνει από την οδό Αγ. Γεωργίου θα γίνει μία νησίδα, θα έχει κάποια διαχωριστικά. Δεν θα αλλάξει κάτι, με την έννοια ότι εκεί που σταματούν και τώρα θα σταματούν και μετά την ολοκλήρωση του έργου».

Η ταλαιπωρία και το αποτέλεσμα

Το έργο έχει λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις, όπως και έγκριση από την αστυνομία, που συμφωνεί με τη διαμόρφωση του κόμβου.

Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 64.000 ευρώ και είναι έργο του δήμου, χρηματοδοτούμενο από την Περιφέρεια μέσω ευρωπαϊκών πόρων.

Για την ταλαιπωρία που υφίστανται αυτή τη στιγμή οι πολίτες, αναφέρθηκε ότι «Αναλόγως και τις καιρικές συνθήκες, θα προσπαθήσουμε όσο το δυνατόν να μειώσουμε την ταλαιπωρία του κόσμου. Εμείς αυτό θέλουμε. Το ασφαλτόδεμα είναι ήδη έτοιμο για να ασφαλτοστρωθεί. Θα κάνουμε κάποιες διεργασίες και όσο το δυνατόν θα κοιτάξουμε να μειώσουμε την ταλαιπωρία του κόσμου.

Όλες οι ασφαλτοστρώσεις, ότι αφορά ασφαλτόστρωση θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες. Οι ασφαλτοστρώσεις δυστυχώς γίνονται το καλοκαίρι, αυτό είναι το θέμα. Είναι λογικό όλος ο κόσμος να ταλαιπωρείται με όλες τις επεμβάσεις που γίνονται».

Υπήρξε ενημέρωση ότι δεν θα γίνουν αυτά τα έργα μόνο στο Ηρώων, αλλά και σε άλλα σημεία, καθώς από την πλευρά του Δήμου είναι έτοιμα και άλλα έργα, τα οποία είναι προς σύμβαση.

Ζητήθηκε δε από την υπεύθυνη του έργου «όλο το νησί και οι κάτοικοι να κάνουν λίγη υπομονή γιατί θα γίνει κάτι καλό για το νησί. Όλο αυτό γίνεται για τη βελτίωση των συνθηκών του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων. Σύμφωνα με αυτά που λένε όλες οι υπηρεσίες στις οποίες έχουν συμφωνήσει με την μελέτη, το υπουργείο πολιτισμού, η αστυνομία, όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες έχουν την ίδια άποψη γι' αυτό και προχώρησαν στις αντίστοιχες εγκρίσεις».

Τα προβλήματα του έργου

Όλα θα έβαιναν καλώς εάν επρόκειτο για μία απλή ασφαλτόστρωση και τοποθέτηση δύο μικρών νησίδων προς εξυπηρέτηση της οδοσήμανσης.

Όμως με την έναρξη των εργασιών ανακαλύφθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα με το οδόστρωμα, διότι για να πέσει η άσφαλτος πρέπει να υπάρχει υπόστρωμα, κάτι που όμως λείπει στο κομμάτι αυτό που γίνονται οι εργασίες.

Κατά την αφαίρεση του ασφαλτοτάπητα διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει το απαιτούμενο υπόστρωμα, γεγονός που σημαίνει ότι θα έπρεπε να ξηλωθεί στο σύνολο του ο ασφαλτοτάπητας και εν συνεχεία να «πέσει» το υπόστρωμα ώστε να γίνει ένα ολοκληρωμένο και σωστό έργο.

Αυτό σημαίνει ότι κατά την αρχική κατασκευή του έργου ασφαλτόστρωσης της πλατείας Ηρώων, αυτό δεν είχε γίνει σωστά, όπως καθίσταται σαφές από τις ελλείψεις που τώρα ανακαλύπτονται.

Με ποιο κριτήριο παρελήφθη το προηγούμενο έργο;

Ποιος παρέλαβε το προηγούμενο έργο;

Ποιος ήταν ο μηχανικός του Δήμου που έκρινε την ορθότητα του έργου;

Απορίες επίσης γεννά η σκοπιμότητα νέας ασφαλτόστρωσης του συγκεκριμένου οδικού τμήματος, καθώς πέραν των υπαρχόντων προβλημάτων που αρμόδιοι αγνοούσαν, δεν υπήρχαν εμφανή προβλήματα στην επιφάνεια του οδοστρώματος, τουλάχιστον τέτοια που να δικαιολογούν την αναγκαιότητα μιας τέτοιας παρέμβασης.

Μόνο στην τύχη τελικά φαίνεται να επαφίεται πλέον η ομαλή χρήση του κόμβου του Ηρώων, καθώς οι τεχνικές αστοχίες που τώρα ανακαλύφθηκαν, μαρτυρούν ότι με τη φθορά του χρόνου, αλλά και το μεγάλο βάρος οχημάτων που εξυπηρετεί, πολύ σύντομα θα προκαλέσουν «σπάσιμο» και «άνοιγμα» της ασφάλτου.

Αυτό διότι κατά την παρελθούσα χρήση, παρά την ανυπαρξία υποστρώματος, υπήρχαν οι πολλαπλές επιστρώσεις ασφάλτου, οι οποίες όμως τώρα με την αποξήλωση τους θα κάνουν εμφανές το πρόβλημα του κενού που υπάρχει κάτω από τη νέα στρώση ασφαλτοτάπητα.

Διπλή δαπάνη

Το κόστος του έργου ανέρχεται στις 64.000 ευρώ. Εάν είχε σταματήσει στο πρώτο σημείο της αποξίλωσης της ασφάλτου, όπου διαπιστώθηκε το πρόβλημα, θα υπήρχε πολύ μικρότερη δαπάνη για να κλείσει μόνο αυτό το μικρό συγκεκριμένο σημείο.

Το έργο που εκτελείται τώρα είναι δρομολογημένο και κοστολογημένο με το ανωτέρω ποσόν, το οποίο αντιστοιχεί στην αντικατάσταση του ασφαλτοτάπητα και όχι και στην συμπληρωματική ολοκληρωμένη εργασία του υποστρώματος.

Ως φυσικό επακόλουθο των εκλογών και του «παγώματος» κάθε σχετικής απόφασης που αφορά στην έγκριση συμπληρωματικών κονδυλίων για έργα, δεν είναι δυνατή η ολοκληρωμένη εκτέλεση του έργου.

Όταν ξεκίνησαν οι εργασίες για την εκτέλεση του τωρινού νέου έργου, δεν υπήρξε επιβλέπων μηχανικός, ώστε να διαπιστώσει από το πρώτο σημείο εκσκαφής ότι κάτω από την άσφαλτο έλειπε το αναγκαίο υπόστρωμα;

Γιατί επετράπη να γίνει αποξήλωση του συνόλου του επάνω μέρους του οδοστρώματος, όταν πολύ απλά θα μπορούσαν στο πρώτο αρχικό σημείο που διαπιστώθηκε το πρόβλημα να σταματήσει το έργο και η όποια αποκατάσταση να γίνει τοπικά;

Με αυτή την επιλογή δεν θα ήταν απαραίτητο να δαπανηθεί το σύνολο του ποσού που έχει προϋπολογισθεί, αλλά ένα μικρό μέρος του.

Πως εκ μέρους της υπεύθυνης τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου, ενώ διαπιστώθηκε το πρόβλημα που υπάρχει, επετράπη η εμβαλωματική συνέχιση του, με τη δαπάνη του συνόλου του ποσού, ενώ γνωρίζουν ότι στο άμεσο μέλλον, στο ίδιο σημείο, θα πρέπει να γίνει ολοκληρωμένη παρέμβαση;

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια του συγκεκριμένου ποσού που δαπανάται σε αυτή τη φάση και μάλιστα εν γνώσει της υπηρεσίας και των αρμοδίων.

Γιατί θα πρέπει να γίνει στην παρούσα φάση ένα έργο ημίμετρων, δαπανώντας 64.000 ευρώ, αφού στη συνέχεια θα πρέπει εκ νέου να «ξηλωθεί» η τωρινή ασφαλτόστρωση προκειμένου να μπει το απαραίτητο υπόστρωμα, γεγονός που σημαίνει ότι είναι άσκοπη η τωρινή δαπάνη, καθόσον το έργο για να γίνει σωστά θα πρέπει να ξαναπληρωθεί και μάλιστα πολύ ακριβότερα;

Ερωτήματα απλού συλλογισμού που χρήζουν απαντήσεων.