Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας

Με προοπτική την κρουαζιέρα

Το κεφάλαιο της κρουαζιέρας μπαίνει σε νέες βάσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, με το υπουργείο να προχωρά στη συγκρότηση Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, ενώ από την πλευρά της Περιφέρειας ο Περιφερειάρχης Γ. Χατζημάρκος να ορίζεται ως τακτικός εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος στη συγκεκριμένη Επιτροπή και από την πλευρά του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης να γίνονται προτάσεις επέκτασης του νησιού στο συγκεκριμένο τουριστικό προϊόν.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρής Δρίτσας προχώρησε στην υλοποίηση της εξαγγελίας του για δημιουργία της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, με προοπτική να υπάρξει αναβάθμιση της κρουαζιέρας, μέσω της αλλαγής του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τον κλάδο της κρουαζιέρας και παράλληλες βελτιώσεις των υποδομών υποδοχής της.

Οι φορείς έχουν ενημερωθεί σχετικά με τον ορισμό των τακτικών τους εκπροσώπων στην παρούσα επιτροπή, με τις Περιφέρειες της χώρας να εκπροσωπούνται από τον Περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου, ενώ άμεσα αναμένεται το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, για τον ορισμό της λειτουργίας της επιτροπής.

Υλοποιείται η εξαγγελία

Τέσσερεις μήνες μετά την εξαγγελία του κ. Δρίτσα για την δημιουργία της Επιτροπής Κρουαζιέρας, που έγινε στο πλαίσιο του 3ο Posidonia Sea Tourism Forum, στο τέλος Μαΐου, τώρα προχωρά η υλοποίηση της.

Τότε ο κ. Δρίτσας ως αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας, εξαγγέλλοντας τη δημιουργία της επιτροπής είχε αναφέρει ότι «Η εν λόγω Επιτροπή θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη βελτίωση της υποδομής και του κανονιστικού πλαισίου που απαιτούνται για την αναβάθμιση του θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος».

Θετική υπήρξε από την πρώτη στιγμή η ανταπόκριση του προέδρου της διεθνούς ένωσης κρουαζιέρας στην Ευρώπη (Cruise Lines International Association), Pierfrancesco Vago, ο οποίος με επιστολή του προς τον κ. Δρίτσα, έκρινε πως η επιτροπή θα κληθεί να αντιμετωπίσει τα θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος στην Ελλάδα, συμπληρώνοντας πως υπάρχει και η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων διαρθρωτικών και περιφερειακών ευρωπαϊκών ταμείων για την βελτίωση των υποδομών μεταφοράς των επιβατών κρουαζιέρας.

Έκανε δε σαφή αναφορά σε συνέργιες του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα, λέγοντας πως υπάρχουν ιδιωτικές εταιρείες κρουαζιέρας που ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε επενδύσεις, προκειμένου να υπάρξει σταθεροποίηση του κλάδου.

Όπως ο ίδιος ανέφερε «Ο κλάδος χρειάζεται ένα ανταγωνιστικό, σταθερό και αποδοτικό περιβάλλον, αλλά δυστυχώς τα εμπόδια είναι πολλά. Καλώ τις ελληνικές αρχές να δώσουν προτεραιότητα σε ένα πρόγραμμα ανάπτυξης λιμενικών υποδομών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα περάτωσης και με αποδοτικές και βιώσιμες πηγές χρηματοδότησης».

Η εκπροσώπηση της Περιφέρειας

Ιδιαίτερης σημασίας για την περιοχή του Νοτίου Αιγαίου και τον ρόλο της κρουαζιέρας στο τουριστικό προϊόν που αποτελεί την βασικό μοχλό της οικονομίας των νησιών, αποτελεί ο ορισμός του Περιφερειάρχη Γ. Χατζημάρκου ως

τακτικού εκπροσώπου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ) στην Εθνική Επιτροπή Κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με τα όσα εκ μέρους της Περιφέρειας υποστηρίχθηκαν για τον νέο ρόλο του Περιφερειάρχη «Η εκπροσώπηση του Νοτίου Αιγαίου στην εν λόγω επιτροπή, ως της Περιφέρειας που διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό λιμανιών στην χώρα, 115 συνολικά, αλλά και τους μεγαλύτερους και πιο δυναμικούς προορισμούς τουρισμού κρουαζιέρας διεθνώς, καθιστά την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου βασικό διαμορφωτή της εθνικής πολιτικής κρουαζιέρας. Πολιτική η οποία αποτελεί το στοίχημα της επόμενης δεκαετίας, με την περιφερειακή αρχή υπό τον περιφερειάρχη Γιώργο Χατζημάρκο, να διαμορφώνει με τις παρεμβάσεις της, ισχυρές βάσεις σε ένα νευραλγικό τουριστικό τομέα, ο οποίος διαθέτει τεράστια αποθέματα μελλοντικής ανάπτυξης, τόσο για το Νότιο Αιγαίο, όσο και για την οικονομία της χώρας συνολικά».

Τεχνική συνάντηση στη Σύρο

Με την πεποίθηση ότι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας θα παίξει σημαντικό ρόλο στην περεταίρω ανάπτυξη της Σύρου, πραγματοποιήθηκε εχθές τεχνική σύσκεψη στον Δήμο, κατά την οποία συζητήθηκαν αυτές οι προοπτικές.

Το Λιμενικό Ταμείο καλείται να συντάξει έναν φάκελο, ο οποίος θα περιέχει όλα τα στοιχεία που απαιτούν οι εταιρείες κρουαζιέρας, τα οποία θα αφορούν τις τεχνικές προδιαγραφές και τις τουριστικές.

Συγκεκριμένα ο τεχνικός φάκελος θα περιέχει όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά των λιμενικών υποδομών, τοποθεσία, βυθίσματα, παροχές, ασφάλεια κ.λ.π., όλα τα στοιχεία εκείνα που θα αποδεικνύουν ότι το λιμάνι είναι έτοιμο να δεχτεί κρουαζιέρα.

Ο τουριστικός φάκελος θα περιέχει τα στοιχεία εκείνα για τα οποία θα μπορεί η Σύρος να επιλεγεί από τις εταιρείες ως προορισμός κρουαζιέρας.

Σημαντική η δέσμευση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, Δημήτρη Κοσμά, καθώς ενημέρωσε ότι ο φάκελος της κρουαζιέρας εντός του Οκτωβρίου θα έχει ολοκληρωθεί.

Η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε ήταν με στελέχη της κρουαζιέρας, με κύριο σύνδεσμο τον ναυτικό πράκτορα της Σαντορίνης, τον Χρύσανθο Καραβία, ο οποίος ειδικεύεται στα θέματα της κρουαζιέρας, όπως και με tour operator από τη Σύρο, που αναλαμβάνει τη σύνταξη του φακέλου για την κρουαζιέρα και όπως ενημέρωσε σχετικά ο κ. Κοσμάς, «θέλει να βοηθήσει στην τουριστική ανάπτυξη του νησιού».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, ιδιαίτερης σημασίας είναι η παρουσία των τουριστικών πρακτόρων του νησιού, καθώς όπως ο ίδιος είπε «είναι κύριο και σημαντικό να υπάρχει ο πράκτορας ο οποίος να έρχεται σε επαφή με τις εταιρείες, να κλείνει την κρουαζιέρα. Επίσης να πωλούνται εκδρομές που θα προτείνουν οι ίδιοι οι πράκτορες, γιατί στόχος των εταιρειών είναι και η πώληση της εκδρομής για τις ώρες παραμονής του κρουαζιερόπλοιου».

Ο κ. Κοσμάς εκτίμησε ότι «μπαίνουμε σε έναν πολύ καλό δρόμο. Έγινε ένα ξεκίνημα, όμως θέλουμε την στήριξη των ναυτικών πρακτόρων ώστε και του χρόνου, αλλά ειδικά το 2017 να έχουμε περισσότερες αφίξεις».

Μία ιδιαιτερότητα που έχει η Σύρος είναι πως έχει τη δυνατότητα ως νησί να υποστηρίξει και τη χειμερινή κρουαζιέρα, καθώς το λιμάνι παρέχει την ασφάλεια που απαιτείται, ενώ υπάρχει και η εμπορική δυνατότητα που δεν μεταβάλλεται τον χειμώνα, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα νησιά που δέχονται κρουαζιέρα.

Η εναλλακτική που τέθηκε και εξετάζεται να συμπεριληφθεί στον φάκελο είναι η δυνατότητα, εάν συμπέσει η έλευση δύο κρουαζιερόπλοιων μαζί, να χρησιμοποιηθεί για πρόσδεση του δεύτερου κρουαζιερόπολοιου και ο ντόκος του Νεωρίου μπροστά στην Πυροσβεστική, καθώς ο χώρος ελέγχεται τελωνειακά, δίνοντας παράλληλα στους επιβάτες τη δυνατότητα άμεσα να βρεθούν και από εκεί στο κέντρο της πόλης.

Για το θέμα ενημέρωσε ο κ. Κοσμάς λέγοντας ότι «δεν έχει γίνει καμία επαφή με το Νεώριο, όμως πιστεύω στην καλή συνεργασία που έχουμε και δεν πιστεύω να μας φέρουν αντίρρηση».

Παράλληλα, όσον αφορά στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια ακόμα και 250 μέτρων, μπορούν πλέον, με τον ντόκο που προστέθηκε στον μώλο, να δένουν χωρίς κανένα πρόβλημα.

Όσον αφορά δε στις βυθομετρήσεις που είναι απαραίτητες, πρόκειται στο τέλος Οκτωβρίου να γίνουν από την υδρογραφική υπηρεσία, προκειμένου αρθούν οι όποιες αμφισβητήσεις ικανότητας υποδοχής κρουαζιερόπλοιων.