Με υπουργική απόφαση νέες ρυθμίσεις στους Δήμους για την είσπραξη οφειλών

Ζητούνται τα χρωστούμενα

Θέμα που θα συζητηθεί εκτάκτως στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης την Παρασκευή

Ευνοϊκές ρυθμίσεις προς τους οφειλέτες των Δήμων παραχωρεί το υπουργείο Εσωτερικών με σχετική διάταξη που απέστειλε προς τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις όσον αφορά στις ληξιπρόθεσμες οφειλές, για τις οποίες όπως σημειώνεται στο περιεχόμενο αυτής, σκοπός είναι “η επιτάχυνση των διαδικασιών είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Δήμους με την

παροχή κινήτρων για την άμεση και συστηματική εξόφλησή τους”.

Η εν λόγω απόφαση μοιάζει με απαίτηση που επιβάλλει το αρμόδιο υπουργείο σε κάθε Δήμο, προκειμένου να “νοικοκυρέψει” τα οικονομικά του και να μην χάνει έσοδα, που στην παρούσα οικονομική περίοδο είναι απαραίτητα για τη μελλοντική επιβίωσή του με “φόντο” τις συνεχείς μειώσεις των χρηματοδοτήσεων και την αυστηρή πολιτική λιτότητας που κυριολεκτικά “τσακίζει” την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Στο συγκεκριμένο μήκος κύματος καλείται να εκπέμψει και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, ο οποίος κατά πάσα πιθανότητα θα δυσκολευθεί στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αφού σύμφωνα με το ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης”, το ύψος αυτών πλησιάζει τα δύο εκατομμύρια ευρώ (διαμορφώνεται καθημερινά από βεβαιώσεις νέων οφειλών), γεγονός που έρχεται να επιβεβαιώσει τις φωνές καυστικής κριτικής που κατά καιρούς έχουν αναφερθεί στο θέμα και οι οποίες έχουν υποστηρίξει, πως το αυξημένο ανείσπρακτο ποσόν έχει συσσωρευθεί εξαιτίας τακτικών ψηφοθηρίας που ακολουθήθηκαν εδώ και χρόνια από την παρούσα και προηγούμενη Δημοτική Αρχή.

Το σοβαρό θέμα μάλιστα έχει προγραμματισθεί να συζητηθεί εκτάκτως στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, την Παρασκευή.

Περιθώριο και δόσεις για δύο κατηγορίες

Πρωτίστως, αξίζει να διευκρινισθεί πως ληξιπρόθεσμες οφειλές θεωρούνται εκείνες που δεν έχουν αποπληρωθεί εντός του χρονικού διαστήματος που άφηνε περιθώρια ο σχετικός νόμος, με αποτέλεσμα να έχουν προστεθεί σε αυτές και οι απαραίτητες προσαυξήσεις και να κινδυνεύει ο εκάστοτε Δήμος είτε να μην τις εισπράξει... ποτέ, είτε να αναγκασθεί να τις απαιτήσει με οποιοδήποτε μέσο ορίζει ο νόμος.

Συγκεκριμένα, στην εν λόγω διάταξη, καθίσταται σαφές, ότι θα υπάρξει ρύθμιση προκειμένου να εισπραχθούν οφειλές που χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη, αφορά τις οφειλές που έχουν βεβαιωθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2009 με σχετικό νόμο και που παρέχει το περιθώριο να καταβάλονται τα οφειλόμενα μέσω 24 δόσεων, η κάθε μία εκ των οποίων δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 150 ευρώ και η δεύτερη κατηγορία, αφορά στις οφειλές που έχουν βεβαιωθεί από 1η Ιανουαρίου του 2010 έως και 14 Απριλίου του 2014, για τις οποίες υπάρχει περαιτέρω υποκατηγοριοποίηση ανάλογα με το ύψος του ποσού που διατηρείται ανεξόφλητο προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, αφού σύμφωνα με αυτό, θα αποφασισθεί ο αριθμός των δόσεων στις οποίες συνολικά η οφειλή θα καταβληθεί.

Οι εν λόγω οφειλές μπορούν να προέρχονται από οποιοδήποτε έσοδο του Δήμου όπως για παράδειγμα από ενοικιάσεις ακινήτων, ή τέλη χρήσης κοινόχρηστων χώρων και πολλά άλλα.

Ωστόσο, παρά τα περιθώρια που αφήνονται εκ της νομοθεσίας, ένας σημαντικός παράγων που την παρούσα χρονική στιγμή - σε ένα υψηλό ποσοστό θα καθορίσει αν τελικά θα εισπραχθούν αυτές οι οφειλές στο πλαίσιο των νέων ρυθμίσεων και στο επιτρεπόμενο χρονικό διάστημα - είναι η οικονομική κρίση, η οποία έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την οικονομική ικανότητα των οφειλετών.

Κερδισμένοι... οι ασυνεπείς

Στη συγκεκριμένη διάταξη, επισημαίνεται ρητά, πως ανάλογα με το ύψος των οφειλών προς τον Δήμο, παρέχεται η δυνατότητα να υπάρξει μείωση και ως προς το ποσοστό των προσαυξήσεων, οι οποίες είναι συνέπεια των καθυστερήσεων. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, για κάθε περίπτωση ο Δήμος έχει τη δυνατότητα να ακολουθήσει διαφορετική διαδικασία, κάποιες εκ των οποίων (κυρίως οφειλές πριν το 2009), φαίνεται πως θα έχουν μάλιστα ιδιαίτερη αντιμετώπιση, αφού η διευκρινιστική διάταξη αφήνει “ανοικτό” παράθυρο ακόμη και για τη διαγραφή τους. Αυτό το γεγονός όμως, αποδεικνύει πως, το όφελος που δίνεται η δυνατότητα να αποκομίσει ο Δήμος έρχεται να διχάσει το σύνολο εκείνων που έχουν οικονομικές υποχρεώσεις, αφού όσοι χρωστούν φαίνεται να τους χαρίζεται ένα ποσοστό “ποινής”, ενώ όσοι είναι τυπικοί, ανταποκρινόμενοι και καταβάλλοντας συστηματικά τα προβλεπόμενα ποσά προς το ταμείο του Δήμου, δεν χαίρουν καμίας ελάφρυνσης. Κατά συνέπεια, θα μπορούσε κάποιος να χαρακτηρίσει άδικη την εν λόγω διάταξη με τα περιθώρια που αφήνει αφού ναι μεν εξυπηρετεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση στον τρόπο είσπραξης σημαντικών και απαραίτητων πλέον ποσών για τη μελλοντική πορεία του Δήμου, ωστόσο, από τη συγκεκριμένη διαδικασία φαίνονται ζημιωμένοι σε θεωρητικό επίπεδο οι μέχρι τώρα συνεπείς.

Είσπραξη με το... νόμο σε περίπτωση μη τήρησης

Όσον αφορά στον σχετικό νόμο που περιλαμβάνει την εν λόγω διάταξη, αξίζει να αναφερθεί ότι δημοσιεύθηκε στις 14 Απριλίου του τρέχοντος έτους, ωστόσο το υπουργείο μέσω της εγκυκλίου που απέστειλε προς τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στις 6 Ιουνίου του 2014, φαίνεται να προκάλεσε μία μικρή καθυστέρηση στην έναρξη ισχύος των νέων ρυθμίσεων. Ανάμεσα σε άλλα στη διάταξη ορίζεται πως, “Δικαιούχοι θεωρούνται όσοι οφειλέτες έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς Δήμους κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου και επιθυμούν να υπαχθούν στη ρύθμιση” ενώ αρκετά σαφής είναι η διάταξη σχετικά με τους οφειλέτες που θα υπαχθούν στη ρύθμιση αλλά δε θα τηρήσουν τα προβλεπόμενα.

Εκτός ρύθμισης λοιπόν, τίθεται αυτόματα, ο οφειλέτης που δε θα καταβάλει εμπρόθεσμα μία δόση της ρύθμισης πέραν της μίας φοράς, που θα καθυστερήσει την καταβολή της τελευταίας δόσης της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα, εκείνος που δε θα υποβάλλει στο δήμο τις προβλεπόμενες δηλώσεις για την επιβολή του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και του τέλους παρεπιδημούντων, μετά των περιοδικών δηλώσεων Φ.Π.Α. και του εκκαθαριστικού, καθώς και τη δήλωση περί μεταβολής της ακίνητης περιουσίας που προβλέπεται από τις σχετικώς ισχύουσες διατάξεις, καθώς και εκείνος που δεν είναι ενήμερος στις οφειλές του από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και μετά, ενώ τέλος και ο οφειλέτης που έχει υποβάλει αναληθή στοιχεία προκειμένου να του χορηγηθεί η ρύθμιση.

Προς το τέλος της διάταξης μάλιστα, σημειώνεται χαρακτηριστικά, πως, “Συνέπεια του ανωτέρω είναι η υποχρεωτική άμεση καταβολή του υπολοίπου της οφειλής σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης και η άμεση επιδίωξη της είσπραξής του, από πλευράς του Δήμου με όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα” ενώ επισημαίνεται πως, “ποσά που έχουν καταβληθεί μέχρι την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση δεν επιστρέφονται ούτε συμψηφίζονται”.

Ετικέτες: