Νέα κυκλοφοριακά μέτρα και χρονοδιάγραμμα ανάπλασης παραλίας Ερμούπολης

Ολοκληρώθηκε η κλειστή συνέντευξη Τύπου της Δημοτικής Αρχής αναφορικά με τα νέα κυκλοφοριακά μέτρα που θα ισχύσουν τη θερινή περίοδο από τις 15 Ιουνίου έως και τις 15 Σεπτεμβρίου στην Ερμούπολη, ενώ στο πλαίσιο της παρουσίασης υπήρξε αναφορά και στο χρονοδιάγραμμα του έργου της ανάπλασης της παράκτιας ζώνης. 

Στη συνέντευξη μίλησαν ο δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, ο αντιδήμαρχος Σταύρος Γουσγουνέλης καθώς και ο μηχανικός Δαυίδ Διακοδημητρίου, ενώ παρέστη και ο υπεύθυνος της αρμόδιας υπηρεσίας Παναγιώτης Καρακατσάνης. 

Το έργο της ανάπλασης θα χωριστεί σε τρεις φάσεις και θα ξεκινήσει από το ύψος της Πυροσβεστικής ενώ μετά το πέρας του καλοκαιριού θα ολοκληρωθεί έως και την πλατεία Κανάρη. 

Bασικότερες αλλαγές που θα υπάρξουν θα είναι το “κλείσιμο” ενός τμήματος της Ερμούπολης για το ανωτέρω χρονικό διάστημα σε καθημερινή βάση, από τις 9 το βράδυ μέχρι και τις 2 ή 3 τα ξημερώματα και συγκεκριμένα από την οδό Κέας (ύψος ζαχαροπλαστείου “Αθυμαρίτης” έως και το θέατρο “Απόλλων”, ενώ θα εφαρμοστεί ελεγχόμενη στάθμευση με κάρτες για τους μόνιμους κατοίκους πέραν του προαναφερθέντος ωραρίου. 

Την παρουσίαση παρακολούθησαν και οι επικεφαλής της μειοψηφίας, Ανδρέας Γιαλόγλου και Παύλος Χρυσαφίδης καθώς και ο δημοτικός σύμβουλος, Γουλιέλμος Πρίντεζης. 

Ακολουθεί η ενημέρωση του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης και σχετικό βίντεο. Μετά το πέρας της συνέντευξης τέθηκαν σχετικές ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους των τοπικών ΜΜΕ. 

ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ: «ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ»

ΠΡΟΣΩΡΙΝΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η παρούσα αφορά την τροποποίηση της μελέτης με τίτλο «Επικαιροποίηση κυκλοφοριακής μελέτης Ερμούπολης» η οποία:

1. εγκρίθηκε με την 145/2008 απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Ερμούπολης,

2. εγκρίθηκε ο κανονισμός της με την 18/2009 απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Ερμούπολης,

3. τροποποιήθηκε η μελέτη και ο κανονισμός της με την 189/2009 απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Ερμούπολης,

4. τροποποιήθηκε ο κανονισμός της με την 345/2011 απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης.

 

Ο πολεοδομικός ιστός της περιοχής μελέτης, χαρακτηρίζεται από μικρού πλάτους και αδιέξοδες οδούς, το οποίο είναι χαρακτηριστικό της πόλης της Ερμούπολης. Το γεγονός αυτό, καθιστά εξαιρετικά περιορισμένες τις διαθέσιμες επιλογές για την κυκλοφοριακή τους διαχείριση. Παράλληλα η ρυμοτομία και η αρχιτεκτονική που κυριαρχεί έχουν καθιερώσει την πόλη ως έναν κηρυγμένο ιστορικό τόπο μεγάλου ενδιαφέροντος. Η διενέργεια εκδηλώσεων κυρίως πολιτιστικού περιεχομένου (θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες κ.α.) προσελκύει σημαντικό αριθμό επισκεπτών. Η πόλη αποτελεί επίσης το μοναδικό αστικό κέντρο των Κυκλάδων, επιτελώντας τον ρόλο της ως υπερτοπικό κέντρο μεταξύ των γύρω νησιών. Η Σύρος ως μέρος του συμπλέγματος των Κυκλάδων, ακολουθεί την υφιστάμενη τάση των άλλων νησιών, δηλαδή της σημαντικής αύξησης του πληθυσμού της κατά την θερινή περίοδο ως τόπο παραθερισμού και η πόλη της Ερμούπολης καλείται την ίδια περίοδο να καλύψει τις ανάγκες αυτού του πληθυσμού (εμπόριο, αναψυχή, υπηρεσίες κ.α.).

Τα τέσσερα αυτά χαρακτηριστικά της πόλης (ιδιόμορφη ρυμοτομία, ιστορικός τόπος, αστικό κέντρο, νησιωτικό περιβάλλον) οδηγούν κατά την θερινή περίοδο σε αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου και σε όξυνση των προβλημάτων στάθμευσης, που τελικά δυσχεραίνουν την ομαλή διαβίωση των κατοίκων και επισκεπτών της.

Ιδιαίτερα την θερινή περίοδο του 2015, επί της παραλιακής οδού της Ερμούπολης, θα εξελίσσεται το έργο με τίτλο «Ανάπλαση παράκτιας ζώνης Ερμούπολης», το οποίο θα προκαλέσει σταδιακές διακοπές κυκλοφορίας, προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και κατάργηση τόσο κατά την διάρκειά του, όσο και μετά την ολοκλήρωσή του πολλών θέσεων στάθμευσης. Αυτές ειδικά οι θέσεις στάθμευσης, νόμιμες και κυρίως παράνομες, δημιουργούν σήμερα μεγάλα κυκλοφοριακά, αισθητικά και περιβαλλοντικά προβλήματα στο θαλάσσιο μέτωπο της πόλης.

Η τροποποίηση που προτείνεται, αναφέρεται σε προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με σκοπό την εφαρμογή τους ορισμένο χρονικό διάστημα και ορισμένες ώρες κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου (περίοδος αναφοράς) του έτους 2015. Συμπληρωματικά κάποιες ρυθμίσεις προτείνεται να ισχύουν σε μόνιμη βάση για την συνολικότερη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και στάθμευσης στο κέντρο της πόλης.

Με την εφαρμογή των προτεινόμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, αναμένεται:

1. η βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας και άνεσης των πεζών στο κέντρο της πόλης, η πυκνότητα των οποίων ανέρχεται σε υψηλά επίπεδα κυρίως τις βραδινές ώρες της θερινής περιόδου.

2. η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των κατοίκων και εργαζομένων του κέντρου της πόλης, με την απαλλαγή των οδών από τον υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο που παρατηρείται τις ίδιες περιόδους, την ηχητική και ατμοσφαιρική ρύπανση.

3. η βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας των μέσων μαζικής μεταφοράς, ιδίως κατά την διέλευσή τους από το κέντρο, καθώς ο παρατηρούμενος αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος μειώνει το παρεχόμενο επίπεδο εξυπηρέτησης.

4. η προστασία του ιστορικού κέντρου της πόλης και η τουριστική ανάδειξη των σημείων ενδιαφέροντος.

5. η ενοποίηση των σημαντικότερων περιοχών εμπορίου, αναψυχής και τουρισμού σε ένα ενιαίο και προστατευμένο πολεοδομικό σύνολο.

6. η αποτροπή εισόδου μεγάλου αριθμού οχημάτων στο κέντρο της πόλης, για την αποφυγή της αναμενόμενης κυκλοφοριακής επιβάρυνσης λόγω της εξέλιξης του έργου που προαναφέρθηκε.

 

Το παρόν συνοδεύεται από το σχέδιο 1 με ημερομηνία 16-4-2015.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Σήμερα το κέντρο της πόλης διαθέτει ένα δίκτυο πεζοδρόμων, το οποίο δημιουργεί έναν αρκετά εκτεταμένο πυρήνα ανατολικά της οδού Ελ. Βενιζέλου. Επιπρόσθετα, την θερινή περίοδο γίνεται η προσωρινή πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού Π. Ράλλη, αλλά η άρση της πεζοδρόμησης του άξονα Θυμ. Σπερχειού – Πρωτοπαπαδάκη για την διευκόλυνση της πρόσβασης οχημάτων στο χώρο στάθμευσης στην περιοχή «Νησάκι».

Με την παρούσα τροποποίηση, προτείνεται η κατάργηση της δυνατότητας πρόσβασης στο χώρο στάθμευσης στην περιοχή «Νησάκι» κατά την περίοδο αναφοράς. Αυτό θα αποτρέψει την μεγάλη διέλευση οχημάτων από το κέντρο της πόλης και θα επιτρέψει την επέκταση του πεζοδρομημένου πυρήνα.

 

Προσωρινές Πεζοδρομήσεις Οδών

Με την πρόταση αυτή, επιδιώκεται η αύξηση της έκτασης του πεζοδρομημένου τμήματος με την προσθήκη σε αυτό κατά την περίοδο αναφοράς των οδών:

1. Στ. Πρωίου (από οδό Ελ. Βενιζέλου έως την οδό Κέας).

2. Ελ. Βενιζέλου.

3. Κ. Καραμανλή.

4. Γ. Γενημματά.

5. Χίου (ολόκληρο το μη μονίμως πεζοδρομημένο τμήμα της).

6. Μ. Μερκούρη.

7. Γ. Σουρή.

8. Εμμ. Ροϊδη.

9. Απόλλωνος.

 

Οι πεζοδρομήσεις αυτές, συμπληρώνονται με την προσωρινή πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού Π. Ράλλη η οποία υλοποιείται την θερινή περίοδο για λόγους ασφαλείας των πεζών που συσσωρεύονται σε αυτή λόγω του μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων αναψυχής. Συμπληρωματικά, προτείνεται η προσωρινή πεζοδρόμηση:

1. της παραλιακής οδού Εθν. Αντιστάσεως (μεταξύ των οδών Ελ. Βενιζέλου και Κέας), και

2. της Πλατείας Κανάρη.

 

Κατά την περίοδο αναφοράς, στο σύνολο των παραπάνω πεζοδρομημένων οδών (μόνιμων και προσωρινών):

 Δεν επιτρέπεται η κίνηση, η στάθμευση και η στάση οχημάτων, πλην των οχημάτων άμεσης ανάγκης, υπηρεσιακών οχημάτων στα πλαίσια εκτέλεσης επειγουσών και απαραίτητων εργασιών, ποδηλάτων και των εξαιρέσεων που ρητά αναφέρονται στην συνέχεια. Σε περίπτωση που σε κάποια από τις παραπάνω οδούς επιτρέπεται εκτός της περιόδου αναφοράς η στάθμευση οχημάτων, αυτά θα πρέπει να απομακρύνονται εγκαίρως με ευθύνη του κατόχου τους.

 Επιτρέπεται η διέλευση και προσωρινή στάση, μόνο μέσω των οδών Ελ. Βενιζέλου, Γ. Γενημματά και Μ. Μερκούρη των οχημάτων που διενεργούν τα δρομολόγια της δημοτικής συγκοινωνίας και των ταξί.

 Επιτρέπεται η διέλευση δικύκλων διανομής έτοιμου φαγητού (delivery) επιχειρήσεων που η έδρα τους βρίσκεται επί των μονίμως και προσωρινά πεζοδρομημένων οδών και μόνο κατόπιν άδειας και κατάλληλου σήματος που θα εκδοθεί από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και θα πρέπει να εξασφαλισθεί εγκαίρως και μόνο για ένα δίκυκλο ανά επιχείρηση, με ευθύνη του ιδιοκτήτη της επιχείρησης.

 Επιτρέπεται η διέλευση οχημάτων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για την αποβίβαση και επιβίβαση επιβατών και μεταφορά αποσκευών από και προς τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που βρίσκονται εντός της περιοχής μελέτης και μόνο για 20 λεπτά πριν και μετά την άφιξη πλοίου. Τα οχήματα αυτά, θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κατάλληλο σήμα, το οποίο θα εκδίδεται από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και θα παραδίδεται στον υπεύθυνο κάθε ξενοδοχειακής μονάδας κατόπιν δικών του ενεργειών. Η τοποθέτηση του σήματος στα οχήματα θα είναι ευθύνη της ξενοδοχειακής μονάδας και ο αριθμός τους δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα δύο οχήματα ανά ξενοδοχειακή μονάδα.

 Σε τελείως εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο κατόπιν άδειας και υπό τον έλεγχο της λιμενικής αρχής θα επιτρέπεται η πρόσβαση τουριστικών λεωφορείων προς και από τον προβλήτα κρουαζιερόπλοιων.

 

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις διέλευσης οχημάτων από τις πεζοδρομημένες οδούς, αυτή θα γίνεται με ταχύτητα κάτω των 20 χιλιομέτρων ανά ώρα.

Προσωρινός Περιορισμός Πρόσβασης.

Λόγω της ιδιόμορφης ρυμοτομίας της περιοχής μελέτης, για την διατήρηση της ανωτέρω περιγραφόμενης πεζοδρομημένης περιοχής και την επίτευξη των αναμενόμενων βελτιώσεων, κατά την περίοδο αναφοράς αναστέλλεται η πρόσβαση των οχημάτων:

1. στην οδό Λεωτσάκου και των οδών που έχουν πρόσβαση μέσω αυτής προς την οδό Χίου.

2. στην οδό Αρχ. Αντωνίου Πολίτη και των οδών που έχουν πρόσβαση μέσω αυτής προς την οδό Χίου.

3. στην οδό Καλομενοπούλου.

4. Στο κάθετο τμήμα της οδού Χρ. Ευαγγελίδη προς την οδό Σουρή.

5. Περιοχή Νησάκι (συμπεριλαμβανομένων των δημοτικών οδών και του χώρου στάθμευσης).

 

Στις παραπάνω οδούς και στον χώρο στάθμευσης στην περιοχή Νησάκι, επιτρέπεται κατά την περίοδο αναφοράς η στάθμευση οχημάτων. Δεν επιτρέπεται όμως η πρόσβαση και αποχώρηση οχημάτων από αυτές στον βαθμό που έρχονται σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα της προηγούμενης παραγράφου.

Υπόλοιπο Περιοχής Μελέτης

Συνοδευτικά με τα ανωτέρω περιγραφόμενα προτείνονται τα παρακάτω, τα οποία θα ήταν σκόπιμο να ισχύουν σε μόνιμη βάση:

1. Αντιδρόμηση των οδών Κέας, Φολεγάνδρου, Αφροδίτης και του τμήματος παραπλεύρως του κτηρίου της πυροσβεστικής.

2. Μονοδρόμηση της οδού έμπροσθεν του Ι. Ν. Αγ. Νικολάου (από Αγ. Νικολάου προς Λαδοπούλου).

3. Απαγόρευση της στάθμευσης (με επιτρεπόμενη μόνο τη στάση) επί των οδών Γ. Σουρή, Απόλλωνος και Κ. Καραμανλή εκτός των προβλεπόμενων θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ και ποδηλάτων.

4. Απαγόρευση της στάθμευσης και της στάσης επί των οδών Γ. Γεννηματά, Μ. Μερκούρη και Χίου.

5. Να διατηρηθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, του οποίου η χρονική διάρκεια ισχύος προτείνεται να επεκταθεί για ολόκληρο το 24ωρο.

 

Χώροι στάθμευσης – Μέσα μαζικής μεταφοράς – Ποδήλατα.

Η εφαρμογή των ανωτέρω και ιδίως το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης για ολόκληρο το 24ωρο και ο περιορισμός της λειτουργίας του χώρου στάθμευσης στην περιοχή «Νησάκι» αναμένεται να αυξήσουν την ζήτηση στάθμευσης περιμετρικά της περιοχής μελέτης. Για το λόγο αυτό, διατίθενται αρκετοί ελεύθεροι χώροι στάθμευσης, όπως:

1. Ανοικτός χώρος στάθμευσης στην θέση «Μαρινόπουλος», δυναμικότητας 160 επιβατικών αυτοκινήτων.

2. Ανοικτός χώρος στάθμευσης έμπροσθεν του ΑΚΕΝ, δυναμικότητας 80 επιβατικών αυτοκινήτων.

3. Ανοικτός χώρος στάθμευσης στην θέση «Καρνάγιο», δυναμικότητας 60 επιβατικών αυτοκινήτων.

4. Κλειστός χώρος στάθμευσης στην διασταύρωση των οδών Μπαρμπέτα και Νεωρίου, δυναμικότητας 125 επιβατικών αυτοκινήτων.

5. Ανοικτός χώρος στάθμευσης στην θέση «Πλακούρα», δυναμικότητας 65 επιβατικών αυτοκινήτων.

6. Ανοικτός χώρος στάθμευσης στην θέση «Δόξα», δυναμικότητας 90 επιβατικών αυτοκινήτων.

 

Ειδικά τα δίκυκλα, εκτός των ανωτέρω χώρων μπορούν να σταθμεύουν και παρά την οδό εντός της περιοχής μελέτης, αλλά μόνο στις προβλεπόμενες για το σκοπό αυτό κατάλληλα σημασμένες θέσεις.

Καθ’ όλη την διάρκεια της περιόδου αναφοράς, προτείνεται η λειτουργία των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας, με αρκετή συχνότητα (π.χ. ανά 15 – 20 λεπτά) ανά κατεύθυνση.

Επιπλέον, η εγκατάσταση του συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων του Δήμου, η σταδιακή κατασκευή του ποδηλατοδρόμου στην παραλιακή οδό και η επιτρεπόμενη κίνηση των ποδηλάτων επί των πεζοδρομημένων οδών, αναμένεται να καταστήσει το συγκεκριμένο μέσο εξαιρετικά ανταγωνιστικό και προσιτό σε σχέση με την χρήση των υπόλοιπων οχημάτων.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ

Για την υλοποίηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων, θα πρέπει να προβλεφθεί έγκαιρα ο κάτωθι εξοπλισμός:

1. Πινακίδες σήμανσης για τα κυκλοφοριακά μέτρα που προτείνεται να ισχύουν σε μόνιμη βάση (πινακίδες Ρ-39 και Ρ-40).

2. Αποσπώμενες μπάρες, είτε με βάση, είτε τοποθετούμενες επί οπών του οδοστρώματος, σε σημεία του οδικού δικτύου από όπου δεν είναι επιθυμητή η διέλευση οχημάτων. Τέτοια σημεία είναι:

 Η διασταύρωση της οδού Απόλλωνος με την οδό Ι. Ράλλη.

 Η διασταύρωση της οδού Εμμ. Ροΐδη με την Πλ. Βαρδάκα.

 Η διασταύρωση της οδού Κ. Καραμανλή με την οδό Ελ. Βενιζέλου.

 Η διασταύρωση της οδού Πρωίου με την οδό Κέας.

 Η διασταύρωση της οδού Πρωίου με την οδό Ελ. Βενιζέλου.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ

Για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων θα πρέπει να γίνουν οι παρακάτω ενέργειες:

1. Σύμφωνη απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου για την προσωρινή πεζοδρόμηση για λόγους ασφαλείας των οδικών τμημάτων αρμοδιότητάς του.

2. Απόφαση Λιμενικής Αστυνομίας για την προσωρινή πεζοδρόμηση για λόγους ασφαλείας των οδικών τμημάτων εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα.

3. Σύμφωνη γνώμη Διεύθυνσης Τροχαίας Σύρου για την τοποθέτηση των προτεινόμενων αποσπώμενων μπαρών.

4. Έκδοση κατάλληλων σημάτων για τους μόνιμους κατοίκους, τις οχήματα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και τις επιχειρήσεις διανομής έτοιμου φαγητού.

5. Ανακοίνωση διάθεσης των σημάτων στους ενδιαφερόμενους εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.

6. Απόφαση Δ.Σ. του Δήμου για την έγκριση των παραπάνω κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.

7. Πύκνωση των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας ώστε να καλύπτουν την περίοδο αναφοράς.

8. Συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για την αστυνόμευση των ρυθμίσεων.

9. Σημαντικό μέτρο για την επιτυχία των προτεινόμενων ρυθμίσεων, κρίνεται η έγκαιρη και σαφής ενημέρωση των πολιτών μέσω εντύπων και ηλεκτρονικών εκδόσεων, ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών μηνυμάτων και εφόσον κριθεί αναγκαίο η καθιέρωση τηλεφωνικής υπηρεσίας παροχής σχετικών πληροφοριών.