Έλλειψη κατευθυντήριων πινακίδων στην ανερχόμενη Πολιτιστική Πρωτεύουσα

Επισκέπτες.. στα τυφλά!

 

Απογοητευμένοι δηλώνουν οι επισκέπτες του νησιού, ιδιαίτερα την συγκεκριμένη περίοδο κατά την οποία η περιοχή «Νησάκι», η οποία αποτελεί την σωτήρια λύση του πάρκινγκ εντός της πόλης, βρίσκεται σε «καραντίνα» εν ονόματι των αυξημένων μέτρων προστασίας που επιβάλει η εταιρεία του κρουαζιερόπλοιου που σταθμεύει στο λιμάνι του νησιού,

Όπως είναι εύλογο ο μόνιμος Συριανός κάτοικος δύναται να γνωρίζει τις περιοχές του νησιού όπως και ποια κατεύθυνση να ακολουθήσει για να φτάσει στον προκαθορισμένο προορισμό του. Σε αυτήν την περίπτωση η σημασία ύπαρξης κατευθυντήριων πινακίδων είναι μηδαμινή. Τι συμβαίνει όμως στην περίπτωση που το νησί δέχεται τουρίστες και η απουσία πινακίδων που θα υποδεικνύουν την σωστή διαδρομή προς το επιλεγμένο μέρος , αποτελεί ένα από τα βασικότερα κυκλοφοριακά ζητήματα; Απορίας άξιο είναι πως θα γίνει εφικτό οι επισκεπτόμενοι οδηγοί να κατευθυνθούν προς το πάρκινγκ της περιοχής «Λαλακιά» καθώς εκλείπουν οι πινακίδες κατεύθυνσης.

Άγνωστη κατεύθυνση

Έπειτα από σειρά ετών το νησί αποφάσισε να αποκτήσει πιο ενεργό ρόλο στον τομέα του τουρισμού. Πραγματοποιώντας τα πρώτα βήματα προς την τουριστική ανάπτυξη όπως και την δημιουργία ενός ανταγωνιστικού μοντέλου στον συγκεκριμένο κλάδο, συμμετέχει σε προγράμματα προώθησης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του τόπου, σε εκθέσεις ανάδειξης του πολιτισμικού πλούτο και σε σημαντικές συνεργασίες με στόχο την προσέλκυση τουριστών. Ωστόσο, την ίδια στιγμή που οι αρχικές ενέργειες φαίνεται να επιφέρουν καρπούς, τα ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζει τόσο το κέντρο του νησιού όσο και χωριά που φιλοξενούν τους επισκέπτες σε ώρες αναψυχής και διασκέδασης, δεν έχουν επιλυθεί. Ως αποτέλεσμα, οι επισκέπτες καταφθάνουν στο νησί αλλά αναχωρούν απογοητευμένοι καθιστώντας ατελέσφορες όσες προηγούμενες προσπάθειες πραγματοποιήθηκαν για να αναδειχθεί η διαφορετικότητα του νησιού και να αφήσουν «μια γλυκιά γεύση» στον επισκέπτη.

Άτοπες και αναποτελεσματικές φαντάζουν όσες πρωτοβουλίες έχουν ως τώρα παρθεί ώστε να προσεγγίσουν ένα ικανοποιητικό ποσοστό επισκεπτών, έστω και τον τελευταίο μήνα της τουριστικής σεζόν. «Να σώσει, ότι σώζεται» από το φετινό καλοκαίρι επιδιώκει η δημοτική αρχή. Παρόλα αυτά, οι ημιτελείς ενέργειες δημιουργούν μια δυσχερή και απογοητευτική κατάσταση τόσο για τους τουρίστες του νησιού όσο και για τους επιχειρηματίες, αφού ο απογοητευμένος επισκέπτης είναι η δυσφήμιση του τόπου. Κεντρικό πρόβλημα αποτελεί η απουσία προσδιορισμού κατεύθυνσης μέσα από την τοποθέτηση πινακίδων στα σωστά σημεία των οδών από το λιμάνι έως και την Πλατεία Ηρώων. Ανύπαρκτες πινακίδες, ή καλά «κρυμμένες» ή ακόμα και δυσανάγνωστες πινακίδες είναι αυτές που «κοσμούν» τους δρόμους της Σύρου κάνοντας την άφιξη και την διαμονή του επισκέπτη δύσκολη, δημιουργώντας τους παράλληλα αρνητικά συναισθήματα για το νησί.

Ουσιαστικά προβλήματα

Όπως είναι ευδιάκριτο, από τους χώρους άφιξης των επισκεπτών έως την Πλατεία Ηρώων, που αποτελεί τον κόμβο κατεύθυνσης προς τα χωρία αλλά και το κέντρο του νησιού αντίστοιχα, δεν υπάρχουν οι κατάλληλες πινακίδες. Με τον όρο «κατάλληλες» προϋποτίθεται όχι μόνο η ύπαρξη πινακίδων, αλλά και η σωστή τους θέση και τοποθεσία όπως και η διατήρηση τους σε ευανάγνωστη κατάσταση. Αντίθετα, όπως αποδεικνύει η υφιστάμενη κατάσταση και το φωτογραφικό υλικό το οποίο συλλέχθηκε, το συγκεκριμένο πρόβλημα υφίσταται με όλες τις παραμέτρους του. Ο μήνας Αύγουστος αποτελεί καταλύτη της φετινής τουριστικής σεζόν για το νησί και ακόμα και αν κατάφερε ο δήμος, μέσα από συλλογικές προσπάθειες ή ιδιωτικές πρωτοβουλίες, να δημιουργήσει θέλγητρα για ορισμένους επισκέπτες, το καίριο κυκλοφοριακό ζήτημα, ακυρώνει τις προηγούμενες προσπάθειες τουριστικής εξέλιξης.

Ο νέος στόχος που έθεσε η Σύρος, με χρονικό περιθώριο μέχρι το 2021, είναι να κερδίσει επάξια τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, σε έναν ευρωπαϊκό διαγωνισμό στον οποίο η νησιώτικη συμμετοχή κάνει για πρώτη φορά την εμφάνιση της. Η προσοχή και οι νέες δραστηριότητες ανάδειξης της πρωτεύουσας των Κυκλάδων ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα στράφηκαν σε προσπάθειες δημιουργίας πολιτιστικών φεστιβάλ και οργανώσεων όπως και στην ανάδειξη του αρχοντικού και πολιτισμικού πλούτο του τόπου. Ωστόσο το νησί δεν μοιάζει έτοιμο να «σηκώσει» αυτόν τον τίτλο όπως και να φιλοξενήσει έναν μεγάλο αριθμό τουριστών που αναμένεται να παρουσιαστεί κατά την περίοδο του διαγωνισμού αφού τα καίρια ζητήματα ακόμα δεν έχουν επιλυθεί. Συγκεκριμένα, το διάστημα που η περιοχή «Νησάκι», το μοναδικό πάρκινγκ εντός της πόλης που φιλοξενούσε καθημερινά μεγάλο αριθμό σταθμευμένων αυτοκινήτων, θα παραμείνει εκτός λειτουργίας, οι επισκέπτες-οδηγεί θα πρέπει να καταφύγουν σε περιοχές στάθμευσης εκτός της πόλης. Μια από αυτές τις περιοχές αποτελεί το πάρκινγκ στην περιοχή της Λαλακιάς, για την οποία όμως δεν υπάρχουν ταμπέλες κατεύθυνσης.

«Μια τρύπα στο νερό»

Η επιτυχία των προσπαθειών για ανάδειξη της Σύρου ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα αλλά σε μια γενικότερη κλίμακα ως υπολογίσιμη τουριστική δύναμη προϋποθέτει αρχικά την επίλυση των εσωτερικών θεμάτων του νησιού και μετέπειτα την εξαγωγή μιας πολιτισμικής και τουριστικής εικόνας με στόχο την τόνωση των χαμηλών ποσοστών τουριστικής κίνησης που χαρακτηρίζουν τον τόπο. Σε αντίθετη περίπτωση, η οποία έως τώρα ισχύει, η προσπάθειες φαντάζουν άκαρπες και το μόνο που καταφέρνει το νησί είναι να δημιουργήσει «μια τρύπα στο νερό» πραγματοποιώντας κύκλους γύρω από τα ίδια άλυτα προβλήματα.

Μια πολιτιστική πρωτεύουσα, επιτάσσει κατάλληλο αεροδρόμιο, ιδανικό λιμάνι και μαρίνες αλλά παράλληλα προβλέπει και την προϋπόθεση έλλειψης κυκλοφοριακού και ικανοποιημένους επισκέπτες. Η κατευθυντήριες πινακίδες θα έπρεπε να βρίσκονται σε σημεία ευκόλως διακριτά από τους οδηγούς και επίσης να διατηρούνται σε καλή κατάσταση. Αντί αυτού όμως, υπάρχουν ηλεκτρονικές ταμπέλες εκτός λειτουργίας και πινακίδες είτε ανύπαρκτες είτε δυσανάγνωστες με αποτέλεσμα την λανθασμένη διαχείριση του δημόσιου χρήματος όπως και την δημιουργία αντιφατικών και αρνητικών συναισθημάτων στον επισκέπτη. Οφείλουμε, και σε συλλογικό επίπεδο, να διαμορφώσουμε αλλά και να διατηρήσουμε την «εικόνα» του νησιού που θα επιλέξουμε να προωθήσουμε προς τα έξω.